Hoe onthouden jullie events van anderen?

13-11-2025 09:24 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben geen mantelzorger, wel heb ik momenteel een paar vriendinnen/kennissen en familieleden met medische en andere issues, maar ik onthoud alles slecht.

Ik heb een slecht tijdsbesef en ben eigenlijk vooral met mezelf bezig, ik leef alleen, werk onregelmatig en verder geen enkele verantwoordelijkheid.

Klein voorbeeld: bij mijn buurvrouw komt wekelijks een hulp en elke keer vergeet ik welke dag dat is (het varieert) waardoor ik op een verkeerd moment langskom, of ze heeft dan een medische afspraak wat ze al weken geleden heeft gezegd. Merk dat ik een vriendin steeds vraag wanneer die ene scan ook alweer is.

Voor werk gebruik ik reminders via Microsoft To Do. Verjaardagen in Google Calendar. Google Keep voor boodschappen etc.

Een weekplanner heb ik een tijdje gehad, misschien dat weer invoeren voor zulke dingen? Maar het voelt wat overdreven om andermans afspraken daarin te noteren?

Gezien de leeftijden van deze mensen en mijn familie gaat dit soort dingen niet meer weg en zal het alleen maar toenemen. Hoe doen jullie dit?
Hier zet ik dit soort dingen ook gewoon in mijn google calender (al dan niet met reminder). Ik ben best attent van mezelf, maar met 2 pubers (waarvan 1 ADD) plus niet-attente man met ADD, moet ik al de manager van 4 mensen zijn. Daarnaast een drukke baan, dus ik merk dat het nu niet meer te bolwerken is om alles uit mijn hoofd te doen. Ook merk ik dat ik als 40plusser echt minder flexibel ben qua hersenen dan pakweg 20 jaar geleden (of ik hoefde toen gewoon minder te onthouden, dat kan ook).

Als je het vervelend vindt dat je het vergeet, maak het jezelf dan makkelijk. Ik vind het niet overdreven om dit soort grotere dingen in je agenda te zetten. Je komt in elk geval heel betrokken over.
Ik zet dat soort dingen in mijn agenda in mijn telefoon. Met een ander kleurtje….die kleur zijn alle dingen die ik moet “onthouden”. Daar krijg ik dan geen melding voor maar zie ik wel als ik mijn agenda open. Als het onverhoopt wel belangrijk genoeg is dan maak ik er wel een melding van.

Zo heeft zelfs de oppashond een aparte kleur want anders werd ik gek van alles wat ik dacht in mijn agenda te hebben staan maar stond er steeds gewoon paar weken lang…..hond te logeren. :-D
Ik zet gewoon in mijn agenda 'Joop appen, solliciatie' of 'Suus appen, ziekenhuis' of 'due date Marie'.

Ik vind het juist attent dat ik het in mn agenda zet, dat geeft aan dat ik het belangrijk vind en echt niet wil vergeten. Je kan het iemand niet kwalijk nemen dat het niet allemaal uit je blote hoofd lukt.
Maar je hoeft echt niet te onthouden wanneer iemand's schoonmaakster komt.
care_ schreef:
13-11-2025 11:39

Maar je hoeft echt niet te onthouden wanneer iemand's schoonmaakster komt.
Buurvrouw is al wat ouder en heeft een neurologische aandoening, daardoor een beetje een gebruiksaanwijzing.

Als ik kom en ze moet me wegsturen wegens overprikkeld, dat vertikt ze uit principe. Op het moment is het dan gezellig maar ze kan een dag later de gevolgen ondervinden.

Voor mij een kleine moeite om er een beetje rekening mee te houden natuurlijk. Maar dan draait het er idd op uit dat ik in mijn agenda ga zetten wanneer haar hulp er is.
MissNuada schreef:
13-11-2025 11:13

Maar beslis soms ook om te snoozen en te negeren als toch niet belangrijk genoeg is op dat moment. :roll:
Dat zal nooit helemaal te ondervangen zijn. Maar voor mij werkt dit redelijk/meestal.
Dat is idd de valkuil waar ik al vaak de mist in gegaan ben, reminders negeren.

Dus ik ben spaarzaam met reminders.

Kleuren in Google Calendar gebruik ik wel, anders lijk je idd al snel heel druk en is dat weer overweldigend.
In sync de agenda ook met werk waar dan weer een office support in kan, die moeten ook nog makkelijk kunnen zien dat ik beschikbaar ben.
bijtie schreef:
13-11-2025 11:05
Oh heden. Voor mij met ADD zou dit een hel zijn.

Ik merk ook precies wie in mijn omgeving dit ook doet trouwens, ik krijg dan van die appjes op bepaalde tijden met succeswens. Ach, het is vanuit een positieve intentie.
Dit snap ik niet. Een interesse appje om 9.00 krijgen is minder welkom dan er 1 om 9.37 krijgen?

Je maakt het jezelf wel erg moeilijk hoor. Je wilt het wel onthouden maar je wilt eigenlijk geen fysiek geheugensteuntje gebruiken want daar is het niet belangrijk genoeg voor.
Bij de buuf had ik allang gezegd: “mijn hoofd is een vergiet. Wanneer komt je hulp de komende tijden dan noteer ik dat gelijk want samen hier zijn is niet handig”

Ikzelf werk ook met kleuren in mijn digitale agenda en zet er taken in. En dus ook de taak: Petra app sturen, onderzoek.
Zie ik het in de ochtend dan app ik: succes met je onderzoek straks! En in de avond: hoe is het gegaan vandaag?
Nou ja je snapt wat ik bedoel. Ik kijk sowieso 2 keer per dag bewust in mijn agenda.

Maar probeer wat minder streng voor jezelf te zijn en gewoon dat in te zetten wat werkt voor jou ook als je dat stiekem onnodig vindt.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik zet alles in Microsoft To Do.

Heb een gedeelde agenda voor mezelf + ex over de kids
Dan gewoon m'n eigen en daar zet ik ook dingen in die ik zo moet onthouden
Werk
Boodschappenlijst
Ouderraad
Huishouden
Gewoon _melon met login problemen
bijtie schreef:
13-11-2025 11:47
Buurvrouw is al wat ouder en heeft een neurologische aandoening, daardoor een beetje een gebruiksaanwijzing.

Als ik kom en ze moet me wegsturen wegens overprikkeld, dat vertikt ze uit principe. Op het moment is het dan gezellig maar ze kan een dag later de gevolgen ondervinden.

Voor mij een kleine moeite om er een beetje rekening mee te houden natuurlijk. Maar dan draait het er idd op uit dat ik in mijn agenda ga zetten wanneer haar hulp er is.
Dan zet je op die dag in de agenda; NIET naar buurvrouw. Ik doe dat ook gewoon hoor als het belangrijk is. Als je het niet kunt onthouden, dan maar zo toch?

Mijn schoonzus heeft op donderdag altijd de gordijnen dicht en dan sluit ze zichzelf op in rust. Ik heb er dus ook in staan dat ik op die dag niet aan kan wippen.
Gewoon _melon met login problemen
Sinds ik een smart Watch heb gaat het een stuk beter. Ik krijg reminders en weet altijd hoe laat het is (heb ook ADD en moeite met tijd).

Verder zet ik veel dingen ook in m’n agenda.
elsy wijzigde dit bericht op 13-11-2025 12:40
28.28% gewijzigd
Ik onthou ze niet en verwacht ook niet van anderen dat ze mijn events onthouden. Als ik er aandacht voor wil, of er iets over wil delen, herinner ik mijn vriendinnen er zelf even aan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
BeeDifferent schreef:
13-11-2025 10:47
Het komt zo mega ongeïnteresseerd over dat ik het dan toch in een schriftje zou bijhouden.
Pagina buuv en dan een notitie maken wanneer de schoonmaakster er is en wanneer de uitslag botscan.
Pagina kennis 1 wanneer gesolliciteerd en waarop.
Enz.
Ik vind juist voor anderen invullen of ze wel/niet geïnteresseerd zijn op basis van dingen die ze niet onthouden het probleem.

Maar TO wil het zo te lezen vooral om anderen te ondersteunen en vindt het zelf onprettig dat ze daar nu niet in slaagt. Dus dan is het wel prettig om een methode te vinden die voor haar werkt.
TO: als ik het goed begrijp is je enige bezwaar tegen een agenda dat je dat overdreven vindt voor andermans afspraken?

Terwijl je het eigenlijk doet om het uit je eigen hoofd te hebben en om zelf een actie aan te verbinden.
Prei schreef:
13-11-2025 13:45
Ik vind juist voor anderen invullen of ze wel/niet geïnteresseerd zijn op basis van dingen die ze niet onthouden het probleem.

Maar TO wil het zo te lezen vooral om anderen te ondersteunen en vindt het zelf onprettig dat ze daar nu niet in slaagt. Dus dan is het wel prettig om een methode te vinden die voor haar werkt.

Als jij het fijn vindt om me zo de les te lezen. Prima joh.
Uiteindelijk komt het op dezelfde oplossing uit.
Ik heb een maandkalender in de keuken hangen met aan de bovenkant van die kalenderplaten en aan de onderkant de maand met voor iedere dag een vakje. Daarin zet ik zulk soort dingen, vind ik heel overzichtelijk.
Ik vind het ook leuk om hem iedere maand om te slaan zodat je naar een andere plaat kijkt. :D
Ik heb ook een (papieren) maandkalender, werkt ideaal.
Zo'n papieren weekkalender die je voor een paar euro kan kopen is ook heel handig. En daar kan je meer op kwijt.
Als je iets hoort over behandeling, poetsvrouw etc, kladder je het meteen op de kalender en klaar.
Zo'n maandkalender hangt bij mij voor altijd op maart 2023.
BeeDifferent schreef:
13-11-2025 14:05
Als jij het fijn vindt om me zo de les te lezen. Prima joh.
Uiteindelijk komt het op dezelfde oplossing uit.
In dit geval wel inderdaad, maar dat maakt je aannames en oordelen over de vermeende interesse van OP niet minder problematisch. Maar blijkbaar wil je er vooral cynisch over doen in plaats van dat die zogenaamde les daadwerkelijk aankomt.
Solomio schreef:
13-11-2025 12:39
Ik onthou ze niet en verwacht ook niet van anderen dat ze mijn events onthouden. Als ik er aandacht voor wil, of er iets over wil delen, herinner ik mijn vriendinnen er zelf even aan.
Zo doe ik het ook. Gaat prima.

Ik zou niet weten waar ik de energie vandaan zou moeten halen om dat allemaal bij te houden. Er gaat wel een wereld voor me open - al die vrouwen (altijd vrouwen, nooit mannen) die zo attent nog precies weten wanneer ik op vakantie zou gaan en wanneer ik van zus en zo de uitslag zou krijgen (waarvan ik altijd denk 'hoe krijg je het voor elkaar om dat te onthouden'), die hebben daar dus hele systemen voor? Doe voor mij alsjeblieft geen moeite hoor! Echt niet nodig!
Prei schreef:
13-11-2025 20:57
In dit geval wel inderdaad, maar dat maakt je aannames en oordelen over de vermeende interesse van OP niet minder problematisch. Maar blijkbaar wil je er vooral cynisch over doen in plaats van dat die zogenaamde les daadwerkelijk aankomt.

Oke juf. Ik heb alleen nergens gezegd dat TO niet geïnteresseerd is he.. maar als jij je er lekker bij voelt. Geluk ermee.

Voor mij werkt opschrijven en zo kom ik minder ongeïnteresseerd over.
BeeDifferent schreef:
14-11-2025 06:49
Oke juf. Ik heb alleen nergens gezegd dat TO niet geïnteresseerd is he.. maar als jij je er lekker bij voelt. Geluk ermee.

Voor mij werkt opschrijven en zo kom ik minder ongeïnteresseerd over.
Zo las ik het ook, je vindt het ongeinteresseerd overkomen (ook van jezelf) dus adviseerde je een schriftje. Ik had niet het gevoel dat je mij ongeïnteresseerd noemde.
kweepeer schreef:
13-11-2025 23:18
Zo doe ik het ook. Gaat prima.

Ik zou niet weten waar ik de energie vandaan zou moeten halen om dat allemaal bij te houden. Er gaat wel een wereld voor me open - al die vrouwen (altijd vrouwen, nooit mannen) die zo attent nog precies weten wanneer ik op vakantie zou gaan en wanneer ik van zus en zo de uitslag zou krijgen (waarvan ik altijd denk 'hoe krijg je het voor elkaar om dat te onthouden'), die hebben daar dus hele systemen voor? Doe voor mij alsjeblieft geen moeite hoor! Echt niet nodig!
Toch heb ik mannelijke vrienden die dat meer doen dan ik. Altijd vragen hoe was je vakantie, dat ik denk "hoe weet jij dat?"
Een vriend kwam na een ziekenhuisingreep helemaal vanuit de andere kant van het land naar mij toe met bloemen, die had die datum ook in zijn agenda staan blijkbaar.

Ook met sterfdagen van hun opa of oma hun eigen ouder nog elk jaar sterkte wensen bijvoorbeeld, dat zou niet eens in mij opkomen als ik eerlijk ben. Nooit ook maar enige gedachte aan gewijd zelfs.
bijtie schreef:
14-11-2025 13:05
Zo las ik het ook, je vindt het ongeinteresseerd overkomen (ook van jezelf) dus adviseerde je een schriftje. Ik had niet het gevoel dat je mij ongeïnteresseerd noemde.

Dankjewel. Zo bedoelde ik het inderdaad.
Ik heb, naast mijn Google agenda, "gewoon ouderwets" een kalender hangen op de wc.

Werkt perfect!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven