Napraattopic 2025.9 met geklets

28-10-2025 10:17 1437 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Welkom in napraat 2025.9 met geklets.

Hierin kunnen jullie volop napraten over alles wat er op het forum gebeurt en in jullie dagelijks leven.
Een paar regels:
- er mag wel gesproken worden over wat iemand schrijft, maar niet over wat of hoe iemand is.
- er mag niet gehint of gehengeld worden naar vorige nicks.
- er mag hier wel besproken worden of iemand trollt.
- bashen van het andere napraattopic is niet toegestaan.

De normale regels van het hele forum gelden natuurlijk ook hier.

Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... 35907716

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Irma_3110 schreef:
27-11-2025 20:28
Pen en papier erbij, dan kan je je nieuwe bijdrages blijven toevoegen.
Maar ja. Verder zijn er geen nieuwe bijdrages dus LV pent maar wat in het luchtledige.
Irma_3110 schreef:
27-11-2025 20:32
Goed dat jullie dit onderwerp vanavond ter sprake brengen trouwens. Het herinnert mij eraan dat ik de knijpkat die ik pas bij de Zeeman kocht, in mijn tas moet doen.
Ik vertelde pas in gezelschap van onder andere een Jemenitische vrouw dat hem gekocht had. Ook na de uitleg was het niet helemaal duidelijk wat het was en ze vroeg het Google Translate. "Is het een dier???" De vertaling was dus vrij letterlijk, drukken poes. Even laten zien is dan duidelijker, denk ik... De kat mag thuisblijven, die hoeft niet als voorbeeld te dienen.

Of je noemt het gewoon een zaklamp.
BeeDifferent schreef:
27-11-2025 20:38
Een knijpkat ziet er anders uit dan een zaklamp. Een knijpkat is nostalgisch.
Yasmijn schreef:
27-11-2025 20:40
Een knijpkat ziet er anders uit dan een zaklamp. Een knijpkat is nostalgisch.

Je hebt het in je hand en het geeft licht.
Boeien hoe de stroom opgewekt wordt. Het is een hand/zak lampje.
Er zit ook een folder in het noodplanboekje (de iPhone herkent dit woord helemaal niet, het is corona all over again, toen hadden we ook ineens allemaal nieuwe woorden). Daar kun je al je gegevens op kwijt en dat dien je goed in het zicht te hangen!

Het aantal mensen in je huis, namen en nummers, huisdieren met naam, wie heeft er extra zorg nodig, belangrijke telefoonnummers, heb je onderduikers enzovoorts.
Er is over nagedacht.
In het formulier wat erbij zit staat ook dat we moeten afspreken waar we elkaar allemaal zien. Zullen we dat meteen effe doen?

Ik stel voor: Zelhem.
Ik realiseer me ineens dat ik het woord ‘noodplanboekje’ zelf heb bedacht. Het is helegaar de titel van het boekje niet. Het boekje heeft geen titel. Het heeft alleen een ondertitel. Dat is al verdacht.
Yavanna schreef:
27-11-2025 20:50
In het formulier wat erbij zit staat ook dat we moeten afspreken waar we elkaar allemaal zien. Zullen we dat meteen effe doen?

Er is geen benzine, openbaar vervoer ligt plat. Dus helaas moet jouw idee afgeschoten worden. Het moet op loop-fietsafstand. Ouderwetse trapfietsen. Geen elektrische fietsen of fatbikes (weg ermee!)
BeeDifferent schreef:
27-11-2025 20:09
Opgenomen bij mijn buren denk ik.

Lichtvervuiling. En epilepsieaanvalopwekkend want de helft knippert ook nog.
Knipperende verlichting is nog erger dan bij mijn overburen. Ik heb medelijden met je :hug:
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Het noodplanboekje wordt in gedeeltes verspreid, hoor ik net. Dus LV, het komt nog.
Yasmijn schreef:
27-11-2025 21:24
Het noodplanboekje wordt in gedeeltes verspreid, hoor ik net. Dus LV, het komt nog.
Ik heb het dinsdag al ontvangen. Nog niet ingekeken.
vivapimpelmees schreef:
27-11-2025 21:38
Ik heb het dinsdag al ontvangen. Nog niet ingekeken.
Dat is je burgerplicht.
Yasmijn schreef:
27-11-2025 20:26
Leest en huivert.

Het is nog minder dan B2 niveau.

Even een serieuze reactie hier. Het is de bedoeling dat de overheid op maximaal B1-taalniveau schrijft. Dus minder dan B2 is prima. Dit zodat de laaggeletterden c.q. functioneel analfabeten in Nederland (2,5 miljoen mensen hebben moeite met taal en/of rekenen!) ook mee kunnen komen. Gebleken is dat ook mensen die niet laaggeletterd zijn, B1-taalniveau vaak op prijs stellen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Laaggeletterdheid
Courage schreef:
27-11-2025 21:40
Even een serieuze reactie hier. Het is de bedoeling dat de overheid op maximaal B1-taalniveau schrijft. Dus minder dan B2 is prima. Dit zodat de laaggeletterden c.q. functioneel analfabeten in Nederland (2,5 miljoen mensen hebben moeite met taal en/of rekenen!) ook mee kunnen komen. Gebleken is dat ook mensen die niet laaggeletterd zijn, B1-taalniveau vaak op prijs stellen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Laaggeletterdheid
Dat begreep ik ook nog 🤣
BeeDifferent schreef:
27-11-2025 20:38
Oh, jij dacht dat we er echt niet uitkwamen? In het kader van het gesprek was zaklamp niet de juiste omschrijving. Geen batterijen, niet opladen met netstroom, wel licht en nog onbeperkt ook. Het woord :dynamo was ook niet duidelijk.En ze was er maar 1 in een groep, waarmee we het hadden over lichtvoorzieningen in een noodpakket.
Laten zien is de meest duidelijke omschrijving in deze, is mijn inschatting. Maar dank je voor je tip!
Yasmijn schreef:
27-11-2025 21:42
Dat begreep ik ook nog 🤣 ik werk zelf bij overheid. Toen we dat moesten invoeren, had ik het heel moeilijk. Ik val steeds terug op mijn eigen taal.
Aanvulling
Irma_3110 schreef:
27-11-2025 21:44
Oh, jij dacht dat we er echt niet uitkwamen? In het kader van het gesprek was zaklamp niet de juiste omschrijving. Geen batterijen, niet opladen met netstroom, wel licht en nog onbeperkt ook. Het woord :dynamo was ook niet duidelijk.En ze was er maar 1 in een groep, waarmee we het hadden over lichtvoorzieningen in een noodpakket.
Laten zien is de meest duidelijke omschrijving in deze, is mijn inschatting. Maar dank je voor je tip!

Mega boeiend zo lang over zoiets kunnen praten.
Yavanna schreef:
27-11-2025 20:50

Duh, where else?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
@Yasmijn: Ik maak me best zorgen om de mensen die qua taalvaardigheden en daarmee digitale vaardigheden niet of moeilijk mee komen in de samenleving. Vooral ook omdat het zowel jonge als oudere mensen zijn, allochtoon én autochtoon. En het fenomeen dus niet uitsterft. Dus ik vind het niet zo grappig als jij. :) Maar goed, ik ga er vanuit dat jij ook ergens het nut er wel van inziet.
Courage schreef:
27-11-2025 21:50
@Yasmijn: Ik maak me best zorgen om de mensen die qua taalvaardigheden en daarmee digitale vaardigheden niet of moeilijk mee komen in de samenleving. Vooral ook omdat het zowel jonge als oudere mensen zijn, allochtoon én autochtoon. En het fenomeen dus niet uitsterft. Dus ik vind het niet zo grappig als jij. :) Maar goed, ik ga er vanuit dat jij ook ergens het nut er wel van inziet.
Ik vind het vooral schokkend dat het er zoveel zijn.

David Dunning
Irma_3110 schreef:
27-11-2025 21:44
Ik zie nu iemand voor me die een kat knijpt.
toulouse_74 schreef:
27-11-2025 21:55

Irma legt het je graag even uit :biggrin:
BeeDifferent schreef:
27-11-2025 21:56
Irma legt het je graag even uit :biggrin:
Wiki:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Knijpkat

David Dunning
Solomio schreef:
27-11-2025 21:51
Ik vind het vooral schokkend dat het er zoveel zijn.

Ik ook. Daarom noem ik het aantal er ook altijd even bij. Omdat veel mensen denken dat het maar om een klein (uitstervend) groepje gaat.
toulouse_74 schreef:
27-11-2025 21:55
De kat knijpen in het donker.
Is een uitdrukking.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven