Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 1676 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariana schreef:
24-11-2025 08:43
Volgens mij heeft de kiezer vooral gestemd op een middenkabinet. Ik snap niet waar de gedachte van een voorkeur over rechts vandaan komt. De linkse kiezer heeft vooral gestemd op de meest centrum gerichte linkse partij, ipv bijv de SP, en de rechtse kiezer is ook meer bij de meest centrum rechtse partij gebleven dan vooraf gedacht.

Ik vraag me nog wel af wat Martin Bosma gaat doen. Het schijnt dat hij al voordat hij kamervoorzitter was niet goed met Wilders overeen kwam. Hij is een bedreiging voor Wilders binnen zijn eigen partij, want intelligenter en sympathieker.
Stel dat hij overstapt naar VVD of JA21, dan is er bij de combinatie over rechts ineens wel een meerderheid van 76 zetels...
Je laatste zin zou een geweldige oplossing zijn! Wat een goed idee! Hopelijk leest dhr Bosma mee!
Carpe Diem
Danae schreef:
24-11-2025 11:10
Dat percentage komt ook doordat mensen aangepraat wordt dat de problemen op o.a. de woningmarkt komen door asiel en migratie. Als de woningmarkt en andere maatschappelijke problemen verbeterd worden door de daadwerkelijke oorzaken aan te pakken zullen veel minder mensen asiel en migratie een belangrijk thema vinden.
Ik heb niet het gevoel dat bijvoorbeeld mijzelf iets aangepraat wordt, want alle kanten lezende zou dat voor mij dan net zo goed andersom gelden. Het is maar net vanuit welke hoek je iets wilt/kunt lezen.
En in dat licht wordt zowel vanuit links als rechts mensen iets “ aangepraat” denk ik.

En iedere kant wil zijn/ haar gelijk bewijzen aan de andere kant en dus polderen we vrolijk voort.

En ja, zo zijn er allerlei lijstjes met %- en betreffende de mening van Nederlanders over de genoemde thema’s.
Woningnood is ook (ik zeg niet alleen, maar voor een deel) omdat asielzoekers die statushouders worden ook een plaats om te wonen nodig hebben.
De andere “maatschappelijke problemen” die verbeterd zouden moeten worden slechts door weinigen benoemd. Welke zijn dat dan?
Carpe Diem
GriebusDus schreef:
23-11-2025 22:34
De opstelling van de VVD doet niets af aan de voorkeur van de kiezer. Ik sprak je alleen aan op je uitspraak dat dé kiezer een echt rechts kabinet wil, wat dus niet zo is.
Wanneer je de zetels van de rechtse en rechtsgezinde partijen bij elkaar optelt kom ik op 89 en dan laat ik de 2 zetels van 50+ in het midden, dat is toch beduidend meer dan de linkse partijen bij elkaar. Dus ik kan het niet anders zien dan dat Nederland toch in meerderheid voor rechts kiest. En ja daar zitten helaas ook partijen bij die neigen naar extreem rechts.
Links noemt ze steeds halstarrig extreem en juist dat is,denk ik, een kapitale fout. Daardoor jagen ze, (althans zo zie ik het beeld wat de verkiezingsuitslag ons vertelt )rechtse kiezers, die helemaal niet extreem zijn, tegen zich in het harnas.
De verkiezingsuitslag vertelt dat door de winst van bv FVD. Wou links dat maar zien en erkennen, dan kon en kan erger voorkomen worden. Maar ja…
Een goede eerste stap zou zijn om toch een centrum rechts kabinet te vormen, dat komt het dichtst bij de verkiezingsuitslag en die aan het werk te zetten.
Links kan dan oppositie vormen en wie weet scoren zij daarna weer beter. Tenzij een centrumrechts kabinet gewoon doet waar Nederland om vraagt en problemen opgelost gaan worden. Dat willen we uiteindelijk toch allemaal. Doen ze dat niet, nou dan gaat de kiezer de volgende keer massaal voor links en mogen die het waarmaken.
Maar nu eerst mn favoriete programma, “met het mes op tafel” kijken!
Carpe Diem
Janskap schreef:
24-11-2025 20:10
Ik heb niet het gevoel dat bijvoorbeeld mijzelf iets aangepraat wordt, want alle kanten lezende zou dat voor mij dan net zo goed andersom gelden. Het is maar net vanuit welke hoek je iets wilt/kunt lezen.
En in dat licht wordt zowel vanuit links als rechts mensen iets “ aangepraat” denk ik.

En iedere kant wil zijn/ haar gelijk bewijzen aan de andere kant en dus polderen we vrolijk voort.

En ja, zo zijn er allerlei lijstjes met %- en betreffende de mening van Nederlanders over de genoemde thema’s.
Woningnood is ook (ik zeg niet alleen, maar voor een deel) omdat asielzoekers die statushouders worden ook een plaats om te wonen nodig hebben.
De andere “maatschappelijke problemen” die verbeterd zouden moeten worden slechts door weinigen benoemd. Welke zijn dat dan?
De invloed van statushouders op de woningnood is verwaarloosbaar. De structurele problemen op de woningmarkt zijn de oorzaak van gescheiden moeders die geen woning kunnen krijgen en jongeren die het huis niet uit kunnen
https://decorrespondent.nl/15577/met-vr ... s-niet-op/
Dat het keer op keer over asiel en migratie blijft gaan in relatie tot de woningnood praat mensen aan dat dat de belangrijkste oorzaak is, of jij dat nu zo voelt of niet.
Janskap schreef:
24-11-2025 20:37
Wanneer je de zetels van de rechtse en rechtsgezinde partijen bij elkaar optelt kom ik op 89 en dan laat ik de 2 zetels van 50+ in het midden, dat is toch beduidend meer dan de linkse partijen bij elkaar. Dus ik kan het niet anders zien dan dat Nederland toch in meerderheid voor rechts kiest. En ja daar zitten helaas ook partijen bij die neigen naar extreem rechts.
Links noemt ze steeds halstarrig extreem en juist dat is,denk ik, een kapitale fout. Daardoor jagen ze, (althans zo zie ik het beeld wat de verkiezingsuitslag ons vertelt )rechtse kiezers, die helemaal niet extreem zijn, tegen zich in het harnas.
De verkiezingsuitslag vertelt dat door de winst van bv FVD. Wou links dat maar zien en erkennen, dan kon en kan erger voorkomen worden. Maar ja…
Een goede eerste stap zou zijn om toch een centrum rechts kabinet te vormen, dat komt het dichtst bij de verkiezingsuitslag en die aan het werk te zetten.
Links kan dan oppositie vormen en wie weet scoren zij daarna weer beter. Tenzij een centrumrechts kabinet gewoon doet waar Nederland om vraagt en problemen opgelost gaan worden. Dat willen we uiteindelijk toch allemaal. Doen ze dat niet, nou dan gaat de kiezer de volgende keer massaal voor links en mogen die het waarmaken.
Maar nu eerst mn favoriete programma, “met het mes op tafel” kijken!
Ik vind het een vreemde manier van denken om een partij zoals de PVV mee te nemen in je berekening. Een partij die heeft bewezen niet te kunnen regeren.

Een partij waar ook niemand mee wil samenwerken. Dus: de PVV gaat niet meeregeren maar krijgt in jouw optiek toch enigszins haar zin.

Voor Groenlinks/PvdA ligt dat beduidend anders.

Als je PVV niet meeneemt dan blijf je steken op 63 zetels. Absoluut geen meerderheid.

En een midden/rechts kabinet komt niet per definitie het dichts bij de verkiezingsuitslag. Die uitslag is namelijk niet eenduidig.
Ik moet erbij zeggen: vanuit democratisch oogpunt vond ik het een goed idee dat de PVV de kans heeft gekregen mee te regeren.

Maar ze hebben het goed verpest.

Dan lijkt me het een betere optie met een partij samen te werken die minder extreem is en die bovendien bestuurservaring heeft. Groenlinks/PvdA inplaats van JA21 dus.

Het lijkt me een goed idee dat partijen over hun eigen schaduw en belangen heenstappen en in het landsbelang gaan samenwerken aan een stabiel bestuur.

Dat betekent water bij de wijn doen. Yesilgoz noemt dit gezapig. Mij klinkt het in de oren als een zouteloos maar wel stabiel kabinet. En daar smachten een hoop actoren naar. Inclusief bedrijfsleven.

Yesilgoz kiest nadrukkelijk voor polarisatie en partijbelangen en deelbelangen. En haar eigen belang. Inplaats van het algemeen belang. Ik vind dat bijzonder kwalijk. Ook dat ze het nog geen eens wil proberen.

Ze heeft in ieder geval bewezen geen staatsvrouw te zijn.
Danae schreef:
24-11-2025 20:47
De invloed van statushouders op de woningnood is verwaarloosbaar. De structurele problemen op de woningmarkt zijn de oorzaak van gescheiden moeders die geen woning kunnen krijgen en jongeren die het huis niet uit kunnen
https://decorrespondent.nl/15577/met-vr ... s-niet-op/
Dat het keer op keer over asiel en migratie blijft gaan in relatie tot de woningnood praat mensen aan dat dat de belangrijkste oorzaak is, of jij dat nu zo voelt of niet.
Jouw stelligheid is je goed recht. Ik denk er anders over . Ook mijn goed recht, dus we worden het niet eens vrees ik. Maar dat hoeft ook niet.
Carpe Diem
Janskap schreef:
24-11-2025 22:00
Jouw stelligheid is je goed recht. Ik denk er anders over . Ook mijn goed recht, dus we worden het niet eens vrees ik. Maar dat hoeft ook niet.
Dan kan je het vast wel met cijfers onderbouwen.....
Janskap schreef:
Die stelligheid van Danae is anders wel onderbouwd met cijfers.

En eerlijk is eerlijk: statushouders hebben wel degelijk een effect op de beschikbaarheid van woningen.

Maar als je de woningcrisis wilt oplossen zijn statushouders de laatste factor om naar te kijken.

Het richten op migranten is een doodlopend spoor. Dat hebben we bij ons fantastische laatste kabinet wel gezien, die precies niets hebben opgelost aan de wooncrisis.
Paradise schreef:
24-11-2025 21:00
Ik vind het een vreemde manier van denken om een partij zoals de PVV mee te nemen in je berekening. Een partij die heeft bewezen niet te kunnen regeren.

Een partij waar ook niemand mee wil samenwerken. Dus: de PVV gaat niet meeregeren maar krijgt in jouw optiek toch enigszins haar zin.

Als je PVV niet meeneemt dan blijf je steken op 63 zetels. Absoluut geen meerderheid.

En een midden/rechts kabinet komt niet per definitie het dichts bij de verkiezingsuitslag. Die uitslag is namelijk niet eenduidig.
We kiezen niet een kabinet, maar TK leden. Er hebben veel meer mensen op de PVV gestemd dan op GL/PvdA. De voorkeur van de kiezers ligt daarom duidelijk bij een midden/rechts kabinet.
Carola_456 schreef:
24-11-2025 22:12
We kiezen niet een kabinet, maar TK leden. Er hebben veel meer mensen op de PVV gestemd dan op GL/PvdA. De voorkeur van de kiezers ligt daarom duidelijk bij een midden/rechts kabinet.
Nee, dat is niet zo.

Zoals ik al meermaals heb gesteld.

Want: 'de kiezer' bestaat niet. Hooguit een deel van de kiezers.

We weten ook niet wat de exacte voorkeuren zijn verschillende kiezers.

Want nogmaals: ook onder VVD-kiezers zijn voorstanders van een kabinet met Groenlinks/PvdA.
En ook: de meerderheid van de D66 kiezers wil helemaal geen midden-rechts kabinet.

Je trekt dus verkeerde conclusies op basis van de uitslag. Het enige dat de uitslag zegt is dat kiezers hebben gekozen voor bepaalde partijen.

Het is ook wel ironisch. Je zegt zelf - terecht - dat kiezers geen kabinet kiezen. Waarom dan blijven hameren op het idee dat kiezers een midden-rechts-kabinet willen?
Paradise schreef:
24-11-2025 21:00

Ik vind 26 zetels verworven via democratische verkiezingen helemaal geen vreemde manier van denken maar een vaststelling van een feit. Of ons dat nu welgevallig is of niet, het is gewoon een feit. En ik vrees dat het hardnekkig daaromheen blijven draaien van velen maakt dat het voelbaar groeiend ongenoegen in de maatschappij mede daardoor welig kan tieren.
De uitdaging ligt bij ALLE betrokken partijen in het zoeken naar de beste oplossing en die wordt niet bereikt door uitsluiting en negeren van een deel. Althans dat denk ik.
En nee, ik weet ook niet waar de pasklare oplossing ligt, maar ik voel wel dat de onwilligheid en het hooghartig negeren van een deel van de kiezers, ook niet echt bijdraagt tot een aanvaardbare oplossing.
Water bij de wijn doen door alle betrokkenen is beter dan halstarrig de kurk op de eigen gebottelde wijn houden. Want, ik citeer de woorden van de voorman van 50 plus: “als je het volk niet kent, hoe kun je dan volksvertegenwoordiger zijn? “ Dat vond ik wel een goeie en voor iedereen, ook mijzelf, om eens over na te denken, van welke richting of onder welke gezinte we ons dan ook willen scharen.
Carpe Diem
Janskap schreef:
24-11-2025 22:27
Ik vind 26 zetels verworven via democratische verkiezingen helemaal geen vreemde manier van denken maar een vaststelling van een feit. Of ons dat nu welgevallig is of niet, het is gewoon een feit. En ik vrees dat het hardnekkig daaromheen blijven draaien van velen maakt dat het voelbaar groeiend ongenoegen in de maatschappij mede daardoor welig kan tieren.
De uitdaging ligt bij ALLE betrokken partijen in het zoeken naar de beste oplossing en die wordt niet bereikt door uitsluiting en negeren van een deel. Althans dat denk ik.
En nee, ik weet ook niet waar de pasklare oplossing ligt, maar ik voel wel dat de onwilligheid en het hooghartig negeren van een deel van de kiezers, ook niet echt bijdraagt tot een aanvaardbare oplossing.
Water bij de wijn doen door alle betrokkenen is beter dan halstarrig de kurk op de eigen gebottelde wijn houden. Want, ik citeer de woorden van de voorman van 50 plus: “als je het volk niet kent, hoe kun je dan volksvertegenwoordiger zijn? “ Dat vond ik wel een goeie en voor iedereen, ook mijzelf, om eens over na te denken, van welke richting of onder welke gezinte we ons dan ook willen scharen.
Wederom een vreemde reactie.

Ik vind het uitsluiten van de PVV niet hooghartig, maar eerder rationeel, omdat ze het een vorige keer hebben verpest. Ook vreemd omdat ik ook heb gezegd dat het goed is dat de PVV de kans heeft gekregen.

Nogmaals vreemd omdat je zelf blijft hameren op een midden-rechts kabinet. Je woorden 'water bij de wijn doen' lijken dus niet echt gemeend. Maar uit de hoed getoverd omdat ik het heb over de PVV.
Paradise schreef:
24-11-2025 22:08
Die stelligheid van Danae is anders wel onderbouwd met cijfers.

En eerlijk is eerlijk: statushouders hebben wel degelijk een effect op de beschikbaarheid van woningen.

Maar als je de woningcrisis wilt oplossen zijn statushouders de laatste factor om naar te kijken.

Het richten op migranten is een doodlopend spoor. Dat hebben we bij ons fantastische laatste kabinet wel gezien, die precies niets hebben opgelost aan de wooncrisis.
Het richten op het verminderen van immigranten is geen dood spoor. Er komen er teveel, Nederland kan het (bijna) niet meer aan. Daarvoor wegkijken is pas een langs een doodlopend spoor gaan. Het laatste kabinet kon weinig in 11 maanden door de voortdurende tegenwerking. Ik zou bijna wensen dat ,nadat Wilders terecht de stekker eruit trok omdat hij niet aan kiezersbedrog wilde doen, Nederland voor een overtuigend links kabinet had gekozen en we dan 11 maanden later zouden zien wat er bereikt is. Maar dat is een rare wens van mij die niet uit gaat komen.
Wél hoop en wens ik dat er,hoe dan ook, een nieuw kabinet komt wat, min of meer, tot ieders tevredenheid gaat functioneren.
Carpe Diem
Janskap schreef:
24-11-2025 22:39
Het richten op het verminderen van immigranten is geen dood spoor. Er komen er teveel, Nederland kan het (bijna) niet meer aan. Daarvoor wegkijken is pas een langs een doodlopend spoor gaan. Het laatste kabinet kon weinig in 11 maanden door de voortdurende tegenwerking. Ik zou bijna wensen dat ,nadat Wilders terecht de stekker eruit trok omdat hij niet aan kiezersbedrog wilde doen, Nederland voor een overtuigend links kabinet had gekozen en we dan 11 maanden later zouden zien wat er bereikt is. Maar dat is een rare wens van mij die niet uit gaat komen.
Wél hoop en wens ik dat er,hoe dan ook, een nieuw kabinet komt wat, min of meer, tot ieders tevredenheid gaat functioneren.
Kun je dit onderbouwen met cijfers? Want cijfers die er wel zijn zeggen iets anders.
Paradise schreef:
24-11-2025 22:35
Wederom een vreemde reactie.

Ik vind het uitsluiten van de PVV niet hooghartig, maar eerder rationeel, omdat ze het een vorige keer hebben verpest. Ook vreemd omdat ik ook heb gezegd dat het goed is dat de PVV de kans heeft gekregen.

Nogmaals vreemd omdat je zelf blijft hameren op een midden-rechts kabinet. Je woorden 'water bij de wijn doen' lijken dus niet echt gemeend. Maar uit de hoed getoverd omdat ik het heb over de PVV.
“Blijft hameren” , “Niet echt gemeend”, “uit de hoed getoverd”…. toe maar. Weet je….ik laat het liever even hierbij. Niet omdat ik hier niets op weet te zeggen, maar de wijsheid heb om het hierbij te laten en niet respectloos wil worden.
Carpe Diem
Janskap schreef:
24-11-2025 22:46
“Blijft hameren” , “Niet echt gemeend”, “uit de hoed getoverd”…. toe maar. Weet je….ik laat het liever even hierbij. Niet omdat ik hier niets op weet te zeggen, maar de wijsheid heb om het hierbij te laten en niet respectloos wil worden.
Verstandig om het hierbij te laten. De focus moet niet weer liggen op migratie.

Ik vind het overigens voortdurend hameren op migratie xenofoob. Ik weet niet wat erger is: respectloos zijn of xenofoob.

Ik weet ook niet of xenofobie ook maar in de buurt komt van enige wijsheid.

Verder is mijn punt dat je steeds heel gewichtig doet maar ondertussen met allerlei drogredenen en onzin op de proppen komt die je steeds maar weer blijft herhalen.
Vervelend maar ook logisch dat je geen weerwoord hebt op mijn kritiek.
En nog even over de mythe dat 'de kiezer' een midden-rechts kabinet wil:

Volgens een onderzoek van EenVandaag onder kiezers wil 43 procent van de PVV-kiezers helemaal geen midden-rechts kabinet.
Deze groep wil namelijk helemaal niet met D66 in een regering. Die 43 procent wil dus een rechts kabinet. Niet midden-rechts.

En hoe zou dit beeld zijn bij andere rechtse partijen? Zoals JA21 en FvD? Of BBB? Zitten al die kiezers echt te wachten op een samenwerking met D66?

De meeste D66-kiezers willen helemaal geen midden-rechts kabinet, maar een midden-links kabinet.

En het CDA? 70 procent wil een midden-links kabinet. Dus niet alle CDA-kiezers willen over rechts.

Als je dat doorrekent kan de conclusie onmogelijk zijn dat de kiezer een midden-rechts kabinet wil.

Het is een mythe, door bepaalde politici in het leven geholpen, met media die dat beeld versterken, op basis van verkeerde aannames.
Janskap schreef:
Het is niet mijn doel om het met jou eens te worden, maar om mensen die denken dat je gelijk hebt te laten zien dat het idee dat het wegsturen van statushouders problemen op de woningmarkt zou oplossen enkel op jouw gevoel gebaseerd is, niet op de werkelijkheid. Dus dank dat je nog even hebt benadrukt dat het nu eenmaal je gevoel is. Ik ben niet zo postmodern dat ik denk dat mjjn gevoel waarheidsgetrouwe informatie geeft over de oorzaken van maatschappelijke problemen.
Paradise schreef:
24-11-2025 23:01
En het CDA? 70 procent wil een midden-links kabinet. Dus niet alle CDA-kiezers willen over rechts.
CDA-stemmers weten niet eens wat ze moeten eten vanavond, laat staan dat ze iets van politiek afweten. Het gros komt bij het NSC vandaan en zal bij de volgende verkiezingen op de volgende wave meerijden.
Pioen00 schreef:
26-11-2025 14:15
CDA-stemmers weten niet eens wat ze moeten eten vanavond, laat staan dat ze iets van politiek afweten. Het gros komt bij het NSC vandaan en zal bij de volgende verkiezingen op de volgende wave meerijden.
O jee, heb ik weer op de verkeerde partij gestemd, ik weet ook nooit wat ik moet eten 's avonds. :mrgreen:
Pioen00 schreef:
26-11-2025 14:15
Het gros van de NSC kiezers kwam juist bij CDA vandaan. CDA verloor toen 10 zetels, hebben er nu weer 13 terug.
Carola_456 schreef:
26-11-2025 15:27
O jee, heb ik weer op de verkeerde partij gestemd, ik weet ook nooit wat ik moet eten 's avonds. :mrgreen:
gewoon elke dag hier vragen. voor vandaag: boerenkool!
Uiteindelijk welk kabinet er ook komt, linksom of rechtsom. Grote wijzigingen moeten uiteindelijk door beide kamers.
Afkoelen heeft gewerkt
Redhead70 schreef:
26-11-2025 16:33
Uiteindelijk welk kabinet er ook komt, linksom of rechtsom. Grote wijzigingen moeten uiteindelijk door beide kamers.
precies. in Amerika hebben beide "kamers" een republikeinse meerderheid, waardoor die debiel van een Trump zich als een dictator kan gedragen. Ik vind het helemaal niet erg als er een coalitie komt in Nederland die geen meerderheid in beide kamers heeft.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven