Burengeluid

06-11-2025 16:58 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo forummers,

Ik hoop dat ik wat advies of ervaringen kan krijgen van jullie!
Sinds 1 jaar woon ik in een studio in een voormalig basisschool en aan beide kanten heb ik buren.
Helaas is het erg gehorig, en kan ik letterlijk de gesprekken, tv programma's en liedjes van mijn buren volgen.
Ik ben best gevoelig voor geluid, en heb in mijn woning geen optie om mij terug te trekken in een andere ruimte aangezien het een studio is.
Net contact gehad met de verhuurder hierover waarin zij aangaf dat er geluidsisolatie is gebruikt wat volgens de norm zo hoort en ik daar verder niet zoveel mee kan.
Het was wel mogelijk om zelf geluiddempende panelen aan te brengen als ik dit netjes verwijder als ik hier weg zou gaan.
Heeft iemand hier ervaringen mee? Werkt dit echt of is dat het geld niet waard? Het is namelijk wel aan de prijs.
Of hebben jullie misschien nog goeie tips wat burengeluid wat tegen kan houden?

Ik hoor het graag!
Groetjes Marlie
Ik heb geïnvesteerd in een goede noise canceling koptelefoon. Ik gebruik deze om tv te kijken en (uiteraard) muziek te luisteren. En met lezen zet ik alleen de noise canceling aan.

Voor de nacht heb ik oordoppen, maar die gebruik ik niet vaak, alleen als ik echt last ervaar. Ik krijg er namelijk eczeem van.

Maar vervelend, succes in je zoektocht.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Overgordijnen ophangen, een vloerkleed neerleggen, meubels met stof ipv leer, sierkussens en openboekenkasten zijn allemaal geluidsabsorptie. En dat kun je meenemen en hoef je niet voor te klussen.
Heeft bij mij heel veel geholpen. Ik was best sceptisch, maar blijkbaar werkt zacht spul in je eigen huis tegen geluid uit een ander huis.
Ai herkenbaar, ik kan ook heel slecht tegen buren geluid
Geluidsisolatie die gebruikt is volgens de norm heb je weinig aan, want vaak gaat dit om contactgeluiden of deuren die bijv slecht geluid isoleren waardoor eigenlijk alles onder dat kleine streepje van je deur door komt.

Geluiddempende panelen zijn meer bedoeld volgens mij om geluid en akoestiek in een ruimte te verbeteren, maar ik betwijfel of ze burengeluid gaan wegnemen.
Misschien ook een idee om een hemelbed van je bed te maken, met wat dikkere gordijnen. Daarin kun je lekker wegkruipen en dat isoleert ook. Verder helpen idd gordijnen in zn algemeenheid, kleden op de vloer, en andere zachte elementen in je huis. Je kunt ook zelf panelen maken met vilt erachter (schilderij en dat erachter plakken, of ook onder je tafel is dat nuttig.
Wij hebben vorig jaar akoestische wandpanelen laten plaatsen, vanwege het geluid van de buren. De huizen hebben enkelsteens tussenmuren en geluiden zijn goed te horen. Het heeft enorm goed geholpen. We horen nog wel eens iets, komt ook doordat de vloeren doorlopen. Maar het geluid is een stuk minder. Daarom dit jaar ook de muur in het trapgat laten doen.

Bij ons zit het met montagekit vast, maar je kan het ook schroeven, zodat het makkelijker verwijderbaar is.
Wat voor plafond is het?
Als het platen zijn met daarboven een open ruimte lekt daar vaak veel geluid door.

Zelf leefde ik met een noise cancelling koptelefoon op toen ik gehorig woonde. Alleen al het idee dat je je kán afsluiten voor geluid is al fijn.
Dankjewel allemaal voor de tips!
Dat idee van een hemelbed maken is ook een goeie 😊
Ik woon boven en het plafond is van houten balken gemaakt, dus grote kans dat daardoor ook geluid overgedragen wordt.
Noisecanceling koptelefoon is inderdaad een goed idee!
Kun je zeker gebruiken, maar als je te lang/te vaak noise canceling gebruikt kun je juist nog gevoeliger worden voor geluid begreep ik. Dus zou dat doen op de drukke/rumoerige momenten.
Daantje1970 schreef:
06-11-2025 19:35
Wij hebben vorig jaar akoestische wandpanelen laten plaatsen, vanwege het geluid van de buren. De huizen hebben enkelsteens tussenmuren en geluiden zijn goed te horen. Het heeft enorm goed geholpen. We horen nog wel eens iets, komt ook doordat de vloeren doorlopen. Maar het geluid is een stuk minder. Daarom dit jaar ook de muur in het trapgat laten doen.

Bij ons zit het met montagekit vast, maar je kan het ook schroeven, zodat het makkelijker verwijderbaar is.
Weet je welke jullie hebben? Zit er ook aan te denken voor ons appartement omdat de slaapkamer nu aan zowel de woon- als badkamer zal grenzen. Elke bouwmarkt verkoopt ze, maar ik heb nog niet gekeken of er verschil tussen zit.
Waitingforthenight schreef:
07-11-2025 12:05
Kun je zeker gebruiken, maar als je te lang/te vaak noise canceling gebruikt kun je juist nog gevoeliger worden voor geluid begreep ik. Dus zou dat doen op de drukke/rumoerige momenten.
Dat zeiden ze tegen mij ook. Nu bijna 3 jaar verder nergens last van. Althans, niet meer dan normaal. Ik ben gewoon heel gevoelig voor geluid. Maar wellicht is dat mij ook niet het geval omdat ik er ook gewoon muziek en televisie mee luister? Ik vind het in ieder geval een uitkomst, ik stoor me niet meer aan de herrie van de bovenbuurvrouw en dat is me ook heel wat waard.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven