Je mooiste boek

09-11-2025 00:30 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is het mooiste boek wat je ooit hebt gelezen?
A Little Life van Hanya Yanagihara
Abrikozenfiets schreef:
09-11-2025 00:36
A Little Life van Hanya Yanagihara
Wat grappig, ik vind dit echt zo ongeveer het slechtste boek dat ik ooit gelezen heb (al heb ik het niet uitgelezen, ik was het zo zat dat ik de laatste 10% (e-reader) heb laten zitten).

Mijn favoriet is denk ik de serie van de Kronieken van Narnia. Kinderboeken, maar ik kan ze blijven herlezen.
Recentelijk Slewfoot van Brom (Engelstalig) gelezen. Of het het mooiste boek ooit is dat ik heb gelezen, vind ik een lastige. Maar dit wordt er wel eentje om jaarlijks te lezen, want wauw!
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
“Mooi” doet voor mij op de een of andere manier voorkomen dat het iets heel literairs ingewikkelds moet zijn (ligt aan mij denk ik) en dat zijn niet mijn type boeken. Wat ik wel echt geweldige “jammer dat ze uit zijn” boeken vond:

De schaduw van de wind (dat is dan wel weer vrij literair, lang geleden gelezen)
The help
The running Grave (thriller, maar wat voor een)

Als kind was ik weg van de brief voor de koning, en de enige boeken die ik (na m’n 12e) eindeloos heb herlezen waren de vier boeken over twee Joodse zusjes van Annika Thor (een eiland in zee is de eerste).
Voor nu Orakel van Thomas Olde Heuvelt. Zo spannend, zo vreemd maar toch ook weer heel begrijpelijk. Het heeft wat bizars qua verhaal, maar ik kon het in mijn hoofd wel gewoon goed visualiseren. Ik hou namelijk helemaal niet van scifi of fantasy. Dit schuurt daar naar mijn mening wel een beetje tegenaan, wat surrealistisch. Maar het blijft voor mij precies op het juiste punt hangen dat het niet te ver gaat daarin. Echt aan aanrader wat mij betreft! Net zoals zijn boek Hex overigens. Ook dat gaat een beetje die kant op, maar blijft toch nog geloofwaardig en echt. Vind dat heel knap van hem! Ben nu in November bezig, maar daar ben ik nog niet zo ver in dat ik er al wat over kan zeggen :)
Charlie591 schreef:
09-11-2025 07:38
“Mooi” doet voor mij op de een of andere manier voorkomen dat het iets heel literairs ingewikkelds moet zijn (ligt aan mij denk ik) en dat zijn niet mijn type boeken. Wat ik wel echt geweldige “jammer dat ze uit zijn” boeken vond:
Zo heb ik de vraag ook benaderd :) ik lees echt geen literaire hoogstandjes vind ik zelf. Mijn favoriete schrijfster is Tess Gerritsen, die boeken verslind ik echt. Maar dat zijn niet perce mooie boeken, vooral gewoon spannend en voor mij echte page turners.
Boeken die mij bijgebleven zijn die ik echt heel mooi vond:

- Pachinko (Min Jin Lee)
- The songs of Achilles en Circe (Madeline Miller)
- The color purple (Alice Walker)

En iets recenter gelezen:
- Al het blauw van de hemel (Da Costa)
- Onder de drachenwand (Arno Geiger)

Ik lees hierboven over 'Een klein leven'. Ik vond dit boek ook heel mooi, in 1 adem uitgelezen. Mijn man vond het helemaal niks en irriteerde zich enorm aan de hoofdpersoon. Zo zie je maar, hoe smaken kunnen verschillen.
Stoner van John Williams
De boeken van John Grisham heb ik verslonden.
Al het blauw van de hemel vond ik ook goed maar ergens toch minder dan de boeken van Grisham.
De boeken die dan als eerste in mij opkomen zijn:
Het achtste leven van Haratischwili,
Je bent prachtig van Napotilano,
Narcis van Fanto (maar ook haart eerste boek, Viktor),
Kruispunt van Franzen,
Het lied van ooievaar en dromedaris van Daanje,
Wees onzichtbaar van Isik,
Willem die Madoc maakte, van Dros
't Hooge nest van v Iperen
De zwarte met het witte hart - Artur Japin
Ik kan me eigenlijk niet veel van van het verhaal herinneren, maar ik weet nog heel goed dat ik het zo mooi vond. Misschien toch eens herlezen.

