Net na de tropenjaren

05-11-2025 07:23 204 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Inmiddels zijn mijn kinderen 5 en 7, het lijkt of ons huwelijk de tropenjaren heeft overleefd, maar toch merk ik dat er onderhuids iets knaagt richting mijn partner. Soms voelt het ik het slechte van 2 werelden heb en dat ligt meer bij mezelf dan bij mijn partner denk ik.

Wij werken beide 40 uur, maar op zo’n manier dat we maar 2 dagen bso nodig hebben : ik doe 2 middagen en opa en oma/man wisselen 1 middag af. In de praktijk betekend dat ik 2 dagen per week van 7 tot 2 werken en vaak ,‘s avonds nog een uur en de andere dagen ruim 8,5 uur, daardoor ben ik de meeste schoolvakanties vrij (overheid). Qua inkomen breng ik 60% van het inkomen binnen, is het huishouden 55/45 voor mij en de mental load 80/20.

Soms voel ik wat resentment/frustratie richting mijn partner dat hij zijn aandeel niet levert, uiteraard is dat onterecht, maar hoe kom ik van dat gevoel af?
Amaryllis schreef:
05-11-2025 12:47
En waarom niet partner + oudste mee naar zwemles? Dan heb jij tijd om te werken of even voor jezelf. Of partner mee naar zwemles en jij en oudste even iets voor jezelf doen thuis. Nu moeten jullie beiden iets doen met de kinderen doen.
Dat is mijn sportuurtje met personal trainer (zwembad zit in een sportcentrum)
Jeetje, dus zelfs een uurtje sporten moet je om andermans planning heen plooien?

Zie jezelf niet als de sluitpost, jij hebt ook gewoon behoeftes en die aan vrije tijd is een heel redelijke. Maar zo denken, alles zo efficiënt mogelijk plannen zodat je gezin er geen last van heeft, dat sluipt erin...
Tunamelt schreef:
05-11-2025 12:53
Jeetje, dus zelfs een uurtje sporten moet je om andermans planning heen plooien?

Zie jezelf niet als de sluitpost, jij hebt ook gewoon behoeftes en die aan vrije tijd is een heel redelijke. Maar zo denken, alles zo efficiënt mogelijk plannen zodat je gezin er geen last van heeft, dat sluipt erin...
Dat is zo gegroeid, ik sport 4x per week maar dat plooi ik inderdaad om het gezin heen. Alleen op zaterdag of zondag ben ik soms 2 a 3 uurtjes weg. Rest doe ik tussen 6 en 7 s ochtends
Ik werk ook in een sector met voornamelijk mannen waarbij fulltime werken heel lang de norm was, maar er zijn ook personeelstekorten en jonge ouders willen vaak geen fulltime meer, dus dat verschuift dan toch.
En zodra het niet meer ongebruikelijk is dan is het al heel gauw relatief normaal.

Ik weet dat er ook daadwerkelijk beroepen zijn waarbij het ingewikkeld is, maar dan kan de werkgever het verzoek weigeren op basis van zwaarwegende bedrijfsbelangen en dat moet echt een goede onderbouwing zijn.

Als werknemer heb je eens per jaar het recht om zo'n verzoek te doen. Heeft man dat al eens gedaan? Want pas als dat wordt geprobeerd en er blijken inderdaad zwaarwegende bedrijfsbelangen in het spel waardoor dat niet kan heb je daar zekerheid over.
Zonnigzonnetje schreef:
05-11-2025 12:55
Dat is zo gegroeid, ik sport 4x per week maar dat plooi ik inderdaad om het gezin heen. Alleen op zaterdag of zondag ben ik soms 2 a 3 uurtjes weg. Rest doe ik tussen 6 en 7 s ochtends
Ja dat zeg ik, jij plooit je volledig om de rest heen. Jij staat zonder zeuren om 6u te sporten ( o_o ), maar man moppert als hij op zaterdag vroeg naar een voetbalveld moet...

Jij werkt diverse avonden maar hij kan echt geen middag vrij nemen, heel ongebruikelijk.

Het lijkt niet alleen scheef, het is het ook.
Zonnigzonnetje schreef:
05-11-2025 07:23
Soms voel ik wat resentment/frustratie richting mijn partner dat hij zijn aandeel niet levert, uiteraard is dat onterecht, maar hoe kom ik van dat gevoel af?
Zo eindigen de meeste relaties, dat je je man niet meer waardeert. Scheiden kan altijd nog dus misschien met elkaar in gesprek gaan of zelf in therapie als je daar nog tijd voor hebt?
Tunamelt schreef:
05-11-2025 13:01
Ja dat zeg ik, jij plooit je volledig om de rest heen. Jij staat zonder zeuren om 6u te sporten ( o_o ), maar man moppert als hij op zaterdag vroeg naar een voetbalveld moet...

Jij werkt diverse avonden maar hij kan echt geen middag vrij nemen, heel ongebruikelijk.

Het lijkt niet alleen scheef, het is het ook.
Eens. To, ik heb vooral ook veel bewondering voor hoe je het volhoudt. Maar eigenlijk laat het zien dat jij jezelf volledig om de rest heen plooit. Echter, jij bent gewoon 1 van de 4 personen in het huishouden waarin iedereen behoeften heeft. En verder vind ik echt dat jullie heel veel willen, snap ik hoor, maar over een paar jaar ziet alles er alweer anders uit en dan hebben jullie weer wat meer ruimte.
Zonnigzonnetje schreef:
05-11-2025 11:14
Of is sporten :). Man pakt dan de ochtendroutine, ik ben dan om half 7 de deur uit.

Maar dat is denk ik het pijnpunt: per saldo heeft man meer lummel/vrije tijd terwijl hij dat niet zo ervaart.
Dus hij zit savonds op de bank of is sporten. Oké.

Dus in de ochtend doen jullie allebei wat voor je gezin wat tijd en energie kost: jij (reizen naar) werk, hij de kids. En dan krijgt hij elke avond ‘vrij’?

Sorry hoor maar dan is dit stukje toch heel simpel: claim gewoon 2 avonden. Je vroeg hoe mensen hier de mental load anders hadden verdeeld, en ik heb dit dus gedaan door 1 vaste avonden te claimen.

Of ik nou in bad ga zitten, in bed ga chillen, de deur uitga, de mancave claim….maakt niet uit: maandagavond en woensdagavond ben ik onbeschikbaar. Ik ga feitelijk veel de deur uit, sporten/rondje lopen/naar een vriendin, want dan kan echt niemand een beroep op me doen. En je mag me dan ook alleen bellen als het huis in brand staat, zelfs de puber weet dat 😆

En als hij dan gaat klagen of dat anders ervaart dan soms je toch letterlijk op hoeveel vrije tijd jij hebt en hoeveel hij. En ik neem toch ook aan dat hij je dat gewoon ook gunt.

Edit: wacht. Of ga jij dan die ochtend sporten? Mss moet je daar dan mee stoppen, en gewoon de ochtenden logisch verdelen en de avonden ook. Ik kan me niet voorstellen dat je voor de lol zo vroeg sport.
40 uur werken beiden met twee kids is gewoon heel veel. Zeker als ze dan maar 2 dagen naar de BSO gaan. Waarom niet meer dagen BSO? Snap dat je er voor je kids wil zijn maar én/én gaat gewoon niet.
Amaryllis schreef:
05-11-2025 10:36
*Knip*

Tip: de Volkskrant heeft een simpele tool waarmee je de verdeling in kaart kan brengen. Misschien kun je die gebruiken om het gesprek te starten? https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... dbattle/#/

*knip*
Dit echt samen invullen! Is zo verhelderend en een eyeopener.
Het blijkt enorm lastig om de ander uit te leggen wat de mental load concreet inhoudt.
Dit kan echt helpen om inzicht te geven waarom jij vastloopt in de ingesleten patronen.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Dus je man neemt ouderschapsverlof op nu.
Hoeveel ouderschapsverlof heb jij nog staan en krijg je dat niet ook deels doorbetaald bij de overheid?

Waarom is het lastig om in je huidige functie minder te gaan werken, maar is het wel mogelijk om 12 weken per jaar vakantie op te nemen door het opnemen van je overuren?
Je werkt zoveel omdat je dat zelf wil, je sport zoveel omdat je dat zelf wil, je hebt tijd met de kinderen omdat je daar zelf voor koos. En voor hem geldt hetzelfde. Of kind gaat van voetbal, of man moet niet zeuren. Kiezen voor een eenvoudiger leven of accepteren dat het voorlopig nog 10 jaar druk is en deze keuzes jouw en zijn behoefes zijn.
Ik ben ooit gescheiden en dat scheelt een hoop frustratie, dan moet je alles gewoon zelf doen.
jojojo schreef:
05-11-2025 13:56
Hoeveel ouderschapsverlof heb jij nog staan en krijg je dat niet ook deels doorbetaald bij de overheid?

Waarom is het lastig om in je huidige functie minder te gaan werken, maar is het wel mogelijk om 12 weken per jaar vakantie op te nemen door het opnemen van je overuren?
Ik heb geen uren meer: ben 2x 7 maanden thuis geweest na mijn bevalling.

Dat heeft te maken met de recessen bij de gemeente rondom de schoolvakanties: dan ligt er vrij veel stil. Wekelijks 4 uur uur minder werken heeft weinig zin bij mijn functie. Als er een incident/vraag is moet mijn afdeling leveren.
Zonnigzonnetje schreef:
05-11-2025 11:58
Hoe hebben jullie de mental load minder scheef gekregen?

Het is hier al soms al een strijd dat ik niet op zaterdagochtend mee ga met voetbal competitie met zoon. Afspraak was dat ik de training doe en man wedstrijden, maar het valt hem behoorlijk tegen om iedere zaterdag zo vroeg de deur uit te moeten en alles dan klaar te hebben.
En dus doe jij het dan? "Zeuren" van je man is dus zinvol? Dit vind ik een mooi voorbeeld die je vaak ziet in gezinnen. Meestal de vader loopt wat te mopperen, dus neemt de moeder het maar weer over. Terwijl die moeder ook de keuze heeft dat niet te doen. De afspraak is dat de vader de wedstrijden doet, houdt je dan ook aan die afspraak en ga het niet alsof zelf regelen. Tja en dan zijn de kinderen een keer te laat of hebben niet de juiste spullen. Dat zij dan zo, geen man overboord toch?

TO, jullie moeten echt met elkaar in gesprek. En zullen wellicht ook andere keuzes moeten maken en tijd anders verdelen.

Dat hij de ochtend doet voor kinderen en jij de avond is mogelijk ook niet zo'n goede verdeling. Tenzij je man 's avonds andere werkzaamheden doet terwijl jij de kinderen op bed legt. Je kunt het 's avonds natuurlijk ook prima samen doen. Als hij twee avonden sport, kan jij wellicht ook twee avonden sporten?
72Jelle schreef:
05-11-2025 14:04
Je werkt zoveel omdat je dat zelf wil, je sport zoveel omdat je dat zelf wil, je hebt tijd met de kinderen omdat je daar zelf voor koos. En voor hem geldt hetzelfde. Of kind gaat van voetbal, of man moet niet zeuren. Kiezen voor een eenvoudiger leven of accepteren dat het voorlopig nog 10 jaar druk is en deze keuzes jouw en zijn behoefes zijn.
Ik ben ooit gescheiden en dat scheelt een hoop frustratie, dan moet je alles gewoon zelf doen.
Dit. Vind je man ook dat de kinderen alle vakanties thuis moeten blijven en maximaal twee dagen BSO hebben of is dat jouw keuze?
Prima dat je ervoor kiest alles te willen, maar als dat je ongelukkig maakt zal je andere keuzes moeten maken.
jojojo schreef:

Omdat ze eigenlijk 36 uur per week werkt, vermoed ik.
Geen motto
Heeft partner nog wel ouderschapsverlof open staan?
Zonnigzonnetje schreef:
05-11-2025 12:21
Ik zou best minder willen werken, maar het moet ook haalbaar zijn? Als ik 24 uur ga werken lever ik ongeveer 1/3 van mijn netto -salaris in en dat is ook met 2 relatief goede inkomens veel geld.
Soms moet je keuzes maken. En ja, daar zit dan een gevolg aan. Je hebt het vaak over geld en inkomen. Misschien eens kijken of jullie niet te duur leven? En ook qua werk, is een seniorfunctie voor een paar jaar echt zo erg? Je geeft aan dat in jouw functie minder werken niet kan, maar is dat ook echt zo?
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Ja volgens mij wel want TO zegt eerder dat hij die uren gebruikt eens in de twee weken. Kan je man niet een tijdje een dag in de week opnemen aan ouderschapsverlof? Een werkgever mag dat in beginsel niet weigeren.
Bbubbels schreef:
05-11-2025 14:43
Ja volgens mij wel want TO zegt eerder dat hij die uren gebruikt eens in de twee weken. Kan je man niet een tijdje een dag in de week opnemen aan ouderschapsverlof? Een werkgever mag dat in beginsel niet weigeren.
Even openingspost teruggelezen, een middag in de twee weken. Met twee kinderen is er mogelijk ruimte om meer op te nemen.
SweetFirefly schreef:
Soms moet je keuzes maken. En ja, daar zit dan een gevolg aan. Je hebt het vaak over geld en inkomen. Misschien eens kijken of jullie niet te duur leven? En ook qua werk, is een seniorfunctie voor een paar jaar echt zo erg? Je geeft aan dat in jouw functie minder werken niet kan, maar is dat ook echt zo?
Wat natuurlijk voor man net zo goed geldt. Tegenwoordig zijn er zoveel mannen die, al dan niet tijdelijk, minder dan 40 uur werken, ook in een typische mannenwerelden.
jojojo schreef:

Ze werkt wellicht in het onderwijs? Dan werk je meer uren dan je verdient en zo bouw je vakantie-uren op. Dus ja, 12 weken vakantie hoort nu eenmaal bij het onderwijs.

Ik zou het echt veel te veel vinden, beiden 40 uur werken met 2 jonge kinderen. Er is meer in het leven dan enkel werken denk ik dan zo.
Man werkt hier 4x 9 uur en ik werk 3,5 dag. Eigenlijk hebben wij nooit gezeur over wie meer doet. In de 1,5 dag dat ik thuis ben heb ik een combi van ontspanning en huishouden/boodschappen etc. Op de dag dat man vrij is doet hij of iets in het huishouden of hij klust in huis/de tuin. Dan vind ik het soms ook jammer dat als ik uit mn werk kom ik zie dat de was er nog ligt ofzo, maar die klussen in tuin en het huis moeten ook gebeuren en die pak ik dan weer niet op. Dus zo doet ieder zijn ding. 's Avonds ook. Ik ga 2 avonden sporten en dat is helemaal prima. Kinderen zijn hier iets ouder, jongste is 12. Dat scheelt natuurlijk. Ik vind het nu eerlijk gezegd behoorlijk relaxt hoe ons gezinsleven verloopt. Toen ze jonger waren werkte ik iets minder, man iets meer nog, en deed ik dus automatisch meer in het huishouden.

Ik zou het pas oneerlijk vinden wanneer de een druk is met kinderen, huishouden etc en de ander ligt op de bank tv te kijken en niks te doen. Dan is het scheef. Maar als de ander ook bezig is met nuttige dingen in welke vorm dan ook, dan heb ik er weinig problemen mee en leggen wij het niet zo op een weegschaal. Dat de een meer verdient staat er wat mij betreft helemaal los van.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 05-11-2025 15:00
12.59% gewijzigd
Zonnigzonnetje schreef:
Ik zou best minder willen werken, maar het moet ook haalbaar zijn? Als ik 24 uur ga werken lever ik ongeveer 1/3 van mijn netto -salaris in en dat is ook met 2 relatief goede inkomens veel geld.
Een derde dag bso en bso in vakanties door laten lopen zodat je 36 ipv 40 uur per week werkt.
SweetFirefly schreef:

Zou het niet logischer zijn dat man minder gaat werken? TO zegt dat het ook in zijn functie niet kan. TO heeft al een contract voor 36 uur, man voor 40. Ik zou toch aandringen dat man teruggaat naar 36 uur. Dat heeft financieel ook minder gevolgen.
Of dat er nog een middag BSO bij komt, zodat TO niet meer 2x per week 's avonds nog een uur moet werken om aan haar uren te komen.

TO, zou jou dat niet veel meer rust geven, een extra middag BSO? Dan kun jij die dag gewoon tot bijv 17u werken, dat is 3 uur langer dan je nu doet die dag. Dan hoef je niet meer 's avonds nog te werken, en heb je nog ergens een uur speling.
Zonnigzonnetje schreef:
Als je nu 40 uur (of 36 uur) werkt hoef je toch niet direct terug naar 24 uur? Daar zit ook best nog iets tussen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven