Kinderen niet uitgenodigd door vriend van oma

13-11-2025 23:14 105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
hoi allemaal,

Wij kregen laatst een verjaardagskaart van de vriend van mijn vriends moeder met daarin geschreven dat ik en mijn vriend zijn uitgenodigd om te komen. Mijn zoontje (11) (bonusoma) en ook de kinderen van mijn vriends zus en broer (12+) (echte oma) zijn niet uitgenodigd. Terwijl wel de kleinkinderen (die zelfs jonger zijn) van de jarige. (Vriend van mijn schoonmoeder) wel zijn uitgenodigd.

Mijn schoonmoeder gaat uiteindelijk naar het feest. Mijn vriend, schoonzus en schoonbroer ook, voor hun moeder. (Schone schijn, masker opzetten).

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Ik heb in principe gezegd dat ik niet ga. Ik heb zoiets van mijn familie hoort bij mij. Als zoon niet mag. Ga ik ook niet. En dat ik het knap vind dat hun dat kunnen. Voor mij is de sfeer van feest al lang opgebrand.

Bedankt voor de reacties.

Wel of niet naar feest gaan?

Totaal aantal stemmen: 144

Wel (51%)
Niet (24%)
Ligt eraan (25%)
Het is de vriend van hun oma, niet hun opa.
Wat mij betreft mag hij uitnodigen wij hij wil, ik zou daar geen consequenties aan verbinden.
Maar ik ben sowieso een beetje allergisch voor mensen die zich beledigd voelen als hun kinderen niet worden uitgenodigd.
(Sorry, ik nodig zelf ook nooit kinderen uit.)
ravivar wijzigde dit bericht op 13-11-2025 23:21
55.56% gewijzigd
Is er meer aan de hand?

Doe die man een plezier en ga. Je kunt toch ook prima een feestje vieren zonder kind? Heb je de handen vrij en tijd om te kletsen. Overal een principekwestie van maken maakt het leven niet leuker.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Ik snap wel dat hij een verschil maakt tussen zijn eigen kleinkinderen en andere kinderen. Het gaat om de vriend van bonusoma. Dus het is niet zijn eigen oma, en al helemaal niet zijn opa. Ik vind je hier veel te principieel in staan.
Het is meer van dat ik vind dat hij bij elk feest (verjaardagen bijv) aanwezig is. Bij alle (niet officiële kleinkinderen). Hij is al een aantal jaar samen met schoonmoeder en heeft daar nooit een probleem van gemaakt om de niet echte kleinkinderen uit te nodigen. En nu opeens wel.

En wel zijn eigen kleinkinderen worden uitgenodigd waar ook de kinderen van onze kant het goed mee kunnen vinden..
Daar is zo toch weinig over te zeggen?
Voor mij zou het afhangen hoe goed de vriend van je schoonmoeder de kinderen kent. Dus hoe lang de relatie is, hoe vaak jullie elkaar zien. En wat weet vinden zijn kinderen van de relatie etc. Kortom, er kunnen omstandigheden zijn waarom hij de kleinkinderen van zijn partner niet heeft uitgenodigd.
Dat hij zijn eigen kleinkinderen uitnodigt vind ik niet meer dan logisch.
Ik persoonlijk vind het zo simpel om als reden niet naar een feest te gaan, als jouw kind niet uitgenodigd is. Tuurlijk hoort familie/je kind bij je, maar dat betekent toch niet dat je niks zonder je kind kan doen?

Ik kreeg een uitgenodiging voor een bruiloft wat echt aan mij gericht was, zonder mijn kind. Ik vind dat prima. En dat er uiteindelijk wel een paar kinderen waren, vind ik niks van. Mensen hebben zo hun eigen redenen om geen of niet te veel kinderen uit nodigen.
Dus als je op oudere leeftijd een relatie krijgt, ben je volgens jou verplicht de kleinkinderen en bonuskleinkinderen van je partner op je verjaardag uit te nodigen?
Mag die man zelf bepalen hoe groot hij het wil vieren?
Misschien vindt hij het allemaal wel te druk. Vraag het anders gewoon: Zeg Henk, normaalgesproken mag mijn zoon ook mee, waarom deze keer niet?

Rare opmerking over schone schijn en masker opzetten. Wat bedoel je daarmee?
Mag je hem niet? Dan snap ik helemaal niet waarom je beledigd bent.
Bij een huwelijk vind ik het onzin om kinderen niet uit te nodigen, maar tot daaraantoe ...

Bij een verjaardag stuur ik mijn kat.
En hoef je de komende 3 jaar van mijn kant ook geen uitnodiging meer te verwachten voor mijn verjaardag of die van de kinderen.
En dan niet bij iemand die oma net 6 maanden kent natuurlijk, maar wel iemand die al een tijdje meedraait. Als we dan toch zo onbelangrijk zijn bij een verjaardagsfeest komt oma de volgende jaren ook maar alleen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Echt aardig vind ik het niet van de bonusopa, wat kan het hem nou schelen dat er nog een paar kinderen op zijn feestje komen (naast de kinderen die wel zijn uitgenodigd), maar voor zijn vrouw, de echte oma, jouw schoonmoeder dus, lijkt het me pijnlijker dan voor jou. Hij maakt binnen hun relatie onderscheid tussen zijn en haar kleinkinderen, dat lijkt me niet zo liefdevol.

Maakt zij er een probleem van? Zo niet, dan is dit blijkbaar hun idee van familierelaties en dat moeten ze zelf weten. Als jij er geen zin in hebt, zeg je toch dat je geen oppas kon regelen?
Wissewis schreef:
14-11-2025 00:15
Bij een huwelijk vind ik het onzin om kinderen niet uit te nodigen, maar tot daaraantoe ...

Bij een verjaardag stuur ik mijn kat.
En hoef je de komende 3 jaar van mijn kant ook geen uitnodiging meer te verwachten voor mijn verjaardag of die van de kinderen.
En dan niet bij iemand die oma net 6 maanden kent natuurlijk, maar wel iemand die al een tijdje meedraait. Als we dan toch zo onbelangrijk zijn bij een verjaardagsfeest komt oma de volgende jaren ook maar alleen.
Dat zal ze leren!! Grappig hoe boos je reageert over je fictieve kinderen.

En bij een huwelijk vind ik het juist heel logisch om geen, andermans, kinderen uit te nodigen.
Is dat uitgesproken dat je kind niet uitgenodigd is? Of ga je er gewoon van uit omdat de naam niet op de uitnodiging vermeld staat?
Waarom bespreek ja dat niet gewoon ipv er een topic over aan te maken?
Hij gaat naar de feestjes van al die kleinkinderen van zijn vriendin? Knap, ik zou daar voor bedanken. Was hij niet geweest was je dan ook beledigd?
Het is toch geen kinderfeestje? Misschien heeft hij daar geen zin in?
Of ik herhaal: vraag het toch gewoon? Wees niet zo meteen beledigd.
Ik begrijp je heel goed! Het zou mij ook in het verkeerde keelgat schieten als mijn kinderen niet worden uitgenodigd in zo'n setting. Maar ik zou het niet op de spits drijven en wel gaan.
Ik zou wel gaan. Eens met hierboven dat je er te principieel in staat. Misschien kan hij niet zo goed tegen de drukte?

Mag die man ook gewoon zelf bepalen wie hij uitnodigt? Een paar uurtjes naar een verjaardag zonder jouw zoontje dat is toch niet het einde van de wereld?

Ik vind het soms verwonderlijk hoe ouders beledigd kunnen zijn dat hun kinderen geen uitnodiging krijgen, terwijl die kinderen er vaak zelf helemaal niks om geven.
Is het een feestje op locatie? Met een etentje?

Ik snap best dat het gezelschap te groot kan worden door al die extra kleinkinderen. Kan een te grote groep worden, en dan te kostbaar worden.

En verder is het de verjaardag van die man. Hij kan vragen wie hij wil en niet vragen wie hij niet wil. Niet gaan omdat je kind niet is uitgenodigd vind ik heel kinderachtig.

Ik geef binnenkort ook een feestje. Dan vraag ik mij familie en sommige vriendinnen met partner want gaan ook als sterk met elkaar om. Andere vriendinnen vraag ik zonder partner, want dat zijn vriendinnen waar ik alleen mee om ga.
Denk niet dat er iemand boos of teleurgesteld zal zijn.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Ik vind het ook raar en zou vragen waarom.
Afhankelijk van wat er nog meer speelt en mijn gevoel daarbij zou ik of niet gaan en zeggen dat ik geen oppas heb, of wel gaan om het niet op de spits te drijven.
Je tilt er te zwaar aan .
Verbena schreef:
14-11-2025 07:02
Is het een feestje op locatie? Met een etentje?

Ik snap best dat het gezelschap te groot kan worden door al die extra kleinkinderen. Kan een te grote groep worden, en dan te kostbaar worden.

En verder is het de verjaardag van die man. Hij kan vragen wie hij wil en niet vragen wie hij niet wil. Niet gaan omdat je kind niet is uitgenodigd vind ik heel kinderachtig.

Ik geef binnenkort ook een feestje. Dan vraag ik mij familie en sommige vriendinnen met partner want gaan ook als sterk met elkaar om. Andere vriendinnen vraag ik zonder partner, want dat zijn vriendinnen waar ik alleen mee om ga.
Denk niet dat er iemand boos of teleurgesteld zal zijn.
Ik vind dat er een verschil is in het voorbeeld dat je noemt en wanneer je je eigen kleinkinderen wel uitnodigt en je stiefkleinkinderen niet.
Ik ben niet heel gek op verjaardagen en vooral niet op verjaardagen waar ook nog hordes kinderen rondlopen. Terwijl ik kinderen hartstikke leuk vind en er ook mee werk, maar ik ben ook wel redelijk snel overprikkeld. Dus een verjaardag zonder of met minder kinderen snap ik wel. Ik zou zelf dan ook wel gaan. Maar hier hebben we ook met samengestelde gezinnen te maken en ik heb me ook weleens afgewezen gevoeld, doordat er onderscheid werd gemaakt tussen mijn kinderen en kinderen van mijn stief- en halfbrusjes. Zou dat er bij jou ook achter kunnen zitten? Onzekerheid over of je kind wel volledig geaccepteerd wordt? Heb je gevraagd waarom je kind niet welkom is? En kan je dan het antwoord neutraal ontvangen?
pompelmoentje schreef:
14-11-2025 07:13
Ik vind dat er een verschil is in het voorbeeld dat je noemt en wanneer je je eigen kleinkinderen wel uitnodigt en je stiefkleinkinderen niet.
het zijn niet zijn stiefkleinkinderen maar die van zijn vriendin
Yildizlar2 schreef:
14-11-2025 07:17
Wou ik ook net zeggen, het zijn niet zijn stiefkleinkinderen.
Claire45 schreef:
14-11-2025 00:34
Echt aardig vind ik het niet van de bonusopa, wat kan het hem nou schelen dat er nog een paar kinderen op zijn feestje komen (naast de kinderen die wel zijn uitgenodigd), maar voor zijn vrouw, de echte oma, jouw schoonmoeder dus, lijkt het me pijnlijker dan voor jou.

Blijkbaar kan het hem veel schelen. Mag hij dat zelf bepalen?

Claire45 schreef:
14-11-2025 00:34
Hij maakt binnen hun relatie onderscheid tussen zijn en haar kleinkinderen, dat lijkt me niet zo liefdevol.

Maakt zij er een probleem van? Zo niet, dan is dit blijkbaar hun idee van familierelaties en dat moeten ze zelf weten. Als jij er geen zin in hebt, zeg je toch dat je geen oppas kon regelen?

Lijkt me heel logisch, er is ook onderscheid. Als je een beperkt aantal mensen wil uitnodigen, vind ik het heel normaal dat de eigen familie voor gaat.
Yildizlar2 schreef:
14-11-2025 07:17
Dat is toch hetzelfde, als je samen bent. Wilde ik reageren…maar jullie vinden van niet dus dat zal kloppen.
Gevoelsmatig sta ik daar wat anders in.
Het is jouw goed recht om niet te gaan, sowieso. En dan kun je ook zeggen dat je thuisblijft om je kind, omdat je geen oppas kan vinden. Of dat je bij zoon wil blijven.
Maar het is ook stiefopa's goed recht om alleen mensen uit te nodigen die hij wil, misschien vanwege budget?
Ik zou er geen grote familieruzie om laten ontstaan. In dit geval worden er keuzes gemaakt, en dit keer valt het niet uit in voordeel van jou(w) zoon. Shit happens.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven