Jongeren missen steeds meer discipline?
donderdag 13 november 2025 om 14:46
Ik kom zojuist dit artikel tegen;
https://autobahn.eu/artikel/668772/psyc ... 51MNO-kv3w
Een Duitse psycholoog, maar er worden wel parallelen getrokken met Nederlandse jongeren.
Ik weet niet zo goed wat ik hierover moet denken eigenlijk?
Herken ik een en ander? Ja mbt concentratie en het vermogen langer te focussen op een taak misschien wel? Ik meen ook ergens ooit te hebben gelezen dat het gebruik van social media, en met name korte filmpjes op Tiktok of Insta bijvoorbeeld bijdragen aan een afnemende lengte van concentratie onder mensen. Niet perse alleen jongeren maar dit geldt voor iedereen. Dat herken ik bij mezelf ook wel een beetje, en doordat ik me hiervan bewust werd is mijn kijkgedrag naar zulke korte filmpjes wel flink afgenomen.
Echter de beschuldiging die in het artikel doorklinkt, ik weet niet of ik die geheel terecht vind?
De slagingspercentages bij het CBR zijn natuurlijk veel en veel te laag. Zou het CBR, en ook de rijschoolwereld, een onderwijsinstituut zijn geweest was er al lang een inspectiedienst geweest om de boel op orde te brengen denk ik. Een school die met zulke slagingspercentages kampt zou op de vingers worden getikt.
De vraag is echter hoe komt dit? En ik ga de hand in eigen boezem steken vwb de rijschoolwereld. Ik weet dat daar veel zgn Cowboys werkzaam zijn die puur voor het geld gaan en een verdienmodel hebben gemaakt van her-examens. Die onvoldoende kwaliteit leveren.
Echter is het te makkelijk om die percentages alleen te wijten aan de opleiders, dus wat dat betreft herken ik ook een stukje uit het artikel. Als ik alleennal kijk naar de opkomst van dagcursussen voor theorie, waar men vroeger wekelijks een theorieles had en thuis verder leerde, wil men nu zonder leren en 1 dagje stampen, een theorie examen doen. De meesten slagen daarvoor maar zijn na 2 weken weer zowat alles vergeten. Maar ja niet belangrijk want het examen is toch behaald. Dit is wel een mentaliteits-dingetje wat wezenlijk anders is dan pakweg 20 jaar geleden.
Hier zijn ook mensen uit het onderwijs actief en ik vraag me af of zij dit herkennen in hun vakgebied? Is het gewoon inherent aan de tijd waarin we leven? Zijn de eisen te hoog voor de leerlingen? Of moeten de leerlingen, en daarmee ook ouders, ook naar zichzelf kijken zoals dit artikel zegt? Moeten de standaarden van lesgeven veranderen? De manier waarop leerlingen leren en daarmee dus ook de mate van concentratie? Of moeten de opleidingen met de tijd meegaan en wezenlijk veranderen dmv meer examen-momenten ipv 1 centraal examen? Zoals ook bij een praktijkexamen voor het rijbewijs het geval is, net als in het onderwijs?
https://autobahn.eu/artikel/668772/psyc ... 51MNO-kv3w
Een Duitse psycholoog, maar er worden wel parallelen getrokken met Nederlandse jongeren.
Ik weet niet zo goed wat ik hierover moet denken eigenlijk?
Herken ik een en ander? Ja mbt concentratie en het vermogen langer te focussen op een taak misschien wel? Ik meen ook ergens ooit te hebben gelezen dat het gebruik van social media, en met name korte filmpjes op Tiktok of Insta bijvoorbeeld bijdragen aan een afnemende lengte van concentratie onder mensen. Niet perse alleen jongeren maar dit geldt voor iedereen. Dat herken ik bij mezelf ook wel een beetje, en doordat ik me hiervan bewust werd is mijn kijkgedrag naar zulke korte filmpjes wel flink afgenomen.
Echter de beschuldiging die in het artikel doorklinkt, ik weet niet of ik die geheel terecht vind?
De slagingspercentages bij het CBR zijn natuurlijk veel en veel te laag. Zou het CBR, en ook de rijschoolwereld, een onderwijsinstituut zijn geweest was er al lang een inspectiedienst geweest om de boel op orde te brengen denk ik. Een school die met zulke slagingspercentages kampt zou op de vingers worden getikt.
De vraag is echter hoe komt dit? En ik ga de hand in eigen boezem steken vwb de rijschoolwereld. Ik weet dat daar veel zgn Cowboys werkzaam zijn die puur voor het geld gaan en een verdienmodel hebben gemaakt van her-examens. Die onvoldoende kwaliteit leveren.
Echter is het te makkelijk om die percentages alleen te wijten aan de opleiders, dus wat dat betreft herken ik ook een stukje uit het artikel. Als ik alleennal kijk naar de opkomst van dagcursussen voor theorie, waar men vroeger wekelijks een theorieles had en thuis verder leerde, wil men nu zonder leren en 1 dagje stampen, een theorie examen doen. De meesten slagen daarvoor maar zijn na 2 weken weer zowat alles vergeten. Maar ja niet belangrijk want het examen is toch behaald. Dit is wel een mentaliteits-dingetje wat wezenlijk anders is dan pakweg 20 jaar geleden.
Hier zijn ook mensen uit het onderwijs actief en ik vraag me af of zij dit herkennen in hun vakgebied? Is het gewoon inherent aan de tijd waarin we leven? Zijn de eisen te hoog voor de leerlingen? Of moeten de leerlingen, en daarmee ook ouders, ook naar zichzelf kijken zoals dit artikel zegt? Moeten de standaarden van lesgeven veranderen? De manier waarop leerlingen leren en daarmee dus ook de mate van concentratie? Of moeten de opleidingen met de tijd meegaan en wezenlijk veranderen dmv meer examen-momenten ipv 1 centraal examen? Zoals ook bij een praktijkexamen voor het rijbewijs het geval is, net als in het onderwijs?
woensdag 19 november 2025 om 18:19
Helemaal mee eens.Candy schreef: ↑19-11-2025 17:22Dit is heel herkenbaar. Mijn dochter van 11 is een beetje dyslectisch en ze droomt vaak weg tijdens school. Ze is in groep 4 blijven zitten en zit nu in groep 7. Morgen komt er weer een bespreking met de juf. Mijn kind zegt "ik let niet goed op op school, omdat het te saai is" Ze houdt meer van creatieve bezigheden.
Ik antwoordde " JIj let niet goed op tijdens de les PUNT. Dat komt niet omdat de stof saai is dat komt omdat jij jezelf toestaat om weg te dromen als de juf instructies geeft. Dat komt niet doordat de lesstof te saai voor je is. Het is niet de taak van de juf om jou te vermaken.
School is wat het is: lezen, schrijven en rekenen. Dat je dat saai vind doet niet ter zake en wil ik ook niet meer horen. Om iets aan te leren heb je concentratie nodig en dat is heel gezond. Als dat is gelukt kun je weer gaan knutselen en schilderen.
Het is misschien een beetje harde boodschap, maar het is mijn taak om haar voor te bereiden op volwassenheid.
woensdag 19 november 2025 om 18:20
Nee, dat is niet mijn inschatting. En met die Roze Leeuw heb ik het niet zo.Candy schreef: ↑19-11-2025 17:54Misschien is het een reactie op de hedendaagse obsessie voor mensen die tot de regenboog behoren. Er is ook een Stichting van homo's: Stichting De Roze Leeuw die hier tegen ageert. Homo's en travestieten waren allang geaccepteerd in de jaren 90 (in Amsterdam en Haarlem sowieso) en die acceptatie was er gewoon, niet opgelegd door de overheid zoals tegenwoordig.
Intolerantie is niet de schuld van de LHBTIQ+-gemeenschap, aan dat soort spelletjes doe ik niet.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 19 november 2025 om 19:05
Nou inderdaad!Dala schreef: ↑18-11-2025 08:44Ik heb tot nu toe met mijn bijna pubers (11 en 12) niet het gevoel dat ze discipline missen. Wel dat er veel van hen wordt gevraagd en verwacht. En inderdaad, zoals hierboven al staat: dat ze heel veel opties en keuzes hebben en zich daar ook bewust van zijn. Maar dat geldt ook wel voor veel volwassenen denk ik toch? Er wordt tegenwoordig vaker van baan gewisseld dan vroeger, er wordt vaak elk jaar een andere vakantiebestemming gekozen, mensen kopen vaker nieuwe kleding, meubels, apparaten. Dus dat is ook wel een beetje wat die jongeren zien, de wereld die onze eigen generatie voor hen heeft gecreëerd.
Maar misschien worden er dan ook automatisch meer zielen geboren die beter bestand zijn tegen deze nieuwe uitdagingen (of bij pas bij hun kinderen). Dat digitale gedoe was niets geweest voor mij als een 'child of the seventies'
Ik draag tegenwoordig weer vintage kleding uit de jaren 70, een lichtblauwe trenchcoat bijvoorbeeld en een bruine leren trenchcoat met een zonnebril uit die tijd. Je gelooft het niet, maar ik had sjans van 2 zeer jonge heren. Het viel op want ik moet al 10 jaar zonder sjans leven
woensdag 19 november 2025 om 19:06
Spelletjes nog wel....
Los van het onderwerp heeft gedram vaak tot gevolg dat de hakken in het zand gaan.
Ik geef niet de schuld aan de mensen die tot de regenboog gemeenschap behoren, maar aan het beleid van de overheid en de media.
Zoals ik al zei niet iedereen die tot die gemeenschap behoort is zo 'woke' als jij bijvoorbeeld.
candy wijzigde dit bericht op 19-11-2025 19:11
24.06% gewijzigd
woensdag 19 november 2025 om 19:09
Dat is wel jammer, want dan kom je nooit helemaal tot je potentieel.Mayra schreef: ↑18-11-2025 14:13Ja dat is waar.
Maar op die manier leer je niet met tegenslagen omgaan toch? Iedereen heeft toch tegenslagen in het leven?
Dat is wat ik vooral zie, ze missen discipline en gaan lastige dingen uit de weg. Wat al eerder werd geschreven hierboven, als ze een hele drukke dag op school hebben gehad en 's avonds een afspraak hebben, wordt die afgezegd, want te moe. Dat lijkt mij niet de bedoeling, maar misschien ben ik heel ouderwets en is het de nieuwe gang van zaken hoor.
woensdag 19 november 2025 om 19:20
De Roze Leeuw is een groep xenofobe flapdrollen. Ze zaaien haat.Candy schreef: ↑19-11-2025 19:06Spelletjes nog wel....
Los van het onderwerp heeft gedram vaak tot gevolg dat de hakken in het zand gaan.
Ik geef niet de schuld aan de mensen die tot de regenboog gemeenschap behoren, maar aan het beleid van de overheid en de media.
Zoals ik al zei niet iedereen die tot die gemeenschap behoort is zo 'woke' als jij bijvoorbeeld.
Dat ze toevallig ook gay zijn doet daar niets aan af.
woensdag 19 november 2025 om 19:26
Door jouw woordkeuze laat je genoeg doorschemeren. Niemand "dramt" en haat is altijd kansloos. Ik ben ook helemaal niet woke, ik heb er gewoon geen problemen mee als andere mensen een andere geaardheid hebben dan ik. Als dat volgens jou al een woke standpunt is, dan weet ik ook waar je jezelf ongeveer plaatst.Candy schreef: ↑19-11-2025 19:06Spelletjes nog wel....
woensdag 19 november 2025 om 19:55
Zo. Nou. Ehm. Ik houd het simpel; die “stichting van homos” bestaat (laatste keer dat ik het checkte) uit 2 mannen; 1 stel.Candy schreef: ↑19-11-2025 17:54Misschien is het een reactie op de hedendaagse obsessie voor mensen die tot de regenboog behoren. Er is ook een Stichting van homo's: Stichting De Roze Leeuw die hier tegen ageert. Homo's en travestieten waren allang geaccepteerd in de jaren 90 (in Amsterdam en Haarlem sowieso) en die acceptatie was er gewoon, niet opgelegd door de overheid zoals tegenwoordig.
En je waanidee over de acceptatie in de jaren 90 laat ik maar even voor wat het is.
Je kunt misschien beter een ander discussiepad kiezen, want hiermee zet je je argumenten geen kracht bij.
woensdag 19 november 2025 om 20:02
Dit is nou niet waar ik op doelde met het openen van dit topic.
En iedereen heeft links-of rechtsom wel te maken met jongeren of pubers, maar beroepsmatig is een ander geval. En in het kader van scholing (onderwijs of rijinstructie of stagebegeleiding bijvoorbeeld) stelde ik de vraag zoals in de OP. Ook nav het artikel van die Duitse psycholoog en of mensen die beroepsmatig met deze doelgroep te maken hebben zich hierin herkennen, wat veranderd is en wat eventueel verbeterd kan worden.
Is dat slechts de kant van de jongeren die zich moeten aanpassen, of moet de beroepsgroep mee bewegen naar de moderne tijd en dus de aanpassing vanuit die groep komen?
Is het ook een kwestie van opvoeding en ligt er een rol bij de ouders?
En ik vind het jammer dat ineens de regenboog gemeenschap erbij gehaald wordt, want dat is helemaal niet de insteek. Ik haal er ook geen jongeren met een migratieachtergrond bij, of jongeren uit het platteland, of Gooische jongeren. Ik doel gewoon op jongeren in het algemeen.
Ik zou het fijn vinden om het daarbij te houden en niet 1 groep apart benoemen.
En iedereen heeft links-of rechtsom wel te maken met jongeren of pubers, maar beroepsmatig is een ander geval. En in het kader van scholing (onderwijs of rijinstructie of stagebegeleiding bijvoorbeeld) stelde ik de vraag zoals in de OP. Ook nav het artikel van die Duitse psycholoog en of mensen die beroepsmatig met deze doelgroep te maken hebben zich hierin herkennen, wat veranderd is en wat eventueel verbeterd kan worden.
Is dat slechts de kant van de jongeren die zich moeten aanpassen, of moet de beroepsgroep mee bewegen naar de moderne tijd en dus de aanpassing vanuit die groep komen?
Is het ook een kwestie van opvoeding en ligt er een rol bij de ouders?
En ik vind het jammer dat ineens de regenboog gemeenschap erbij gehaald wordt, want dat is helemaal niet de insteek. Ik haal er ook geen jongeren met een migratieachtergrond bij, of jongeren uit het platteland, of Gooische jongeren. Ik doel gewoon op jongeren in het algemeen.
Ik zou het fijn vinden om het daarbij te houden en niet 1 groep apart benoemen.
woensdag 19 november 2025 om 20:10
welk gedram?Candy schreef: ↑19-11-2025 19:06Spelletjes nog wel....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 19 november 2025 om 20:13
Het kan zijn omdat ik intussen ouder geworden ben, maar behalve aardig en begripvol zijn, kan ik mijn lesprogramma niet echt aanpassen binnen de huidige kaders van het onderwijs.
Ik vind de meeste ouders ook prima. Die ouders die echt onprettig en onredelijk zijn, zijn dat altijd en overal. In de kassa bij de supermarkt, als ze een callcenter bellen, op een forum zoals dit: als iemand echt een naar sujet is, dan merk je dat altijd.
Ik denk dus ook dat de meeste kinderen best oké opgevoed worden.
Ik vind de meeste ouders ook prima. Die ouders die echt onprettig en onredelijk zijn, zijn dat altijd en overal. In de kassa bij de supermarkt, als ze een callcenter bellen, op een forum zoals dit: als iemand echt een naar sujet is, dan merk je dat altijd.
woensdag 19 november 2025 om 21:31
Ik vind de meeste ouders prima of meer dan prima. Maar ik merk wel meer onredelijke ouders dan jaren geleden.Rabarbara schreef: ↑19-11-2025 20:13Het kan zijn omdat ik intussen ouder geworden ben, maar behalve aardig en begripvol zijn, kan ik mijn lesprogramma niet echt aanpassen binnen de huidige kaders van het onderwijs.
En ik heb van dit forum juist geleerd dat forummers soms door anderen gewaardeerd worden en door andere anderen een vervelend sujet gevonden worden, dan de meningen vaker verdeeld zijn dan unaniem.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in