Staat jouw kerstboom al?

01-11-2025 20:45 133 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het viel mij vorige week al op dat sommige mensen al hun kerstboom hebben staan. Toen ik gisteravond met de hond door de wijk liep, zag ik er nog meer.

Ik weet wel dat over het algemeen de kerstboom veel eerder komt te staan dan 10 jaar geleden. Maar nu al in oktober/begin november?

Een kerstboom vind ik wel echt heel gezellig en ik houd me ook niet meer aan de regel (wat vroeger wel wat meer speelde), pas na Sinterklaas de kerstboom. De laatste tijd zet ik de boom in het laatste weekend van november of in het eerste weekend van december op. Plus allerlei andere kerstverlichtingen enzo.

Na een maand ben ik de boom dan ook wel echt zat. Dus als ik de boom nog eerder zou opzetten, dan ben ik het waarschijnlijk al vóór de kerst zat.

Wanneer staat jouw kerstboom?

Totaal aantal stemmen: 199

Hij staat al! (4%)
Begin december, nog voor Sinterklaas. (22%)
Na Sinterklaas. (54%)
Vlak voor kerst. (8%)
Geen boom voor mij. (12%)
Ná Sinterklaas komt de kerstboom pas, meestal in het weekend na 5 december maar dat is dit jaar dus 6/7 december en dan hebben we drukke bezigheden buitenshuis, dus wordt het het weekend daarna waarschijnlijk. Of misschien doordeweeks al wat beginnen.

Blijft tot ná nieuwjaar staan. Ook weer opruimen in het weekend.

Ik zag zojuist hier al het eerste huis met kerstlichtjes in het raamkozijn.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Nee, nog niet. Maar sinds vandaag is het officieel het seizoen, dus wil hem echt binnenkort.
Mn dochter heeft haar kleintje staan. Met herfstfiguurtjes er in :heart:
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Mousse28 schreef:
01-11-2025 21:12
Bij mijn dochter op de basisschool vierden ze ook advent. Voordat de school begon, met z'n allen in de donkere aula met kaarsjes aan liedjes zingen. Begeleid met piano. Zo mooi was dat altijd.
Bij mijn kind op school ook. Zo mooi binnenkomen vond ik dat.
pompelmoentje schreef:
01-11-2025 21:19
Mijn optie staat er niet bij.

Kerstboom staat nog niet maar binnen twee weken waarschijnlijk wel.
Half november. :-)
Ik zet de boom altijd begin december. Maar ik woon in Wenen en de eerste Advent/kerst/Christkindlmarkten gaan deze week open! En wordt de kerstverlichting in het centrum weer opgehangen.

Ik kan niet wachten. :hyper: :heart:
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
Apatura2 schreef:
01-11-2025 21:38
Mn dochter heeft haar kleintje staan. Met herfstfiguurtjes er in :heart:
Dat is ook schattig!
Moiren schreef:
01-11-2025 21:39
Bij mijn kind op school ook. Zo mooi binnenkomen vond ik dat.
Iedereen werd er altijd heerlijk rustig van. En de laatste dag voor de kerstvakantie was altijd het mooist; alle docenten en een aantal muzikale ouders in een koor. Zo mooi!
Mousse28 schreef:
01-11-2025 21:43
Iedereen werd er altijd heerlijk rustig van. En de laatste dag voor de kerstvakantie was altijd het mooist; alle docenten en een aantal muzikale ouders in een koor. Zo mooi!
Ja :)
Mooi verstillend.
Fantasy schreef:
01-11-2025 21:41
Ik zet de boom altijd begin december. Maar ik woon in Wenen en de eerste Advent/kerst/Christkindlmarkten gaan deze week open! En wordt de kerstverlichting in het centrum weer opgehangen.

Ik kan niet wachten. :hyper: :heart:
Kan me er alles bij voorstellen!
Mijn dochter en ik waren vorig jaar, met oud en nieuw, in Londen. Was ook zo mooi versierd allemaal.

Maar Oostenrijk vind ik ook echt heel gezellig in december.
Oh Londen, lijkt me ook zo gaaf! Staat zeker nog op het lijstje.
.
Vandaag de ramen en tuin versierd, morgen ga ik samen met mijn zoon de boom opzetten, dat is onze traditie. Wij doen het elk jaar zo vroeg.
.
Ik sta perplex, ik dacht dat echt iedereen de boom pas na Sinterklaas opzetten
En dan vind ik 6 december al heel vroeg, zo rond de 15 e doen wij t meestal.
Ik woon en werk in een dorp, hier zie ik nooit zo vroeg een boom.
Aan de vroege opzetters: deden jullie dat altijd al? Vroeger thuis ook, of is dit iets nieuws?
Verbena schreef:
01-11-2025 21:36

Ik zag zojuist hier al het eerste huis met kerstlichtjes in het raamkozijn.
In de flat waar ik op uitkijk hebben een aantal woningen al complete disco-verlichtingen in de reilingen hangen. 😡
Zelf hebben ze de gordijnen dicht omdat ze er waarschijnlijk knettergek van worden.
Mrs_S schreef:
01-11-2025 21:56
Vandaag de ramen en tuin versierd, morgen ga ik samen met mijn zoon de boom opzetten, dat is onze traditie. Wij doen het elk jaar zo vroeg.
Lekker op tijd. 😀
Altijd al zo vroeg opgezet? Of echt van de laatste jaren?
Ik woon ook in een dorp en ik zie best wel kerstbomen voor zes december. Lijkt me niet per se een stadse gewoonte.

Zelf heb ik liever helemaal geen kerstboom, overigens. Maar ik woon met mensen die dat wel leuk vinden. Ik vind een week lang dat ding in huis wel prima, maar meestal hebben we hem van 16 december tot 1 januari.
Si abra la puerta hay lobos.
Gerbera schreef:
01-11-2025 22:01
Aan de vroege opzetters: deden jullie dat altijd al? Vroeger thuis ook, of is dit iets nieuws?
Daar is niet veel voor nodig dan.
Gerbera schreef:
01-11-2025 22:01
Ik heb het idee dat steeds minder mensen überhaupt wat aan sinterklaas doen.
Ook in de winkels is het sinterklaas aanbod volledig in een hoekje gedrukt en ligt alles al vol met kerstspullen.
Geen cadeautjes met sinterklaas maar volop pakjes onder de kerstboom.

Zo jammer 😪
Kerstlampjes voor de ramen zie ik nog meer dan de kerstbomen. Maar bij sommigen heb ik het idee dat dat standaard hangt. En ja, sommigen gaan inderdaad lekker los!
Zelf houd ik het wel wat bescheiden met kerstverlichting, anders raak ik overprikkeld 😀. Maar in onze stad heb je een wijk die ook echt helemaal los gaat en mijn dochter en ik hebben wel de traditie dat we na Sinterklaas een rondje door de wijk rijden om alles goed te bekijken. Enorm kitsch maar grappig om het een keer te zien.

Zelf houd ik meer van wat stijlvolle kerstverlichting.
Wij hebben hier nog 2 verjaardag eind november (die we tegelijk vieren).: daarna staat hij er meestal gelijk.

Dit jaar zal het dus op 30 nov worden. Ook omdat we het weekend daarna naar Londen zijn.. en ik vind 2 wkn te kort (en door de week geen tijd)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik zet de boom meestal begin december neer. Wel vaak voor sinterklaas.
Mousse28 schreef:
01-11-2025 22:06
Lekker op tijd. 😀
Altijd al zo vroeg opgezet? Of echt van de laatste jaren?
Ik doe dit nu zo’n 5 jaar, omdat ik de kerstperiode zo’n gezellige tijd vind.

Als ik er dieper over nadenk dan schuilt bij mij ook nog wel de reden achter dat het vroeger als kind thuis niet altijd even gezellig was en ik die warmte van de kerstperiode wil voelen.

Maar ik ben dus dol op kerst, ik doe niet over de top kitscherig, maar hier en daar wat elementen en in mijn kerstboom zitten veel vintage ballen. Mijn zoon vind het ook geweldig en we hebben er de traditie van gemaakt om ieder jaar de boom samen op te zetten.
Ik moet er niet aan denken. Hooguit een week vtv en vaak voor het nieuwe jaar al weer weg.
Ik word onrustig van veel extra spullen in huis

Mijn buren hebben al 3 weken de voor- en achtertuin vol met kerstfigurenlampjesdingen.
Net een kermis.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven