Neurodiversiteit --> Algemeen topic ❤
woensdag 22 februari 2023 om 11:16

OP met info
= 6e reactie op pagina 1
philó wijzigde dit bericht op 07-03-2023 12:45
93.22% gewijzigd
dinsdag 21 oktober 2025 om 12:17
Fijn dat je zo een lieve en begripvolle huisarts hebt! En dat ze de tijd nam om naar je verhaal te luisteren. Het effect van (langdurige) overprikkeling wordt vaak onderschat. Ik vind het dan ook onredelijk dat jouw bedrijfsarts niet heeft gevraagd hoe het met je gaat en wat je klachten zijn en in plats ervan doodleuk zeggen dat je zo weer full-time kunt gaan werken is gewoon verkeerd. En vaak speelt de menstruatie of de overgang ook een rol met name bij vrouwen die bipolair zijn of ass of ADHD hebben. Dat versterkt alle symptomen en dan is het ook goed dat je HST krijgt. Dus nee,je stelt je absoluut niet aan.Bo-Katan schreef: ↑20-10-2025 11:05Mijn huisarts is echt top. Ze snapt waar ik tegen aan loop en schrijft me iets voor, ook tegen overgangsklachten. In de hoop de hormonen wat rustiger te krijgen en daardoor beter te kunnen slapen en wat minder overprikkeling te ervaren.
Helaas was het niet op voorraad bij de apotheek dus ik kan er nog niet mee starten. Ze gaf aan dat het ongeveer een maand kan duren voor je effect merkt.
Ze zei ook: ik ga er niet over of je kunt werken maar ik zie dat het niet goed gaat. Dus dat is wel erkenning dat ik me niet aanstel. ( niet dat ik dat dacht hoor, maar de bedrijfsarts wil me weer aan het werk hebben)
jammer dat de medicatie niet op voorraad is en het een maand duurt voordat het effect heeft! Heeft de huisarts een overbrugging voorgesteld? Misschien is dat een optie terwijl je wacht?
Je pense donc je suis
dinsdag 21 oktober 2025 om 12:19
Ik heb ook HST i.v.m. stemmingswisselingen.Sterrenstof74 schreef: ↑20-10-2025 14:55Mag ik vragen wat je voorgeschreven hebt gekregen? Gebruik zelf ook hormonen (en heb ADHD)
Je pense donc je suis
dinsdag 21 oktober 2025 om 12:22
De medicijnen liggen vandaag klaar. Dat gaat meestal heel snel hoor, als ze het moeten bestellen is het de volgende dag al beschikbaar.MadameBijoux schreef: ↑21-10-2025 12:17Fijn dat je zo een lieve en begripvolle huisarts hebt! En dat ze de tijd nam om naar je verhaal te luisteren. Het effect van (langdurige) overprikkeling wordt vaak onderschat. Ik vind het dan ook onredelijk dat jouw bedrijfsarts niet heeft gevraagd hoe het met je gaat en wat je klachten zijn en in plats ervan doodleuk zeggen dat je zo weer full-time kunt gaan werken is gewoon verkeerd. En vaak speelt de menstruatie of de overgang ook een rol met name bij vrouwen die bipolair zijn of ass of ADHD hebben. Dat versterkt alle symptomen en dan is het ook goed dat je HST krijgt. Dus nee,je stelt je absoluut niet aan.
jammer dat de medicatie niet op voorraad is en het een maand duurt voordat het effect heeft! Heeft de huisarts een overbrugging voorgesteld? Misschien is dat een optie terwijl je wacht?
Dus ik ga tussen de buien door even die kant op.
Ja ik heb een hele fijne huisarts. Kijken hoe snel ik verbetering merk. Als het binnen 2 maanden niet beter wordt of ik krijg andere klachten moest ik terug komen.
dinsdag 21 oktober 2025 om 12:23
Ja dat weet ik hoor, dank je voor het meedenken. Ik wacht eerst manager even af.duet1 schreef: ↑20-10-2025 17:17Je hebt het recht op een second opinion als je het niet eens bent met het advies van jouw bedrijfsarts. Ik heb al met meerdere bedrijfsartsen te maken gehad en ik blijf me verbazen over de diverse gedachten-gangen van al die artsen als het om hetzelfde ziektebeeld gaat. Dus bij twijfel een second opinion aanvragen, maar misschien dat jouw werkgever wel met je mee wil denken en je niet zo maar aan de slag laat gaan.
dinsdag 21 oktober 2025 om 17:56
Ah zo! Dan had ik misschien verkeerd gelezen. Geeft niets. Fijn dat je medicijnen al klaar liggen! En ik hoop dat je zo snel mogelijk verbetering mag voelen.Bo-Katan schreef: ↑21-10-2025 12:22De medicijnen liggen vandaag klaar. Dat gaat meestal heel snel hoor, als ze het moeten bestellen is het de volgende dag al beschikbaar.
Dus ik ga tussen de buien door even die kant op.
Ja ik heb een hele fijne huisarts. Kijken hoe snel ik verbetering merk. Als het binnen 2 maanden niet beter wordt of ik krijg andere klachten moest ik terug komen.
Je pense donc je suis
woensdag 22 oktober 2025 om 16:12
Ik meld weer ook weer eens, ik heb mezelf voorgesteld op de eerste pagina 22 februari 2023
Ondertussen ben ik wel getest, waardeloos was het. Het was kantje boord, maar ik kon degene die het afnam niet serieus nemen.
Anyways, een paar jaar verder en afgelopen zomer heeft mijn jongste dochter de diagnose autisme gekregen. Er vallen nu veel stukjes op hun plek, heel fijn voor haar. Ikzelf zit nu bij een andere organisatie qua psycholoog en die begon twee weken geleden over audhd…. Het was allemaal zo herkenbaar
Ik denk nog na wat ik daar mee ga doen.
Zijn er hier mensen die die diagnose hebben?
Ondertussen ben ik wel getest, waardeloos was het. Het was kantje boord, maar ik kon degene die het afnam niet serieus nemen.
Anyways, een paar jaar verder en afgelopen zomer heeft mijn jongste dochter de diagnose autisme gekregen. Er vallen nu veel stukjes op hun plek, heel fijn voor haar. Ikzelf zit nu bij een andere organisatie qua psycholoog en die begon twee weken geleden over audhd…. Het was allemaal zo herkenbaar
woensdag 22 oktober 2025 om 17:35
Ik zelf geen diagnose adhd, maar diagnose ass. Hoewel ik me soms afvraag of er niet ook adhd onder kan zitten. Mijn gedachten tollen door mijn hoofd, terwijl ik mezelf dwing om stil te zitten en me te concentreren op waar ik me bezig ben. Ik ben altijd enorm snel afgeleid en vergeet dan waar ik mee bezig was. Eigenlijk kan ik geen minuut stil zitten, ik spring thuis steeds op omdat iets zie dat nog gedaan moet worden, tot ik uitgeput ben. Alleen op dit moment ben ik chronisch zo vermoeid en uitgeput dat ik nauwelijks nog iets gedaan krijg. Ik heb begrepen dat adhd en ass ook veel raakvlakken hebben, dus misschien dat het daarom ook voor mij herkenbaar is.AirMaxlover schreef: ↑22-10-2025 16:12Ik meld weer ook weer eens, ik heb mezelf voorgesteld op de eerste pagina 22 februari 2023
Anyways, een paar jaar verder en afgelopen zomer heeft mijn jongste dochter de diagnose autisme gekregen. Er vallen nu veel stukjes op hun plek, heel fijn voor haar. Ikzelf zit nu bij een andere organisatie qua psycholoog en die begon twee weken geleden over audhd…. Het was allemaal zo herkenbaar![]()
Ik heb mijn diagnose ook gekregen nadat mijn beide kinderen een diagnose kregen en ik uit de psycho-educatie zo veel herkenning haalde. Ik ben me later gaan verdiepen in de artikelen over vrouwen met ass die laat gediagnosticeerd zijn en dat kwam wel even binnen. Het kon letterlijk een dagboek over mijn leven zijn, ik heb echt vreselijk gehuild. altijd al het gevoel dat er iets niet klopte, maar ook altijd het gevoel dat het aan jezelf lag. Ik heb me altijd minderwaardig gevoeld en last van faalangst gehad, die ik steeds heb weggestopt en daarmee ging over presteren tot ik uitgeput was.
Ik heb begrepen dat er hier wel anderen zijn met de diagnose adhd. Ik ben benieuwd of je toch voor een onderzoek gaat kiezen. Ik ben er achteraf heel blij mee, omdat ik, nu ik langdurig ziek ben, voor de bedrijfsarts tastbaar heb waar de "medische oorzaak" van mijn verzuim vandaan komt. Voor mij is dat helpend.
Aanvulling: heb net wat oude berichtjes van jou zitten lezen. Ik herken wel de worsteling waar jij toen mee zat, de ene na de andere burnout en ook het gevecht om keuzes voor jezelf en je kinderen te maken, gewoon om je gezin te beschermen.
woensdag 22 oktober 2025 om 17:52
Hoi AirMaxlover,ik heb vorig jaar de diagnoses autisme en ADHD (gecombineerd beeld) gekregen,oftewel AUDHD. Vorig jaar mei had ik mijn intake-en adviesgesprekken met daaropvolgende signaleringsgesprekken,ondersteunende gesprekken en daarna het onderzoek,het ´Annelies Spek intervieuw voor ASS´ en het ´DIVA onderzoek voor ADHD´. In november uiteindelijk gediagnosticeerd. Jammer dat de eerste test zo waardeloos was! Het is zo belangrijk om de juiste diagnoses te krijgen. Fijn dat je dochter eindelijk duidelijkheid heeft! Heb je al een idee wat je met mogelijk AUDHD gaat doen? Mij heeft het enorm geholpen dat ik nu eindelijk een verklaring heb. Ik wist het al langer en een hoop voor mij. Maar ik wilde er eerst niet aan totdat ik volledig vastliep.AirMaxlover schreef: ↑22-10-2025 16:12Ik meld weer ook weer eens, ik heb mezelf voorgesteld op de eerste pagina 22 februari 2023
Anyways, een paar jaar verder en afgelopen zomer heeft mijn jongste dochter de diagnose autisme gekregen. Er vallen nu veel stukjes op hun plek, heel fijn voor haar. Ikzelf zit nu bij een andere organisatie qua psycholoog en die begon twee weken geleden over audhd…. Het was allemaal zo herkenbaar![]()
Je pense donc je suis
woensdag 22 oktober 2025 om 17:56
woensdag 22 oktober 2025 om 18:31
MadameBijoux, ik zit te wachten op een GGZ-behandeltraject voor ass, dus ik kan het daar wel bespreekbaar maken. Op zich zou het voor mij niet echt verschil maken.
In het behandeltraject ga ik voor het eerst in mijn leven echt aan de slag met mijn ass diagnose.
Ik heb na de diagnose jarenlang gefunctioneerd met het idee dat ik wel genoeg wist en herkende, tot het weer mis ging en de bedrijfsarts mij erop wees dat ik mijn diagnose helemaal niet geaccepteerd had en ik daar misschien eerst maar eens aan moest gaan werken. Ik heb inderdaad camouflage en sociaal gewenst gedrag tot kunst verheven.
Ik vind het wel eng om de confrontatie aan te gaan, want mijn overlevingstactieken voelen veilig ondanks dat ik mezelf er uiteindelijk kapot mee maak. dat moet ik gaan loslaten.
Maar goed, voorlopig is nog wachtlijst......
In het behandeltraject ga ik voor het eerst in mijn leven echt aan de slag met mijn ass diagnose.
Ik heb na de diagnose jarenlang gefunctioneerd met het idee dat ik wel genoeg wist en herkende, tot het weer mis ging en de bedrijfsarts mij erop wees dat ik mijn diagnose helemaal niet geaccepteerd had en ik daar misschien eerst maar eens aan moest gaan werken. Ik heb inderdaad camouflage en sociaal gewenst gedrag tot kunst verheven.
Ik vind het wel eng om de confrontatie aan te gaan, want mijn overlevingstactieken voelen veilig ondanks dat ik mezelf er uiteindelijk kapot mee maak. dat moet ik gaan loslaten.
Maar goed, voorlopig is nog wachtlijst......

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in