Staat jouw kerstboom al?

01-11-2025 20:45 133 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het viel mij vorige week al op dat sommige mensen al hun kerstboom hebben staan. Toen ik gisteravond met de hond door de wijk liep, zag ik er nog meer.

Ik weet wel dat over het algemeen de kerstboom veel eerder komt te staan dan 10 jaar geleden. Maar nu al in oktober/begin november?

Een kerstboom vind ik wel echt heel gezellig en ik houd me ook niet meer aan de regel (wat vroeger wel wat meer speelde), pas na Sinterklaas de kerstboom. De laatste tijd zet ik de boom in het laatste weekend van november of in het eerste weekend van december op. Plus allerlei andere kerstverlichtingen enzo.

Na een maand ben ik de boom dan ook wel echt zat. Dus als ik de boom nog eerder zou opzetten, dan ben ik het waarschijnlijk al vóór de kerst zat.

Wanneer staat jouw kerstboom?

Totaal aantal stemmen: 199

Hij staat al! (4%)
Begin december, nog voor Sinterklaas. (22%)
Na Sinterklaas. (54%)
Vlak voor kerst. (8%)
Geen boom voor mij. (12%)
Ik heb hem toevallig deze avond uit de doos gehaald. :proud: Normaal doe ik het niet zo vroeg. Maar we zijn verhuisd en ik ben zo benieuwd hoe alles er in kerstsfeer uitziet. Morgen decoreren.
Na sinterklaas zet ik 'm neer. Vroeger thuis altijd na mijn verjaardag, 15 december.

Wat ik jammer vind is dat mensen steeds vroeger hun buitenkerstverlichting ophangen. Tegen de tijd dat het kerst is, is het magische ervan af.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mrs_S schreef:
01-11-2025 22:36
Ik doe dit nu zo’n 5 jaar, omdat ik de kerstperiode zo’n gezellige tijd vind.

Als ik er dieper over nadenk dan schuilt bij mij ook nog wel de reden achter dat het vroeger als kind thuis niet altijd even gezellig was en ik die warmte van de kerstperiode wil voelen.

Maar ik ben dus dol op kerst, ik doe niet over de top kitscherig, maar hier en daar wat elementen en in mijn kerstboom zitten veel vintage ballen. Mijn zoon vind het ook geweldig en we hebben er de traditie van gemaakt om ieder jaar de boom samen op te zetten.
Snap ik! Bij mij thuis was kerst ook vreselijk. Lang slechte herinneringen aan gehad waardoor ik het eerst gewoon niet meer vierde. Maar toen ik mijn dochter had, vond ik dat ik weer wat gezelligs ervan moest maken. En al 17 jaar zetten wij inderdaad ook samen de boom op. En elk jaar kiezen we weer ieder 1 of 2 nieuwe kerstballen/ornamenten uit om de kerstboom aan te vullen.
Djessy schreef:
01-11-2025 22:52
Na sinterklaas zet ik 'm neer. Vroeger thuis altijd na mijn verjaardag, 15 december.

Wat ik jammer vind is dat mensen steeds vroeger hun buitenkerstverlichting ophangen. Tegen de tijd dat het kerst is, is het magische ervan af.
Het is inmiddels meer feestverlichting voor de maanden november en december geworden? Althans, zo zie ik dat ook in de winkelstraten. Vind het wel heel knus.
Badeendje92 schreef:
01-11-2025 22:50
Ik heb hem toevallig deze avond uit de doos gehaald. :proud: Normaal doe ik het niet zo vroeg. Maar we zijn verhuisd en ik ben zo benieuwd hoe alles er in kerstsfeer uitziet. Morgen decoreren.
Oh ja, dat begrijp ik wel. Vorig jaar was ik ook iets eerder omdat ik een nieuwe boom had gekocht. En ik had er geen zin in om de doos eerst naar zolder te tillen en dan een week later weer naar beneden.

Maar dit jaar houd ik het wel tot eind november vol.
Mousse28 schreef:
01-11-2025 23:02
Het is inmiddels meer feestverlichting voor de maanden november en december geworden? Althans, zo zie ik dat ook in de winkelstraten. Vind het wel heel knus.
Ja dat zal gerust, maar ik vind het jammer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik reed net weg bij mijn werk en zag iemand die vandaag heel de tuin heeft versierd, bijna als in de films. Stond er even van te kijken, grappig!
Ik vind het gezellig staan. Na Sint is toch alleen nog voor kleine kinderen?
AnAppleADay schreef:
01-11-2025 21:21
Wij kopen altijd een echte boom. Naast dat ik niet zou weten waar hem te kopen zou hij dan ook al kaal zijn rond de kerst.

Ik zou ook geen zin hebben in 20% van het jaar een kerstboom in huis, doet een beetje af aan het speciale feestdagen gevoel.

Hier in principe na Sinterklaas maar inderdaad ook wel eens een paar dagen eerder ivm weekend.
Ik heb geen zin om al die fratsen voor max 3 weken uit te gaan halen.
Djessy schreef:
01-11-2025 23:06
Ja dat zal gerust, maar ik vind het jammer.
Het magische is er sowieso vanaf een volgroeid brein denk ik.
Zodra de bomen te koop zijn, ergens begin december. Ik vind het raar nu al een boom neer te zetten. Ik heb nog totaal geen kerstvibes.
Vanity of vanities; all is vanity
Als ik er al één zet is dat nooit voor 6 december en meestal pas rond de 20ste.
Hij blijft dan wel staan tot 7 januari.

Ik haal sowieso alleen een boom als er familie komt feesten met Kerst.
Mijn hele huis staat er door overhoop en ik vind het gedoe, dus als er niemand komt ... dan kan ik prima zonder boom of versiering leven.

Een nep-ding komt hier overigens echt never-ever binnen.
Als ik dan een boom in huis haal dan wel een échte mét kluit.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Flashy schreef:
01-11-2025 21:36
Nee, nog niet. Maar sinds vandaag is het officieel het seizoen, dus wil hem echt binnenkort.
Dat wist ik niet, wel heel erg vroeg.

Waar ik woon is het de dag na Thanksgiving, soms doen we het, soms niet. Afhankelijk van het weer, als het veel geregend heeft wachten we een paar dagen.
Wij wonen in een twee onder een kap en onze buurman is helemaal idolaat van kerst. Vorig jaar hebben we beide gevels voorzien van lampjes. Dit jaar gaan we dat ook doen maar wel een stuk vroeger, namelijk volgend weekend. Dit omdat de vrouw van de buurman begin dit jaar is overleden en zij hield ook zo van kerst en alles wat erbij hoorde. Vorig jaar gaf het haar veel vreugde in de laatste fase van haar leven. Hij heeft zijn schoonfamilie binnenkort over de vloer en dit is een manier om haar te eren en te herdenken. Daar helpen wij graag aan mee. Zelf zijn wij dit jaar met kerst niet thuis dus zetten geen boom.
Titono schreef:
02-11-2025 03:31
Wij wonen in een twee onder een kap en onze buurman is helemaal idolaat van kerst. Vorig jaar hebben we beide gevels voorzien van lampjes. Dit jaar gaan we dat ook doen maar wel een stuk vroeger, namelijk volgend weekend. Dit omdat de vrouw van de buurman begin dit jaar is overleden en zij hield ook zo van kerst en alles wat erbij hoorde. Vorig jaar gaf het haar veel vreugde in de laatste fase van haar leven. Hij heeft zijn schoonfamilie binnenkort over de vloer en dit is een manier om haar te eren en te herdenken. Daar helpen wij graag aan mee. Zelf zijn wij dit jaar met kerst niet thuis dus zetten geen boom.
:heart:
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Het is niet dat ik het niet gezellig vind, maar deel van de charme van een kerstboom is wel de beperkte periode dat je hem hebt staan. Dat maakt het speciaal. En praktisch: een kunstkerstboom vind ik niks, dat is net als kunstgras, mist sfeer. En een echte houd ik toch niet ruim 2 maanden echt mooi, hoe “naaldvast” ze ook verkocht worden.
charlie591 wijzigde dit bericht op 02-11-2025 06:45
6.83% gewijzigd
Ik heb er dit jaar al wel echt sinds september heel veel zin in. Ik doe het niet want de praktische kant is er ook maar ik kan niet wachten!

Ook omdat we vorig jaar helemaal niks hadden omdat we de dag voor kerst de sleutel van ons nieuwe huis kregen en we dus volop aan het klussen waren.

Ik hou enorm van de kerst dus ik heb het gewoon heel erg gemist!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Charlie591 schreef:
02-11-2025 06:45
Het is niet dat ik het niet gezellig vind, maar deel van de charme van een kerstboom is wel de beperkte periode dat je hem hebt staan. Dat maakt het speciaal. En praktisch: een kunstkerstboom vind ik niks, dat is net als kunstgras, mist sfeer. En een echte houd ik toch niet ruim 2 maanden echt mooi, hoe “naaldvast” ze ook verkocht worden.
Helaas is een echte boom hier geen optie. Zoon heeft hele slechte longen en echte naaldbomen scheiden een stofje uit dat echt heel erg veel klachten geeft bij mensen met longproblemen
biol schreef:
02-11-2025 06:47
Helaas is een echte boom hier geen optie. Zoon heeft hele slechte longen en echte naaldbomen scheiden een stofje uit dat echt heel erg veel klachten geeft bij mensen met longproblemen
Ja nee dan is het fijn dat er nepperds bestaan.
Hier in de wijk ook al redelijk veel verlichting buiten. Wij hebben zelf onze heg ook al verlicht, omdat het zo donker is in onze straat. De kerstboom komt na Sinterklaas. Heb er altijd een dubbel gevoel bij: zo druk in de woonkamer, dus op 1 januari is hij ook weer weg. We lopen altijd wel een echte.
Wij vieren geen Sinterklaas dus hier staat hij al. En ik zag in elk geval dat hij bij twee andere buurtjes ook al stond in ons kleine straatje. Heel gezellig inderdaad!
Charlie591 schreef:
02-11-2025 06:45

Eens, maar ik ben zo gruwelijk allergisch dat een echte boom in huis niet te doen is en dan is een nepper toch een leuk alternatief.
anoniem_6914fd9d7e5c8 wijzigde dit bericht op 02-11-2025 11:08
51.75% gewijzigd
Hier ook pas na Sinterklaas ondanks dat er geen gelovige kinderen meer zijn.
Moiren schreef:
02-11-2025 07:25
Eens, maar ik ben zo gruwelijk allergisch dat een echte boom in huis niet te doen is en dan is een nepper toch een leuk alternatief.
Ik denk dat je de verkeerde tagt :-).. hier ook een nepper ivm longproblemen van kind…
Team neppert hier. Niet vanwege allergie, maar ik vind het altijd zo zielig voor die boompjes dat ze dan in de bloei van hun leven worden gekapt en drie weken later op de brandstapel worden gegooid :cry:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven