Vriendenloterijpas uitlenen
vrijdag 7 november 2025 om 08:14
Goedemorgen, wil even checken hoe anderen hier tegenaan kijken.
Een vriend heeft gevraagd of hij mijn vriendenloterijpas kan lenen zodat zijn dochter gratis toegang heeft tot museum waar zij heen gaan.
Pas is op naam en geboortedatum staat op pas, leeftijdsverschil in ca. 40 jaar.
Bij misbruik kunnen ze de pas tijdelijk of permanent intrekken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er gecheckt werd op naam en geboortedatum, maar het zou natuurlijk kunnen.
Maar wat me het meest ergert is dat hij/zij het echt meer dan prima zelf kunnen betalen en dan dit vragen. En dan moet hij het pasje ook nog op komen halen (20 minuten heen en 20 minuten terug met de auto).
Ik neig naar nee zeggen maar vind mezelf dan ook wel een zeikerd eigenlijk.
Wat vinden jullie?
Een vriend heeft gevraagd of hij mijn vriendenloterijpas kan lenen zodat zijn dochter gratis toegang heeft tot museum waar zij heen gaan.
Pas is op naam en geboortedatum staat op pas, leeftijdsverschil in ca. 40 jaar.
Bij misbruik kunnen ze de pas tijdelijk of permanent intrekken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er gecheckt werd op naam en geboortedatum, maar het zou natuurlijk kunnen.
Maar wat me het meest ergert is dat hij/zij het echt meer dan prima zelf kunnen betalen en dan dit vragen. En dan moet hij het pasje ook nog op komen halen (20 minuten heen en 20 minuten terug met de auto).
Ik neig naar nee zeggen maar vind mezelf dan ook wel een zeikerd eigenlijk.
Wat vinden jullie?
vrijdag 7 november 2025 om 08:36
vrijdag 7 november 2025 om 08:59
vrijdag 7 november 2025 om 10:02
gewoon niet. Het is misbruik.
Het gebruik van de VIP-KAART is strikt persoonlijk en niet overdraagbaar.
Bij misbruik van de VIP-KAART door een Kaarthouder behoudt de VriendenLoterij zich het recht voor om de VIP-KAART (tijdelijk dan wel permanent) stop te zetten. Als misbruik wordt bijvoorbeeld gezien het doorverkopen van kortingskaarten, het verkopen van de VIP-KAART, het uitlenen van de VIP-KAART aan derden etc.
Het gebruik van de VIP-KAART is strikt persoonlijk en niet overdraagbaar.
Bij misbruik van de VIP-KAART door een Kaarthouder behoudt de VriendenLoterij zich het recht voor om de VIP-KAART (tijdelijk dan wel permanent) stop te zetten. Als misbruik wordt bijvoorbeeld gezien het doorverkopen van kortingskaarten, het verkopen van de VIP-KAART, het uitlenen van de VIP-KAART aan derden etc.
vrijdag 7 november 2025 om 10:14
Het zou kunnen dat ze zelf een pas zou hebben, zij is ongeveer 27, het was nog vroeg vanochtend, leeftijdsverschil is ongeveer 30 jaar.
Maar idd, het is gewoon fraude
vrijdag 7 november 2025 om 10:16
Dat ze het zelf prima kunnen betalen heeft er inderdaad eigenlijk niks mee te maken, maar daarom vind ik de vraag wel nog irritanter.Bo-Katan schreef: ↑07-11-2025 08:59Je neigt naar nee zeggen geef je aan. Waarom zou je ja zeggen?
Het is een rare en brutale vraag.
Dat ze het zelf kunnen betalen heeft er op zich ook niks mee te maken, want zou je reactie anders zijn als ze krap bij kas zitten?
Zij willen een dagje uit, dan is het ook eigen verantwoordelijkheid.
Als ze het niet zouden kunnen betalen zou ik de vraag nog kunnen begrijpen. En het in dat geval ook nog moeilijker vinden om nee te zeggen.
vrijdag 7 november 2025 om 10:17
vrijdag 7 november 2025 om 12:25
Dit! Ik heb een NS-weekendabonnement. Sommige mensen verwachten daardoor dat ik altijd naar hen toe kom, "want jij reist gratis". Eeh nee, ik koop alle reizen in 1x af met een abonnement, maar dat kost ook geld.
Goed dat je nee gaat zeggen, TO. Mij zou het sowieso tegenstaan om fraude te plegen, zéker voor iemand die het niet nodig heeft en al helemaal als ik degene ben die de consequenties draagt.
vrijdag 7 november 2025 om 12:47
Absoluut niet. Maar omdat vriend blijkbaar geld nodig heeft zou ik best het entreeticket voor zijn dochter willen betalen. Of een museumjaarkaart voor haar ofzo.
Edit: oh ik lees nu dat in je OP staat dat het dus niet om het geld gaat. Uh, he? Dus die pas geven was oke geweest maar 20 of 40 euro geven niet nodig?
Edit: oh ik lees nu dat in je OP staat dat het dus niet om het geld gaat. Uh, he? Dus die pas geven was oke geweest maar 20 of 40 euro geven niet nodig?
dala wijzigde dit bericht op 07-11-2025 15:25
32.35% gewijzigd
vrijdag 7 november 2025 om 15:10
Klopt, verre van nodigDala schreef: ↑07-11-2025 12:47Absoluut niet. Maar omdat vriend blijkbaar geld nodig heeft zou ik best het entreeticket voor zijn dochter willen betalen. Of een museumjaarkaart voor haar ofzo.
Edit: oh ik lees nu dat in je OP staat dat het dus niet om het geld gaat. Uh, he? Dus die pas geven was oke geweest maar 20 of 4 euro geven niet nodig?
zaterdag 8 november 2025 om 12:00
Hij dacht dat het niet persoonsgebonden was en "ook ok hoor". Ik denk eerlijk gezegd dat hij het probleem nog steeds niet ziet. Maar ik laat het los.
zondag 9 november 2025 om 17:39
Waarom zou je de entree voor de dochter in hemelsnaam gaan betalen? Omdat zij jou vragen of ze je pasje mogen lenen? Wat een raar antwoord dan, nee, mag niet, maar ik trakteer.Dala schreef: ↑07-11-2025 12:47Absoluut niet. Maar omdat vriend blijkbaar geld nodig heeft zou ik best het entreeticket voor zijn dochter willen betalen. Of een museumjaarkaart voor haar ofzo.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in