Brood-kontje/kapje/korstje; wat doe jij ermee?
maandag 24 november 2025 om 13:59
Sinds een aantal jaar willen mijn gezinsleden de uiteindes van het brood niet meer eten. Ik ben niet van plan ze als enige allemaal weg te werken en zoek naar alternatieven.
Wat ik reeds doe:
- Soms ze verwerken in een wentelteefje. Helaas ben ik de enige in het gezin die hiervan houdt.
- Klein snijden en croutons van maken. Echter eten we niet iedere dag soep of salade waar ze in kunnen.
Weggooien vind ik zonde. Aan de dieren voeren is vast niet goed vanwege het zout wat er in zit. Maar intussen is mijn vriezer weer dichtgegroeid met overgebleven korstjes en ben ik op zoek naar tips.
Wat doen jullie met deze (soms) taaie stukken brood?
Wat ik reeds doe:
- Soms ze verwerken in een wentelteefje. Helaas ben ik de enige in het gezin die hiervan houdt.
- Klein snijden en croutons van maken. Echter eten we niet iedere dag soep of salade waar ze in kunnen.
Weggooien vind ik zonde. Aan de dieren voeren is vast niet goed vanwege het zout wat er in zit. Maar intussen is mijn vriezer weer dichtgegroeid met overgebleven korstjes en ben ik op zoek naar tips.
Wat doen jullie met deze (soms) taaie stukken brood?
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
maandag 24 november 2025 om 14:08
Ik ben niet echt een fan van acrylamide dus bij mij hoeven de kinderen nooit korstjes of kapjes te eten. En wat wil kind nu dus de hele tijd eten?
Antwoord op je vraag: ik gooi het weg of partner eet het op. Ik vind het niet lekker en als het brood te donker is gebakken is het waarschijnlijk ook niet zo gezond.
Antwoord op je vraag: ik gooi het weg of partner eet het op. Ik vind het niet lekker en als het brood te donker is gebakken is het waarschijnlijk ook niet zo gezond.
maandag 24 november 2025 om 14:17
Ik scheur ze in stukjes en gooi ze in de oven met zout en olijfolie eroverheen.
Ik maak er ook wel eens paneermeel van of pangrattato (?) de Italiaanse 'armeluiskaas'. Kun je gebruiken ipv geraspte kaas. Dat lusten mijn kinderen wel. Ze lusten het ook uit de broodrooster overigens dus dat is evt ook nog een tip.
Ik maak er ook wel eens paneermeel van of pangrattato (?) de Italiaanse 'armeluiskaas'. Kun je gebruiken ipv geraspte kaas. Dat lusten mijn kinderen wel. Ze lusten het ook uit de broodrooster overigens dus dat is evt ook nog een tip.
maandag 24 november 2025 om 14:24
Ik vind het niet erg om ze te eten dus meestal beland de boterham met korst in mijn lunchtrommel. Stop ik ze bij dochter in de trommel dan krijg ik deze vaak half afgeloven weer terug en dat vind ik ook zonde. In het weekend of vrije middagen bak ik er tosti's van en eet elk gezinslid ze zonder mopperen op.
Ik heb ook wel eens broodpudding van gemaakt. Erg lekker, maar te ongezond om elke week te doen.
De omelettentip vind ik ook wel een goeie. Croutons en paneermeel is niet mijn ding. Eet ik nooit, maar wellicht wel iets voor jou!
Ik heb ook wel eens broodpudding van gemaakt. Erg lekker, maar te ongezond om elke week te doen.
De omelettentip vind ik ook wel een goeie. Croutons en paneermeel is niet mijn ding. Eet ik nooit, maar wellicht wel iets voor jou!
maandag 24 november 2025 om 14:31
Als het brood net van de bakker komt, vechten we er haast om.
Dan is dat echt het lekkerste stukje brood. Kwakkie roomboter erop en smullen maar. Heerlijk.
Als het uit de vriezer komt, doe ik het in stukjes in het vogelhuisje buiten of bij de buurkippen. Als ik teveel heb, gooi ik het ook wel eens weg.
Dan is dat echt het lekkerste stukje brood. Kwakkie roomboter erop en smullen maar. Heerlijk.
Als het uit de vriezer komt, doe ik het in stukjes in het vogelhuisje buiten of bij de buurkippen. Als ik teveel heb, gooi ik het ook wel eens weg.
maandag 24 november 2025 om 14:35
Zelfde hier..Lila-Linda schreef: ↑24-11-2025 14:25Hier gaan geregeld boterhammen, niet alleen kapjes weg.
Ik heb dat 'systeem' nooit 'gesloten gekregen'.
maandag 24 november 2025 om 14:56
Wij halen 1x per week vers brood voor de hele week. De korstjes en dus ook de kapjes zijn dan nog lekker knapperig. Ook hier gaat er wat roomboter op en wordt erom gevochten. De rest van het brood verdwijnt klaargemaakt en wel in de vriezer om mee naar school te nemen of in halve zakken, zodat we de hele week lekker brood hebben.
maandag 24 november 2025 om 15:12
maandag 24 november 2025 om 15:52
De vogels in de tuin van mijn schoonmoeder vinden ze heerlijk.
Sowieso gaat één keer om de paar weken alle oud niet-opgegeten brood naar daar.
Anders zou het gewoon de vuilbak ingaan. Of naar onze vogels gaan.
Niemand eet hier hard brood.
Sowieso gaat één keer om de paar weken alle oud niet-opgegeten brood naar daar.
Anders zou het gewoon de vuilbak ingaan. Of naar onze vogels gaan.
Niemand eet hier hard brood.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 24 november 2025 om 16:30
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in