Gedoe met vriendinnen
donderdag 13 november 2025 om 21:51
Ik heb iets waar ik mee zit en niet zo goed weet wat ik ermee aan moet. Ik heb wat gedoe in een vriendinnengroep van 7 meiden, waarmee we een traditie hebben die ver terug gaat (15-20 jaar) van regelmatig bij elkaar eten, en in verleden ook echt wel dingen met elkaar ondernemen, wat altijd erg gezellig was. Een soort eetclub. Het is niet zo dat iedereen elkaar 1 op 1 ook ziet, ik ben de enige eigenlijk die met iedereen persoonlijk nog een vriendschap heeft/had en iedereen privé ook zag. Er zijn daarnaast nog wel wat onderlinge goede vriendschappen en subgroepen, maar de banden als geheel zijn dus ook wel wat losser en oppervlakkiger. Toch hebben we wel een gedeelde geschiedenis. Sinds ruim een jaar is er wat frictie ontstaan. Ik had toen een dag georganiseerd in een stad waarbij we elkaar eindelijk weer eens zagen met iedereen, maar dit was een beetje een teleurstelling. Ik vond dat er weinig échte aandacht was voor elkaar. Een goede vriendin (A.) vond ook dat het de laatste jaren überhaupt te oppervlakkig was, en was teleurgesteld net als ik. Zelf vond ik het die dag vooral vervelend dat één vriendin (B.) erg fel op mij reageerde. Lang verhaal verder, maar ik heb later privé aan haar uitgesproken dat ik haar felle reactie niet fijn vond, maar zij reageerde daar erg negatief en aanvallend op. Precies waar ik al bang voor was. Daarna gaf ze mij twee opties: optie a) zand erover en we blijven vriendinnen, of optie b) we wensen elkaar het beste en we verbreken de vriendschap. De keus was aan mij. Ik vond dat zó extreem, rigide en zwart-wit dat het bijna lachwekkend was. Ik koos toen maar voor “optie a”, want dacht praten heeft geen zin maar wil ook niet definitief de deur dichtdoen. Wat zij ook nog eens verkeerd begreep in eerste instantie. Dus ze wenste me eerst het allerbeste toe, waarna ze zei: “o oeps even vergeten wat optie A was, ok dan wens ik je evengoed het allerbeste maar dan in tegenwoordige tijd nog”. Sindsdien hebben we sporadisch contact over de app. Maar ik voel me door haar gekwetst en onveilig, aangezien ze onze vriendschap zomaar wilde verbreken. Dus hou het even op een laag pitje. Nu wilde een andere vriendin (C.) weer eens na lange tijd een eetclub organiseren. Vriendin A. heeft om verschillende redenen ook veel moeite met B. en geen zin meer haar te zien. Ze heeft in de eetclub app gezegd dat ze niet meer zo’n behoefte voelt om met de hele groep af te spreken en de datumprikker aan zich voorbij laat gaan. Ook ik zat erg in dubio of ik B. nog wel wilde zien op deze manier, en heb uiteindelijk geappt dat ik het dubbel vind om met de hele groep af te spreken, terwijl we elkaar weinig zien en ik het idee heb dat er behoeftes zijn veranderd. En dat ik een aantal heftige dingen privé heb meegemaakt, en daarom momenteel bewust voor verbinding kies die voor beide kanten goed voelt, en liever in kleinere subgroepjes afspreek met degenen die ik regelmatig zie en spreek.
Nu sprak ik vandaag vriendin C., die aangeeft moeite te hebben met de berichten van A. en van mij. Ze vindt het vervelend dat door ons de eetclub 'uit elkaar' valt. Ze vindt dat A. en ik het privé met B. hadden moeten oplossen/uitpraten. Want nu lijdt de hele eetclub eronder. Alhoewel ze mijn kant ook begrijpt. Ik voel me best wel rot om het hele gebeuren, twijfel over of ik hier wel goed aan heb gedaan, voel me schuldig. Had ik het gewoon moeten laten rusten, niks zeggen en omwille van “de groep” en de gedeelde geschiedenis moeten blijven afspreken?
Nu sprak ik vandaag vriendin C., die aangeeft moeite te hebben met de berichten van A. en van mij. Ze vindt het vervelend dat door ons de eetclub 'uit elkaar' valt. Ze vindt dat A. en ik het privé met B. hadden moeten oplossen/uitpraten. Want nu lijdt de hele eetclub eronder. Alhoewel ze mijn kant ook begrijpt. Ik voel me best wel rot om het hele gebeuren, twijfel over of ik hier wel goed aan heb gedaan, voel me schuldig. Had ik het gewoon moeten laten rusten, niks zeggen en omwille van “de groep” en de gedeelde geschiedenis moeten blijven afspreken?
donderdag 13 november 2025 om 22:17
donderdag 13 november 2025 om 22:20
framboosje123 schreef: ↑13-11-2025 21:51Ze vindt het vervelend dat door ons de eetclub 'uit elkaar' valt. Ze vindt dat A. en ik het privé met B. hadden moeten oplossen/uitpraten. Want nu lijdt de hele eetclub eronder.
Trek je teflonjasje aan en laat het van je af glijden.
Dit heb ik voor u getest.
donderdag 13 november 2025 om 22:21
donderdag 13 november 2025 om 22:36
donderdag 13 november 2025 om 22:36
Ja dat is dus ook mijn idee. Dat sommigen dat jammer vinden snap ik (en vind ik ook), maar kan ik ook weinig aan doen.Dutchgirly schreef: ↑13-11-2025 22:24Dit klinkt eigenlijk helemaal niet leuk. Ik zou die hele eetclub aan me voorbij laten gaan en alleen contact houden met de mensen waar ik wel iets mee heb. Al dat gedoe kost toch alleen maar energie.
donderdag 13 november 2025 om 22:55
Doe dat dan.framboosje123 schreef: ↑13-11-2025 22:36Ja dat is dus ook mijn idee. Dat sommigen dat jammer vinden snap ik (en vind ik ook), maar kan ik ook weinig aan doen.
Als het niet leuk meer is met mensen, waarom dan met ze afspreken? In je vrije tijd doe je wat jij wil.
donderdag 13 november 2025 om 23:08
Joh wat een drama. Jullie twee vinden het niet leuk meer dus je stopt, dan zijn ze toch met 5 meiden over voor hun eetclub? Hoezo valt de eetclub dan uit elkaar?
Maar zelfs al zou dat wel het geval zijn, gewoon kiezen voor jezelf en alleen omgaan met mensen waar je zin in hebt. Het leven is echt te kort om alleen maar anderen een plezier te doen.
Maar zelfs al zou dat wel het geval zijn, gewoon kiezen voor jezelf en alleen omgaan met mensen waar je zin in hebt. Het leven is echt te kort om alleen maar anderen een plezier te doen.
donderdag 13 november 2025 om 23:10
Dit. Altijd gedoe in dit soort vrouwen clubs. En precies de reden waarom ik ze niet meer heb en voor losse vriendschappen kies.
Echter, door schade en schande wijs geworden. Gewoon zeggen; ik ben er dit keer niet bij. Levert geen drama en gedoe op en wel hetzelfde resultaat.
donderdag 13 november 2025 om 23:34
Ja dat kan, maar wilde juist eerlijk zijn, dus daarom gekozen voor een iets opener bericht. Alleen zeggen dat ik er “dit keer” niet bij ben zou vragen geven, zouden er datums gezocht worden dat ik wel zou kunnen, etc. Op deze manier ben ik er gelijk vanaf en is het maar duidelijker.Nadinexxx schreef: ↑13-11-2025 23:10Dit. Altijd gedoe in dit soort vrouwen clubs. En precies de reden waarom ik ze niet meer heb en voor losse vriendschappen kies.
Echter, door schade en schande wijs geworden. Gewoon zeggen; ik ben er dit keer niet bij. Levert geen drama en gedoe op en wel hetzelfde resultaat.
En verder: ja inderdaad, het is echt vrouwen gezeur, helemaal gelijk.
donderdag 13 november 2025 om 23:37
framboosje123 schreef: ↑13-11-2025 21:51Nu sprak ik vandaag vriendin C., die aangeeft moeite te hebben met de berichten van A. en van mij. Ze vindt het vervelend dat door ons de eetclub 'uit elkaar' valt. Ze vindt dat A. en ik het privé met B. hadden moeten oplossen/uitpraten. Want nu lijdt de hele eetclub eronder.
Ik snap C heel goed. Ze wil weer eens iets leuks organiseren, en dan gaan A en jij in de groep zeggen dat jullie niet meer meewillen vanwege B. Had de eer aan jezelf gehouden, of had het persoonlijk met B uitgesproken. Het is heel raar om dit in de groepsapp te doen en dan nu beledigd te zijn dat C (en D, E en F ongetwijfeld ook) hier moeite mee heeft.
donderdag 13 november 2025 om 23:46
We hebben niet in de groep gezegd dat we niet mee willen “vanwege B”, dat zou een beetje kwetsend zijn. We hebben iets gezegd in de trant van dat behoeftes veranderen. B zelf reageerde jammer maar prima. C en D vinden het erg jammer inderdaad, die hebben er moeite mee. X vindt het niet zo’n punt geloof ik (liet privé weten dat ze graag contact houdt met mij en deed al een voorstel) en Z vond het ook jammer maar is er zelf bijna nooit meer bij omdat ze een stuk verder weg woont, en had ook al aangekondigd dat ze niet kon vanwege drukke agenda.
Verder ben ik niet beledigd maar ging juist twijfelen, had ik t anders moeten doen etc.
Verder ben ik niet beledigd maar ging juist twijfelen, had ik t anders moeten doen etc.
vrijdag 14 november 2025 om 00:24
Ze heeft het persoonlijk met B uitgesproken en die stelde haar toen voor de keuze: zand erover of einde vriendschap. Daar valt dus weinig meer mee uit te praten, dat is een gepasseerd station.Mariana schreef: ↑13-11-2025 23:37Ik snap C heel goed. Ze wil weer eens iets leuks organiseren, en dan gaan A en jij in de groep zeggen dat jullie niet meer meewillen vanwege B. Had de eer aan jezelf gehouden, of had het persoonlijk met B uitgesproken. Het is heel raar om dit in de groepsapp te doen en dan nu beledigd te zijn dat C (en D, E en F ongetwijfeld ook) hier moeite mee heeft.
Het klinkt alsof B wel eens het probleem van de hele groep kan zijn (ook al van A, en TO) maar dat de anderen het te ingewikkeld vinden om het gesprek aan te gaan met een eetclub-vriendin die ze vrij weinig zien. Wat ik snap; dat kost energie en wat levert het op? Een groepsvriendschap is per definitie wat oppervlakkiger - wat trouwens heel leuk kan zijn - dan een 1-op-1 vriendschap. In groepsverband wordt meer getolereerd, je draagt de last tenslotte samen en meestal komt een echt vervelende persoon niet weg met irritant gedrag omdat de groep sterker is dan die ene persoon.
Dus tja, wat te doen? Voor jezelf afwegen hoe leuk je de groep nog vindt en het zo nodig laten verwateren. En hopen dat B haar kuren nu gaat uittesten op de overgebleven vriendinnen (dikke kans!) en dan verder kijken.
vrijdag 14 november 2025 om 00:48
Ik snap C ook wel. Ik vind het ook wel vermoeiende reacties. Een eetclub van 8 mensen die een keer in de zoveel tijd afspreekt lijkt me redelijk oppervlakkig. Gewoon af en toe een gezellige avond. Dat B je dan niet helemaal ligt lijkt niet zo'n probleem verder. Er is tenslotte niet echt iets dramatisch gebeurd behalve die felle uitval.
Dus dan wil je wat organiseren en krijg je er gelijk een heel drama bij van mensen die blijkbaar ruzie hebben gehad of iemand niet echt mogen. Ik zou dat ook jammer vinden.
De andere kant is dat C met de overgebleven mensen natuurlijk ook prima een leuke avond kan organiseren. Bij dit soort clubjes is het toch vaak wel zo dat de samenstelling op een gegeven moment wat veranderd omdat mensen verhuizen of om andere redenen niet zo actief meer zijn.
Dus dan wil je wat organiseren en krijg je er gelijk een heel drama bij van mensen die blijkbaar ruzie hebben gehad of iemand niet echt mogen. Ik zou dat ook jammer vinden.
De andere kant is dat C met de overgebleven mensen natuurlijk ook prima een leuke avond kan organiseren. Bij dit soort clubjes is het toch vaak wel zo dat de samenstelling op een gegeven moment wat veranderd omdat mensen verhuizen of om andere redenen niet zo actief meer zijn.
vrijdag 14 november 2025 om 06:18
De slimste is Z. Die heeft er ook allemaal geen zin meer in maar gebruikt smoezen (te ver, te druk) waar iedereen in trapt en niemand die haar verwijt dat zij de groep uiteen doet vallen.
Wat trouwens nonsens is. Zo'n groepen veranderen vanzelf door de jaren. Het is niet omdat er enkele afvallen dat de rest niet door kan gaan.
Wat trouwens nonsens is. Zo'n groepen veranderen vanzelf door de jaren. Het is niet omdat er enkele afvallen dat de rest niet door kan gaan.
vrijdag 14 november 2025 om 06:50
"Had ik het gewoon moeten laten rusten, niks zeggen en omwille van “de groep” en de gedeelde geschiedenis moeten blijven afspreken?"
Wat een gekke, onlogische suggestie, nee, je hoeft helemaal niet af te spreken als je daar eigenlijk geen zin in hebt. Maar je had er ook niet zo'n uitgebreid ding van hoeven maken in de groepsapp. In een 1 op 1-vriendschap of -contact kan je prima wat meer tekst en uitleg geven, maar in een groep is het gewoon niet handig om er publiekelijk zo'n ding van te maken. Zeker niet in een groep waarin het meeste contact toch wat oppervlakkig is. Misschien helpt het als je voor jezelf helder hebt wat je hier nu eigenlijk mee wil, want ook in het appcontact met vriendin A kies je voor een alternatief waar je eigenlijk zelf geen zin in hebt. Je kunt toch gewoon zelf bepalen of en hoe je hiermee verder wil, onderbouwd met je eigen redenen?
Wat een gekke, onlogische suggestie, nee, je hoeft helemaal niet af te spreken als je daar eigenlijk geen zin in hebt. Maar je had er ook niet zo'n uitgebreid ding van hoeven maken in de groepsapp. In een 1 op 1-vriendschap of -contact kan je prima wat meer tekst en uitleg geven, maar in een groep is het gewoon niet handig om er publiekelijk zo'n ding van te maken. Zeker niet in een groep waarin het meeste contact toch wat oppervlakkig is. Misschien helpt het als je voor jezelf helder hebt wat je hier nu eigenlijk mee wil, want ook in het appcontact met vriendin A kies je voor een alternatief waar je eigenlijk zelf geen zin in hebt. Je kunt toch gewoon zelf bepalen of en hoe je hiermee verder wil, onderbouwd met je eigen redenen?
vrijdag 14 november 2025 om 06:58
Niet meer afspreken, alles veranderd. Een club bij elkaar houden omwille van anderen, vind ik redelijk bizar. Als je zelf geen behoefte meer hebt is dat je goed recht.
Dat anderen jou dan de 'schuld' in de schoenen schuiven, is lekker makkelijk. Hoeven ze zelf niet hun eigen teleurstelling te voelen.
Blijf bij jezelf, laat je niet gek maken. Je bent eerlijk geweest en het is jammer dat dit niet gewaardeerd wordt.
Eerlijkheid duurt het langst, voelt nu even vreemd maar dat is binnenkort weg en hoef jij hierin niks meer te dragen voor jezelf. En kan je het lekker loslaten en afspreken met de dames die wel energie geven.
Dat anderen jou dan de 'schuld' in de schoenen schuiven, is lekker makkelijk. Hoeven ze zelf niet hun eigen teleurstelling te voelen.
Blijf bij jezelf, laat je niet gek maken. Je bent eerlijk geweest en het is jammer dat dit niet gewaardeerd wordt.
Eerlijkheid duurt het langst, voelt nu even vreemd maar dat is binnenkort weg en hoef jij hierin niks meer te dragen voor jezelf. En kan je het lekker loslaten en afspreken met de dames die wel energie geven.
vrijdag 14 november 2025 om 07:07
Ja, dit. En waarom vervolgens alles over de app.
vrijdag 14 november 2025 om 07:37
Wat een drama zeg.
Jullie maken het jezelf moeilijk.
Als je zegt dit niet meer te willen ben jij juist diegene die de bom onder de vriendengroep heeft gelegd.
Het is vast niet zo dat je op zo'n avond heeeeel veeeeel met B moet vertellen.
Soms kun je beter een stapje terug doen, beetje verwateren. En op het moment dat je er behoefte aan hebt weer een stap naar voren zetten.
Naar dat gaat op deze manier dan niet meer.
Jammer.
20 jaar vriendschap naar de kl*te.
Terwijl je zult merken, hoe ouder je wordt, hoe zeldzamer dat is.
Met de 1 kun je samen alles, met de ander minder. Dat is juist de dynamiek.
Jullie maken het jezelf moeilijk.
Als je zegt dit niet meer te willen ben jij juist diegene die de bom onder de vriendengroep heeft gelegd.
Het is vast niet zo dat je op zo'n avond heeeeel veeeeel met B moet vertellen.
Soms kun je beter een stapje terug doen, beetje verwateren. En op het moment dat je er behoefte aan hebt weer een stap naar voren zetten.
Naar dat gaat op deze manier dan niet meer.
Jammer.
20 jaar vriendschap naar de kl*te.
Terwijl je zult merken, hoe ouder je wordt, hoe zeldzamer dat is.
Met de 1 kun je samen alles, met de ander minder. Dat is juist de dynamiek.
de wereld wacht om ontdekt te worden
vrijdag 14 november 2025 om 07:43
Nou ik trap hier niet in hoor, het zit me ook dwars dat ze steeds afzegt en het contact verwaterd want het is privé een goede vriendin van me (zag haar altijd vaak, nu ook steeds minder). Dus voelt ook dubbel voor me dat ze dan wel zegt dat ze het zo jammer vindt allemaal en ze de meiden niet meer kan zien, maar ondertussen er bijna nooit bij is. Wees dan eerlijk, zeker tegen mij kan je dat wel zijn. Als ik er 1 op 1 naar vraag. Daar zijn we toch vriendinnen voor. Maar goed, daar kan ik weinig aan veranderen dus ook maar accepteren.Attraverso schreef: ↑14-11-2025 06:18De slimste is Z. Die heeft er ook allemaal geen zin meer in maar gebruikt smoezen (te ver, te druk) waar iedereen in trapt en niemand die haar verwijt dat zij de groep uiteen doet vallen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in