Tiener & school
dinsdag 11 november 2025 om 13:49
Advies gevraagd..
Onze tiener (14.5) is vorig jaar net-aan overgegaan naar de derde klas. Waar hij vorig jaar nog wel redelijk meekwam, haalt hij dit jaar alleen maar (zware) onvoldoendes. Ook houding en gedrag krijgen onvoldoende, dit wordt op school apart benoemd op zijn rapport. Thuis is zijn kamer ontploft, we moeten hem regelmatig van zijn telefoon afsleuren, alle vrije tijd gaat naar zijn vriendinnetje en zijn volledige geld gaat op in de supermarkt. Kortom: een vrij normale puber.
Achter de ouderschermen maken we ons wel druk, maar naar hem toe proberen we relaxed blijven. Hij weet dat we het prima vinden als hij blijft zitten en laten zijn schoolprestaties aan hem. We helpen met plannen, herinneren hem regelmatig aan zaken en hij weet dat hij altijd extra hulp kan vragen. Hierdoor blijft nu de verbinding goed en is hij ook naar ons toe overwegend lief en relaxed. Dit is hoe we het dit jaar aanpakken, het jaar hiervoor hebben we geprobeerd met heel veel hulp en micromanagen het huiswerk/leerwerk beter te krijgen maar dat leverde een chagrijnig kind en nog chagrijnige ouders op.
Maar nu hij met een heel slecht rapport thuiskomt, denken we toch, moeten we hier ook consequenties aan verbinden? Laptop van de kamer, minder tijd met vriendin/vrienden, huiswerkklas, bijles? Of moeten we het blijvend loslaten en vertrouwen op het moment dat zijn intrinsieke motivatie aan gaat staan?
Onze tiener (14.5) is vorig jaar net-aan overgegaan naar de derde klas. Waar hij vorig jaar nog wel redelijk meekwam, haalt hij dit jaar alleen maar (zware) onvoldoendes. Ook houding en gedrag krijgen onvoldoende, dit wordt op school apart benoemd op zijn rapport. Thuis is zijn kamer ontploft, we moeten hem regelmatig van zijn telefoon afsleuren, alle vrije tijd gaat naar zijn vriendinnetje en zijn volledige geld gaat op in de supermarkt. Kortom: een vrij normale puber.
Achter de ouderschermen maken we ons wel druk, maar naar hem toe proberen we relaxed blijven. Hij weet dat we het prima vinden als hij blijft zitten en laten zijn schoolprestaties aan hem. We helpen met plannen, herinneren hem regelmatig aan zaken en hij weet dat hij altijd extra hulp kan vragen. Hierdoor blijft nu de verbinding goed en is hij ook naar ons toe overwegend lief en relaxed. Dit is hoe we het dit jaar aanpakken, het jaar hiervoor hebben we geprobeerd met heel veel hulp en micromanagen het huiswerk/leerwerk beter te krijgen maar dat leverde een chagrijnig kind en nog chagrijnige ouders op.
Maar nu hij met een heel slecht rapport thuiskomt, denken we toch, moeten we hier ook consequenties aan verbinden? Laptop van de kamer, minder tijd met vriendin/vrienden, huiswerkklas, bijles? Of moeten we het blijvend loslaten en vertrouwen op het moment dat zijn intrinsieke motivatie aan gaat staan?
woensdag 12 november 2025 om 12:33
Huh zeg je dat nu echt? Ik heb een heel ander hbo / universitair beroepen / scholing maar ik vond kassamedewerker altijd heel leuk en gezellig. Ik had dat echt heel lang kunnen doen. Daarnaast zijn er zoveel mogelijkheden in veel winkels. Mijn ex is post-hbo geschoold door de winkel, zonder dat kon hij geen management functie hebben in de grote winkel waar hij werkt. Er worden veel ontwikkelmogelijkheden geboden door interne en externe scholing.Saelle1 schreef: ↑12-11-2025 12:30Het gaat niet om neerkijken op de kassamedewerker maar de waarheid is dat dit soort ongeschoolde banen vaak slecht betalen, het werk repetitief is, medewerkers weinig autonomie hebben, en vaak ook de arbeidsvoorwaarden slecht zijn.
En om vooruit te komen heb je meestal een diploma nodig. Natuurlijk heb je mensen die zonder enige scholing zich hebben opgewerkt van kassamedewerker tot manager of die op hun 15de een bedrijf beginnen en daar een enorm succes van maken. Maar dat zijn de uitzonderingen.
Dus dat diploma is wel belangrijk en daar zou ik ook wel echt op inzetten.
Ik zou eerst ook eens goed willen weten waar het probleem nu precies zit, in het geen huiswerk maken en niks doen? Gebrek aan inzicht en overzicht? Geen goede leertechnieken?
Ik zou ook kiezen voor betaalde huiswerkbegeleiding 2 of 3x per week. Dat levert vaak heel veel op en je hebt er zelf geen strijd meer over. Als het probleem op bepaalde vakken zit en meer gaat over gebrek aan inzicht dan is bijles ook een goede optie.
woensdag 12 november 2025 om 12:36
Combinatie van slecht opletten in de les, huiswerk niet maken of afraffelen, weinig tot niet leren en als hij leert inefficiënt.Saelle1 schreef: ↑12-11-2025 12:30Het gaat niet om neerkijken op de kassamedewerker maar de waarheid is dat dit soort ongeschoolde banen vaak slecht betalen, het werk repetitief is, medewerkers weinig autonomie hebben, en vaak ook de arbeidsvoorwaarden slecht zijn.
En om vooruit te komen heb je meestal een diploma nodig. Natuurlijk heb je mensen die zonder enige scholing zich hebben opgewerkt van kassamedewerker tot manager of die op hun 15de een bedrijf beginnen en daar een enorm succes van maken. Maar dat zijn de uitzonderingen.
Dus dat diploma is wel belangrijk en daar zou ik ook wel echt op inzetten.
Ik zou eerst ook eens goed willen weten waar het probleem nu precies zit, in het geen huiswerk maken en niks doen? Gebrek aan inzicht en overzicht? Geen goede leertechnieken?
Ik zou ook kiezen voor betaalde huiswerkbegeleiding 2 of 3x per week. Dat levert vaak heel veel op en je hebt er zelf geen strijd meer over. Als het probleem op bepaalde vakken zit en meer gaat over gebrek aan inzicht dan is bijles ook een goede optie.
Huiswerkbegeleiding en bijles hebben we nog afgehouden omdat we denken: ga eerst maar eens íets doen met de basis. Maar jij raadt dat dus wel aan?
woensdag 12 november 2025 om 12:42
Jouw ex is dus een van de uitzonderingen die zich heeft opgewerkt tot manager binnen het winkelbedrijf. Dat is echter niet de regel en lijkt ook steeds moeilijker te worden. Vroeger was het veel makkelijker om ergens in te rollen en je op te werken. Tegenwoordig wordt er vaak diploma's gevraagd. En die kan je ook op latere leeftijd halen maar je maakt het jezelf wel moeilijker.Rilena schreef: ↑12-11-2025 12:33Huh zeg je dat nu echt? Ik heb een heel ander hbo / universitair beroepen / scholing maar ik vond kassamedewerker altijd heel leuk en gezellig. Ik had dat echt heel lang kunnen doen. Daarnaast zijn er zoveel mogelijkheden in veel winkels. Mijn ex is post-hbo geschoold door de winkel, zonder dat kon hij geen management functie hebben in de grote winkel waar hij werkt. Er worden veel ontwikkelmogelijkheden geboden door interne en externe scholing.
En over het algemeen is ongeschoold werk gewoon meer precair, slechter betaald, wordt vlug vervangen (kijk maar naar supermarkten die vooral graag 15 jarigen inzetten want die zijn lekker goedkoop) en is het werk vaak meer repetitief met minder autonomie.
Dus vandaar dat ik toch wel zou pushen voor een diploma als het enigszins kan.
woensdag 12 november 2025 om 12:44
Wat bij mij vroeger wel hielp was toch af en toe wat drama van mijn ouders. Hij moet niet het idee krijgen dat zijn ouders het wel best vinden. En bij mij hielp ook inzichtelijk maken hoe je leven gaat worden als je je zo gedraagt: wonen in een armoedige buurt, rothuisje, geldzorgen, is dat echt wat hij wil? Ik zou ook duidelijk maken dat jullie het niet voor hem gaan regelen allemaal.
woensdag 12 november 2025 om 13:02
En in een heleboel beroepen kunnen of willen mensen zich niet omhoog werken.
Nóg steeds geen enkele reden om denigrerend over die beroepen, dat toekomstperspectief, de uitvoerders van die beroepen te doen. Ook niet indirect, gewoon niet. Zo moeilijk is dat niet.
Dat je iets anders wenst voor je kinderen, dat je iets anders passend vindt bij potentie van je kinderen kan je op veel andere manieren duidelijk maken en voorleven.
Nóg steeds geen enkele reden om denigrerend over die beroepen, dat toekomstperspectief, de uitvoerders van die beroepen te doen. Ook niet indirect, gewoon niet. Zo moeilijk is dat niet.
Dat je iets anders wenst voor je kinderen, dat je iets anders passend vindt bij potentie van je kinderen kan je op veel andere manieren duidelijk maken en voorleven.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 12 november 2025 om 13:07
Pfff.
Ik zou telkens vanuit de situatie van zoon redeneren. Bij de vakken waar het wel goed gaat? Waarom gaat het daar goed? Is het interesse, talent, aanleg? Doet de docent bij zo'n vak iets anders? Zijn de manieren die hij daar ontwikkeld heeft ook te gebruiken voor andere vakken?
En ik zou advies inwinnen bij de docenten van de vakken waar hij slecht voor staat. Zien zij wat zoon beter kan doen? Hoe is zoons houding in de les? Wat is er te winnen?
Allerlei doemscenario's over tochtige huurhuizen en vervelende rotbaantjes lijken me niet noodzakelijk.
Betaalde huiswerkbegeleiding zie ik op school vaak bij een bepaald type leerling uit een bepaald type gezin. Werkt ook alleen als de leerling gevoelig is voor druk van buitenaf, ik heb ze ook gehad die drie keer in de week 2 uur lang gewoon voor zich uit staarden. Maar als het iets is voor zoon én je kunt het geld missen, dan is het iets.
Kijk ook even wat school aanbiedt, misschien hebben zij ook een vorm van huiswerkklas.
Ik zou telkens vanuit de situatie van zoon redeneren. Bij de vakken waar het wel goed gaat? Waarom gaat het daar goed? Is het interesse, talent, aanleg? Doet de docent bij zo'n vak iets anders? Zijn de manieren die hij daar ontwikkeld heeft ook te gebruiken voor andere vakken?
En ik zou advies inwinnen bij de docenten van de vakken waar hij slecht voor staat. Zien zij wat zoon beter kan doen? Hoe is zoons houding in de les? Wat is er te winnen?
Allerlei doemscenario's over tochtige huurhuizen en vervelende rotbaantjes lijken me niet noodzakelijk.
Betaalde huiswerkbegeleiding zie ik op school vaak bij een bepaald type leerling uit een bepaald type gezin. Werkt ook alleen als de leerling gevoelig is voor druk van buitenaf, ik heb ze ook gehad die drie keer in de week 2 uur lang gewoon voor zich uit staarden. Maar als het iets is voor zoon én je kunt het geld missen, dan is het iets.
Kijk ook even wat school aanbiedt, misschien hebben zij ook een vorm van huiswerkklas.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 12 november 2025 om 13:08
Het gaat niet om de capaciteit, mijn oudste heeft de capaciteit ook niet.Rabarbara schreef: ↑12-11-2025 10:57Sowieso is het wat mij betreft vrij onfatsoenlijk om je kind te motiveren door het te leren dat andere banen om op neer te kijken zijn. Nog maar afgezien van de vrij ernstige consequenties van jouw denigrerende woorden als blijkt dat jouw kind niet de capaciteiten heeft die jij bedacht had.
Ik verwacht dat mijn kinderen hun best doen en dat kan ik prima met ze bespreken zonder de mevrouw achter de kassa van de supermarkt belachelijk te maken. Wat een malligheid.
Maar ik heb een hekel aan mensen die er met de pet heen gooien en de kantjes er vanaf lopen.
Daarbij is het nooit verkeerd om je te reaiseren wat je verdient met je werk en wat je daarvan kunt doen. Don't blame the messenger, zo is het nou eenmaal.
Geen of weinig geld? Dan ook de activiteiten die daar bij horen.
En vindt je dat geen probleem? Dan vind ik dat ook goed, maar kom dan nooit meer zeuren.
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 12 november 2025 om 13:12
Hier werkt huiswerkbegeleiding heel goed. Wel gekozen voor een vorm waarbij ze echt begeleiden niet alleen toezicht houden (want dan kunnen kinderen inderdaad gewoon twee uur lang voor zich uitstaren.)savornie schreef: ↑12-11-2025 12:36Combinatie van slecht opletten in de les, huiswerk niet maken of afraffelen, weinig tot niet leren en als hij leert inefficiënt.
Huiswerkbegeleiding en bijles hebben we nog afgehouden omdat we denken: ga eerst maar eens íets doen met de basis. Maar jij raadt dat dus wel aan?
Mijn dochter zag het echt als iets heel vervelends dus we hebben de afspraak gemaakt dat als ze een goed rapport had bij de overgang ze er weer af mocht. Dat is gelukt en ik heb de regel ingesteld dat als het weer slecht gaat ze weer moet.
Mijn zoon haalt geen slechte cijfers maar vind de begeleiding prettig dus wilde er zelf graag op (blijven.)
woensdag 12 november 2025 om 13:13
Het gaat hier om kinderen. Die doen soms dom, dat is nu eenmaal zo. Door heel hard te schreeuwen dat je dan maar lekker kansloos moet worden, gaat zo'n kind niet dommer doen. Je kunt best met kind bespreken dat bepaalde keuzes bepaalde gevolgen hebben, dat lijkt me verder prima.thanx schreef: ↑12-11-2025 13:08Het gaat niet om de capaciteit, mijn oudste heeft de capaciteit ook niet.
Maar ik heb een hekel aan mensen die er met de pet heen gooien en de kantjes er vanaf lopen.
Daarbij is het nooit verkeerd om je te reaiseren wat je verdient met je werk en wat je daarvan kunt doen. Don't blame the messenger, zo is het nou eenmaal.
Geen of weinig geld? Dan ook de activiteiten die daar bij horen.
En vindt je dat geen probleem? Dan vind ik dat ook goed, maar kom dan nooit meer zeuren.
woensdag 12 november 2025 om 13:17
Dit dus.ZaphodBeeblebrox schreef: ↑12-11-2025 12:44Wat bij mij vroeger wel hielp was toch af en toe wat drama van mijn ouders. Hij moet niet het idee krijgen dat zijn ouders het wel best vinden. En bij mij hielp ook inzichtelijk maken hoe je leven gaat worden als je je zo gedraagt: wonen in een armoedige buurt, rothuisje, geldzorgen, is dat echt wat hij wil? Ik zou ook duidelijk maken dat jullie het niet voor hem gaan regelen allemaal.
En ja, misschien ben ik niet aardig naar andere beroepen.
Mijn ouders zijn laag tot niet geschoold daar was geen geld voor.
Dus ja, ik weet wat het is om als kind geen cent te makken hebben.
Om elke zomervakantie 1 week naar oom en tante te gaan (dat was ons hoogtepunt), geen nieuwe kleding, geen geld voor een ijsje enz.
En nee, dat wil ik niet voor mijn kinderen.
En soms zeg ik dan ook zo'n dingen. Kun je veel van zeggen, maar het is wel de waarheid.
Aan de kassa zie je zelden tot nooit de hoofdverdiener van het gezin die daar dan fulltime werkt he? Meestal jonge mensen met een bijbaan of oudere dames, die dit parttime doen.
Is niet voor niks he?
woensdag 12 november 2025 om 13:21
Wie zegt dat ik schreeuw?Rabarbara schreef: ↑12-11-2025 13:13Het gaat hier om kinderen. Die doen soms dom, dat is nu eenmaal zo. Door heel hard te schreeuwen dat je dan maar lekker kansloos moet worden, gaat zo'n kind niet dommer doen. Je kunt best met kind bespreken dat bepaalde keuzes bepaalde gevolgen hebben, dat lijkt me verder prima.
Juist niet.
Heb je niet geleerd? Geen huiswerk? Wel op stap enz? Prima hoor.
De rest van je klas gaat straks op voor het rijbewijs en koopt een autootje.
Jij hebt daar dan helaas geen geld voor.
Maar hey, naar de spar in het dorp kun je op de fiets en voor festivals e.d. zal er niet veel over blijven nadat je de huur en vaste lasten hebt betaald, dus daar hoef je ook geen auto voor.
Hard, maar wel de waarheid.
woensdag 12 november 2025 om 13:23
Ah, dat klinkt goed en logisch. School biedt het ook aan, dus dan proberen we dat eerst.Saelle1 schreef: ↑12-11-2025 13:12Hier werkt huiswerkbegeleiding heel goed. Wel gekozen voor een vorm waarbij ze echt begeleiden niet alleen toezicht houden (want dan kunnen kinderen inderdaad gewoon twee uur lang voor zich uitstaren.)
Mijn dochter zag het echt als iets heel vervelends dus we hebben de afspraak gemaakt dat als ze een goed rapport had bij de overgang ze er weer af mocht. Dat is gelukt en ik heb de regel ingesteld dat als het weer slecht gaat ze weer moet.
Mijn zoon haalt geen slechte cijfers maar vind de begeleiding prettig dus wilde er zelf graag op (blijven.)
woensdag 12 november 2025 om 14:24
Ja, dat zei ik ook al. Huiswerkbegeleiding.
Misschien is dat al voldoende.
Maar motivatie vanuit hem zelf kun je niet verkrijgen door straffen of liefkozen. Hij moet het zelf inzien waarom hij iets doet. En dat mag je zo mooi verpakken als je wilt, maar soms hebben ze hulp nodig.
Misschien is dat al voldoende.
Maar motivatie vanuit hem zelf kun je niet verkrijgen door straffen of liefkozen. Hij moet het zelf inzien waarom hij iets doet. En dat mag je zo mooi verpakken als je wilt, maar soms hebben ze hulp nodig.
woensdag 12 november 2025 om 14:28
Dat begrijp ik wel.
Maar is dat dan wat je wilt voor je kind die op VWO zit?
Die er blijkbaar met de pet heen gooit?
Want laten we eerlijk zijn, als het er allemaal niet toe doet.... waarom maken we ons er dan druk om? Laat gaan, laat gaan.
Geen zin? Motivatie? Maakt niks uit joh, want het doet er toch niet toe.
Dát is pas een voorbeeld.
woensdag 12 november 2025 om 14:33
En dan? Dan moet de leraar maar beter les gaan geven?Rabarbara schreef: ↑12-11-2025 13:07Pfff.
Is de les niet "aantrekkelijk" genoeg?
https://www.instagram.com/reel/DQpovWYE ... E1bHlubA==
Ze moeten zich realiseren dat het een voorrecht is dat ze mógen leren. Hoeveel mensen hebben dat voorrecht niet of niet gehad? Mogen met 6 jaar in de lithiummijnen werken of worden als kindsoldaat ingezet?
woensdag 12 november 2025 om 14:37
Welk beroep wil hij later gaan uitoefenen?
Misschien helpt het hem om dan te praten over wat daarvoor nodig is.
En als hij nog niet weet wat hij wil worden, eens gaan kijken op open dagen van vervolgopleidingen, misschien wordt er dan ergens iets aangewakkerd wat hem gaat motiveren om die basisopleiding goed af te ronden.
Misschien helpt het hem om dan te praten over wat daarvoor nodig is.
En als hij nog niet weet wat hij wil worden, eens gaan kijken op open dagen van vervolgopleidingen, misschien wordt er dan ergens iets aangewakkerd wat hem gaat motiveren om die basisopleiding goed af te ronden.
woensdag 12 november 2025 om 14:45
Ik vind het nu wel een beetje overdreven worden.thanx schreef: ↑12-11-2025 14:33En dan? Dan moet de leraar maar beter les gaan geven?
Is de les niet "aantrekkelijk" genoeg?
https://www.instagram.com/reel/DQpovWYE ... E1bHlubA==
Ze moeten zich realiseren dat het een voorrecht is dat ze mógen leren. Hoeveel mensen hebben dat voorrecht niet of niet gehad? Mogen met 6 jaar in de lithiummijnen werken of worden als kindsoldaat ingezet?
Nee, dan is leraar A geen slechte leraar, maar dan kun je het als ouder een beetje opvangen. Stel je voor het gaat heel goed bij vak X omdat leraar B oefentoetsen maakt, dan kun je misschien zelf een oefentoets over het vak dat leraar A geeft maken. Of misschien geeft leraar Z van vak Q veel actuele voorbeelden, waardoor het onderwerp voor zoon meer leeft. Dan zoek je ook actuele voorbeelden van het vak van leraar A. Leerlingen moeten leren omgaan met verschillende docenten en verschillende aanpakken. Maar als de aanpak van de docent niet past bij het kind, dan kan het de moeite zijn om te kijken (als ouders) wat wel past. Ik geef enorm ouderwets les (naar het schijnt) en dat werkt voor heel veel kinderen heel prima. Maar er zijn ook kinderen die er niet zoveel mee kunnen. Ik probeer die kinderen ook af en toe tegemoet te komen, maar ik snap het best dat zij het bij collega R met de leuke werkvormen en de dansjes soms veel fijner vinden.
Wat kindsoldaten en lithiummijnen daarmee te maken hebben, begrijp ik niet zo goed.
woensdag 12 november 2025 om 14:46
Nou, lekker dan. Zo wil ik mijn kinderen niet opvoeden, alsof er wat mis is als je achter de kassa of waar dan ook werkt. Wat ik mijn kinderen meegeef is dat het dan misschien langer duurt om te bereiken wat ze willen (stapelen), afhankelijk van hun doel. En dat doel kan door de jaren heen ook veranderen natuurlijk. Maar ik zal nooit afgeven op banen of beroepen, het idee alleen al. Daar worden het volgens mij geen leukere mensen van.thanx schreef: ↑12-11-2025 09:48Blijven herhalen.... "geeft niet joh, je kunt altijd nog bij de spar aan de kassa"
En ik zou zeggen dat, zolang zijn schoolprestaties niet verbeteren, hij de telefoon 's nachts beneden laat. Geen telefoon mee naar bed.
Zet maar een goedkoop wekkertje.
Het is natuurlijk wel een jongen. Die hebben doorgaans wat meer begeleiding nodig.
Je bent de ouder, sommige regels zijn er voor bestwil.
woensdag 12 november 2025 om 15:02
Om je de waarheid te zeggen, je er niet druk om maken en het gewoon laten gaan leidt in mijn ogen tot de beste resultaten. Evenwichtige mensen die een bijdrage aan de maatschappij leveren. Dus het boeit mij inderdaad niet dat een van mijn vwokinderen afgestroomd is en slechts een havo-diploma heeft gehaald. Hij is gelukkig en sociaal en dat waardeer ik veel meer dan werken op ‘hoog’ niveau of veel geld verdienen.thanx schreef: ↑12-11-2025 14:28Dat begrijp ik wel.
Maar is dat dan wat je wilt voor je kind die op VWO zit?
Die er blijkbaar met de pet heen gooit?
Want laten we eerlijk zijn, als het er allemaal niet toe doet.... waarom maken we ons er dan druk om? Laat gaan, laat gaan.
Geen zin? Motivatie? Maakt niks uit joh, want het doet er toch niet toe.
Dát is pas een voorbeeld.
Ik ken meerdere mensen met een afgeronde universitaire studie die daarna iets heel praktisch zijn gaan doen waar ze veel gelukkiger van werden. Die noem ik als voorbeeld, niet degenen die met heel veel moeite en doorzettingsvermogen hun vwo of studie behaald hebben.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in