Melding doen van stalking?

17-11-2025 12:46 75 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik word al een aantal maanden structureel lastiggevallen via mijn mobiele telefoon door een man. Dit contact begon vriendschappelijk, maar al snel werd duidelijk dat hij verliefde gevoelens had. Hij stuurt dagelijks soms wel honderd berichten. Dit gevoel is niet wederzijds: ik ben getrouwd en ik zit hier niet op te wachten. In het begin heb ik het een beetje genegeerd; ik zette de chat in het archief en dempte de meldingen, in de hoop dat het vanzelf zou afnemen. De laatste tijd werden de berichten dwingender. Als ik niet reageerde stuurde hij bijvoorbeeld: “Ik zie dat je het gelezen hebt, je reageert niet.” Dit werd gevolgd door “.” en door meerdere malen op enter te drukken. Ook begon hij steeds vaker te bellen. Daarnaast vroeg hij me mee naar België om inkopen te doen. Toen ik aangaf dit niet te willen, zei hij dat hij daar suïcidaal van werd.

Achteraf besef ik dat ik misschien een lange tijd met een bord voor mijn kop heb gelopen. Toen ik dit laatst met een groep vriendinnen besprak, waren zij unaniem: dit valt onder stalking. Ze vonden ook dat ik mijn partner moest inlichten. Ik had mijn partner tot dit wekend niets verteld, omdat ik hem niet extra wilde belasten (lees: hij is snel ongerust en momenteel overspannen). Ook zag ik zelf de ernst er niet volledig van in. Maar deze man is ook langs mijn huis gereden en stuurt hij regelmatig foto’s van plekken in mijn woonwijk. Als ik objectief kijk, is dat natuurlijk niet normaal. Mijn vriendinnen zeiden: “Je bent vaak nergens bang voor, maar dit is iets om serieus te nemen.”

Afgelopen zaterdag was voor mij de grens bereikt. Ik heb hem duidelijk laten weten dat ik de hoeveelheid berichten irritant vond, dat ik een gezin heb, en dat ik niet zit te wachten op dit contact. Hij reageerde boos: volgens hem hield ik geen rekening met zijn autisme. Hij was net gestopt met lorazepam en kon daardoor niet goed omgaan met zijn emoties. Ik dacht dat ik niets meer van hem zou horen omdat hij zo boos reageerde, maar een uur later stuurde hij alweer tientallen berichten via WhatsApp en sms, en belde hij me drie keer.

Zondag heb ik mijn partner alsnog alles verteld. Hij vindt dit, net als mijn vriendinnen, grensoverschrijdend en is bang dat het kan escaleren, hoewel ik zelf denk dat het wel meevalt. Diezelfde avond heb ik de man een bericht gestuurd dat ik geen enkel contact meer wil: niet bellen, niet appen, geen berichten. Hij zei dat hij zou stoppen, maar een uur later stuurde hij nog wel een excuusbericht. Daar heb ik niet op gereageerd. Sinds vandaag is het stil.

Vandaag heb ik de situatie nog met een andere vriendin besproken. Zij vindt dat ik hiervan melding moet doen bij de politie. Ik vraag me echter af wat het toevoegt, nu ik sinds zondag niets meer heb gehoord. Mijn eigen plan was: als hij weer contact opneemt, blokkeer ik hem. Dat lijkt mij voldoende, maar ik twijfel of ik iets mis of te naïef ben.
Ik zou zeker naar de politie stappen, maar omdat het vandaag stil is, misschien even afwachten? Zodra hij weer contact opneemt, meteen handelen.
Hoe ken je hem?

Woont hij beschermd/begeleid? In dat geval de begeleiding op de hoogte brengen.

Ik zou ook sowieso de wijkagent (in zijn buurt) hierover willen spreken.
Ik vind dit echt zo’n no-brainer. Natuurlijk meld je dit bij de politie.
Wat is de reden dat je dit zo lang door hebt laten gaan en hem bijvoorbeeld al niet veel eerder geblokkeerd hebt?
Look me in the eyes and tell me what you see.
Blokkeren op je telefoon werkt niet?.
Koffiezetapparaat schreef:
17-11-2025 12:46
Mijn eigen plan was: als hij weer contact opneemt, blokkeer ik hem.
Waarom dan pas? Waarom niet al maanden geleden nu direct?
Waarom zou je dit bij de politie melden?
Ook zij zullen zich afvragen waarom je dit hebt door laten sudderen en niet gewoon geblokkeerd hebt.
Ik snap niet waarom je hem niet al veel eerder geblokkeerd hebt als het een voor jou onbekende man is waar je niets van moet?
Je vindt het wel meevallen? Echt?
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
Waarom blokkeer je die man niet?
Melden. De politie kan desnoods een stopgesprek met zo iemand voeren. Maar dan moet de situatie wel bekend zijn. https://www.politie.nl/informatie/ik-wo ... -doen.html
Harba lorifa
Ginevra schreef:
17-11-2025 13:02
Melden. De politie kan desnoods een stopgesprek met zo iemand voeren. Maar dan moet de situatie wel bekend zijn. https://www.politie.nl/informatie/ik-wo ... -doen.html
Dit inderdaad, en misschien ben je wel de zoveelste vrouw waar hij dit bij doet en ligt er al een dossier bij de politie.
Ken je hem? Zou het wel melden. Je hebt een aantal keer aangegeven hier niet van gediend te zijn, en hij gaat door. Het is op zn minst goed voor dossiervorming.

En dan blokkeren.
Ik zou zeker melding doen. Je gaat wellicht twijfelen omdat het nu even stil is. Maar als alles toch weer van voor af aan begint dan zou ik spijt hebben dat ik niet al eea had vastgelegd.

Ik vind dit trouwens totaal niet onschuldig. Vervelend, eng en gestoord. Ik zou het heel serieus nemen, goed dat je het tegen je man hebt verteld. Misschien kan je samen met je man aan de deur gaan om te zeggen dat dit moet stoppen? Hopelijk is daarvan onder de indruk.

Sterkte.
Froezel2 schreef:
17-11-2025 12:58
Waarom zou je dit bij de politie melden?
Ook zij zullen zich afvragen waarom je dit hebt door laten sudderen en niet gewoon geblokkeerd hebt.
Wow. Los van het feit dat TO wellicht effectiever had kunnen reageren, is deze man degene die verkeerd bezig is. Stalking is strafbaar en eng. Dus natuurlijk melden.

Misschien vraagt de politie zich af: waarom heb je hem niet eerder geblokkeerd. Maar meer nog zullen zij zich afvragen hoe ze TO kunnen helpen dit te laten stoppen.
Je hebt nog geen 24 uur geleden aangegeven dat je echt totaal geen contact meer wil.

Kijk het even aan. Kan zijn dat hij nu echt stopt.

Mocht hij doorgaan met zijn stalking, dan zéker naar de politie. Doe aangifte, soms doet politie erg moeilijk om je daarin te faciliteren.

Er is ook de mogelijkheid tot begeleiding van slachtofferhulp. Veel mensen weten dit niet. Vooral wanneer de stalking doorgaat en politie onvoldoende doorpakt, is dat een waardevolle ondersteuning. Ze hebben kennis over wat wel en niet te doen qua zelfzorg en dossieropbouw, indien nodig.

Ik hoop van harte voor je dat het nu klaar is, dat hij stopt/gestopt is.
Ik heb het idee dat je eerder ook nog niet duidelijk genoeg bent geweest, tenminste voor deze man met een stoornis niet. Misschien stopt het nu, anders zou ik mijn man laten bellen.
Tuurlijk had je misschien eerder kunnen blokkeren, maar dat had je niet gedaan. Ik zou het wel nu direct doen en niet afwachten of hij weer berichten stuurt. Je wil geen berichten ontvangen, dus waarom überhaupt de kans geven om het wel te doen.

Verder zou ik alsnog melding maken bij de politie. Het kan dat hij nu gestopt is, maar je wil eigenlijk dat hij al bekend is bij de politie voor het geval hij een ander lastig gaat vallen. Dan kunnen ze misschien sneller handelen op dat moment. Ook als hij je toch gaat opzoeken en live gaat lastig vallen wil je gewoon dat de politie al weet dat er een verleden aan hangt.
Huh? Waarom neem je op als hij belt? En waarom zijn berichten dempen ipv blokkeren. En je hebt nooit eerder laten weten dat je niet op zijn berichten zit te wachten?
Ik zou zeker melding maken bij de politie, alleen al voor het geval dat het niet stopt.
Mocht het dan toch doorgaan, dan ligt de melding er al en kun je nog een melding doen of aangifte. Anders krijg je later alsnog het 'verwijt' dat je eerder melding of aangifte had moeten doen.
En alsnog kan/doet de politie daarna zeer weinig (bij mij in de regio althans), ook als er direct gevaar uit blijkt te ontstaan.
Bij/met mijn aangifte gebeurde er werkelijk niets. Ja, oke, 1 stopgesprek gevoerd, waarbij de agent banger was dan mijn stalker (sprake van honderden appjes/telefoontjes en bedreigingen) totdat het helaas uit de hand liep.
Misschien mosterd, maar het is dus alleen online? Waarom heb je die man niet na bericht twee gewoon geblokkeerd? Ben je daar vanaf.

Dat had ik eerste en meteen gedaan. En daarna meteen mijn partner ingelicht. Maar waarom en wees eerlijk, heb je deze man niet geblokkeerd? Heeft hij iets waar hij je mee kan chanteren? Zo niet, waarom niet heel simpel gedacht misschien hoor, dat telefoonnummer blokkeren en klaar?
En waarom pas blokkeren als hij 'weer' contact opneemt? Wat vind je bijna stiekem zo leuk DAT hij contact opneemt? Ik heb dit ook meermaals gehad. Mannen die anders dachten dan ik zonder ook maar enige aanleiding. Na 1 ongepast berichtje geef ik niet eens een uitleg. Ik blokkeer dat nummer. Wat maakt dat je nu weer op een berichtje wacht voor je dat doet? Geloof mij, dat gaat de politie je ook echt vragen. Dit is online iets wat je echt kunt stoppen. Bewaar de rest van je geschiedenis maar blokkeer hem nu en ga niet weer hopen/wachten op een berichtje om dat te doen. Dat kun je gewoon nu, dat kon je een paar weken/maanden terug ook. klaar.
En nee, ik doe NIET aan victim blaming. Deze man kan eng zijn. Maar doe wat je WEL zelf kunt doen en dat is hem blokkeren. En ik snap echt echt niet waarom dat nog nooit in je is opgekomen. Iemand 'dempen' ziet een ander niet. Daar merk alleen jij iets van. Iemand blokkeren is een muur optrekken tussen jou en hem waar hij niet meer doorheen komt.
Bedankt voor de reacties!

Ik ken hem via een opname in de GGZ. Ik heb dit zo lang laten doorgaan omdat ik de ernst echt niet goed inzag en ergens hoopte dat het vanzelf zou stoppen. Daarnaast speelde ook mee dat ik vanuit een soort sympathie en bezorgdheid bang was dat hij zichzelf mogelijk iets aan zou doen.

@hanke321 dit sluit aan bij mijn eerste gevoel/ingeving. Ik vind het nu nog te vroeg om een melding te doen. Ik heb pas geleden aangegeven dat ik geen contact meer wil. Ik voel me niet onveilig en daarom voelt het voor mij op dit moment ook overdreven om direct de politie in te schakelen.

Mijn partner raadt me aan hem niet te blokkeren, omdat hij bang is dat daardoor de boel kan escaleren.
Gelijk nu blokkeren.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven