Welke meuk ga jij erven?

02-12-2025 15:33 130 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Luchtig topic (hopelijk). Een vriendin vertelde laatst dat er een heel groot olieverf naaktportret van haar moeder bestaat. Die hangt al vijftig jaar in de slaapkamer van haar ouders. Maar wat moet je er zelf later mee? Naar de kringloop is harteloos, je eigen slaapkamer is ongemakkelijk en dan heb ik het nog niet eens over de woonkamer. ("Dag buurman. Ja inderdaad, uit dat geboortekanaal ben ik ooit gekomen.")

Zelf mag ik me in de toekomst verheugen op een postzegel- en muntenverzameling waarvan de samensteller in de jaren 80/90 ervan overtuigd was dat het ooit zeer veel geld waard zou zijn. De verzamelingen zijn al minstens twintig jaar niet meer aangevuld, het staat alleen maar ergens stof te vangen.

Wat krijg jij ooit later in je bezit? De 200 kerststallen van oma? Star Trek-videobanden? En wat zijn je plannen ermee?
Ik heb de mijne bijna 3 jaar geleden al geërfd.

Twee enorme shoppers staan nu op mijn zolder met dozen vol dia's. En een kapotte diaprojector.

Maar als ik ooit een werkende diaprojector op de kop kan tikken ga ik een dia-avond houden voor mij en sibling. Onze hele jeugd met ouders staan daarop.
En een antieke Vliegende Hollander (heel oud kinderspeelgoed) Staat ook op zolder want past helemaal niet in mijn interieur maar ben er wel aan gehecht. Dat ding was er al zolang ik me kan herinneren.

Die gaat in de toekomst mee naar mijn vakantiewoning in warm land (ga ik nog kopen) en wordt daar dan een duur plantentafeltje.
Ons ouderlijk huis is al leeggehaald nadat mijn moeder na het overlijden van mijn vader naar een aanleunwoning verhuisde. Mijn zus en ik hebben allebei wat prullaria met dierbare herinneringen meegenomen.
Wat straks overblijft is echt heel weinig. Wat meubels, schilderijen, lampen, serviesgoed enz.
Godzijdank geen naaktportret.
vivapimpelmees schreef:
02-12-2025 15:41
Wat straks overblijft is echt heel weinig. Wat meubels, schilderijen, lampen, serviesgoed enz.
Ja, dat kan je gelukkig gewoon naar de kringloop doen. Zonder dat het aan je hart gaat.

Maar al die - ooit met veel liefde- aangelegde verzamelingen? Treintjes bijvoorbeeld. Er zijn mannen die daar hun hele salaris in gestoken hebben. Na hun dood blijkt dat geen cent meer waard te zijn, niemand onder de zestig koopt nog treintjes. Maar het was wel de lust en het leven van opa. Dus in de kliko donderen is ook weer zo wat.
Geen meuk, wel geld. Mijn moeder is een geordend type.
Heel veel 'je weet maar nooit' spullen, waarvan ze nu geen afstand kunnen doen. Dat valt onder meuk. Verder wat goud, schilderijtjes en het huis waar ook al jaren niks meer aan is gedaan. Want zonde van het geld enzo.
Afkoelen heeft gewerkt
Ik vrees de boekencollectie van mijn vader. Dat kan in theorie wel naar de kringloop, in de praktijk is het zoveel dat opkopers het al niet wilden bij een eerder door mijn moeder geïnitieerde opruimpoging. Dus ik heb geen idee wat ik daarmee moet.
Heel weinig. Mijn ouders zijn net vanuit het buitenland terug verhuisd naar Nederland en zijn een stuk kleiner gaan wonen. Bijna de hele inboedel is verkocht, weggegeven of weggegooid. Aan meubels zijn alleen hun bed, de bank en 2 stoelen zijn meegegaan en een wijnrek. Verder uiteraard wel dozen met kleding, wat gereedschap, wat woonaccessoires, keukengerei/apparatuur en 7 dozen legpuzzels. Die zal ik wel erven ben ik bang 🙈 maar ik ben heel blij dat ze al zo ontzettend veel hebben weggedaan. Dat gaat straks een hoop schelen.
Het meest lastige was toch wel de collectie van mijn opa en pa. Opa was al in de jaren ‘30 aan het verzamelen geslagen (WO I) en pa vanaf de jaren ‘50 (WO II). Dat zijn vooral spullen die je niet in je eigen huis wil hebben (helm met een kogelgat :|) of spullen wat publiek trekt dat je zeker niet over de vloer wil hebben (uniformen, zeker die van Duitse zijde). Het was even een werkje om alles te inventariseren en te fotograferen maar uiteindelijk heeft alles een weg gevonden naar streekmusea.

Van mijn moeder t.z.t: een hele hoop textielprojecten zoals merklappen en kantklosdingen.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Van mijn ene oma heb ik de kasten, wat beeldjes die ik leuk vond en wat huisraad meegenomen toen het huis leeg moest omdat ze naar een verzorgingshuis moest.

Van mijn andere oma geld, een tv en ik zou de krulset van mijn oma krijgen, als kind wilde ik niks liever dan krullen dus vandaar. Maar toen zag mijn aangetrouwde tante die set een keer en dacht dat kan ik wel gebruiken voor een feestje. Mijn oma was zo boos toen die niet terug gebracht werd want; "Die is voor Graze! Je steelt toch niet van een kind?!".

Van mijn ouders weet ik het niet.. Er staan wat leuke dingetjes in huis waarvan gezegd is dat ik die straks mag hebben en er zijn 2 serviezen. Een van oma en eentje die mijn ouders hebben gekregen als uitzet. Denk dat die mijn kant op komen al denk ik niet dat ik dan alles ga bewaren. Mijn moeder zei ook "Alles wat je straks niet leuk vind gooi je maar weg of breng je naar de kringloop.".
happyapple schreef:
02-12-2025 15:50
Ik vrees de boekencollectie van mijn vader. Dat kan in theorie wel naar de kringloop, in de praktijk is het zoveel dat opkopers het al niet wilden bij een eerder door mijn moeder geïnitieerde opruimpoging. Dus ik heb geen idee wat ik daarmee moet.

Toen wij het huis aan het uitzoeken/leeghalen/opruimen waren zetten we iedere keer dingen op de weggeefhoek. We waren daar een aantal dagen en vaak werd het dan gelijk al opgehaald.
Dozen met boeken en andere spullen op de stoep en dan kwamen mensen (via de advertentie op de weggeefhoek op FB) snuffelen en meenemen.

Dat scheelde zoveel wegbrengen naar de kringloop.
Ik hoop dat mijn moeder nog een lang en leuk leven heeft en eerst kleiner gaat wonen voordat ze naar hogere sferen vertrekt.

Tegen die tijd kan eindelijk de encyclopedie in de papierbak.
Mijn schoonvader heeft een paar jaar terug zijn zolder opgeruimd, daar lagen nog 3 batik schilderijen uit Indonesië. Die heb ik gekregen en bevestigd aan de muur in de slaapkamer. Schoonvader is nu 90 jaar en hoop dat hij nog lang onder ons mag blijven. De schilderijen was zijn laatste gezamenlijke reis met mijn schoonmoeder. Van mijn zus een kast met glazen deur, die nu in de woonkamer staat, met dierbare herinneringspullen, van haar en een andere zus, die er helaas niet meer zijn.
marcha01 wijzigde dit bericht op 02-12-2025 16:06
26.94% gewijzigd
Mn ouders zijn best minimalistisch, ze hebben dus weinig 'meuk'. De ouders van mn vriend zijn gescheiden, de moeder heeft wat verzamelingen, maar de vader heeft drie huizen 1 voor zichzelf, 1 voor zn vriendin (ze willen wel samen gaan wonen) en 1 huis alleen met meuk (waar die ook niet woont), i kid you not.

In dat huis met meuk staan dus minstens 5 piano's waarvan er allemaal bepaalde onderdelen missen of kapot zijn en hij dus onderdelen van verschillende piano's wil gebruiken en repareren. Dit soort dingen heeft hij dan met heeeeel veel dingen in huis.

We blijven het bizar vinden.
Nog eea aan antiek van oma. Ik had direct al wat geërfd in de vorm van verschillende koperen voorwerpen, tafelzilver en een antieke klok. Maar ik weet dat mijn ouders toen nog meer hebben geërfd, dat gaat straks ook weer door naar mij en broer.

Verder van de ouders zelf in ieder geval een munten verzameling van m'n vader (niet enorm gelukkig) en wat schilderijen (niets met veel waarde), antieke kast, wedgwood servies en andere huisraad.

Moet gaan bedenken wat ik wil houden, want niet alles vind ik mooi/ leuk. Als iets nog wat waard is wat ik niet wil, probeer ik het te verkopen.
BeeDifferent schreef:
02-12-2025 15:37
Maar als ik ooit een werkende diaprojector op de kop kan tikken ga ik een dia-avond houden voor mij en sibling. Onze hele jeugd met ouders staan daarop.
Of een diascanner! Kun je ze digitaliseren en een leuk boek maken
Geen meuk hier, maar een prachtige stenencollectie. Oude vuistbijlen, pijlpuntjes en fossielen. Door mijn vader zelf bijeen geraapt.
Ik ben er heel blij mee. Ook omdat wij vroeger helemaal geen fijne band hadden.

En toch belde hij mij op een dag op om me te vertellen dat hij mij zijn collectie nalaat.
Dat heeft me erg ontroerd.
Het is ook geen enorme collectie, 1 kleine vitrinekast.
Nu nog hopen dat ik hem overleef..
BeeDifferent schreef:

Twee enorme shoppers staan nu op mijn zolder met dozen vol dia's. En een kapotte diaprojector.

Of een diascanner (kun je ook huren: hoge resolutie en verwerkingssnelheid en -gemak zijn essentieel): kun je ze mee digitaliseren.
Mag het ook zijn: welke meuk had je dolgraag willen erven?

Mijn moeder spaarde prentenboeken en had twee van die grote IKEA vakkenkasten vol met prentenboeken. Toen zij overleed heeft mijn vader die vrijwel allemaal weggedaan. Terwijl ik ze zo graag had willen erven. Ze las mij vroeger altijd voor en mijn kinderen zaten ook altijd bij oma op schoot boekjes te lezen. Ik word er gewoon weer verdrietig van als ik dit opschrijf.
BeeDifferent schreef:

Even kijken op Marktplaats, die staan er wel op hoor!
Wat eten we vanavond?
Mijn ouders zijn er allebei niet meer en mijn moeder was al kleiner gaan wonen. Wat ik heb geërfd zijn mooie designstukken: lampen/meubels/kunst. En haar sieraden en vinylcollectie. De rest van de inboedel is bijna helemaal naar mijn nichtje gegaan die net gescheiden was. Haar creatieve spullen ook naar een familielid en de rest is uitgezocht door haar zussen. Kleding naar het goede doel en boeken naar de kerk.
Wat echt niemand wilde heb ik laten ophalen door de kringloop maar dat was echt bijna niets meer. Gelukkig geen meuk!
Mijn ouders roken allebei als een ketter en onderhouden hun huis ook niet. Dus alles is mega verrookt en afgeragd. Dus zelfs als ik dingen zou willen erven dan is het zo vies dat het niet meer te doen is.
Mijn vader overleed vijf jaar geleden en sindsdien is mijn moeder al heel veel aan het ordenen, opruimen en weggooien/geven. Zij moet er niet aan denken, zegt ze vaak, dat mijn zus en ik dat na haar dood allemaal zouden moeten doen. Wat vooral over zal blijven zijn de kunstwerken van mijn moeder. Ze zijn binnen de familie ook geliefd, dus ik denk dat we ze dan onder de geïnteresseerden zullen verdelen (mijn moeder heeft veel kunst gemaakt en onze familie aan beide kanten is gelukkig groot). Verkopen zou ik gek vinden voelen. Wat ze wil verkopen, heeft ze zelf al verkocht dan wel verkoopt ze nog (ze werkt nog steeds). Ik vind het heel fijn dat ze nu al schoon schip maakt zeg maar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vooral heel véél meuk inderdaad.
Had gehoopt dat ouder flink zou uitdunnen bij de verhuizing naar appartement, maar de omvang van de inboedel is nauwelijks ingekrompen. De royale berging is stampvol gestouwd en ook in het appartement kon verrassend veel gepropt.
Ik wil er helemaal niets van erven! Het gaat een enorme klus worden om alles af te voeren.
Onder andere stapels en stapels boeken, belachelijk veel kleding en schoenen, een enorme hoeveelheid keukenspullen (pannen, soepterrines, speculaasplanken etc. terwijl ouder hooguit voor zichzelf af en toe kookt en nooit bakt) een overcomplete Boerenbont verzameling en een ziljoen knick-knacks.

Er is niets van economische waarde, geen sierraden, merkkleding, designermeubels of kunstwerken. Voor mij ook niets van emotionele waarde.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven