Op zoek naar Marlotte
zaterdag 18 oktober 2025 om 15:57
Ik heb gisteren deze podcast van Zembla geluisterd en het blijft me een beetje bezighouden dus toen dacht ik: ik open er topic over.
Waar gaat het over?
Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.
Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.
Waar gaat het over?
Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.
Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 20 oktober 2025 om 17:36
Nou hij gaf wel iets aan over beschadigd zijn volgens mij. En met name dat een psychose niet aannemelijk was. En zoals ik al zei, was ook niet bedoeld als psychologisch onderbouwde analyse oid.Yildizlar2 schreef: ↑20-10-2025 17:26Dan had de psychiater dat wel als mogelijkheid aangekaart denk ik .
maandag 20 oktober 2025 om 17:40
Eens!Claire45 schreef: ↑20-10-2025 17:16Ja, goed punt: redderssyndroom. Ik denk dat ik op die leeftijd geschokt was afgehaakt (na alle amputaties en andere horror), gewoon omdat het te heftig voor me zou zijn geweest. Op de een of andere manier moet Annika zich toch 'uitverkoren' hebben gevoeld, dat zij op deze wereld de enige persoon was die echt iets betekende voor dat arme meisje.
Ik denk dat mijn moeder had ingegrepen en mij had gevraagd of dit niet te ver ging, maar Annika had haar moeder, vriendin en zus er ook bij betrokken en die gingen er in mee.
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 20 oktober 2025 om 18:13
maandag 20 oktober 2025 om 18:53
Zoals ik al eerder zei: dat lijkt me Roos met een stemvervormer.Zonnebloem1996 schreef: ↑20-10-2025 18:45Wie is die mannelijke arts in aflevering 1??? Dat is ook zoooo vreemd!
maandag 20 oktober 2025 om 19:17
Het was denk ik niet toevallig dat moeder en zus bij de ontmoeting met Roos in het ziekenhuis aanwezig waren. En zus was al meteen kritisch op de nagels van Roos. Dat geeft wel wat info weg denk ik zo... Ik denk dus niet dat de familie helemaal mee ging in het verhaal.
maandag 20 oktober 2025 om 19:26
Ik denk niet dat Roos zelf in haar verhaal geloofde of aan het dissociëren was. Reden: het verhaal bleef 'kloppend' vanuit verschillende perspectieven. Dat duidt op iemand die intelligent is en het overzicht houdt. Daarnaast was het duidelijk dat ze - toen Zembla in beeld kwam - begon te vissen naar informatie. Als 'Mare' stelde ze meer vragen dan dat ze informatie gaf (aldus de podcast), ze kregen ook geen nieuwe informatie van Mare. En vanuit Mares account kwam na weken stilte de vraag of er al nieuws was. Dan ben je dus bezig met aftasten hoeveel er ontdekt is, over jou, over je verhaal. Daarom kon ze ook zo rustig blijven op het terras: ze zag natuurlijk al heel ver aankomen dat ze ontdekt zou worden en daar was ze op voorbereid. Dat ze daar een verhaal ophing dat niet helemaal te volgen was, soit. Dat kan óf haar persoonlijkheidsstoornis zijn, óf fake (want toneelspelen kan ze). Maar dat ze er zelf in geloofde en niet meer weet wat er is gebeurd: no way.
maandag 20 oktober 2025 om 19:33
Kun je dat zo direct en zó goed gelijkend laten instellen? Ik dacht dat het ingesproken berichten op de voicemail waren.
Ik vind het ook vreemd allemaal. Moet nog 2 afl luisteren. Vreemd maar ook wel eng dat iemand zulke goed gelijkende gesprekken en mailwisseling kan verspreiden.
Ook ben ik benieuwd, misschien komt dat nog in afl 5, of die dagboeken en die messenger gesprekken al veel eerder zijn gemaakt (het verleden van Marlotte dus) of dat de persoon erachter dat pas gemaakt heeft in het contact met Annika om haar "personage" een verleden te geven.
maandag 20 oktober 2025 om 19:37
Maar ze heeft als "verpleegkundige Roos" dus wel in dat ziekenhuis gestaan om Annika spulletjes te overhandigen toch? Dat is ook wel een beetje een eng idee.Courage schreef: ↑20-10-2025 19:17Het was denk ik niet toevallig dat moeder en zus bij de ontmoeting met Roos in het ziekenhuis aanwezig waren. En zus was al meteen kritisch op de nagels van Roos. Dat geeft wel wat info weg denk ik zo... Ik denk dus niet dat de familie helemaal mee ging in het verhaal.
maandag 20 oktober 2025 om 19:44
maandag 20 oktober 2025 om 19:45
Ja hoor, die technologie wordt ook door scammers gebruikt om iemand zogenaamd in paniek te laten bellen met een groot acuut financieel probleem. En dat klinkt dan als je eigen kind of partner. Dat gaat real time dus je bent echt in gesprek.Dala schreef: ↑20-10-2025 19:33Kun je dat zo direct en zó goed gelijkend laten instellen? Ik dacht dat het ingesproken berichten op de voicemail waren.
Ik vind het ook vreemd allemaal. Moet nog 2 afl luisteren. Vreemd maar ook wel eng dat iemand zulke goed gelijkende gesprekken en mailwisseling kan verspreiden.
Ook ben ik benieuwd, misschien komt dat nog in afl 5, of die dagboeken en die messenger gesprekken al veel eerder zijn gemaakt (het verleden van Marlotte dus) of dat de persoon erachter dat pas gemaakt heeft in het contact met Annika om haar "personage" een verleden te geven.
Als ze een fragment van de werkelijke stem van iemand hebben dan kan dat.
Dit waren inderdaad grotendeels voicemailberichten maar qua technologie allemaal prima te doen.
Die dagboeken etc worden niet verklaard jammer genoeg maar ik denk zelf achteraf gemaakt.
maandag 20 oktober 2025 om 19:54
Ik vermoed dat ook maar hield/houd ook rekening met de mogelijkheid dat ze dat personage misschien al jaren "bij zich" heeft en in of via het personage van Marlotte dus al vóór het contact met Annika dagboeken heeft geschreven.Wombat schreef: ↑20-10-2025 19:45Ja hoor, die technologie wordt ook door scammers gebruikt om iemand zogenaamd in paniek te laten bellen met een groot acuut financieel probleem. En dat klinkt dan als je eigen kind of partner. Dat gaat real time dus je bent echt in gesprek.
Als ze een fragment van de werkelijke stem van iemand hebben dan kan dat.
Dit waren inderdaad grotendeels voicemailberichten maar qua technologie allemaal prima te doen.
Die dagboeken etc worden niet verklaard jammer genoeg maar ik denk zelf achteraf gemaakt.
Los van dat het bizar is allemaal, wat moet daar een enorm werk in gezeten hebben om met soort terugwerkende kracht dagboeken en chatgesprekken etc te gaan schrijven.
maandag 20 oktober 2025 om 20:10
Ik luister bijna nooit podcasts. Deze heb ik in twee dagen afgeluisterd. Ik vond het intrigerend maar ook wel fijn dat hij nu klaar is. Het was ook wel een beetje langdradig. En helaas heb ik nog steeds heel veel vragen. Het voelt onaf….. Ik wil weten wat Roos’ levensverhaal en psychische problematiek is.
maandag 20 oktober 2025 om 20:40
Ja, wat betreft die enorme hoeveelheid tijd, energie en aandacht die Roos in dit verhaal heeft gestopt: dat is kenmerkend voor een obsessie. Ik denk eigenlijk niet dat zij er een baan (of een leven) naast kon hebben. Dit wás haar baan, haar complete daginvulling. Dit was de spil van haar bestaan. Alles, alles draaide om die zelfgefabriceerde fantasie.Dala schreef: ↑20-10-2025 19:54Ik vermoed dat ook maar hield/houd ook rekening met de mogelijkheid dat ze dat personage misschien al jaren "bij zich" heeft en in of via het personage van Marlotte dus al vóór het contact met Annika dagboeken heeft geschreven.
Los van dat het bizar is allemaal, wat moet daar een enorm werk in gezeten hebben om met soort terugwerkende kracht dagboeken en chatgesprekken etc te gaan schrijven.
(Iedereen die wel eens te maken heeft gehad met een obsessieve persoon - ik heb die ervaring - vraagt zich voortdurend af waar iemand in godsnaam de tijd vandaan haalt om zich bezig te houden met iets dat niet verankerd is in de realiteit, maar dat is precies wat een obsessie is: een dwangmatige behoefte om de realiteit naar je hand te zetten en om controle te houden. Dat is voor zo iemand veel belangrijker dan een baan, echt contact, nou ja: het echte leven. En omdat het zo onvoorstelbaar is dat iemand zo geobsedeerd is, wuif je als slachtoffer alle twijfels al snel weg, want het is gewoon niet te bevatten - voor normale mensen - dat iemand zó ver gaat in het misleiden van een feitelijk vreemde persoon. Maar dat is dus wat een obsessie is.)
maandag 20 oktober 2025 om 21:14
maandag 20 oktober 2025 om 21:36
Ik denk ook steeds aan de toevalstreffer en de willekeurigheid. Annika gaat toevallig nét deze keer buiten het protocol van de Kindertelefoon om. En treft dan de persoon achter ‘Roos’. Wat dat betreft had Roos dus ‘beet.’ Gek idee dat het hele verhaal en het werk wat ze (Roos) eraan heeft gehad wortel schoot bij zo’n empathisch (en jong en naïef iemand als Annika, met redderssyndroom).
maandag 20 oktober 2025 om 21:41
Ja dat vroeg ik me ook af. Zou Roos nou hebben gebeld naar de kindertelefoon met dit hele idee in haar achterhoofd? Of is dat zo ontstaan toen Annika toehapte op contact? Heel bijzonder.Hetisallemaalwat schreef: ↑20-10-2025 21:36Ik denk ook steeds aan de toevalstreffer en de willekeurigheid. Annika gaat toevallig nét deze keer buiten het protocol van de Kindertelefoon om. En treft dan de persoon achter ‘Roos’. Wat dat betreft had Roos dus ‘beet.’ Gek idee dat het hele verhaal en het werk wat ze (Roos) eraan heeft gehad wortel schoot bij zo’n empathisch (en jong en naïef iemand als Annika, met redderssyndroom).
maandag 20 oktober 2025 om 22:06
Ja, ik denk wel dat ze gericht op zoek was naar een empathisch slachtoffer en dan is de Kindertelefoon natuurlijk een goede keuze. Misschien belde ze zelfs (nadat ze meermaals vergeefs had geprobeerd privé te appen met een medewerker van de Kindertelefoon, waardoor ze de regels kende) expres rond sluitingstijd belde, en expres met een onschuldige vraag (Netflix-tips). Zo wekte ze geen argwaan, speelde ze in op het empathische vermogen van de hulpverleners en ging ze precies op het randje van de regels zitten: best kans dat er iemand zou happen.
Het blijft toeval dat ze uitgerekend op Annika stuitte, maar ik denk dat de aanloop naar hun ontmoeting wel slim door Roos was uitgestippeld en in scène gezet.
maandag 20 oktober 2025 om 22:18
De psychiater is ook niet alles wetend. Ik vind hem niet per se heel informatief. Het woord pathologisch leugenaar heeft hij niet genoemd, en ik denk zelfs dat Roos daaraan lijdt (ik werk ook in de GGZ). Ook zou het mij niet verbazen als het idd zo is dat Roos zelf ook eea heeft meegemaakt wat ze nu Marlotte toedicht. Je wordt natuurlijk ook niet voor niets zo verknipt.Yildizlar2 schreef: ↑20-10-2025 17:26Dan had de psychiater dat wel als mogelijkheid aangekaart denk ik .
maandag 20 oktober 2025 om 22:22
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... ft-gemaakt
Een van de reacties op dit stuk is deze:
Hebben de makers dan helemaal niet stil gestaan wat het online zetten van de podcast betekend voor de jonge vrouw die dit allemaal heeft verzonnen? Ik werk zelf in de psychiatrie en achter het waarom iemand dit verzint zit vaak veel ellende en zijn vaak geen stabiele mensen. Vindt het verschrikkelijk en pijnlijk hoe de makers met deze jonge vrouw zijn omgegaan.
Een van de reacties op dit stuk is deze:
Hebben de makers dan helemaal niet stil gestaan wat het online zetten van de podcast betekend voor de jonge vrouw die dit allemaal heeft verzonnen? Ik werk zelf in de psychiatrie en achter het waarom iemand dit verzint zit vaak veel ellende en zijn vaak geen stabiele mensen. Vindt het verschrikkelijk en pijnlijk hoe de makers met deze jonge vrouw zijn omgegaan.
maandag 20 oktober 2025 om 22:24
Ik had na aflevering 1 al gelijk zoiets van dit verhaal klopt van geen kant, die Marlotte bestaat niet en t is aan elkaar gelogen (pathologisch leugenaar dus).
Achteraf makkelijk oordelen, maar had dit geappt naar een vriendin toen ik in aflevering 2 zat: Wat ik bv raar vind is zo’n app service van het ziekenhuis, die hebben echt geen tijd om dagelijks te appen en iemand continue op de hoogte te stellen, lijkt me ook raar beleid (6000 blz!). Of dat ze ‘s nachts zouden bellen, heel gek. Of dat Annika haar nooit gezien heeft, alles is via de app en op afstand gegaan. En elke keer als ze heen wilde gebeurde er wel iets waardoor t niet kon. Ook dat er steeds weer ledematen werden geamputeerd, en dat ze 3 jaar in een ziekenhuis ligt geloofde ik niet. En dan die stikgeluiden die ze hoorde op de speaker bij het overlijden. Die uitvaart hoe dat ging vond ik ook maar vreemd, hoezo zou Annika daar niet heen kunnen en dan krijg je ineens as via t ziekenhuis? Klinkt voor mij nu (ben bij aflevering 2) alsof die Roos ook in t complot zit en alsof Marlotte zelf achter die app service zitten. Of misschien was Roos wel Marlotte?
Achteraf makkelijk oordelen, maar had dit geappt naar een vriendin toen ik in aflevering 2 zat: Wat ik bv raar vind is zo’n app service van het ziekenhuis, die hebben echt geen tijd om dagelijks te appen en iemand continue op de hoogte te stellen, lijkt me ook raar beleid (6000 blz!). Of dat ze ‘s nachts zouden bellen, heel gek. Of dat Annika haar nooit gezien heeft, alles is via de app en op afstand gegaan. En elke keer als ze heen wilde gebeurde er wel iets waardoor t niet kon. Ook dat er steeds weer ledematen werden geamputeerd, en dat ze 3 jaar in een ziekenhuis ligt geloofde ik niet. En dan die stikgeluiden die ze hoorde op de speaker bij het overlijden. Die uitvaart hoe dat ging vond ik ook maar vreemd, hoezo zou Annika daar niet heen kunnen en dan krijg je ineens as via t ziekenhuis? Klinkt voor mij nu (ben bij aflevering 2) alsof die Roos ook in t complot zit en alsof Marlotte zelf achter die app service zitten. Of misschien was Roos wel Marlotte?
maandag 20 oktober 2025 om 22:45
Joh. Je had na aflevering 1 al door wat ze voorafgaand aan aflevering 1 vertelden?framboosje123 schreef: ↑20-10-2025 22:24Ik had na aflevering 1 al gelijk zoiets van dit verhaal klopt van geen kant, die Marlotte bestaat niet en t is aan elkaar gelogen (pathologisch leugenaar dus).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in