Piranesi - Susanna Clarke
Heel vreemd maar zo goed, al ken ik ook mensen die het verschrikkelijk vonden.
Umberto Eco, De naam van de roos
Naduah van Lucia St. Clair Robson.
vertellingen van een verloren dag van Dirk Ayelt Kooyman. Montyn is ook zeer leesbaar van hem
Danae schreef:
09-11-2025 08:08
Stoner van John Williams
O ja die was mooi!
Ik heb teveel boeken gelezen om een ‘mooie’ te kunnen kiezen. Maar eentje die er voor mij uitspringt is De mannen van Maria, een historische roman van Anneloes Timmerije. Omdat ik de hoofdpersoon dagen heb gemist toen ik het boek uit had.
Ik heb zoveel gelezen, maar er zijn twee boeken die er voor mij uitspringen:
- Vel over Been van Stephen King
- De smaak van wilde peren van Ewald Arenz

De boeken van Thomas OldeHeuvelt vind ik ook geweldig.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
Again Rachel? van Marian Keyes
Irregular_Choice schreef:
09-11-2025 07:41
Voor nu Orakel van Thomas Olde Heuvelt. Zo spannend, zo vreemd maar toch ook weer heel begrijpelijk. Het heeft wat bizars qua verhaal, maar ik kon het in mijn hoofd wel gewoon goed visualiseren. Ik hou namelijk helemaal niet van scifi of fantasy. Dit schuurt daar naar mijn mening wel een beetje tegenaan, wat surrealistisch. Maar het blijft voor mij precies op het juiste punt hangen dat het niet te ver gaat daarin. Echt aan aanrader wat mij betreft! Net zoals zijn boek Hex overigens. Ook dat gaat een beetje die kant op, maar blijft toch nog geloofwaardig en echt. Vind dat heel knap van hem! Ben nu in November bezig, maar daar ben ik nog niet zo ver in dat ik er al wat over kan zeggen :)
Enige die ik nog van hem moet lezen. Ik vond zelf echo echt fantastisch. Maar ik hou ook van bergen en spanning/ horror.

Verder 1984 van Orwell, Papillon van Henri Charrière, the Shining van Stephen King, of mice and men van Steinbeck en maar buiten is het feest van Arthur Japin.
Azura schreef:
09-11-2025 10:21
Ik heb zoveel gelezen, maar er zijn twee boeken die er voor mij uitspringen:
- Vel over Been van Stephen King
- De smaak van wilde peren van Ewald Arenz

De boeken van Thomas OldeHeuvelt vind ik ook geweldig.
Hex van Thomas Oldeheuvelt is mijn favoriet en nee niet persé mooi :-D
TinyTiny schreef:
09-11-2025 10:38
Enige die ik nog van hem moet lezen. Ik vond zelf echo echt fantastisch.

En er is net een nieuw boek van hem uit: Het laatste verhaal van Jamie Gunn :)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik kan niet kiezen..
De eerste waar ik aan denk heb ik dik 20 jaar geleden gelezen en ik ken daarom het verhaal niet goed meer. Maar ik weet nog hoe ik er helemaal in op ging: Liefde in tijden van cholera van Marquez. Dit topic inspireert me om het weer eens erbij te pakken!

Verder houd ik van trage, beeldende boeken over het leven, en ontzag/liefde voor de natuur. De acht bergen bijv. van Cognetti.

En uit een andere hoek want non-fictie, maar in mijn ogen adembenemend mooi: de acht grote lessen uit de natuur (Ferguson), het geschenk (Eger) en het verborgen leven van bomen (Wohlleben).
De Dina trilogie van Herbjørg Wassmo.
Het is een hele kluif want 3 dikke boeken, maar door de jaren heen al 3x gelezen!
Hoe duur was de suiker van Cijnthia McLeod.
Zo jammer dat ze dit prachtige boek zo slecht hebben verfilmd.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven