Gezondheid alle pijlers

Getromboseerde aambei..

30-10-2025 15:54 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie heeft hier ervaring mee?

Lekker genant dit, maar sinds zaterdag verga ik van de pijn. Ik ben echt niet zo kleinzerig, maar de pijn is bijna niet vol te houden. Maandagmacht de HAP gebeld want lag gewoon te huilen van de pijn. Heb vaseline/lidocainezalf gekregen en zakjes voor de stoelgang, hoefde niet langs te komen. Maar vandaag was de pijn alleen maar erger en kon ik langs de huisarts. Ik heb dus een getromboseerde aambei en daar kan weinig aan gedaan worden, behalve ‘uitzitten’ (uitliggen dan want zitten gaat al dagen niet)

Wie heeft dit ook gehad en/of wie heeft tips om de pijn wat te verzachten? Ik slik paracetamol en ibuprofen, maar het doet weinig. En hoe pang duurt het voordat dit kreng weg gaat, of iig geen pijn meer doet? Ik zit nu op dag 5 en zit er echt even doorheen..
Geen directe ervaring, maar wel op mijn werk tegen gekomen. Huisarts heeft toen een sneetje gemaakt. Cliënt was ook wel erg onrustig door de pijn.
Ja ik had dus gehoopt dat de huisarts dat zou doen, maar ze zei dat dat tegenwoordig meestal niet meer gedaan wordt :huh:
Ik had dit (zo bleek later) 2 weken voor mijn bevalling en ik wilde zeker dat ze hem opensneden.
Hebben ze gedaan, was niet leuk maar 2 uur later kon ik weer gewoon liggen, zitten en ging ik niet meer dood van de pijn. Was een ingreep van nog geen 10 minuten.
Dat opensnijden is “ouderwets”, en niet bewezen effectief. Maar sommigen zweren erbij en heb er mensen enorm van zien opknappen (niet iedereen). Maar studies ondersteunen dat dus niet.
Echt laten opensnijden! Dan kan de troep eruit en is de druk weg. Kan ook zelf met een steriele naald. Wel heel goed ontsmetten daarna of in een betadine bad gaan zitten. Beterschap.
Charlie591 schreef:
30-10-2025 17:58
Dat opensnijden is “ouderwets”, en niet bewezen effectief. Maar sommigen zweren erbij en heb er mensen enorm van zien opknappen (niet iedereen). Maar studies ondersteunen dat dus niet.
Dit zei de huisarts ook inderdaad. Bovendien zit het half inwendig en dan zou ik meer last van het sneetje hebben. Heb het echt gevraagd want ik snak naar een verlichting van de pijn, maar helaas
evelien2010 schreef:
30-10-2025 18:58
Echt laten opensnijden! Dan kan de troep eruit en is de druk weg. Kan ook zelf met een steriele naald. Wel heel goed ontsmetten daarna of in een betadine bad gaan zitten. Beterschap.

Ongelofelijk gevaarlijk advies dit.
Merys schreef:
30-10-2025 19:35
Ongelofelijk gevaarlijk advies dit.
+100
evelien2010 schreef:
Het is ook geen “troep” die erin zit, geen pus of zo, gewoon een stolsel. Buiten dat dit sowieso een slecht idee is ga je dat stolsel er ook echt niet uit krijgen op die manier.
evelien2010 schreef:

Ben jij wel helemaal goed? Tis dat je al gestaft bent.
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
Ik had dit aan het einde van de zwangerschap. Wat mij het meeste verlichting gaf was neusspray met xylometazoline erin erop sprayen of druppelen….klinkt een beetje gek maar het was het enige wat echt een beetje hielp. Daarnaast smeren met spertie. Na ongeveer een week was het zo goed als weg.
Succes! Die pijn is echt vreselijk
Smurfie2308 schreef:
30-10-2025 22:09
Ik had dit aan het einde van de zwangerschap. Wat mij het meeste verlichting gaf was neusspray met xylometazoline erin erop sprayen of druppelen….klinkt een beetje gek maar het was het enige wat echt een beetje hielp. Daarnaast smeren met spertie. Na ongeveer een week was het zo goed als weg.
Succes! Die pijn is echt vreselijk
Die neusspray laat slijmvliezen slinken. Vandaar dat het kan helpen :) ik zou alleen geen spertie nemen. Dat is geen eerste keus en zit niks in wat bewezen helpt. Neem dan Theranal, daar zit zinkoxide in wat voor uitdroging zorgt en lidocaïne voor pijnverlichting.
Bedankt voor de tips. Het gaat helaas nog geen steek beter. Vannacht na het naar de wc gaan zelfs flauwgevallen van de pijn. Daarna uren stil in bed gelegen, durfde niet te bewegen. Wat een hel is dit. Zit nu op dag 6 en had echt verwacht en vooral gehoopt dat de pijn al zou afnemen, maar helaas.
Vesvalli schreef:
31-10-2025 08:40
Bedankt voor de tips. Het gaat helaas nog geen steek beter. Vannacht na het naar de wc gaan zelfs flauwgevallen van de pijn. Daarna uren stil in bed gelegen, durfde niet te bewegen. Wat een hel is dit. Zit nu op dag 6 en had echt verwacht en vooral gehoopt dat de pijn al zou afnemen, maar helaas.

Bel je dokter even voor overleg, zo het weekend in is ook niets.
Vesvalli schreef:
31-10-2025 08:40

Bel je dokter even voor overleg, zo het weekend in is ook niets.
Ben bang dat ik geen keuze heb. Hap al gebeld deze week, daarna vervangende huisarts gesproken, en gister eigen huisarts gezien. Alledrie hetzelfde verhaal: heel pijnlijk, niks aan te doen. Lidocaine en pijnstillers en uitzitten.
Vannacht enorme diarree aanval, daarna deed het zo extreem veel pijn. Vanmorgen weer normale stoelgang, ook afschuwelijk pijnlijk maar minder erg dan vannacht.
Had gister denk ik iets teveel vezel-zakjes genomen, dat moet ik dus niet meer doen. Begint nu ook iets meer te bloeden, ergens hoop ik dat dat een teken is dat het de goede kant op gaat.

Echt bizar dat zo’n stom en genant ding zo afschuwelijk kan zijn.
Waarom vraag je niet om zwaardere pijnstillers? Toen mijn man met deze klachten rondliep kreeg hij die lidocaïne zalf met de opmerking "meestal werkt dit nauwelijks" maar proberen kan geen kwaad.
Vesvalli schreef:
31-10-2025 11:44
Ben bang dat ik geen keuze heb. Hap al gebeld deze week, daarna vervangende huisarts gesproken, en gister eigen huisarts gezien. Alledrie hetzelfde verhaal: heel pijnlijk, niks aan te doen. Lidocaine en pijnstillers en uitzitten.
Vannacht enorme diarree aanval, daarna deed het zo extreem veel pijn. Vanmorgen weer normale stoelgang, ook afschuwelijk pijnlijk maar minder erg dan vannacht.
Had gister denk ik iets teveel vezel-zakjes genomen, dat moet ik dus niet meer doen. Begint nu ook iets meer te bloeden, ergens hoop ik dat dat een teken is dat het de goede kant op gaat.

Echt bizar dat zo’n stom en genant ding zo afschuwelijk kan zijn.
Gênant is het sowieso niet hè. Ik snap het wel en zou het bij mezelf ook niet van de daken schreeuwen maar bij ieder ander vind ik er helemaal niks gênants aan. Gewoon ontzettend vervelend.
.
nooit1blijvenzitten wijzigde dit bericht op 31-10-2025 18:03
Reden: quote verkeerd gelezen
99.53% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven