Net na de tropenjaren
woensdag 5 november 2025 om 07:23
Inmiddels zijn mijn kinderen 5 en 7, het lijkt of ons huwelijk de tropenjaren heeft overleefd, maar toch merk ik dat er onderhuids iets knaagt richting mijn partner. Soms voelt het ik het slechte van 2 werelden heb en dat ligt meer bij mezelf dan bij mijn partner denk ik.
Wij werken beide 40 uur, maar op zo’n manier dat we maar 2 dagen bso nodig hebben : ik doe 2 middagen en opa en oma/man wisselen 1 middag af. In de praktijk betekend dat ik 2 dagen per week van 7 tot 2 werken en vaak ,‘s avonds nog een uur en de andere dagen ruim 8,5 uur, daardoor ben ik de meeste schoolvakanties vrij (overheid). Qua inkomen breng ik 60% van het inkomen binnen, is het huishouden 55/45 voor mij en de mental load 80/20.
Soms voel ik wat resentment/frustratie richting mijn partner dat hij zijn aandeel niet levert, uiteraard is dat onterecht, maar hoe kom ik van dat gevoel af?
Wij werken beide 40 uur, maar op zo’n manier dat we maar 2 dagen bso nodig hebben : ik doe 2 middagen en opa en oma/man wisselen 1 middag af. In de praktijk betekend dat ik 2 dagen per week van 7 tot 2 werken en vaak ,‘s avonds nog een uur en de andere dagen ruim 8,5 uur, daardoor ben ik de meeste schoolvakanties vrij (overheid). Qua inkomen breng ik 60% van het inkomen binnen, is het huishouden 55/45 voor mij en de mental load 80/20.
Soms voel ik wat resentment/frustratie richting mijn partner dat hij zijn aandeel niet levert, uiteraard is dat onterecht, maar hoe kom ik van dat gevoel af?
woensdag 5 november 2025 om 11:30
Ik vind je frustratie terecht en waar je tegenaan loopt is hét probleem van deze tijd: we zijn geëmancipeerd, maar we hebben er alleen maar taken bij gekregen. De mannen zijn niet meegegroeid.
Ik vind je frustratie niet onterecht. Het zou niet over dat geld moeten gaan, wel over evenveel 'lummeltijd' en mental load.
Ik vind je frustratie niet onterecht. Het zou niet over dat geld moeten gaan, wel over evenveel 'lummeltijd' en mental load.
woensdag 5 november 2025 om 11:31
woensdag 5 november 2025 om 11:31
Als ik alleen die rol zou hebben niet maar ik heb ook de typische vrouwenrol met het meerendeel van de zorgtaken. Eigenlijk het slechtste van beide werelden: kostwinner en default parent.
woensdag 5 november 2025 om 11:36
Aha. Ongebruikelijk zal allemaal best, maar het komt er in feite op neer dat man verandering dus niet zo erg nodig vindt.Zonnigzonnetje schreef: ↑05-11-2025 11:28Nee, maar dan zou het voor mij logisch zijn dat hij wat minder gaat werken. En dat is niet bespreekbaar. Met 36 uur verdien ik 15% meer dan hij in 40, per saldo is het verschil nog groter. Het doet dus minder pijn als hij structureel 36 uur zou werken en 1 middag vast zou doen en ik om de week dan een middag voor mezelf heb of kan werken.
Helaas is in zijn sector het niet gebruikelijk en is de inzet om wat anders te zoeken niet heel hoog.
Aan jou om hem duidelijk te maken dat het dat wel is! Vervelend. Ik snap heel goed dat dat knaagt, en ondertussen moet je maar door in de tredmolen (zo voelt dat, vind ik).
woensdag 5 november 2025 om 11:58
Hoe hebben jullie de mental load minder scheef gekregen?
Het is hier al soms al een strijd dat ik niet op zaterdagochtend mee ga met voetbal competitie met zoon. Afspraak was dat ik de training doe en man wedstrijden, maar het valt hem behoorlijk tegen om iedere zaterdag zo vroeg de deur uit te moeten en alles dan klaar te hebben.
Het is hier al soms al een strijd dat ik niet op zaterdagochtend mee ga met voetbal competitie met zoon. Afspraak was dat ik de training doe en man wedstrijden, maar het valt hem behoorlijk tegen om iedere zaterdag zo vroeg de deur uit te moeten en alles dan klaar te hebben.
woensdag 5 november 2025 om 12:03
Zonnigzonnetje schreef: ↑05-11-2025 11:58Hoe hebben jullie de mental load minder scheef gekregen?
Ja. Dus?
Dat klinkt even bot, maar wat ik bedoel is: prima, het mag hem tegenvallen, daar hoef jij helemaal niks mee.
Dus waarom ga jij mee in een of andere strijd hierover? Leuk lekker achterover en laat het hem uitzoeken. Laat hem mopperen, haasten, weet ik het wat, maar ga er niet op in. Zie het voor wat het is: zijn pakkie an. Komt ie misschien een (paar) keer te laat, of heeft ie een paar keer niet alles bij zich voor zoon. Tja, zo leren mensen nou eenmaal. Dát is hoe je het minder scheef krijgt.
woensdag 5 november 2025 om 12:05
woensdag 5 november 2025 om 12:08
Je hebt niet alleen last van hem, maar vooral ook van jezelf.
Jullie situatie is volstrekt oneerlijk, maar jij vindt dat je daar niks van mag vinden, niks bij mag voelen.
Terwijl het echt van de zotte is
Leg het probleem op tafel, en ga samen bespreken hoe jullie het eerlijker maken.
In wie wat doet, wie waar over denkt en vooral ook zorgen dat je beiden evenveel vrije tijd hebt. En vrije tijd, is kindvrij en taakvrij. In je eentje thuis met de kinderen is niet vrije tijd
Jullie situatie is volstrekt oneerlijk, maar jij vindt dat je daar niks van mag vinden, niks bij mag voelen.
Leg het probleem op tafel, en ga samen bespreken hoe jullie het eerlijker maken.
In wie wat doet, wie waar over denkt en vooral ook zorgen dat je beiden evenveel vrije tijd hebt. En vrije tijd, is kindvrij en taakvrij. In je eentje thuis met de kinderen is niet vrije tijd
woensdag 5 november 2025 om 12:20
Klopt ik heb gevoel dat ik het allemaal moet kunnen. Ooit heb ik hiervoor gekozen, maar hèt valt in de praktijk best tegen.Lila-Linda schreef: ↑05-11-2025 12:08Je hebt niet alleen last van hem, maar vooral ook van jezelf.
woensdag 5 november 2025 om 12:21
Ik zou best minder willen werken, maar het moet ook haalbaar zijn? Als ik 24 uur ga werken lever ik ongeveer 1/3 van mijn netto -salaris in en dat is ook met 2 relatief goede inkomens veel geld.S-Groot schreef: ↑05-11-2025 12:05Qua werk: jullie willen allebei niet minder werken. Okee, dat is dan een gegeven. Nu kijken naar wat dan wél anders kan. Ik denk dat het met name bij jou ligt om het anders te doen want jij vliegt van hot naar her en hebt inderdaad veel versnipperde dagen. Wil je dat wel anders?
woensdag 5 november 2025 om 12:22
Hey maar die scheenbeschermers en bidon zijn toch geen mental load? Kom op zeg. Dit is een kwestie van geen zin. Ik ken eerlijk gezegd geen enkele ouder die voor z'n lol verzamelt om 8.00u bij FC Krabbegat, maar ja, het hoort erbij.Zonnigzonnetje schreef: ↑05-11-2025 11:58Hoe hebben jullie de mental load minder scheef gekregen?
Ik zou beginnen met bedenken voor jezelf wat jij zou willen. Vrije avonden (dus langere/ongestoorde werkdagen)? Dan inzetten op andere opvang (aan huis, bso, man, grootouders, whatever -- niet jij). Eerlijker verdeling? Dan goed in kaart brengen van wat jij allemaal doet (van zorgen dat er voldoende ondergoed in een juiste maat is, tot dagelijks koken, tot klassenappjes en cadeautjes) en daar taken in verdelen.
Is 36 uur werken en dan vakantie-bso inkopen voor jou een optie? Lijkt me geen doen zo.
woensdag 5 november 2025 om 12:24
Maar als je 32 uur gaat werken valt de teruggang wel mee, en zou je, als het lukt om zo te plannen, nog twee vaste middagen thuis kunnen zijn met de kinderen.Zonnigzonnetje schreef: ↑05-11-2025 12:21Ik zou best minder willen werken, maar het moet ook haalbaar zijn? Als ik 24 uur ga werken lever ik ongeveer 1/3 van mijn netto -salaris in en dat is ook met 2 relatief goede inkomens veel geld.
Of één vaste middag, en een ochtend voor jezelf. Dat geeft heel veel lucht, zelfs als je die ene ochtend toch soms (of vaak) aan regelwerk en wat huishoudelijks spendeert!
woensdag 5 november 2025 om 12:26
Ja maar dit is natuurlijk onzinnig. Hoe kon je nou toentertijd weten hoe dat zou uitpakken en zou voelen in de praktijk?Zonnigzonnetje schreef: ↑05-11-2025 12:20Klopt ik heb gevoel dat ik het allemaal moet kunnen. Ooit heb ik hiervoor gekozen, maar hèt valt in de praktijk best tegen.
Je mag gewoon voortschrijdend inzicht hebben hoor! En dan moet je opnieuw om tafel, zo werkt dat als koppel.
Komt dat gevoel bij jezelf vandaan, of (ook) van man?
woensdag 5 november 2025 om 12:34
Ik herken het deels, al werken wij dan 32 uur (dus rustiger dan jullie). Man had altijd één vrije dag en ik verspreidde mijn vrije uren over 2 middagen. In de praktijk ben je dan dus altijd bezig, want die middagen bestaan uit clubjes, vriendjes over de vloer, endan regel je ook gelijk maar even de kadootjes voor feestjes etc. Of in elk geval geen tijd voor mezelf. Ik vind het knap hoe jij zelfs nog 8 uur extra kan maken buiten de 'standaard' werktijden...
Nu na 15 jaar heb ik voor het eerst een hele vrije dag en wát een verschil maakt dat! Al die jaren in bochten wringen, soms snap ik niet helemaal waarvoor ik dat nou heb gedaan. Kortom: is het echt geen optie een dag extra bso te doen? En dat man en jij dan beiden één middag opvangen? Ik zou vooral echt proberen van dat werken aan de randen van de dag/week af te gaan, want dat kost zoveel energie en maakt dat je nooit echt vrij bent. Bespreek eens met je man hoe je je nu voelt (ik heb echt een moment voor mezelf nodig) en hoe gaan júllie dat oplossen?
Nu na 15 jaar heb ik voor het eerst een hele vrije dag en wát een verschil maakt dat! Al die jaren in bochten wringen, soms snap ik niet helemaal waarvoor ik dat nou heb gedaan. Kortom: is het echt geen optie een dag extra bso te doen? En dat man en jij dan beiden één middag opvangen? Ik zou vooral echt proberen van dat werken aan de randen van de dag/week af te gaan, want dat kost zoveel energie en maakt dat je nooit echt vrij bent. Bespreek eens met je man hoe je je nu voelt (ik heb echt een moment voor mezelf nodig) en hoe gaan júllie dat oplossen?
socie wijzigde dit bericht op 05-11-2025 12:36
3.17% gewijzigd
woensdag 5 november 2025 om 12:34
Op mijn initiatief de test van de Volkskrant ingevuld en daarna een goed gesprek. We verdelen de domeinen: man doet bijvoorbeeld de was en ik de wc en badkamer, hij de auto en ik de kleding van de kinderen. Als het mij teveel word, dan heeft ik dat aan en hebben we het er weer over. Daarbij heb ik echt moeten leren om niet in de reflex 'ik loop de gaten wel dicht' te schieten, maar mijn wensen op tafel te leggen.Zonnigzonnetje schreef: ↑05-11-2025 11:58Hoe hebben jullie de mental load minder scheef gekregen?
Iemand anders schreef dat jij/jullie nu én én én willen. Als je niet wil inleveren op jullie werk, dan moet je dus inleveren op een ander vlak. Bijvoorbeeld de kinderen niet naar sport tot ze er zelf geen kunnen of in ieder geval geen competitie (scheelt in de avonden en weekenden, BSO op studiedagen en 1-2 vakantiedagen, zodat jij in normale weken minder overuren hoeft te maken & af en toe een dagje vrij voor jezelf kan nemen.
woensdag 5 november 2025 om 12:35
Ik denk niet dat minder werken voor jou veel zal oplossen. Want dan ga je gewoon nog meer huishoud/kindertaken krijgen. Per saldo ben jij praktisch 24/7 aan het werk, of bij je job, of thuis met kindertaken, of waar dan ook met mental load taken, waarschijnlijk zelfs als je 'rustig' op de bank zit. Dat moet veranderen. En dat valt of staat met een eerlijkere verdeling met je man. Niet met minder werken bij je job, denk ik.
woensdag 5 november 2025 om 12:40
Dat is de meteen de woensdagmiddag dus vanaf 12 uur, dat red hij niet qua uren (dat accepteert zijn werkgever niet), dan moet hij terug naar 32.Pianissimo schreef: ↑05-11-2025 12:31Zouden opa/oma op één van jouw dagen kunnen oppassen ipv die van man? Je man kan toch wel minstens 1x per week doen?
woensdag 5 november 2025 om 12:42
Op mijn initiatief de test van de Volkskrant ingevuld en daarna een goed gesprek. We verdelen de domeinen: man doet bijvoorbeeld de was en ik de wc en badkamer, hij de auto en ik de kleding van de kinderen. Als het mij teveel word, dan geef ik dat aan en hebben we het er weer over. Daarbij heb ik echt moeten leren om niet in de reflex 'ik loop de gaten wel dicht' te schieten, maar mijn wensen op tafel te leggen.Zonnigzonnetje schreef: ↑05-11-2025 11:58Hoe hebben jullie de mental load minder scheef gekregen?
In geval van de voetbalwedstrijden zou ik dus het gesprek aan gaan: moppert hij gewoon of valt het hem echt te zwaar? Welke oplossingen ziet hij zelf? Hier was een van de oplossingen bijvoorbeeld minder klagen over hoe zwaar het is, waardoor de sfeer beter is en duidelijker is wanneer iets teveel wordt.
Iemand anders schreef dat jij/jullie nu én én én willen. Als je niet wil inleveren op jullie werk, dan moet je dus inleveren op een ander vlak. Bijvoorbeeld de kinderen niet naar sport tot ze er zelf geen kunnen of in ieder geval geen competitie (scheelt in de avonden en weekenden. Of BSO op studiedagen en 1-2 vakantiedagen, zodat jij in normale weken minder overuren hoeft te maken & af en toe een dagje vrij voor jezelf kan nemen.
Als ik het goed gebruik is grootste bezwaar tegen minder werken niet financieel, maar inhoudelijk. Kun je nog meer huishouden uitbesteden: boodschappen laten bezorgen (en laat je man die bestellen), maaltijdservice met kant-en-klare maaltijden voor de spitsdagen, tuinman (of een student/buurkind als bijbaan je gras laten maaien), wekelijks een schoonmaker, etc.
amaryllis wijzigde dit bericht op 05-11-2025 12:45
8.59% gewijzigd
woensdag 5 november 2025 om 12:43
Wat hebben jullie tot nu toe dan wel besproken over de verdeling? Want blijkbaar zijn er ooit wel bepaalde afspraken tot stand gekomen. En hoe ziet de 'strijd' er dan uit? En wat is er besproken over de optie dat je man minder gaat werken?Zonnigzonnetje schreef: ↑05-11-2025 11:58Hoe hebben jullie de mental load minder scheef gekregen?
Ik ben het met stokbootje eens dat het waarschijnlijk niets helpt als jij minder gaat werken, want waarschijnlijk betekent dat enkel minder betaald werk en onderaan de streep geen extra echte kindvrije vrije tijd.
woensdag 5 november 2025 om 12:45
Klopt, we werken 40 uur, weinig BSO, zwemles en sport. Ik weiger ook om de woensdagmiddag te doen, dat trek ik echt niet erbij. Soms wissel ik middag met man, maar wat een ellende is dat. Op 1 van mijn middagen heb ik ook geen clubjes, dat is een verademing, andere middag is zwemles, maar dan blijft oudste bij partner. Dat soort dingen probeer ik wel relaxt te maken. Overigens helpt het ook niet dat iedereen overal blijft kijken hij training etf.Amaryllis schreef: ↑05-11-2025 12:34Op mijn initiatief de test van de Volkskrant ingevuld en daarna een goed gesprek. We verdelen de domeinen: man doet bijvoorbeeld de was en ik de wc en badkamer, hij de auto en ik de kleding van de kinderen. Als het mij teveel word, dan heeft ik dat aan en hebben we het er weer over. Daarbij heb ik echt moeten leren om niet in de reflex 'ik loop de gaten wel dicht' te schieten, maar mijn wensen op tafel te leggen.
Iemand anders schreef dat jij/jullie nu én én én willen. Als je niet wil inleveren op jullie werk, dan moet je dus inleveren op een ander vlak. Bijvoorbeeld de kinderen niet naar sport tot ze er zelf geen kunnen of in ieder geval geen competitie (scheelt in de avonden en weekenden, BSO op studiedagen en 1-2 vakantiedagen, zodat jij in normale weken minder overuren hoeft te maken & af en toe een dagje vrij voor jezelf kan nemen.
woensdag 5 november 2025 om 12:45
Eens. Ga met man in gesprek. Jij minder werken en hij ook is het meest eerlijk. Dat dit niet “kan” bij hem is leuk maar dan is het aan hem om dat op te lossen. Je kan ook een andere baan zoeken. Het probleem zit hem nu met name in het feit dat je man kennelijk geen probleem ervaart.stokbootje schreef: ↑05-11-2025 12:35Ik denk niet dat minder werken voor jou veel zal oplossen. Want dan ga je gewoon nog meer huishoud/kindertaken krijgen. Per saldo ben jij praktisch 24/7 aan het werk, of bij je job, of thuis met kindertaken, of waar dan ook met mental load taken, waarschijnlijk zelfs als je 'rustig' op de bank zit. Dat moet veranderen. En dat valt of staat met een eerlijkere verdeling met je man. Niet met minder werken bij je job, denk ik.
woensdag 5 november 2025 om 12:46
Nee opa/oma doen ene week en dan man andere week, voor die 4 uur neemt hij 1x per 2 weken ouderschapsverlof op.Pianissimo schreef: ↑05-11-2025 12:45Ah okay, ik dacht dat de ene week opa/oma oppasten en hij de andere week thuis was, maar het is dan denk ik zo dat opa/oma de kinderen van school halen en man het later overneemt.
woensdag 5 november 2025 om 12:47
En waarom niet partner + oudste mee naar zwemles? Dan heb jij tijd om te werken of even voor jezelf. Of partner mee naar zwemles en jij en oudste even iets voor jezelf doen thuis. Nu moeten jullie beiden iets doen met de kinderen op dat tijdstip.Zonnigzonnetje schreef: ↑05-11-2025 12:45Klopt, we werken 40 uur, weinig BSO, zwemles en sport. Ik weiger ook om de woensdagmiddag te doen, dat trek ik echt niet erbij. Soms wissel ik middag met man, maar wat een ellende is dat. Op 1 van mijn middagen heb ik ook geen clubjes, dat is een verademing, andere middag is zwemles, maar dan blijft oudste bij partner. Dat soort dingen probeer ik wel relaxt te maken. Overigens helpt het ook niet dat iedereen overal blijft kijken hij training etf.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in