Werk & Studie alle pijlers

HBO-V ... en nu een leuke baan :-) Tips?

22-10-2008 21:31 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
He Hallo

Ik heb de afgelopen 4 jaar de duale variant van de HBO-V gevolgd en heb sinds sept. 2008 mijn diploma op zak! OLE !

Nu heb ik al aardig wat werkervaring in het academisch ziekenhuis, maar ik ben het zoooo zat aan het worden.

Het salaris, de werkdruk en de onregelmatige diensten beginnen mij echt op te breken. Zit eraan te denken om van 36 naar 32 uur te gaan, misschien dat dat wat helpt.

Ik ben zo nu en dan eens vacaturesites aan het bekijken om te zien welke mogelijkheden er allemaal zijn met de HBO-V opleiding. Maar veelal is het toch ziekenhuis/verpleeghuis werk (ergens ook wel logisch :p)

Wie kent/heeft een leuke baan waar je terecht kan met je hbo-v diploma? Wie heeft er tips voor mij?? Ik woon in de provincie Flevoland!

Alle ideeën zijn welkom!

Liefs

ps: ben 26jr
Lees trouwens net je openingspost pas, sorry. Werken op de meldkamer is wel (ontzettend) onregelmatig! Wordt per 24 uur met 8 of 9 verschillende diensttijden gewerkt om de dag-avond en nachtdiensten op te vullen. Als je van je onregelmatigheid af wilt is dat misschien dan niet zo'n goed idee?
he paloma,

werk jij toevallig zelf ook bij een meldkamer??

waar ik evt. ga werken hebben ze maar 3 diensten... van 7-15 , 15-23 en 23 - 7.

Ik vind late diensten en dagdiensten prima, hou alleen niet zo van nachtdiensten, maar ja.... tis niet anders bij deze baan hihi.
Hoi!

Tja, mensen die nooit op een meldkamer gewerkt hebben denken dat het saai is, maar dat komt met name omdat ze gewoon niet weten wat het werk inhoudt. Daar zul je nog wel vaker tegenaan lopen, ook met collega's op de wagen.

Het werk kan saai zijn, maar welk werk niet, denk ik dan (ook op de ambu kan het saai zijn als je de hele dag geen ritten hebt, of alleen maar bestelde ritten moet rijden). Dagdiensten zijn over het algemeen altijd wel druk, misschien niet constant 112 meldingen, maar dan ben je nog altijd steeds bezig met het het coordineren van ambulances die aan het rijden zijn. Late diensten kunnen heel druk zijn, omdat je dan minder auto's hebt, nachtdiensten zijn inderdaad wel eens saai, maar ik denk dat dat in een ziekenhuis ook wel zo is, dan is er gewoon minder te doen. Altijd saai is het dus echt niet. Aan het zitten de hele dag, moet je gewoon wennen, dat komt vanzelf wel.

Toekomstperspectieven daar heb ik ook niet zoveel inzicht in moet ik zeggen, ik denk er wel eens over na, want ik ben ook pas 25 en wil hier geen 40 jaar werken, maar dat zie ik tegen die tijd wel, terug in de zorg wordt inderdaad moeilijk denk ik als je er wat langer uit bent. Voor mij niet erg, want ik wil ook niet terug de zorg (aan het bed) in.

Succes met je gesprek eind van de maand en zeker even laten weten wat het geworden is!
Uit je posts begrijp ik dat je in Utrecht hebt gesolliciteerd. Als dat zo is, klopt jouw idee over de diensten helaas niet hoor, daar zijn meer verschillende diensten. Weet niet of het je veel uitmaakt, maar er zijn daar meer verschillende werktijden dan de drie diensten die je noemt. Maar goed, onregelmatig is onregelmatig, denk ik dan maar....alleen zal je zeker niet om de filetijden heen kunnen ben ik bang.

Leuk dat je zo enthousiast bent over het werk, ik raad je wel aan een keer te gaan kijken om te zien of je het leuk vindt, maar dat kan natuurlijk altijd nog, ook na je gesprek. Hoe gaan de voorbereidingen? Niet te druk maken hoor, gewoon jezelf laten zien, daar bereik je overal immers het meeste mee.

Succes!
He :-)

Bedankt weer voor jullie reactie:

Sipje: ja daar heb je gelijk in hoor. In het zkh bv. zijn de nachtdiensten ook gewoon saai, maar soms saai is natuurlijk helemaal niet erg. Zolang je maar niet iedere dag met tegenzin naar je werk gaat hihi.

Paloma: ik heb al een keer een avond meegekeken op de meldkamer, was erg leuk. Ik heb overigens niet in Utrecht gesolliciteerd hoor..... dat heb je verkeerd begrepen denk ik. Het was idd wel een optie, maar heb het dichterbij kunnen vinden :-)

Met files heb ik nu niet meer te maken !!! :-) Binnen 15 min. ben ik op mijn werk, zonder files. Wat een verademing hihi.

Ik laat zeker weten hoe het is gegaan...
:-) hello :-)

Ik heb ondertussen mijn gesprek gehad, en het ging erg leuk/goed.. dus ben benieuwd of ik door mag naar de testdag: ik hoor het binnenkort !!
Hoi!!

Wat leuk!! Hoop ook inderdaad dat je erdoor bent! Wat is zo'n testdag? Meelopen op de MKA? Of krijg je een psychologische test? Heb ik in het begin wel gehad namelijk!

Nou, duimen in ieder geval.

Laat het wel nog even weten hè!
he sipje

Ik krijg een dag waar ik iq testen, psychologische vragenlijsten, rollenspel en psycholoog-gesprek krijg.

Heb jij dit ook gehad?? Het lijkt me doodeng zo'n dag, maar dit doen ze standaard zeggen ze. Om in te schatten of je het werk wel aan kan......... brrrrrr
Dat assessment is loodzwaar inderdaad. Maarja, dan weet je wel gelijk of je wel voldoende anatomische/ fysiologische en pathologische kennis in huis hebt, of je de emotionele zwaarte van het werk wel aan kunt, of je voldoende verpleegkundige bagage en 'klinische blik ( of gehoor dus..)' bij je hebt en ervaring en of je om kunt gaan met boze, paniekerige, claimende, dreigende melders.

In eerste instantie dan. Je kunt je er niet op voorbereiden, je moet er gewoon als jezelf heen gaan, zo'n psycholoog prikt er toch wel doorheen als je je anders voordoet dan je bent of dat je iets ingestudeerd hebt. Gewoon jezelf blijven. Zo'n assessment is altijd zowiezo een handig instrument voor je eigen ontwikkeling, of je nu aan de criteria van de meldkamer voldoet of niet. Zeker als beginnend verpleegkundige zoals jij kan je er een hoop van leren over je eigen capaciteiten.
Hoi

ik heb inderdaad ook een assessment gehad, dat ging bij mij niet zozeer om de klinische blik, eigenlijk had het in het geheel niets te maken met de zorg/medische dingen, het was puur een soort psychologische test. Ik kreeg opdrachten over ruimtelijk inzicht, maar ook rekenen en ik moest gedurende de dag een lijst invullen met stellingen, of ze op mij van toepassing waren of niet, ik moest inderdaad een rollenspel doen via de telefoon en ik moest een test doen met blokjes. En veel dingen wel onder tijdsdruk.

Ik vond het wel spannend, maar ook leuk om te doen, ik kreeg achteraf een heel rapport mee na een gesprek met de psycholoog, je krijgt wel een goed inzicht in jezelf. Bij de organisatie waar ik toen solliciteerde was de uitslag van de test wel leidend, dus als je er niet voor slaagde kwam je niet meer in aanmerking voor de baan.

Het is wel een geluk dat je net van school komt (ik toen ook namelijk) dan zit je er nog een beetje in (in het maken van testen, toetsen, tentamens). Ik heb me er inderdaad verder ook niet op voorbereid, gewoon over je heen laten komen.

Weet je al wanneer de test is?
He !

Bedankt voor jullie reacties.

Zover ik begrepen heb, heeft die dag niet met medische kennis/inzichten te maken....

Het is idd meer wat sipje zegt: soort iq testen, vragenlijsten over mijn persoonlijkheid, gesprek met psycholoog en rollenspel.

Vind het ergens wel eng, maar probeer ook te denken: als t niet goed gaat, dan ben ik gewoon ook niet geschikt voor die baan, en kan ik het maar beter van tevoren weten......

Sipje, weet jij nog een beetje wat voor soort rollenspel je kreeg? Ging het daadwerkelijk over een 112 melding waar jij iets mee moest doen? Of was het iets heel anders?

Ehm, test met blokjes?? Wat is dat hihi?

Weet jij nog of je de IQ testen (bv het rekenen) met een bepaalde tijd moest maken of heb je daar alle tijd voor??

Ik kan mij idd niet echt voorbereiden, ik laat het allemaal maar gewoon over mij heen komen...

Ik heb de test op 18 februari.
Hoi Horizon.

Je zegt ik kan me niet voorbereiden maar je probeert het toch en zit te vissen. Niet doen. zoals je zelf al zegt, als blijkt dat je nog te weinig ervaring of inzicht hebt, wat helemaal niet raar zou zijn zo vers van school, dan merk je dat vanzelf.

Goed bedoeld hoor, maar laat het nou maar over je heen komen. Geen enkel assessment is hetzelfde dus je kan ook niets met onze ervaringen (ik neem tenminste aan dat je niet alleen naar die van Sipje vroeg?). Je kan je er alleen maar over gaan opwinden. Relax, ga het gewoon proberen en blijf jezelf. Als het te vroeg is merk je dat wel en kan je nog allee kanten op om meer ervaring op te doen als verpleegkundige.

Paloma
Hoi,

voorbereiden kan inderdaad niet, en het is natuurlijk niet te zeggen wat voor soort testen je krijgt, ik kan me wel nog herinneren wat de mijne waren (zo ongeveer) het rekenen, etc ging inderdaad onder tijdsdruk (ze willen nl testen hoe je onder druk presteert) het rollenspel was geen 112 melding, had meer te maken met de overtuigingskracht en mijn probleemoplossend vermogen. Of ik goed kon delegeren of dat ik het toch zelf ging doen (klinkt vaag, maar is ook lastig uit te leggen). Die blokjestest is helemaal moeilijk uit te leggen, je moest dezelfde blokjes bij elkaar zoeken, alle blokjes hadden 6 zijden met verschillende kleuren in verschillende volgorden. Op een systematische manier moest je alle zelfde blokjes bij elkaar zoeken, ook onder tijdsdruk.

Maar goed, het kan natuurlijk dat jij hele andere testen krijgt.... Ik kwam ook net van school (juli afgesturdeerd, in oktober had ik die test) en ik ben er goed doorgekomen. Gewoon rustig blijven en jezelf zijn in de gesprekken met de psycholoog, als je je anders voordoet, dan prikt hij/zij daar toch zo doorheen. Heel veel succes en zoals Paloma zegt, gewoon over je heen laten komen.
he hallo

Bedankt voor jullie reacties...

en sipje, bedankt voor je informatie :-)

ik zal t verder idd maar even op me af laten komen... was gewoon erg nieuwsgierig, is natuurlijk toch wel een beetje eng.

we zullen zien, ik hou jullie op de hoogte

groetjes!
Hoe is de test gegaan? Wat heb je allemaal moeten doen??

Groetjes!!
He

Het was echt enorm zwaaaaar !!! Was bekaf na de testdag en t is nog maar de vraag of ik door ben, want heb er niet een heel goed gevoel over.... ik hoor het volgende week.

Ik heb dit moeten doen:

- rekentest 1

- rekentest 2

- kubussentest

- synollogismen ofzoiets

- logicatest 1

- rollenspel

- coordinatietest met pionnetjes, treintjes, sporen, wissels (deed ik heel slecht, terwijl dit toch echt een belangrijke test is..)

- reactievermogentest

- Taaltest 1

- Taaltest 2

- 2 x persoonlijke vragenlijsten

en ik ben vast nog wel wat vergeten...................

We zullen zien.... ben erg benieuwd wat er uit het rapport komt.....
Hoi,

ik ben maar een beetje nieuwsgierig........ Heeft je rapport een positief advies opgeleverd??

Groetjes !
Ja, ik ook... Hoe is het afgelopen?
He Meiden,

Ik baal!... ben niet door ! En heb t zelf verprutst hoor.

Ik was erg nerveus, en heb rekenkundig en bij ruimtelijk inzicht onder gemiddeld hbo-er gescoord.

In het rollenspel was ik erg gericht op samen oplossingen zoeken, terwijl ik eigenlijk net iets meer de leiding had moeten nemen. En daar schort t em aan, dat is natuurlijk wel belangrijk bij vpk centralist....

Ik was wel weer bovengemiddeld communicatief vaardig en reactiesnelheid was ook boven gemiddeld.

Maar een hele belangrijke test die laat zien of je goed vooruit kijkt op bepaalde procedures ofzo, die had ik enorm verknalt.

Heel erg jammer. Ik ben nu alweer druk aan het rondkijken, misschien toch maar kinderpsychiatrie, of toch SEH.

Bedankt voor de interesse
Hoi,

Dat is echt heel jammer zeg!! Maar goed, als zij aan de test vasthouden, dan doe je daar niets aan, echt balen voor je.....

Hopelijk vind je een andere leuke baan, je kunt het altijd over een tijdje nog eens proberen.

Succes in ieder geval.

Groetjes
... en ik ben dus nog steeds opzoek naar een leuke baan :-).... iemand nog leuke creatieve ideeën ??

lastig hoor

heb je een hbo-v diploma op zak... weet je nog niet wat je wilt grrrrr
Heej Horizon heb je ondertussen nog wel een minder leuke baan gevonden dan?

Kheb mn Hbo-v papiertje ook al 2 jaar op zak en ben 3 banen verder, en ik weet nog steeds niet wat ik wil haha!

Dus ja ik zit wel een beetje in hetzelfde schuitje.

Heb ondertussen op zich wel een interessante baan nu maar ik weet ook dat dit niet iets is voor jaaaaren.
he soulie ....

enne, wat doe jij nu dan voor interessante baan????? daar ben ik dan natuurlijk wel benieuwd naar hihi.

Tjah volgens mij zitten meer verpleegkundigen in hetzelfde schuitje, alhoewel er toch ook wel heel veel wel happy zijn aan het bed. En soms snap ik dat ook wel hoor, het geeft echt wel voldoening. Maar toch ben ik opzoek naar iets anders... maar t blijft lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven