Neurodiversiteit --> Algemeen topic ❤

22-02-2023 11:16 3035 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding

OP met info
= 6e reactie op pagina 1
philó wijzigde dit bericht op 07-03-2023 12:45
93.22% gewijzigd
Ik zeg altijd: dat komt omdat jouw beeld van autisme niet klopt.
En dan ga ik weer uitleggen.
De juf in mij is onstoppable.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
"... ok nu zie ik het wel."
Op Instagram volg ik Bianca Toeps, die (IMHO) mooie boeken over autisme heeft geschreven.

Ze is nu bezig met haar volgende boek en vraagt op Insta om input over wat wel/niet voor je werkt.
Over hoe je omging met studie/baan bijvoorbeeld.

Nou, daar wil ik wel aan bijdragen natuurlijk. (Ik had vroegah wel wat tips & tricks kunnen gebruiken.)

Ik doe er even de linkjes bij.
https://www.instagram.com/p/DLRqd-UyvpI/
https://www.instagram.com/p/DMe6zH9SbIQ/
https://www.instagram.com/p/DQBL-ShEr1u/
https://www.instagram.com/p/DQ_F3OVkmdX/
Zoek eens een andere hobby
MadameBijoux schreef:
17-11-2025 21:02
Ik heb hier iets op internet gevonden maar ook iets wat ik zelf zou zeggen als iemand weer zegt ´dat het niet aan me te zien is dat ik ASS en ADHD heb´. De ex van mijn neef zei dit enige tijd geleden tegen mij en ik kon er niets mee.
Zulke dingen wil ik gewoon helemaal niet uitleggen omdat het een domme opmerking is. Ik zou het liefst iets willen zeggen als 'nee, dat moest er ook nog eens bij komen'.

Hier is er een tante die zelfs zegt: Nee, dat heb jij niet. Ik weet wel hoe dat eruit ziet, en jij hebt dat niet.

Nou, dan zeg ik gewoon 'okay'.
Want ik heb geen zin in zo'n soort discussie.

En waarschijnlijk zijn zulke opmerkingen een soort van aardig bedoeld. Zoiets als 'er is niks mis met jou'.

Ze kunnen er natuurlijk ook niet zoveel aan doen. Het is voor mensen die het niet hebben niet in te schatten hoe het is als je het wel hebt. Dat is lastig, maar dat kunnen we toch niet veranderen.
bijtie schreef:
17-11-2025 22:00
Ik zeg altijd "klopt."

Voor de ADD-verlamming heb ik een coachingstraject gehad, was heel kut. Maar ik ben er wel vanaf. Raar want ik kende mezelf niet anders dan met dagelijkse zelfsabotage, afglijden in de ADD doom spiral, tijd die ineens weg is, de gesprekken met mezelf net zolang tot ik een geldige smoes heb verzonnen, etc.
Ik heb zeeën van tijd over nu. En energie. En humeur. Het kan blijkbaar.
Was dat een soort therapie? Ik ben er wel nieuwsgierig naar. Moest je een soort van oefeningen doen?
bijtie schreef:
17-11-2025 22:00
Ik zeg altijd "klopt."

Voor de ADD-verlamming heb ik een coachingstraject gehad, was heel kut. Maar ik ben er wel vanaf. Raar want ik kende mezelf niet anders dan met dagelijkse zelfsabotage, afglijden in de ADD doom spiral, tijd die ineens weg is, de gesprekken met mezelf net zolang tot ik een geldige smoes heb verzonnen, etc.
Ik heb zeeën van tijd over nu. En energie. En humeur. Het kan blijkbaar.
Hier ben ik zelf ook benieuwd naar. Heb je bepaalde strategieen toegepast of inderdaad kreeg je wat oefeningen die je moest doen?
Je pense donc je suis
Solomio schreef:
17-11-2025 22:05
Ik zeg altijd: dat komt omdat jouw beeld van autisme niet klopt.
En dan ga ik weer uitleggen.
De juf in mij is onstoppable.
Oef...ik herken me daarin ook. Ik kan daar soms tegenin gaan of ik voel me net iemand die een voorlezing geeft met veel uitleg. :nut:
Je pense donc je suis
Pianissimo schreef:
18-11-2025 08:53
Zulke dingen wil ik gewoon helemaal niet uitleggen omdat het een domme opmerking is. Ik zou het liefst iets willen zeggen als 'nee, dat moest er ook nog eens bij komen'.

Hier is er een tante die zelfs zegt: Nee, dat heb jij niet. Ik weet wel hoe dat eruit ziet, en jij hebt dat niet.

Nou, dan zeg ik gewoon 'okay'.
Want ik heb geen zin in zo'n soort discussie.

En waarschijnlijk zijn zulke opmerkingen een soort van aardig bedoeld. Zoiets als 'er is niks mis met jou'.

Ze kunnen er natuurlijk ook niet zoveel aan doen. Het is voor mensen die het niet hebben niet in te schatten hoe het is als je het wel hebt. Dat is lastig, maar dat kunnen we toch niet veranderen.
Wat raar dat je tante dat zegt en beter weet! Vond die opmerking van de ex van mijn neef die zelf ADHD heeft ook zo bijzonder. Zou ze dit ook tegen mijn neef hebben gezegd? Uiteraard heb ik het liever dat ze tegen me zeggen ´er is niets mis met jou´ dan dat ze commentaar op mijn gedrag hebben...maar het hangt natuurlijk ook ervan af hoe ze de opmerking bedoelen. Misschien moet ik wat minder in discussie gaan en gewoon zeggen:´Nee,dat moest er ook nog eens bijkomen.´ Of gewoon:´Als jij dat zegt...´ Ik vind het soms erg lastig.
Je pense donc je suis
Ik zeg ook wel eens "het zit aan de binnenkant."
Men komt er vanzelf wel achter wat mijn ADD inhoudt. Vooral van de radar verdwijnen af en toe. En dat als ze vragen hoe het nog met plan x was afgelopen ik geen idee heb waar ze het over hebben.
Ja je ging toch iets met bedrijfskunde doen, oh dat nee ik ben nu buschauffeur.

Die coaching was een soort exposure therapie denk ik. Via gesprekken naar de kern van de angst toe, zelfbeeld en overtuigingen en dan opdrachten om kleine stapjes te zetten. Ook mediteren, veel met gevoelens bezig zijn. Met mijn neus op het innerlijke proces van zelfsabotage gedrukt worden. Ik vond dat heftig en confronterend, ik voelde me klein en naakt. Schooltrauma van vroeger kwam erg naar boven.
bijtie schreef:
18-11-2025 20:01
Ik zeg ook wel eens "het zit aan de binnenkant."
Men komt er vanzelf wel achter wat mijn ADD inhoudt. Vooral van de radar verdwijnen af en toe. En dat als ze vragen hoe het nog met plan x was afgelopen ik geen idee heb waar ze het over hebben.
Ja je ging toch iets met bedrijfskunde doen, oh dat nee ik ben nu buschauffeur.

Die coaching was een soort exposure therapie denk ik. Via gesprekken naar de kern van de angst toe, zelfbeeld en overtuigingen en dan opdrachten om kleine stapjes te zetten. Ook mediteren, veel met gevoelens bezig zijn. Met mijn neus op het innerlijke proces van zelfsabotage gedrukt worden. Ik vond dat heftig en confronterend, ik voelde me klein en naakt. Schooltrauma van vroeger kwam erg naar boven.
Bedankt voor je uitleg!

ADD oftewel onoplettendheid bij ADHD heeft inderdaad veel uitdagingen en een druk hoofd vol met gedachten. I.v.m. type C ben ik vrij extravert en praat in sommige situaties aan een stuk door. Een druk hoofd kan bij mij ook betekenen dat ik met veel dingen tegelijk bezig ben of veel ideeen heb. Hier gebeurt het ook vaak dat ik tijdens gesprekken afdwaal.

Exposure therapie heb ik wel eens van gehoord. Dat gebruiken ze b.v. o.a. ook bij emetofobie en andere problemen of als je vermijdingsgedrag toont. Je therapie klinkt vrij intensief en confronterend. Dus bepaalde gevoelens of situaties opzoeken en met de neus op de feiten gedrukt worden. Ik zit zelf in het acceptatieproces,hou me vooral bezig met de voordelen maar ook beter leren omgaan met de nadelen en dan met namen degene van autisme. Dat jij je door de confrontatie klein en naakt voelde herken ik ook wel of kwetsbaar.
Je pense donc je suis

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven