Vraag het de mods 2025

04-07-2025 09:20 960 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-2 ... /504615

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Larosa schreef:
02-12-2025 06:22
Overwegen jullie alsjeblieft mensen met een (perma) ban opnieuw toe te laten. Want het forum is behoorlijk uitgestorven, dat kan jullie zelf toch ook niet zijn ontgaan? Veel mensen die door de jaren heen een perma hebben gekregen zijn echt niet de kwaadste en hebben ook veel goeds bijgedragen aan het forum. Echt zoveel leuke forummers die ik opeens niet meer lees en waarschijnlijk niet op eigen houtje zijn vertrokken.

Als jullie zo fanatiek bezig blijven valt er straks toch überhaupt niks meer te modereren? wat eigenlijk nu ook al het geval is, want er wordt voornamelijk nog gemodereerd op piet lulligheden, zo lijkt het. En wat anderen ook al zeggen, dit is toch een discussie forum? Laat mensen gewoon hun mening geven zolang dat op een fatsoenlijke manier gebeurt. Tere zieltjes die in paniek raken van een afwijkende mening kunnen beter een viva weekblad of Libelle openslaan.

Als er nu niets verandert is dit forum binnen nu en een paar jaar een complete spookstad, jammer want ik las en schreef hier graag mee, maar ben bang dat forummen straks echt tot het verleden behoort. End of an era!
Wat is dit voor een rare vraag?! Alsjeblieft niet, zeg. Ze zijn niet voor niets geband/verbannen.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Solomio schreef:
01-12-2025 21:43
Topics worden niet weggehaald omdat een onderwerp de mods niet bevalt, maar ofwel omdat het een gevaarlijk onderwerp is (vasten bijv), of omdat iets een trolltopic is (wat van mij dan weer zou mogen blijven staan).

Dat constant de indruk gewekt wordt dat de mods een soort censuur opleggen begint me behoorlijk te irriteren.
Mij ook. En met bovenstaande ben ik het ook eens.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Ik heb niet het idee dat iemand hier een perma krijgt voor anderhalve flauwe mop
Volgens mij zou zelfs Johan Derksen het hier zonder perma volhouden

Er zijn permalingen bij, waar ik ook dingen van geleerd heb of aan kon waarderen. Maar het moment dat de perma een feit was, kwam nooit uit de lucht vallen. En dan was het ook echt klaar
Sowieso, al die lieve permabannelingen waren indertijd van harte welkom op Viafora, en een flink aantal van hen had daar binnen de kortste keren ook een perma. Dus tja, aan wie ligt het dan.

En dat racisme hier onbespreekbaar is is natuurlijk al helemaal onzin. Je mag het hier prima hebben over racisme, je mag alleen geen racistische dingen roeptoeteren. Als je dat graag wilt kun je je prima vervoegen op facebook, X of de reactiepagina van het plaatselijke suffertje.
Graftak!
ModeratorViva schreef:
02-12-2025 10:03
Kun je aangeven om welke forummers het gaat? Over het algemeen hebben mensen die hier al lang schreven niet zo maar een permaban gekregen.
Een paar namen die ik al tijden niet meer zie: redbulletje, fizz, kokora, samarinde, Patsy Stone, nomenesci… en als deze forummers niet zomaar een perma hebben gekregen, moet dat ze dan echt tot in de eeuwigheid worden nagedragen? Je kunt bij sommigen toch ook denken het was niet alleen maar negatief, ze brachten wel reuring, kleur en discussie. Waarom zou je dat niet opnieuw kunnen bekijken..

In een verder verleden had je figuren als Pejeka. Opmerkelijk, ja, maar deden niemand kwaad en zorgden juist voor leven in de tent.
En tsja, zelfs iemand als fv waar ik het lang niet altijd mee eens was heb ik liever terug dan de droge Sahara waar dit forum nu op lijkt.
Larosa schreef:
02-12-2025 11:03
Een paar namen die ik al tijden niet meer zie: redbulletje, fizz, kokora, samarinde, Patsy Stone, nomenesci… en als deze forummers niet zomaar een perma hebben gekregen, moet dat ze dan echt tot in de eeuwigheid worden nagedragen? Je kunt bij sommigen toch ook denken het was niet alleen maar negatief, ze brachten wel reuring, kleur en discussie. Waarom zou je dat niet opnieuw kunnen bekijken..

In een verder verleden had je figuren als Pejeka. Opmerkelijk, ja, maar deden niemand kwaad en zorgden juist voor leven in de tent.
En tsja, zelfs iemand als fv waar ik het lang niet altijd mee eens was heb ik liever terug dan de droge Sahara waar dit forum nu op lijkt.

Ach ja, redbulletje, fizz, pejeka, allemaal lieve racisten. Je weet ze wel uit te zoeken zeg.
Graftak!
Larosa schreef:

Pejeka en Redbulletje hebben beiden geregeld racistische uitspraken gedaan en daarom hebben ze uiteindelijk een permaban gekregen. Andere namen die je noemt, hebben geen permaban gehad.
Reuring en leven in de brouwerij zijn wij helemaal voor, maar er zijn grenzen en er worden over het algemeen eerst heel veel tijdelijke bannen gegeven. Sommigen misschien wel te vaak, juist omdat ze ook wat anders brachten.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Larosa schreef:

:sarcastic:
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
ModeratorViva schreef:
02-12-2025 11:16
Pejeka en Redbulletje hebben beiden geregeld racistische uitspraken gedaan en daarom hebben ze uiteindelijk een permaban gekregen. Andere namen die je noemt, hebben geen permaban gehad.
Reuring en leven in de brouwerij zijn wij helemaal voor, maar er zijn grenzen en er worden over het algemeen eerst heel veel tijdelijke bannen gegeven. Sommigen misschien wel te vaak, juist omdat ze ook wat anders brachten.
Ja snap ook wel dat het een keer ophoudt hoor.. Maar eerlijk gezegd vind ik ook dat mensen hier soms belachelijk snel een label krijgen niet persé door de mods maar wat ik in topics vaker zie gebeuren is dat éen uitspraak eruit wordt geplukt, iemand bedoelt het anders, maar de meest negatieve interpretatie wordt meteen als waarheid aangenomen en je bent een racist, victimblamer of noem het maar op.

Het label wordt er soms al opgeplakt voordat iemand überhaupt de kans krijgt om uit te leggen wat er bedoeld werd. Terwijl zodra ze het even mogen toelichten, het ineens een stuk genuanceerder blijkt te liggen. Maar ja, tegen die tijd is het al gemeld, is het stempel gezet en is het kwaad al lang geschied..

Ben heel benieuwd waarom de forummers die ik noemde, voor zover ze geen perma hebben, zijn afgehaakt. Dat kan misschien ook eens wat inzicht geven in waarom dit forum zo leegloopt..
Larosa schreef:
02-12-2025 12:24

Ben heel benieuwd waarom de forummers die ik noemde, voor zover ze geen perma hebben, zijn afgehaakt. Dat kan misschien ook eens wat inzicht geven in waarom dit forum zo leegloopt..
Open zelf eens een leuk topic in plaats van elke keer weer te komen zaniken dat het hier zo saai is. Of blijf gewoon zelf ook weg. Of accepteer dat het verschijnsel 'forum' een beetje op zijn retour is want er zijn tegenwoordig zoveel meer mogelijkheden om online ruzie te maken.
Graftak!
Larosa schreef:
Ja snap ook wel dat het een keer ophoudt hoor.. Maar eerlijk gezegd vind ik ook dat mensen hier soms belachelijk snel een label krijgen niet persé door de mods maar wat ik in topics vaker zie gebeuren is dat éen uitspraak eruit wordt geplukt, iemand bedoelt het anders, maar de meest negatieve interpretatie wordt meteen als waarheid aangenomen en je bent een racist, victimblamer of noem het maar op.

Het label wordt er soms al opgeplakt voordat iemand überhaupt de kans krijgt om uit te leggen wat er bedoeld werd. Terwijl zodra ze het even mogen toelichten, het ineens een stuk genuanceerder blijkt te liggen. Maar ja, tegen die tijd is het al gemeld, is het stempel gezet en is het kwaad al lang geschied..

voor een keertje een racistische opmerking of victim blaming krijg je geen perma hoor
Dan wordt je opmerking gewist

Als je moed(will)ig standhoudt als racist, is het een keer klaar
Larosa schreef:

Wij zullen nooit zeggen dat iemand iets is, maar altijd modereren op uitlatingen die racistisch, victimblamend, xenofoob enz zijn. En dan krijg je niet gelijk een permaban, maar als het om deze categorieën gaat, beginnen we met een weekban. En wanneer iemand dan vervolgens nog een weekban en nog een weekban en dan verschillende maandbannen krijgt met dezelfde reden, is het wel klaar. En als dit beleid inhoudt dat mensen wegblijven, dan is dat maar zo. Maar we gaan dit forum geen vrijplaats voor racisme, vrouwenhaat, vreemdelingenhaat enz. laten worden.

Ik denk dat de traagheid van het forum ook niet bijdraagt aan een levendig forum.
En dat duurt nu al ruim 2 weken!
Voordat verschijnt wat je aanklikt is de dag om
Larosa schreef:

Dit, en zeker als dat vaker gebeurt krijgt de betreffende forummer 'een naam' en dan kan diegene op een gegeven moment niks meer goed doen. Dat zag ik bij NN bijvoorbeeld erg gebeuren. Die werd vaker verkeerd begrepen en op een gegeven moment werden al haar posts met een negatieve bril gelezen. Het maakte niet meer uit hoe vaak of op welke manier ze het uitlegde. En daarvoor is dit ook eens met een andere forummer gebeurd, was dat niet student100 ofzo? Ik weet de naam niet meer
Tavistock schreef:
02-12-2025 17:53
Dit, en zeker als dat vaker gebeurt krijgt de betreffende forummer 'een naam' en dan kan diegene op een gegeven moment niks meer goed doen. Dat zag ik bij NN bijvoorbeeld erg gebeuren. Die werd vaker verkeerd begrepen en op een gegeven moment werden al haar posts met een negatieve bril gelezen. Het maakte niet meer uit hoe vaak of op welke manier ze het uitlegde. En daarvoor is dit ook eens met een andere forummer gebeurd, was dat niet student100 ofzo? Ik weet de naam niet meer
Oja, student inderdaad.
Werd ook verdacht als trol en kwam daar nooit meer van af
Rocky schreef:
02-12-2025 18:12
Oja, student inderdaad.
Werd ook verdacht als trol en kwam daar nooit meer van af
Dat was ook een trol. En dat een heleboel mensen in zijn 'vermoorde onschuld' act trapten doet daar niets aan af. Als er iemand topics opende en opmerkingen plaatste om de goegemeente op de kast te krijgen was hij het wel.

Overigens heeft Student geen perma.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 02-12-2025 18:24
21.59% gewijzigd
Graftak!
Tavistock schreef:
02-12-2025 17:53
Dat is een lelijk staaltje groepsdynamiek.
Dat is lastig te voorkomen, maar daar zou wel op gemodereerd kunnen worden.

Waarbij het lastige is dat de mods niet alles merlezen en er dus gestaft moet worden. Wat lastig is als het met z'n allen tegen één is.
Maar ik gok dat er meestal wel een paar zijn die niet meedoen en die zouden dan kunnen staffen.

David Dunning
Lady*Voldemort schreef:
02-12-2025 18:22
Dat was ook een trol. En dat een heleboel mensen in zijn 'vermoorde onschuld' act trapten doet daar niets aan af. Als er iemand topics opende en opmerkingen plaatste om de goegemeente op de kast te krijgen was hij het wel.

Wss (nog) druk met zn eigen huis wat ie vorig jaar (?) gekocht heeft.
Pieremachochel
Lady*Voldemort schreef:

Ja daar was hij heel goed in.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Solomio schreef:
02-12-2025 18:23
Dat is een lelijk staaltje groepsdynamiek.
Dat is lastig te voorkomen, maar daar zou wel op gemodereerd kunnen worden.

Waarbij het lastige is dat de mods niet alles merlezen en er dus gestaft moet worden. Wat lastig is als het met z'n allen tegen één is.
Maar ik gok dat er meestal wel een paar zijn die niet meedoen en die zouden dan kunnen staffen.
Eens, maar ik denk dat die paar die niet meedoen nooit staffen. Ik denk dat best veel forummers nooit staffen. Dus daar loopt het al scheef: staffen betekent (denk ik) dat je je best wel druk maakt over iets, en als ik naar mezelf kijk, heb ik dat niet in die mate op een forum. Omdat ik kom voor de discussie. En dus voor de tegendraadsheid, de andere meningen, de vreemde kijk op dingen, de 'andere wereld'. Dat vind ik echt interessant aan een forum: mensen die totaal anders in het leven staan dan ik. Die ga ik niet staffen, die wil ik juist lezen.

Ik denk dat op dit forum inmiddels vooral een soort gemiddelde is bereikt. De pieken en de dalen zijn eruit gefilterd (geband of weggebleven omdat er geen ruimte was voor een ander geluid), en inmiddels is iedereen het wel zo'n beetje eens. Saai.
Claire45 schreef:
02-12-2025 20:36
Eens, maar ik denk dat die paar die niet meedoen nooit staffen. Ik denk dat best veel forummers nooit staffen. Dus daar loopt het al scheef: staffen betekent (denk ik) dat je je best wel druk maakt over iets, en als ik naar mezelf kijk, heb ik dat niet in die mate op een forum. Omdat ik kom voor de discussie. En dus voor de tegendraadsheid, de andere meningen, de vreemde kijk op dingen, de 'andere wereld'. Dat vind ik echt interessant aan een forum: mensen die totaal anders in het leven staan dan ik. Die ga ik niet staffen, die wil ik juist lezen.

Ik denk dat op dit forum inmiddels vooral een soort gemiddelde is bereikt. De pieken en de dalen zijn eruit gefilterd (geband of weggebleven omdat er geen ruimte was voor een ander geluid), en inmiddels is iedereen het wel zo'n beetje eens. Saai.
Hoe kom je daar toch bij? Er is hier juist ruimte voor een ander geluid, als het maar wel een beetje netjes blijft.

David Dunning
Lady*Voldemort schreef:

Ik heb nooit in zijn trol-zijn geloofd.

David Dunning
Claire45 schreef:
02-12-2025 20:36

Want?
Wat vul jij toch veel in voor anderen.
Ik heb zoiets weleens gestaft. En voordat je nu denkt dat ik vind dat ik boven de groepsdynamiek sta: ik heb er ook weleens aan meegedaan. En dan hoop ik dat anderen staffen of er tegenin gaan.

David Dunning
In werkelijk elk topic zes alineas posten waarin jij uitlegt waarom jij gelijk hebt, het liefst met nog wat toespelingen op het veronderstelde karakter van andere forummers en wat generalisaties mag natuurlijk prima, het is alleen stikirritant.
Principieel ben ik in die casus tegen een perma, maar praktisch gezien vind ik het een fijne beslissing.
Dat is hypocriet, maar ik ben hier ook voor de hobby.
Si abra la puerta hay lobos.
Solomio schreef:
02-12-2025 20:55
Ik heb nooit in zijn trol-zijn geloofd.
Ik weet het. Dat is één van de zeer weinige dingen waar we het forumsgewijs nooit over eens zullen worden :lol:
Graftak!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven