Jongeren missen steeds meer discipline?
donderdag 13 november 2025 om 14:46
Ik kom zojuist dit artikel tegen;
https://autobahn.eu/artikel/668772/psyc ... 51MNO-kv3w
Een Duitse psycholoog, maar er worden wel parallelen getrokken met Nederlandse jongeren.
Ik weet niet zo goed wat ik hierover moet denken eigenlijk?
Herken ik een en ander? Ja mbt concentratie en het vermogen langer te focussen op een taak misschien wel? Ik meen ook ergens ooit te hebben gelezen dat het gebruik van social media, en met name korte filmpjes op Tiktok of Insta bijvoorbeeld bijdragen aan een afnemende lengte van concentratie onder mensen. Niet perse alleen jongeren maar dit geldt voor iedereen. Dat herken ik bij mezelf ook wel een beetje, en doordat ik me hiervan bewust werd is mijn kijkgedrag naar zulke korte filmpjes wel flink afgenomen.
Echter de beschuldiging die in het artikel doorklinkt, ik weet niet of ik die geheel terecht vind?
De slagingspercentages bij het CBR zijn natuurlijk veel en veel te laag. Zou het CBR, en ook de rijschoolwereld, een onderwijsinstituut zijn geweest was er al lang een inspectiedienst geweest om de boel op orde te brengen denk ik. Een school die met zulke slagingspercentages kampt zou op de vingers worden getikt.
De vraag is echter hoe komt dit? En ik ga de hand in eigen boezem steken vwb de rijschoolwereld. Ik weet dat daar veel zgn Cowboys werkzaam zijn die puur voor het geld gaan en een verdienmodel hebben gemaakt van her-examens. Die onvoldoende kwaliteit leveren.
Echter is het te makkelijk om die percentages alleen te wijten aan de opleiders, dus wat dat betreft herken ik ook een stukje uit het artikel. Als ik alleennal kijk naar de opkomst van dagcursussen voor theorie, waar men vroeger wekelijks een theorieles had en thuis verder leerde, wil men nu zonder leren en 1 dagje stampen, een theorie examen doen. De meesten slagen daarvoor maar zijn na 2 weken weer zowat alles vergeten. Maar ja niet belangrijk want het examen is toch behaald. Dit is wel een mentaliteits-dingetje wat wezenlijk anders is dan pakweg 20 jaar geleden.
Hier zijn ook mensen uit het onderwijs actief en ik vraag me af of zij dit herkennen in hun vakgebied? Is het gewoon inherent aan de tijd waarin we leven? Zijn de eisen te hoog voor de leerlingen? Of moeten de leerlingen, en daarmee ook ouders, ook naar zichzelf kijken zoals dit artikel zegt? Moeten de standaarden van lesgeven veranderen? De manier waarop leerlingen leren en daarmee dus ook de mate van concentratie? Of moeten de opleidingen met de tijd meegaan en wezenlijk veranderen dmv meer examen-momenten ipv 1 centraal examen? Zoals ook bij een praktijkexamen voor het rijbewijs het geval is, net als in het onderwijs?
https://autobahn.eu/artikel/668772/psyc ... 51MNO-kv3w
Een Duitse psycholoog, maar er worden wel parallelen getrokken met Nederlandse jongeren.
Ik weet niet zo goed wat ik hierover moet denken eigenlijk?
Herken ik een en ander? Ja mbt concentratie en het vermogen langer te focussen op een taak misschien wel? Ik meen ook ergens ooit te hebben gelezen dat het gebruik van social media, en met name korte filmpjes op Tiktok of Insta bijvoorbeeld bijdragen aan een afnemende lengte van concentratie onder mensen. Niet perse alleen jongeren maar dit geldt voor iedereen. Dat herken ik bij mezelf ook wel een beetje, en doordat ik me hiervan bewust werd is mijn kijkgedrag naar zulke korte filmpjes wel flink afgenomen.
Echter de beschuldiging die in het artikel doorklinkt, ik weet niet of ik die geheel terecht vind?
De slagingspercentages bij het CBR zijn natuurlijk veel en veel te laag. Zou het CBR, en ook de rijschoolwereld, een onderwijsinstituut zijn geweest was er al lang een inspectiedienst geweest om de boel op orde te brengen denk ik. Een school die met zulke slagingspercentages kampt zou op de vingers worden getikt.
De vraag is echter hoe komt dit? En ik ga de hand in eigen boezem steken vwb de rijschoolwereld. Ik weet dat daar veel zgn Cowboys werkzaam zijn die puur voor het geld gaan en een verdienmodel hebben gemaakt van her-examens. Die onvoldoende kwaliteit leveren.
Echter is het te makkelijk om die percentages alleen te wijten aan de opleiders, dus wat dat betreft herken ik ook een stukje uit het artikel. Als ik alleennal kijk naar de opkomst van dagcursussen voor theorie, waar men vroeger wekelijks een theorieles had en thuis verder leerde, wil men nu zonder leren en 1 dagje stampen, een theorie examen doen. De meesten slagen daarvoor maar zijn na 2 weken weer zowat alles vergeten. Maar ja niet belangrijk want het examen is toch behaald. Dit is wel een mentaliteits-dingetje wat wezenlijk anders is dan pakweg 20 jaar geleden.
Hier zijn ook mensen uit het onderwijs actief en ik vraag me af of zij dit herkennen in hun vakgebied? Is het gewoon inherent aan de tijd waarin we leven? Zijn de eisen te hoog voor de leerlingen? Of moeten de leerlingen, en daarmee ook ouders, ook naar zichzelf kijken zoals dit artikel zegt? Moeten de standaarden van lesgeven veranderen? De manier waarop leerlingen leren en daarmee dus ook de mate van concentratie? Of moeten de opleidingen met de tijd meegaan en wezenlijk veranderen dmv meer examen-momenten ipv 1 centraal examen? Zoals ook bij een praktijkexamen voor het rijbewijs het geval is, net als in het onderwijs?
dinsdag 18 november 2025 om 19:48
Voor de organisatie van onderwijs zijn een paar randvoorwaarden van belang, ook om de gezondheid van het personeel te waarborgen. Een leraar geeft een les op een afgesproken tijdstip in een afgesproken ruimte. Daar kun je niet zoveel in schuiven. Maar in de inhoud natuurlijk wel. Vraag is wat daar dan zou moeten gebeuren.
Vraag is ook hoe mensen in de jaren negentig, toen de meeste forummers hier tieners waren, zouden hebben gepost op een forum als er toen al internet geweest was.
Vraag is ook hoe mensen in de jaren negentig, toen de meeste forummers hier tieners waren, zouden hebben gepost op een forum als er toen al internet geweest was.
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 18 november 2025 om 20:13
Dat laatste zeker. "Onze" tijd zit er op, het is tijd om onze relevante kennis over te dragen aan de volgende generatie die daarmee weer aan de slag gaat op hun manier. Net zoals wij dat deden.SirDidymus schreef: ↑18-11-2025 19:42Dat klopt, het zijn ook niet alleen de jongeren. Zat mensen van middelbare leeftijd die luie eikels zijn of het werk gewoon niet zien. Want dat laatste heb je ook he? Mensen die het gewoon niet zien.
Maar waar ik meer op doelde, is niet om jongeren hier lekker af te zeiken, maar meer of het "schoolse" systeem wat we nu hebben nog wel past of aansluit bij de huidige tijdsgeest?
Moeten "wij" (als oude fossielen) ons niet wat meer aanpassen aan de jongeren ipv andersom?
dinsdag 18 november 2025 om 20:45
'Onze' tijd zit erop? Gaat het hier over 80-jarigen?
Het is toch een constant proces van kennisoverdracht? Ik heb altijd geleerd kennis over te dragen en niet voor mijzelf te houden.
En er is toch ook sprake van een wisselwerking?
dinsdag 18 november 2025 om 21:16
SirDidymus schreef: ↑18-11-2025 19:42Dat klopt, het zijn ook niet alleen de jongeren. Zat mensen van middelbare leeftijd die luie eikels zijn of het werk gewoon niet zien. Want dat laatste heb je ook he? Mensen die het gewoon niet zien.
Maar waar ik meer op doelde, is niet om jongeren hier lekker af te zeiken, maar meer of het "schoolse" systeem wat we nu hebben nog wel past of aansluit bij de huidige tijdsgeest?
Moeten "wij" (als oude fossielen) ons niet wat meer aanpassen aan de jongeren ipv andersom?
Wat zouden we kunnen aanpassen dan in de volgende situatie?
Ik had een afspraak voor een snuffelstage. Even een gesprekje vooraf om de wederzijdse verwachtingen in kaart te brengen. Leerling had zelf een dag en tijd gekozen uit vier voorstellen van mij. Leerling koos de laatste mogelijkheid en één dag van te voren werd die afspraak afgezegd want moest werken in bijbaan.
Wat had ik anders kunnen doen bij het maken van die afspraak?
Als stageverlener willen wij minstens een week van te voren weten welke opdrachten een stagiair heeft zodat de juiste mensen een eventuele activiteit kunnen inplannen. (interviews bijvoorbeeld)
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
dinsdag 18 november 2025 om 22:20
SirDidymus schreef: ↑18-11-2025 19:42Maar waar ik meer op doelde, is niet om jongeren hier lekker af te zeiken, maar meer of het "schoolse" systeem wat we nu hebben nog wel past of aansluit bij de huidige tijdsgeest?
Ik heb jarenlang allerlei pogingen gezien om onderwijs te moderniseren. Allemaal onder het motto “de leerling is veranderd”, “kennisoverdracht is achterhaald”, “we moeten toe naar 21st Century skills”, “flipping the classroom” enzovoort enzovoort.
En wat er gebeurde? De minder gemotiveerde leerlingen raakten uit het zicht en vielen uit, want die konden de vrijheden niet aan. De gemotiveerde leerlingen kwamen vragen of ze alsjeblieft weer les konden krijgen, want dat vinden ze een stuk prettiger.
Op mijn opleiding zijn de hoorcolleges weer ingevoerd. Op verzoek van de studenten. I kid you not.
ginevra wijzigde dit bericht op 18-11-2025 22:20
0.06% gewijzigd
Harba lorifa
dinsdag 18 november 2025 om 22:20
Heb je gecommuniceerd waaròm je een week van tevoren wilt weten welke opdrachten een stagiair heeft? En dan bedoel ik mondeling of in een mailtje waarvan dit het hoofdonderwerp is, niet ergens verstopt in een lijst.Verbena schreef: ↑18-11-2025 21:16Wat zouden we kunnen aanpassen dan in de volgende situatie?
Ik had een afspraak voor een snuffelstage. Even een gesprekje vooraf om de wederzijdse verwachtingen in kaart te brengen. Leerling had zelf een dag en tijd gekozen uit vier voorstellen van mij. Leerling koos de laatste mogelijkheid en één dag van te voren werd die afspraak afgezegd want moest werken in bijbaan.
Wat had ik anders kunnen doen bij het maken van die afspraak?
Als stageverlener willen wij minstens een week van te voren weten welke opdrachten een stagiair heeft zodat de juiste mensen een eventuele activiteit kunnen inplannen. (interviews bijvoorbeeld)
(misschien had je dit hieronder gepland voor het gesprek) Heb je gevraagd waarom de jongere een snuffelstage wil lopen? Is hij/zij echt geïnteresseerd, of is het alleen omdat de opleiding dit nu eenmaal verplicht? Dat mensen niet reageren als ze niet echt geïnteresseerd zijn, is een feit. Onder volwassenen gaat het ook zo.
Zou jij een sollicitatiegesprek ook niet afzeggen als je ergens anders al een baan hebt gevonden?
dinsdag 18 november 2025 om 22:34
Ja dat heb ik telefonisch toegelicht.
(misschien had je dit hieronder gepland voor het gesprek) Heb je gevraagd waarom de jongere een snuffelstage wil lopen? Is hij/zij echt geïnteresseerd, of is het alleen omdat de opleiding dit nu eenmaal verplicht?
Waarom de jongere bij ons stage wil lopen is dus onderdeel van het fysieke gesprek. Dan gaan we ook kijken we welke onderdelen passend zijn en welke we kunnen overslaan. (We hebben een protocol voor deze stages maar niet iedereen doet alles, hangt af van het aantal uren en de interesse)
Dat mensen niet reageren als ze niet echt geïnteresseerd zijn, is een feit. Onder volwassenen gaat het ook zo.
Zou jij een sollicitatiegesprek ook niet afzeggen als je ergens anders al een baan hebt gevonden?
Het gesprek werd afgezegd, niet de stage. Werd gevraagd om nieuwe datum maar die had ik niet meer. Ik werk niet alle dagen tot na schooltijd, dus keuze was al beperkt.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
woensdag 19 november 2025 om 09:27
Het heeft denk ik vooral met het perspectief te maken van waaruit we nu naar de jeugd kijken. Vroeger was ik geen volwassene die met de jeugd van toen te maken had, en zelf was ik als jeugdige plichtsgetrouw. Maar ook toen was niet iedere jongere zoals ik, en ook nu is niet iedere jongere een onverantwoordelijk e onverschillige nietsnut. Ook vroeger waren er volwassenen die te maken kregen met jongeren die niet wilden deugen, afspraken niet nakwamen en kopjes niet afwasten, maar ook dat kreeg ik niet mee vanuit volwassenperspectief omdat ik zelf jong was. En generaliseerde ik niet naar 'de jeugd', dan was het gewoon Pietje die er weer eens een potje van maakte.
Als ik nu lees/hoor hoeveel stress jongeren ervaren om te moeten presteren, is dat het tegenovergestelde van hoe ik het vroeger meekreeg. In mijn tijd was er de 'zesjescultuur' en leek het niemand/de jongens? wat te schelen (waar ik mij als eeuwig onzekere en angstige jeugdige die bang was nooit aan de bak te komen over verbaasde en ook wel jaloers op was).
Als ik nu lees/hoor hoeveel stress jongeren ervaren om te moeten presteren, is dat het tegenovergestelde van hoe ik het vroeger meekreeg. In mijn tijd was er de 'zesjescultuur' en leek het niemand/de jongens? wat te schelen (waar ik mij als eeuwig onzekere en angstige jeugdige die bang was nooit aan de bak te komen over verbaasde en ook wel jaloers op was).
woensdag 19 november 2025 om 09:30
Nou nou, als je bij ons werkt krijg je meer dan €10 minimum.Laura1992 schreef: ↑18-11-2025 14:38Maar een jongere van een jaar of 18 krijgt ook de helft betaald van een volwassene. Dat is naar hen toe wel een signaal dat ze niet voor vol worden aangezien. Of verwacht je 100% inzet voor € 7,50 per uur?
Als je ze laat zien dat je ze over een jaar, als ze hun functie goed uitoefenen, naar € 16 per uur kunnen, dan krijg je een heel andere houding.
Ook jongeren die van zichzelf weinig inzet tonen, gaan aan zodra ze merken dat hun inzet wordt beloond. Wij werken juist graag met jongeren, want dan kun je ze volledig naar eigen inzicht vormen en als ze 25 zijn, heb je er een uitstekende werknemer aan.
En buiten dat, heb jij het anders gehad?
Ik ben ook als 18 jarige begonnen. Ik kreeg ook minder dan anderen.
"Leergeld" noem je dat.
Buiten dat, de vaste lasten voor een 18 jarigen zijn meestal een heel stuk minder. Vaak wonen ze nog thuis.
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 19 november 2025 om 09:58
Je bevestigt precies mijn punt. Als iemand het nog moet leren, is het logisch. Maar een vakkenvuller weet na drie maanden echt wel hoe het werkt en hoeft dus geen 'leergeld' meer te betalen. Onbetaalde stages zijn nog erger, tenzij het echt een snuffelstage of zoiets is.thanx schreef: ↑19-11-2025 09:30Nou nou, als je bij ons werkt krijg je meer dan €10 minimum.
En buiten dat, heb jij het anders gehad?
Ik ben ook als 18 jarige begonnen. Ik kreeg ook minder dan anderen.
"Leergeld" noem je dat.
Buiten dat, de vaste lasten voor een 18 jarigen zijn meestal een heel stuk minder. Vaak wonen ze nog thuis.
Jongeren weten heel goed hoe dit werkt. Vandaar het contrast met jongeren die een BBL-opleiding volgen en in de bouw gaan werken, of op een andere manier werken en leren combineren. Dan verdienen ze in hun eerste jaren ook niet geweldig, maar worden ze wel als volwassene behandeld . Met toekomstperspectief.
woensdag 19 november 2025 om 10:43
Nee, dat is mijn punt juist niet. Hoewel ik jou wel begrijp.Laura1992 schreef: ↑19-11-2025 09:58Je bevestigt precies mijn punt. Als iemand het nog moet leren, is het logisch. Maar een vakkenvuller weet na drie maanden echt wel hoe het werkt en hoeft dus geen 'leergeld' meer te betalen. Onbetaalde stages zijn nog erger, tenzij het echt een snuffelstage of zoiets is.
Jongeren weten heel goed hoe dit werkt. Vandaar het contrast met jongeren die een BBL-opleiding volgen en in de bouw gaan werken, of op een andere manier werken en leren combineren. Dan verdienen ze in hun eerste jaren ook niet geweldig, maar worden ze wel als volwassene behandeld . Met toekomstperspectief.
Maar ik vind dat het er eenmaal bij hoort.
Zo is iedereen begonnen. Wat dan nog?
Het leven is niet eerlijk.
Ik werkte ook keihard, maar kreeg minder.
Bovendien kan ik je zeggen dat de 22 jarigen binnen ons bedrijf echt niet anders zijn dan de 18 jarigen.
woensdag 19 november 2025 om 12:00
'Het leven is niet eerlijk' uitstralen is dé manier om jongeren een andere printer te laten zoeken als de ene niet werkt, of om de koffie lekker te laten liggen. Als die houding er eenmaal inzit, verander dat je nauwelijks meer, ook niet als iemand 22 is en nu wel gewoon betaald krijgt.thanx schreef: ↑19-11-2025 10:43Nee, dat is mijn punt juist niet. Hoewel ik jou wel begrijp.
Bovendien kan ik je zeggen dat de 22 jarigen binnen ons bedrijf echt niet anders zijn dan de 18 jarigen.
Dat is precies waar de jongere generatie mee bezig is. Docenten die ongewenst verdrag vertonen waren ook redelijk normaal, maar dat wordt ook niet meer geaccepteerd. Je kunt vinden dat 'iedereen zo is begonnen', maar daar ga je jongeren niet van overtuigen.
woensdag 19 november 2025 om 12:36
Ligt eraan wat voor een afspraak dat is en met wie...Mayra schreef: ↑18-11-2025 14:13Ja dat is waar.
Maar op die manier leer je niet met tegenslagen omgaan toch? Iedereen heeft toch tegenslagen in het leven?
Dat is wat ik vooral zie, ze missen discipline en gaan lastige dingen uit de weg. Wat al eerder werd geschreven hierboven, als ze een hele drukke dag op school hebben gehad en 's avonds een afspraak hebben, wordt die afgezegd, want te moe. Dat lijkt mij niet de bedoeling, maar misschien ben ik heel ouderwets en is het de nieuwe gang van zaken hoor.
En wie gaat er geen lastige dingen uit de weg? Ik ben inmiddels van middelbare leeftijd en ga ook lastige dingen uit de weg. Waarom een lastiger leven leiden ( of lijden in dat geval) dan nodig is? Als het echt onvermijdelijk lastig wordt, dan handel je er ook wel naar. Ik kan me niet voorstellen dat er ooit iemand heeft gedacht terwijl er iets ergs gebeurde ( stel, ouders gaan dood) : ik kan nu veel beter met de pijn en het verdriet omgaan omdat ik als achttienjarige heb doorgewerkt terwijl mijn ' manager' een complete eikel was. Of: ik deed altijd nieuw papier in de printer en zette altijd koffie... En nu ben ik alsnog uit het veld geslagen! (En dat dan gek vinden)
woensdag 19 november 2025 om 12:44
Ik heb een blauwe maandag ergens gewerkt waar ze jongeren in dienst hadden. Ze moesten voor de wekelijkse lunch de tafel dekken en weer afruimen ( onder andere). En dan waren er ook mensen die gewoon hun hele teringzooi lieten staan, ook als ze geen haast hadden. Altijd dezelfde mensen hielpen met afruimen... Waar ik nu werk veel jonge mensen en dat gaat veel gemoedelijker, Hoewel mijn leidinggevende en ik wel twee van de weinigen zijn die de vaatwasser weleens uitruimen terwijl dat niet bij ons takenpakket hoort...Verbena schreef: ↑18-11-2025 18:30Als je ze vraagt de tafel even helemaal af te ruimen, zetten ze alleen hun eigen glas/bord etc weg. Wijs je ze op de andere glazen/borden zeggen ze dat dat niet hun bord was. Terwijl ze er net getuige van waren dat iemand anders met spoed van zijn lunch werd geroepen. Ze discussiëren liever vijf minuten of welk bord van wie was dan even een bordje van een ander op te ruimen.
woensdag 19 november 2025 om 12:46
dus omdat jij ook zo begonnen bent, kan er nu niks veranderen?thanx schreef: ↑19-11-2025 10:43Nee, dat is mijn punt juist niet. Hoewel ik jou wel begrijp.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 19 november 2025 om 16:13
Jawel hoor, maar waarom zou je?
Het is toch prima zo?
Laat ze eerst maar werken. Ze wonen nog thuis.
Want die 18 jarigen moeten gewoon nog heel veel leren.
En dat is helemaal niet erg.
woensdag 19 november 2025 om 16:37
als ze hetzelfde werk doen als iemand van 23 en ouder mogen ze ook hetzelfde verdienen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 19 november 2025 om 17:22
Dit is heel herkenbaar. Mijn dochter van 11 is een beetje dyslectisch en ze droomt vaak weg tijdens school. Ze is in groep 4 blijven zitten en zit nu in groep 7. Morgen komt er weer een bespreking met de juf. Mijn kind zegt "ik let niet goed op op school, omdat het te saai is" Ze houdt meer van creatieve bezigheden.moizer schreef: ↑13-11-2025 18:52Woorden als niemand- iedereen , nooit - altijd zijn favoriet.
En alles moet vooral LEUK zijn en niet te lang duren.
Waarom moet ik ALTIJD rekenen en doen we NOOIT wat leuks?
IEDEREEN hier op school loopt altijd maar te zeiken dat ik het voor mezelf doe en zo, maar NIEMAND vindt school toch zeker leuk?! Kunnen ze daar niks anders voor bedenken?
Ouders komen op school klagen (PO) dat we nu al voor de vierde keer deze week tafeltjes hebben geoefend. Dat ze dat toch inmiddels wel zullen kunnen. Hun prinsje vindt het namelijk inmiddels wel genoeg geweest en vooral: niet meer leuk!
Als ik ze dan voorzichtig uitleg dat Prinsje die lessen niks uitvrat dus nog maar weinig opgestoken heeft komt dat doordat het niet leuk was. Leg ik uit dat ik juist om saaiheid te voorkomen wat tafel-spelletjes en zo voor ze gezocht heb: Nou, dan waren dat niet de goede, hij vond het nog steeds niet leuk!
Succes ermee jongen, de komende 2,5 jaar zul je nog vrijwel wekelijks met de tafeltjes bezig zijn. Je kunt dus beter even lekker meedoen!
Dat kinderen dingen niet leuk vinden daar kan ik nog mee leven. Die moeten nog even leren dat het leven niet altijd leuk hoeft te zijn. Soms zijn dingen gewoon nuttig/ helpend. Maar dat die OUDERS erover komen klagen....![]()
Ik antwoordde " JIj let niet goed op tijdens de les PUNT. Dat komt niet omdat de stof saai is dat komt omdat jij jezelf toestaat om weg te dromen als de juf instructies geeft. Dat komt niet doordat de lesstof te saai voor je is. Het is niet de taak van de juf om jou te vermaken.
School is wat het is: lezen, schrijven en rekenen. Dat je dat saai vind doet niet ter zake en wil ik ook niet meer horen. Om iets aan te leren heb je concentratie nodig en dat is heel gezond. Als dat is gelukt kun je weer gaan knutselen en schilderen.
Het is misschien een beetje harde boodschap, maar het is mijn taak om haar voor te bereiden op volwassenheid.
woensdag 19 november 2025 om 17:28
Helemaal mee eens!Ginevra schreef: ↑14-11-2025 11:44Ik vind dan ook dat we jongeren erg laten zwemmen. Het stellen van eisen en het geven van duidelijke instructies kan ook gewoon helpen om te weten wat er van je verwacht wordt.
In dit voorbeeld lijkt het zo liberaal en gelijkwaardig om iedereen maar zelf uit te laten zoeken wat de omgangsvormen zijn, maar het is veel makkelijker als iemand je uitlegt hoe het hoort. Dat betekent niet dat je iemand gelijk affakkelt als ie het fout doet, maar dat je wel corrigeert.
En zo vind ik het ook onzinnig en stressverhogend dat je voor elke scheet op je opleiding je eigen doelen moet formuleren, en dan vervolgens zelf moet verzinnen hoe jij gaat aantonen dat je die doelen behaald hebt. Er is een enkeling die daar heel goed op gaat maar een aanzienlijke groep heeft meer baat bij sturing, duidelijke structuur en duidelijke eisen. Dit moet je doen, hier moet je aanwezig zijn, en dat moet je kunnen.
En als het fout gaat corrigeer je daarop, je geeft mensen kansen zich te verbeteren, maar je legt wel ergens een lat in plaats van moderne onderwijsconcepten die neerkomen op “zoek het zelf maar uit”.
woensdag 19 november 2025 om 17:32
Zeker!Verbena schreef: ↑15-11-2025 08:33Veel wordt op school geleerd en zou thuis in de praktijk toegepast en geoefend moeten/kunnen worden. Ik kom nu vijftienjarigen tegen die niet analoog kunnen klokkijken. Ik vraag iets voor over een half uur en dan vragen zij hoe laat het dan is.
Kennis van de wereld zou je ook thuis moeten meekrijgen.
woensdag 19 november 2025 om 17:35
Eens, met de nuancering: als ze hetzelfde werk doen met dezelfde betrouwbaarheid, hetzelfde initiatief, en hetzelfde verantwoordelijkheidsgevoel.
En daarbij zeg ik niet dat 23plussers dat allemaal automatisch wél hebben. Maar die reken je er wat steviger op af, daarvoor ligt de lat wat hoger. Bij een tiener denk je nog wat eerder 'nou ja, die moet nog leren hoe het werkende leven in elkaar steekt'.
Bij de stagiairs die ik begeleid zie ik grote verschillen in betrouwbaarheid, het noteren en nakomen van afspraken, het aantal keren dat je ze eraan moet herinneren om iets te doen.
De één gedraagt zich als een professional, de ander gedraagt zich als een klein kind. Maar ze hebben allebei de functie "stagiair". Wat mij betreft zou dat verschil ook uitgedrukt mogen worden in de beloning, maar bedrijven hebben meestal een standaardbedrag. Alhoewel de beloning wel op een ander vlak kan verschillen: de één krijgt een baan aangeboden, de ander een "tot ziens".
Harba lorifa
woensdag 19 november 2025 om 17:45
Inderdaad en wat had je dan verwacht in die tijd? Alleen maar vrouwen, homo's en personen met een niet westerse achtergrond? Afgeven op de witte man vind ik ondankbaar.Ginevra schreef: ↑15-11-2025 13:28Het zijn diezelfde oude witte betuttelende mannen die de AOW hebben ingevoerd, voor die tijd hadden bejaarden helemaal niks.
In de 20e eeuw is gezorgd dat alle huizen werden aangesloten op riolering, tot in de jaren '70 waren er nog mensen die in tonnen poepten met alle ziekterisico's van dien.
Schoon drinkwater voor iedereen.
Invoering van de woningwet, waardoor krotten werden afgebroken en er fatsoenlijke huizen voor in de plaats kwamen.
Ik ben het helemaal met je eens dat er ook een hoop fout is gedaan, en dat er na de 20e eeuw nog op allerlei vlakken verbetering mogelijk was, maar als je de politici van voor en na WOII alleen maar ziet als ouwe zakkenvullers dan kom je wel wat parate kennis tekort.
woensdag 19 november 2025 om 17:54
Misschien is het een reactie op de hedendaagse obsessie voor mensen die tot de regenboog behoren. Er is ook een Stichting van homo's: Stichting De Roze Leeuw die hier tegen ageert. Homo's en travestieten waren allang geaccepteerd in de jaren 90 (in Amsterdam en Haarlem sowieso) en die acceptatie was er gewoon, niet opgelegd door de overheid zoals tegenwoordig.Rabarbara schreef: ↑15-11-2025 18:34Maar goed, ik vind de jeugd verder prima, ik vind de hele samenleving soms problematisch.
Wat ik trouwens wel merk, maar dat kan aan de regio waar ik woon liggen, dat de tolerantie van de jongeren in mijn omgeving lijkt terug te lopen. Man en ik waren provinciale tieners in de jaren negentig, maar wij dachten echt heel anders over gays dan ik sommige jongeren nu hoor roepen. In mijn klas werd achterlijk geschreeuw over homoseksualiteit niet geaccepteerd, terwijl ik nu toch door mijn leerlingen regelmatig voor "te woke" wordt uitgemaakt. Ik heb de indruk dat het weer lastiger geworden is. Dat maakt me droevig.
woensdag 19 november 2025 om 18:11
Mooie voorbeelden.Mayra schreef: ↑15-11-2025 22:20Flink aantal jaar geleden toch? Mijn ervaring is al een aantal jaar dat jongeren heel gemakzuchtig zijn.
Mijn ervaring is dat je heel veel uit moet leggen. Bij het schoonmaken gebruik je heet water en een ontvetter als het product wat je schoonmaakt vet is. Dus geen lauw water. Als je hebt gedoucht, dan doe je even een raampje open zodat alle vocht uit de badkamer kan.
Het is heel normaal dat je op tijd op je werk verschijnt. Als je geld wilt wisselen in een winkel, dan heb je geluk als de kassamedewerker dat wil doen voor je, maar het is niet vanzelfsprekend.
Ik heb het idee dat voor heel veel jongeren alles maar leuk moet zijn, maar dat is het leven niet altijd. Je ziet het ook op de werkvloer. Is een baan eventjes niet leuk? Dan zetten ze niet hun schouders eronder, maar zoeken ze meteen ander werk. Dus ik denk echt dat ze minder discipline hebben.
Het leven is niet altijd maakbaar. En dat is het wel het idee van jongeren is mijn ervaring.
woensdag 19 november 2025 om 18:17
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in