Burenoverlast ervaringen, deel 3

08-03-2023 21:03 1939 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En hier weer verder. Helaas is deel 2 ook alweer vol geschreven.
Schrijf hier lekker van je af als je (over)last hebt van de buren of als je gewoon even lekker wil klagen. Lucht hier je hart en vind een luisterend oor :hug:
De sociale huurwoningen zijn idd van veel mindere kwaliteit.
Ergens ook wrl logisch.
Mijn tante en oom zijn aan het kijken om te verhuizen, van een huurwoning naar een huur appartement.
Dan gaan ze naar info avonden en nemen de folders mee.
Mijn man, die bouwkundig onderlegt is, moet die dan nakijken.
Het is bijna om te huilen hoe gehoorig en slecht deze worden gebouwd, maar waarbij mijn oom en tante wel bijna het dubbele moeten betalen.
Conclusie: ze blijven zitten waarze zitten, in hun veels te grote woning.
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
09-11-2025 11:31
Ergens ook wrl logisch.

Mijn tante en oom zijn aan het kijken om te verhuizen, van een huurwoning naar een huur appartement.
Het is bijna om te huilen hoe gehoorig en slecht deze worden gebouwd, maar waarbij mijn oom en tante wel bijna het dubbele moeten betalen.

Die zijn gewoon hetzelfde hoor, alleen is er vaak slecht of geen onderhoud.
Maar ze moeten ook gewoon aan de bouwnormen voldoen.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
pepexx schreef:
09-11-2025 12:08
Die zijn gewoon hetzelfde hoor, alleen is er vaak slecht of geen onderhoud.
Maar ze moeten ook gewoon aan de bouwnormen voldoen.
Oudere sociale huurwoningen zijn wel slechter gebouwd dan duurdere huurwoningen en koopwoningen uit dezelfde tijd.
Appletje schreef:
09-11-2025 12:16
Oudere sociale huurwoningen zijn wel slechter gebouwd dan duurdere huurwoningen en koopwoningen uit dezelfde tijd.
Is echt onzin.
Duurdere woningen worden beter en mooier afgewerkt misschien en met wat luxere materialen.
Maar slechter, nee.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
pepexx schreef:
09-11-2025 12:19
Is echt onzin.
Duurdere woningen worden beter en mooier afgewerkt misschien en met wat luxere materialen.
Maar slechter, nee.
Ik vraag me dat bij mijn flats wel serieus af. Verderop bij mij was ergens iets niet goed dichtgemaakt, waardoor de buren elkaar woordelijk konden verstaan, de tv hoorden enz. Een buurman verderop hoort zijn benedenbuurman lopen met hetzelfde gedreun als bij mij. Mijn buurvrouw op de tweede etage hoort mijn bovenbuurbrouw ook lopen. En zo kan ik nog wel even doorgaan met de klachten die hier regenen. En zoals gezegd, in 2023 opgeleverd. Dus volgens mij zou dit allemaal niet moeten.

Onze woningbouwvereniging is er miljoenen bij ingeschoten omdat de grond zwaar vervuild bleek te zijn en 3 à 4 meter diep gesaneerd moest worden. Daardoor liep de bouw ruim 2 jaar vertraging op. De projectleider zei letterlijk tegen mij: de wbv heeft voldaan aan de laagste bouw- en oplevernormen. Wat daarvan klopt, geen idee. De beste man was denk ik op zoek naar een functie elders.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Djessy schreef:
09-11-2025 09:57
Dat is wel bizar idd, dat je dat hoort. Het appartement waar ik woon is ook heel gehorig. Ik hoor mensen naar de wc gaan, de bel van de buren. Daar kan ik prima mee leven hoor.
Ik tot op zekere hoogte. Want bij mijn bovenbuurvrouw telt het op. Door haar eigen gedrag en daar komen dan de leefgeluiden bovenop.

Daarnaast is het gewoon een grote teleurstelling. De wbv heeft ons gouden bergen beloofd, maar uiteindelijk is het hier nog gehoriger dan de flat waar ik dus woonde die ervoor is gesloopt. En dat had ik gewoon niet gedacht/verwacht bij nieuwbouw dat zogenaamd aan alle laatste normen zou voldoen. Het enige plezierige is hier dat ik werkelijk geen drol aan energie betaal. En mijn huur is schandalig laag, omdat dit nog is doorgerekend vanuit de sloopwoning. Dat maakt dan nog wat goed.
thanx schreef:
09-11-2025 11:31
Ergens ook wrl logisch.
Dat is gelukkig niet altijd zo. Mijn sociale huurwoning uit 2009 is er een in een rijtje met 26 koop- en huurwoningen. Ze zijn exact hetzelfde gebouwd, alleen moesten de kopers nog zelf een keuken en badkamer plaatsen. Het zijn goed gebouwde huizen met lekker dikke muren - binnen hebben we dus nooit last. (buiten is wat anders). Er wordt ook regelmatig onderhoud gepleegd aan de CV-ketel en de dakgoten. Kapotte buitenlampen worden hersteld en lekkages verholpen (gelukkig maar 1 in al die jaren). Binnenkort wordt de buitenkant voor de 2e keer opnieuw in de verf gezet. Het zijn heel grote huizen dus verven is duur; bijgevolg zien de koophuizen er intussen al minder fris uit (want gek genoeg woont daar over het algemeen het soort mensen dat geen barst om onderhoud geeft).
SirDidymus schreef:
09-11-2025 11:07
Nee een gezonde jonge hond kun je dat soort dingen afleren natuurlijk. En dan is de hond zijn hele leven lang goed opgevoed, alleen met het ouder worden wordt die zo dement als een deur... dan helpt corrigeren niet meer want de hond is gewoon ziek.

Met die pilletjes is mijn hond wel rustiger geworden gelukkig, maar dementie bij honden uit zich vaak in 's nachts onrustig zijn, ineens veel naar buiten moeten om niks, blaffen om niks, staren naar een dichte deur, best heel zielig om je maatje zo te zien "aftakelen" als het ware.

Als ik de buren dan uit kan leggen waarom de hond 's nachts soms blaft, dan hoop ik toch wel op een beetje begrip van hun kant al begrijp ik natuurlijk ook hoe vervelend dit is voor anderen. Ik laat hem niet langer dan nodig buiten, en als hij gaat blaffen terug naar binnen, maar ja er zal weleens een blaf zijn die niet te voorkomen is.

Kan me niet voorstellen dat buren, waarmee je een goede band hebt verder, hier een heel groot probleem van maken wanneer ze weten wat de oorzaak is. Dan is een gesprek aangaan altijd beter dan helemaal niks zeggen.

Klopt helemaal hoor!😊
pepexx schreef:
09-11-2025 12:19
Is echt onzin.
Maar slechter, nee.
Betere isolatie.
Bredere spauwmuren, of uberhaupt spauwmuren.
Meer isolerend glas (houdt ook geluid tegen), geen doorlopende vloeren enz.
Hoe dik de isolatie is.
Als je zelf bouwt dan let je daar op.
Je ziet het verschil ook als je papieren opvraagt van een luxe koop appartement en een sociale huurflat.

Zelf hebben we in een gemengde buurt gewoond.
Koopwoningen (type rijtjeshuis), Prijs verschilde nauwelijks (wij hebben garage, dus iets duurder). Vooral nu in de huizenmarkt niet.
Maar als je de bouwtekeningen kunt lezen zie je dat er premie A en premie B huizen zijn.
Onze vrienden aan de overkant hebben premie B en daar hoor je de buurman plassen enz.
Er zit maar 1 enkele spauwmuur.
Wij hoorden helemaal niks. Dubbele spauw.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Ik heb in een koopappartement gewoond en daar hoorde je alles. Onze woonkamer was op de 3e etage, maar als de bewoonster op de begane grond (oud en doof) haar tv had aanstaan, dan hoorde wij het.

Mijn vader woont in een huurappartement met veel andere oudere mensen en daar hoor je dan weer helemaal niks. Ik verbaas me er iedere keer weer over.

Wij wonen in een koopwoning en daar hoor je alles. Dit doordat de muren enkelsteens zijn en de vloeren 1 grote plaat van het ene hoekhuis naar het andere hoekhuis. Dus als iemand 3 huizen verder wat laat vallen dan horen wij het ook. En dus ook het gebonk en gestamp op de trappen. Door de akoestische wandpanelen horen wij gelukkig nu wat minder geluiden, maar als het stil is dan horen we toch nog genoeg.
thanx schreef:
10-11-2025 07:42
Betere isolatie.
Bredere spauwmuren, of uberhaupt spauwmuren.
Meer isolerend glas (houdt ook geluid tegen), geen doorlopende vloeren enz.
Hoe dik de isolatie is.
Als je zelf bouwt dan let je daar op.
Je ziet het verschil ook als je papieren opvraagt van een luxe koop appartement en een sociale huurflat.

Zelf hebben we in een gemengde buurt gewoond.
Koopwoningen (type rijtjeshuis), Prijs verschilde nauwelijks (wij hebben garage, dus iets duurder). Vooral nu in de huizenmarkt niet.
Maar als je de bouwtekeningen kunt lezen zie je dat er premie A en premie B huizen zijn.
Onze vrienden aan de overkant hebben premie B en daar hoor je de buurman plassen enz.
Er zit maar 1 enkele spauwmuur.
Wij hoorden helemaal niks. Dubbele spauw.
Is de premie A en B woningen niet al afgeschaft in 1995?
Dit was een financiële tegemoetkomingen voor starters en middeninkomens.
Maar even serieus, het ligt er niet aan waar je woont, maar het ligt aan je buren of aan jezelf ( niet negatief bedoeld).

Onder mij woont een stel met kinderen, ik hoor ze en af en toe, en dan denk ik dat kan wel iets minder.
De buurvrouw eronder wordt knettergek ervan, haar man overigens niet.
Zij zijn met pensioen, ik niet.

Een "duur" koophuis geeft echt geen garantie op rust
Zeker ook aan de buren. Beide kanten stel met kinderen. De ene kant horen we de hele dag door als ze thuis zijn, de andere kant nagenoeg niet. Ook niet als er vriendjes zijn om te spelen.
Daantje1970 schreef:
10-11-2025 08:30
Ik heb in een koopappartement gewoond en daar hoorde je alles. Onze woonkamer was op de 3e etage, maar als de bewoonster op de begane grond (oud en doof) haar tv had aanstaan, dan hoorde wij het.

Mijn vader woont in een huurappartement met veel andere oudere mensen en daar hoor je dan weer helemaal niks. Ik verbaas me er iedere keer weer over.

Wij wonen in een koopwoning en daar hoor je alles. Dit doordat de muren enkelsteens zijn en de vloeren 1 grote plaat van het ene hoekhuis naar het andere hoekhuis. Dus als iemand 3 huizen verder wat laat vallen dan horen wij het ook. En dus ook het gebonk en gestamp op de trappen. Door de akoestische wandpanelen horen wij gelukkig nu wat minder geluiden, maar als het stil is dan horen we toch nog genoeg.
Dit is het precies. Dit bij mij dus ook het geval. Mijn ouders wonen in een seniorenappartement uit 2002 en horen echt helemaal niets. Echt een wereld van verschil met mijn appartement (2023). De bovenbuurvrouw draait bijvoorbeeld net een wasje en met het centrifugeren trillen bij mij de (metalen) kozijnen van de deuren in de woonkamer gewoon. En daar heb ik geen last van, maar ik vind het vooral niet normaal. Ik hoor echt iedere poep en scheet. Dat zou in de huidige tijd toch anders moeten/kunnen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven