Feest do’s en don’ts

26-11-2025 07:46 116 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Over een paar maanden wordt ik 50 en dan geef ik een feest. Thuis, 50-60 mensen, tent. Begintijd plusminus 20 uur tot iedereen weg is.
Alleen buiten een communiefeest 15 jaar geleden heb ik zelf nooit een feest gegeven laat staan voor mezelf. Mijn angst is een beetje een feest wat halverwege stilvalt. Ik wil muziek, dansen, plezier etc etc. Wat zijn uit jullie ervaring de do’s and don’ts voor een feest.
Thuis is prima toch, wij hebben ook feestjes met zoveel mensen (met 1 toilet). Ik zou wel iets meer dan 4 hapjes doen. Dat is echt te weinig vind ik. Dan maar zakken chips en nootjes ofzo, om de kosten te dekken. Denk ook even aan een plek waar je de cadeaus neer kunt zetten. Statafels zijn handig en heaters voor buiten. Veel plezier!
Eindtijd tot iedereen weg is? Dat kan als alles binnen is of je een zaaltje huurt (als de verhuurder daar akkoord mee gaat), niet als het in de tuin is, tenzij je geen buren hebt.

Informeer de buren op tijd, dan kunnen ze nog plannen maken of wijzigen. En niet alleen de naaste buren maar ook die verderop inderdaad, liever een paar mensen te veel geïnformeerd. Noem ook een eindtijd, dan kunnen mensen er rekening mee houden.
Genoeg eten en drinken. 5 hapjes lijkt me erg weinig. Ik zou dat zeker aanvullen met in elk geval chips, nootjes, zoutjes, groenten sticks met dips, iets zoets... Dat is niet zo veel werk en mensen hebben toch iets te knagen.
Of misschien een friet of taco truck laten komen halverwege de avond. Dat is altijd zeer welkom.

Daarnaast genoeg zitplaatsen voor als mensen moe zijn of niet te lang kunnen staan. Liefst ook een rustigere hoek ergens voor wie een gesprek wil voeren.

Iedereen lievelingsmuziek in laten sturen kan heel leuk zijn maar het wordt dan wel een minder samenhangend geheel dan als met een dj. Kan beiden zo de voorkeur hebben.
Dala schreef:
26-11-2025 08:58
Leg een stift neer bij de (wegwerp)glazen als je deze gebruikt. Anders gebruiken mensen het glaasje 1 keer omdat ze niet meer weten welke beker van hen was en een bekertje waar hun naam op is geschreven zullen ze sneller nog eens gebruiken.
Ja, goeie!

Vraag ook een paar mensen om je te helpen, zodat niet alles alleen op jou komt. Anders heeft iedereen een geweldige avond behalve jij omdat je te druk bent met alles regelen.
- Bij de feesten in onze wijk, krijgt iedereen een klein briefje vooraf in de brievenbus met het 06 nummer voor eventuele overlast. Maar dan sta je wel steeds zelf met die telefoon in de aanslag. Naaste buren worden uitgenodigd.
- bij tuinfeesten maak ik eigenlijk nooit mee dat mensen gaan dansen (tenzij voldoende beschonken en dan is het altijd ‘die ene’)
- lopend buffet is altijd wel een goede, dan heb je ook niet de hele avond door zooi om op te ruimen (met hapjes op bordjes/prikkers/servetten). I.c.m. nog een paar schalen met kleine hapjes die je in één keer in je mond mikt. Eventueel hapjes die je daags ervoor kunt klaarmaken op schalen
- self service bar met ‘opruimstation’ (teiltjes) zorgt er in mijn ervaring altijd wel voor dat er een groepje mensen is die lege ‘wees’glazen afruimen zodat je daags erna niet overal glazen tegenkomt.
- om zelf ook nog iets van je feest te hebben: een goede vriendin vragen om mee te helpen organiseren?
- de tip om pubers van vrienden/buren voor een vergoeding vragen om uit te serveren/glazen op te halen is ook een goede.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Een feest in de tuin zonder eindtijd is voor buren denk ik niet heel fijn. Anders weet je: na 1.00 uur is het klaar en wacht je tot het stil is, maar als er geen eindtijd is, denk ik dat een gemiddelde buur zich meer zal ergeren en ook sneller contact zal zoeken. Je weet immers niet vanaf wanneer het écht stil is.
Als het feestje met zo veel mensen helemaal skeer moet, dan zou ik geen feestje geven of een veel kleiner feestje.

In de tuin vind ik ook vrij asociaal, maar zolang de buren geïnformeerd zijn (minstens twee weken van tevoren) en er een duidelijke eindtijd is op een christelijk tijdstip (dus niet 3 uur 's nachts, maar 00:30 of zo) en waar je je ook aan houdt, dan is het wel te doen voor een keertje. En de muziek binnen de perken houden.

Vier of vijf hapjes is veel te weinig. Zeker tegen het einde flinke bruine fruitschalen laten rondgaan.

Wat ik verder zou doen:

- jongelui inhuren om drankjes en hapjes te doen / te frituren / deur open te doen
- zelf een playlist maken, die gewoon afspelen. Geen DJ, die zijn kneiter duur.
- buren uitnodigen
- bij een slijterij de drank laten doen, zodat je ook glazen kunt huren en ongebruikte drank weer terug kan
- professionele party tent laten opzetten, met statafel verhuur
Begin juni. Dus met wat geluk niet heel koud maar ik wil wel heaters huren
Deel buren wordt uitgenodigd. En er worden wel vaker feestjes hier gegeven. En geen eindtijd verwacht ik eigenlijk niet drie uur. De meeste mensen zijn mijn leeftijd en zijn tegenwoordig wel rond 1 uur klaar met feestjes.
Ik had 5 hapjes in gedachten maar daarnaast wel nog gewoon chips en nootjes etc. Hapjes bedoel ik mini zakje friet, mini hamburger etc. Aangezien ik zelf geen vlees eet zorg ik daar ook voor en er komt nog een zoet moment als afsluiting.
Mijn kinderen zijn er en die wilde ik eigenlijk zo’n beetje inschakelen voor het praktische in de avond maar ik kan eventueel ook nog kinderen van vrienden vragen.
Begintijd plusminus 20 uur tot iedereen weg is.
Ga jij dan om zeg 23.00 in de avond al je gasten vertellen dat ze stil moeten zijn? Want geloof me, dat gaat niet gebeuren met de constructie muziek, dansen, tent in de tuin, 60 man.

Daar heeft de hele straat - en omliggende straten vaak ook in een standaard woonwijk met aan elkaar grenzende tuinen - last van. Is het je dat waard?
Ik denk dat je keuzes moet maken. Wil je dat er gedanst wordt en dat je zelf ook kunt feesten dan is een zaaltje handiger.
Wil je het goedkoop dan moet je het thuis zelf doen maar dan ben je veel aan het rennen en regelen en kun je niet zo uitbundig doen.
Wil je dat er gegeten wordt dan is 4 à 5 hapjes te weinig, ga dan zelf gehaktballetjes braden en invriezen vooraf, knabbels op tafel zetten en dat soort dingen. Maar dan kun je moeilijk ook tegelijkertijd zelf de dj spelen, dan heb je assistentie nodig.

En als je het allemaal tegelijk wil, en dansen en eten en leuke versiering en de catering uitbesteden, dan heb je budget nodig,
Harba lorifa
lonelycat schreef:
26-11-2025 08:39
Een zaaltje is best kostbaar. Ik moet de kosten alleen dragen en thuis is gewoon een stuk goedkoper. Ik wil de hele tuin met een tent afdekken dus op zich ruimte genoeg. Buren krijgen een brief met een kleinigheid .

Dj heb ik zitten overwegen of ik wil een afspeellijst rondsturen dat mensen zelf muziek in de lijst kunnen zeggen.

Ik wil catering inschakelen die 4 of 5 kleine hapjes regelt.

Bij ons in de gemeente heb je een vergunning nodig voor een feest met versterkte muziek.
1 x is genoeg
annaniem wijzigde dit bericht op 26-11-2025 09:41
Reden: dubbele post
95.30% gewijzigd
lonelycat schreef:
26-11-2025 09:35
Deel buren wordt uitgenodigd. En er worden wel vaker feestjes hier gegeven. En geen eindtijd verwacht ik eigenlijk niet drie uur. De meeste mensen zijn mijn leeftijd en zijn tegenwoordig wel rond 1 uur klaar met feestjes.
Ik had 5 hapjes in gedachten maar daarnaast wel nog gewoon chips en nootjes etc. Hapjes bedoel ik mini zakje friet, mini hamburger etc. Aangezien ik zelf geen vlees eet zorg ik daar ook voor en er komt nog een zoet moment als afsluiting.
Mijn kinderen zijn er en die wilde ik eigenlijk zo’n beetje inschakelen voor het praktische in de avond maar ik kan eventueel ook nog kinderen van vrienden vragen.
Aan het eind van een feest heb ik geen zin in taart, maar in vette hartige hap. Een eindtijd is niet voor jou, die is voor de buren. Dat is wel het minste wat je kunt doen. Ook als zij het nooit doen. Je zou ook nog kunnen kijken naar het inhuren van een frietkar. Daar heb je helemaal geen omkijken naar verder.

Je kinderen inschakelen is alleen handig als ze zelf geen feestje willen vieren. Ik zou jongelui inhuren die ze hooguit vaag kennen, geen goede vrienden van hen. En die een beetje verantwoordelijk zijn. En ze dan 100 euro voor de avond geven of zo. Weet niet of je connecties bij de kerk hebt, maar daar gaan ook vaak jongeren naar van die jamboree achtige dingen waar ze dan voor willen werken om geld te verdienen. Daar kan je ook naar informeren.
Ik zou toch eens opvragen wat een zaaltje kost
en als je bezoek om kado-ideeen, dan vraag je om geld
Goed idee om wat friet, broodjes hamburger enzo te doen. Wil je deze hapjes zelf maken tijdens de avond? Is wel zonde, heb je veel minder tijd om van je eigen feest te genieten. Kijk of iemand anders dit kan bereiden op de avond.

Misschien een foodtruck laten komen?

DJ zal ik niet doen in een tuin, maar misschien dat dat in jouw buurt normaler is?

Gewoon lekkere dansmuziek als je wilt dansen. Jij kent je gasten goed genoeg om te weten of ze wel of niet gaan dansen.

Zorg ook voor zitplekken.
5 hapjes is echt karig! Voor een goed feest moet er vooral een overschot zijn van eten en drinken! Dat is echt de basis.

En hoe gezelliger, hoe meer alcohol, hoe luidruchtiger. Dan moet je het feest echt verder binnen vieren met de deuren/ramen dicht.

Ik ben van "Doe het goed, of doe het niet." Een karig feestje voelt ook als een karig feestje.
Leuk zeg! Feestje thuis vind ik altijd heel erg gezellig. Mijn toptips voor een feest met vaart:

een deejay! Ze hoeven niet eens heel goed te zijn om te zien dat het publiek lekker danst op rock of nederlandstalig, en je voorkomt dat 3 dronken vrienden inbreken op spotify en je constant halve liedjes hebt. Bij ons in het dorp zijn een paar jongelui die dat doen en voor 250,- ben je klaar.

Bitterballen en blokjes kaas zijn de hapjes die het hardste gaan. maak je kinderen chef frituur en zorg voor een gestage aanvoer.

Qua drank: ga naar je vaste slijter en vraag of wat dicht en schoon is terugkan. De beste tip voor de drank: niet te veel keuze, maar ruime hoeveelheid. Dus niet en sinas en cassis en cola en cola light en dubbelfris en appelsap en jusdórange, maar 3 soorten fris. drank: 1 soort wit, 1 soort rood, afhankelijk van het seizoen rosé of cava erbij. Bier: 1 soort met en 1 soort zonder alcohol.

Voor wat betreft de buurt: je weet zelf wat gebruikelijk is, maar ik laat ze weten dat er herrie is en zeg dat ze welkom zijn om mee te feesten. Wordt altijd gewaardeerd.

Als buiten en slecht weer of koud: heaters in de tent.

Veel plezier, wordt vast gezellig
Ik woon in communie gebied dus rond die tijd is er altijd wel overal een feest😉
Dat betekent ook dat zaaltjes rond die periode gewoon echt bezet zijn. Maar ik kijk wat ik kan vinden.

5 hapjes karig? Ik ging ervan uit dat mensen als ze komen al gegeten hebben en dan dus met 5 hapjes en chips en nootjes wel voldoende te eten hebben.
Het begint ook pas rond 8 dus het wordt geen hoofdmaaltijd.
Bij een frietkot of een foodtruck ben ik een beetje bang dat het feest leegstroomt en iedereen op straat staat.
Ik wilde inderdaad kijken voor wat ijskasten via een slijter. Gewoon bier, 0.0, drie soorten wijn. Dus rood, wit rosé. Cola fanta en spa rood
En wel de avond beginnen met een cocktail in een thema sfeer. We hadden het idee alles een beetje bohemian in te richten. Dus veel nepbloem slingers etc en dan een cocktail/mocktail die daar bij past
Klinkt heel gezellig en sfeervol.

5 hapjes kan karig zijn, maar 5 bitterbalen bij wijze van spreken is anders dan de hapjes die jij noemde. Die zijn al weer groter en afwisselender.
Maar als je kosten moet maken voor:
- een tent
- heaters
- statafels
- bestek/glazen
dan is het huren van een zaaltje echt goedkoper hoor bv in een wijkcentrum of zelfs de lokale horeca. Zeker in een wijkcentrum mag je zelf zorgen voor het eten en drinken. Ik zou eerst eens onderzoeken wat die mogelijkheid je gaat kosten ten opzichte van een tuin feest.
Daarnaast scheelt het je erg veel regelen en stress en kun je je energie dus meer richten op alle andere dingen die bij je feestje komen kijken. Misschien heb je dan zelfs nog wat tijd om er zelf van te genieten.

Trouwens een eindtijd zou ik dus echt benoemen en controleer eerst wat er überhaupt mag voor muziek in jouw tuin een dj mag overwegend niet.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik vraag me vooral af hoe je dat met toiletten wilt doen met zoveel mensen? Want iedereen door je huis heen lijkt mij niet zo prettig.

En ik zou 5 hapjes ook prima vinden, zeker als er ook nog wat te graaien valt.

Goede muziek lijst maken is vooral belangrijk! En wat ook helpt is als we wat jongelui is die van dansen houden. Dan wilt de rest ook wel gaan.
Genoeg "vrijwillige" vrienden van kinderen die komen helpen.

Je wil zelf echt niet bezig zijn met glazen afwassen, hapjes ronddragen, de nootjes aanvullen, checken of er nog plee-papier is, ... En je wil ook dat je kinderen niet totaal overwerkt zijn.

Vanaf 11 of 12u iedereen die er nog is naar binnen.

En om 20u verwacht ik helemaal geen hamburgers of friet en heb ik thuis een snelle pizza binnen voor ik kom feesten.
Hoogstens verwacht ik dus een bitterbal, nootjes, salami en chips. En eventueel een paar kerstomaten om het gezond te houden :-).
Informeer je gasten dus of ze wel of niet vooraf moeten eten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
moizer schreef:
26-11-2025 09:01
Als je wil dansen is muziek toch wel een minimum-eis 😅
Stuur de buren anders ook gewoon een uitnodiging!

Ik zou ook wat jeugd inhuren om glazen op te halen en af te wassen, drank aan te vullen, hapjes rond te brengen etc. Als je daar zelf de hele avond mee bezig moet zijn heb je geen tijd om mee te feesten.
Uh ja dat is waar. :-D Mijn ervaring is alleen dat werkelijk niemand danst maar zit of hangt aan een tafel maar de muziek wel dusdanig hard dat je met niemand een normaal gesprek kunt voeren.

Ik vind die muziek dus niet eens zozeer bezwaarlijk voor de buren maar gewoon alleen al als genodigde op een tuinfeest.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven