Tips om (op tijd) je bed uit te komen

10-11-2025 10:53 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Jeetje, wat ben ik hier slecht in... Ik kan gewoon nóóit mijn bed uit, met als gevolg dat ik altijd moet haasten en vaak (net) te laat ben....

Heeft iemand gouden tips? Er moeten toch meer mensen zijn die dit hebben en die het uiteindelijk toch is gelukt hahaha

De 'gewoon doen en gelijk opstaan'... Dat neem ik me elke week voor, maar het lukt me gewoon niet :@@:
Op tijd naar bed.
Gouden tip: acceptatie.

Ik heb een kind dat een extreem avondmens is, al van baby af aan. Weinig aan te doen, wel lastig in onze maatschappij.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Slaap je genoeg?
This is an unacceptable timeline
Wekker verder weg zetten zodat je je bed uit moet om deze uit te zetten?

Of meer accepteren juist en alles zo voorbereiden in de avond dat je in de ochtend snel weg bent als je moet haasten
Het is zoals het is
Het in bed blijven liggen terwijl je er eigenlijk uit moet is alleen maar een marteling vind ik. Daarom sta ik direct op zodra de wekker gaat. En ja dat is een klotemoment maar duurt echt maar heel kort en dan is het voorbij. Ik denk niet na en gooi mijn benen over de rand. En dan gauw onder de douche wakker worden.
Voornemen direct op te staan als wekker gaat.
Nooit meer snoozen.
Wekker/telefoon niet binnen handbereik hebben.
Sociale druk; vraag partner je te helpen of anders iemand die toch al vroeg wakker is, je elke ochtend als een soort wekker belt.
Ik herken je probleem. Het is deels mindset bij mij, maar wat praktisch gezien helpt is een wekker zetten en dan een kwartier later de wekker op mijn smartwatch (die ik 's nachts draag) zetten. Dan weet ik dat ik er écht uit moet. Dat is het enige dat echt helpt.

Ik heb heel lang geleund op mijn partner maar die was daar op een gegeven moment wel klaar mee (en begrijpelijk).
kennelijk is er niets wat zo belangrijk is om vroeg je bed uit te komen

accepteren dus
WaterGirl schreef:
10-11-2025 11:24
kennelijk is er niets wat zo belangrijk is om vroeg je bed uit te komen

accepteren dus
Eens.

Ik ga eigenlijk altijd net te laat weg als ik de trein moet halen. En dan moet ik of een stukje joggen of heel hard fietsen. Maar omdat het altijd net goed gaat, voel ik niet de noodzaak om eerder te vertrekken. :facepalm: Ik blijf zelf in het weekend wel eens langer liggen, maar ik word er altijd zo lamlendig van...

Dus mogelijk is dit de reden waarom je niet eerder uit bed komt, TO. Het gaat blijkbaar toch altijd goed.

Praktisch tips:
- Eerder naar bed, zodat je wel uitgerust bent.
- Is je slaapkwaliteit wel oke? Als je matras niet goed meer is, dan ontspan je niet genoeg. Of als er teveel geluid is, waardoor je steeds soort van wakker wordt en je niet diep genoeg slaapt?
- Je wekker eerder zetten, zodat even blijven liggen, er niet toe doet.
- Proberen. Proberen. Proberen. Het duurt vaak minimaal 30 dagen voor iets een nieuwe gewoonte is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Discipline.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Een rijdende wekker.

https://www.youtube.com/watch?v=cHCb0-Uxn7w
Pioen00 schreef:
10-11-2025 11:19
Sociale druk; vraag partner je te helpen
Goeie manier om je relatie om zeep te helpen. Ik had ook zo’n ex die ‘s ochtends niet wakker werd en mij vroeg hem wakker te maken. Sta je daar ‘s ochtends 4 x te schudden en te roepen alsof je een moeder bent met een puberzoon.
Mijn dochter heeft een app waarbij het alarm pas uitgezet kan worden als je een streepjescode gescand hebt. Dus uit bed, naar de keuken/badkamer en een pak brinta/shampoo scannen bijvoorbeeld.
Een beetje bruut, maar wel succes gegarandeerd. Dat zou ik dan als backup wekker doen. Als je met je gewone wekker al uit bed bent, wordt dit je dan bespaard haha
Yejii schreef:
10-11-2025 11:18
Het in bed blijven liggen terwijl je er eigenlijk uit moet is alleen maar een marteling vind ik. Daarom sta ik direct op zodra de wekker gaat. En ja dat is een klotemoment maar duurt echt maar heel kort en dan is het voorbij. Ik denk niet na en gooi mijn benen over de rand. En dan gauw onder de douche wakker worden.
Haha dit zou ik zó graag willen. Neem ik me echt altijd voor. Maar op het moment suprême, blijf ik nog (uiteindelijk) 45 minuten liggen o_o
The_Architect schreef:
10-11-2025 11:22
Ik herken je probleem. Het is deels mindset bij mij, maar wat praktisch gezien helpt is een wekker zetten en dan een kwartier later de wekker op mijn smartwatch (die ik 's nachts draag) zetten. Dan weet ik dat ik er écht uit moet. Dat is het enige dat echt helpt.

Ik heb heel lang geleund op mijn partner maar die was daar op een gegeven moment wel klaar mee (en begrijpelijk).
Ja ik leun dus ook erg op mijn partner. Hij gaat eerst douchen en als hij klaar is na 15 minuten ga ik. Alleen hij begint het ook pittiger te krijgen in de ochtend (haha) en het lukt me ook niet meer om direct te gaan als hij klaar is... Hij heeft inderdaad een smartwatch. Helpt dat goed?
louisanne schreef:
10-11-2025 12:19
Mijn dochter heeft een app waarbij het alarm pas uitgezet kan worden als je een streepjescode gescand hebt. Dus uit bed, naar de keuken/badkamer en een pak brinta/shampoo scannen bijvoorbeeld.
Een beetje bruut, maar wel succes gegarandeerd. Dat zou ik dan als backup wekker doen. Als je met je gewone wekker al uit bed bent, wordt dit je dan bespaard haha
OMG. ik ga deze zoeken hahahaha. Ik heb ook een brute methode nodig. Want ik ben het gewoon zo beu... :facepalm: En inderdaad ik ga hem dan als tweede wekker zetten. Dan kan ik het mezelf nog besparen. Gaat waarschijnlijk niet lukken, maar no mercy ;-)
louisanne schreef:
Wat grappig!! Weet je hoe die app heet? Is wel wat voor zoonlief.
mva8787 schreef:
10-11-2025 12:50
Haha dit zou ik zó graag willen. Neem ik me echt altijd voor. Maar op het moment suprême, blijf ik nog (uiteindelijk) 45 minuten liggen o_o
Het kan ook gewoon echt heel moeilijk zijn! Als die wekker gaat, schreeuwt alles in mij NEEEEEEEEEEE!
Misschien moet je een systeem maken met een emmer water aan een katrol boven je hoofd die vanaf het moment dat de wekker gaat, steeds verder kantelt. :P
Ik zie verschillende tips en vragen over voldoende slaap op tijd naar bed gaan. Daar zit wel een deel van het probleem als ik eerlijk ben. Alleen dat is nóg moeilijker haha. Met drie jonge kinderen, ben ik blij als ik 's avonds klaar ben met de dagelijkse dingen en is er dan altijd nog wel wat anders/extra's te doen.

Ik maak weinig uitschieters dat ik echt korte nachten heb waar ik niet van bij kom, kinderen slapen goed door. Maar ik slaap wel pas 23.00/23.30 uur, met soms uitschieters van 00.00 uur.
Yejii schreef:
10-11-2025 12:57
Het kan ook gewoon echt heel moeilijk zijn! Als die wekker gaat, schreeuwt alles in mij NEEEEEEEEEEE!
Misschien moet je een systeem maken met een emmer water aan een katrol boven je hoofd die vanaf het moment dat de wekker gaat, steeds verder kantelt. :P

Hahahah doe me dan maar die app met die QRcode in de badkamer... :rolling:

Maar ja stom dat het zo moeilijk is. Want ik wil wel zó graag. Soms helpen wat praktische tips :-)
Ik heb het geaccepteerd en mijn leven er zo veel mogelijk op aangepast;

Ik werk vooral avonddiensten. Ook privé zorg ik voor zo min mogelijk afspraken in de vroege ochtend. Moet ik bijvoorbeeld een dagje klussen in mijn huis begin ik ook niet om 8.00u maar gewoon om 11u en ga ik 's avonds wat langer door (wel rekening houdend met lawaai voor de buren natuurlijk)
.
Kinderen. Sinds ik kinderen heb is het probleem helemaal voorbij.
louisanne schreef:
Die is leuk! Bepaalt die app dan ook wat je moet scannen en is dat elke dag iets anders? Anders zet je toch gewoon een fles shampoo naast je bed?
mva8787 schreef:
10-11-2025 12:52
Ja ik leun dus ook erg op mijn partner. Hij gaat eerst douchen en als hij klaar is na 15 minuten ga ik. Alleen hij begint het ook pittiger te krijgen in de ochtend (haha) en het lukt me ook niet meer om direct te gaan als hij klaar is... Hij heeft inderdaad een smartwatch. Helpt dat goed?
Bij mij wel. Dat is namelijk irritant, zo'n trillend ding aan je pols.
Daar zit bij mij de clue, het moet echt irritant zijn anders kan ik het negeren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven