Welke meuk ga jij erven?

02-12-2025 15:33 211 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Luchtig topic (hopelijk). Een vriendin vertelde laatst dat er een heel groot olieverf naaktportret van haar moeder bestaat. Die hangt al vijftig jaar in de slaapkamer van haar ouders. Maar wat moet je er zelf later mee? Naar de kringloop is harteloos, je eigen slaapkamer is ongemakkelijk en dan heb ik het nog niet eens over de woonkamer. ("Dag buurman. Ja inderdaad, uit dat geboortekanaal ben ik ooit gekomen.")

Zelf mag ik me in de toekomst verheugen op een postzegel- en muntenverzameling waarvan de samensteller in de jaren 80/90 ervan overtuigd was dat het ooit zeer veel geld waard zou zijn. De verzamelingen zijn al minstens twintig jaar niet meer aangevuld, het staat alleen maar ergens stof te vangen.

Wat krijg jij ooit later in je bezit? De 200 kerststallen van oma? Star Trek-videobanden? En wat zijn je plannen ermee?
Mn vader heeft vooral oude zooi. Misschien paar foto albums of lp's maar ligt eraan of hij dan schuldenvrij is.

Mn moeder heeft niet zoveel, behalve kleding.

Niet zoveel boeiends ben ik bang!
Doorrookte kapotte wajang poppen, doorrookte schilderijen met Indische kunst, een schilderij met een vrouw waarvan de tepel vrij ligt.

Daarnaast incompleet servies, boeken, boeken en boeken, een half doorgezakte rieten stoel en ik vermoed heel veel whisky.
Alle Donald Duckjes van 1952 tot nu. Geen grap. Mijn vader heeft ze allemaal. Struint 1 of 2 rommelmarkten per jaar af en koopt dan de laatste jaargang.

Een enoooooorme ‘voor het kind’ (van de kinderpostzegels) verzameling. Inclusief schilderijtjes waar later de kaarten van gemaakt werden.

En hele collectie ansichtkaarten van de stad waar we wonen.

Hopelijk zijn de postzegelcollectie en de telefoonkaartencollectie al wel de deur uit.

Een 100-delig-ish Villeroy and Boch servies.

Goud en zilver

En van mijn moeder denk ik een hele stapel fotoboeken en een heleboel puzzels.

Mijn pa is echt de verzamelaar van de twee. Helaas hebben ze een net wat te groot huis, dus al die zooi staat helaas niet in de weg.
Meer dan 1000 halvarine kuipjes. Leeg dus. Want je zal het maar net nodig hebben, bijvoorbeeld als je iets wilt invriezen.
S7rin schreef:
02-12-2025 18:02
Tellen drie vuilniszakken vol met stenen? Geen bijzondere of mooie stenen (of iets zoals de vader van Onkruit), maar buitenproportionele kiezels die mijn vader vroeger tijdens zijn Interrail vakanties op het strand vond en mee naar huis heeft genomen.
Ik snap dat je er niks mee kunt, maar ik vind het wel schattig, al die kiezels van verschillende stranden.
.
pepexx wijzigde dit bericht op 02-12-2025 19:47
98.73% gewijzigd
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
O, ik vergeet nog te zeggen dat ik een dagboek van mijn moeder heb geërfd. Dat gaf ze me op haar sterfbed, ik heb het snel weggestopt in een la van haar bureautje (in het huis dat van mijn moeder was, maar dat na haar dood bewoond werd door mijn zus). Ik vergat het dagboek. Nee, ik vergat het niet, ik verdrong het. Ik heb wel tegen mijn zus gezegd dat het dagboek daar lag, en dat het 'van mij' was, wat dat ook moge betekenen, maar later begon dat daadwerkelijk iets te betekenen, want mijn zus weigerde mij het dagboek terug te geven. Ik wilde het zelf niet lezen, maar mijn broer had in een vlaag van 'nu ben ik oud genoeg' besloten dat hij emotioneel klaar was om het dagboek te lezen. Ik was er niet klaar voor (en zal er waarschijnlijk nooit klaar voor zijn, want het dagboek is geschreven in de periode waarin mijn ouders uit elkaar gingen wegens overspel en toestanden, dus in grote woede, en zo wilde ik me mijn moeder niet herinneren).

Mijn zus wilde het dagboek dus niet aan mij geven. Toen ik aandrong, zei ze dat het nergens meer te vinden was. Uiteindelijk, na lange gesprekken waar ook mijn broer bij aanwezig was, heeft ze het dan toch terug gevonden. Enfin, mijn broer heeft het gelezen en nu ligt het hier in een kast, geen idee wat ik ermee moet, en of ik er iets mee moet.

Best een zware erfenis, zo'n dagboek.
Ik heb heel veel vazen en bloempotten uit de jaren 70 van mijn moeder. Ik ging voordat ze ziek werd al vintageshoppen op mams zolder. Ook dure items van Delfst wit en Royal Copenhagen.
Verder een gouden ketting met een glazen appel met een gouden klokje. Een soort jaren 70 versie van de Apple watch :proud: Heel uniek, kan het ook niet terugvinden op internet. Een leuke voor tussen kunst en kitsch.

Van oma heb ik een soort side table met spiegel met van die Art nouveau krullen. Op mijn 10e gekregen toen ze overleed en het staat nu heel mooi naast de schouw. Het was wit, maar is ooit zilver gespoten en nu is ie matzwart.

Mijn neefje en nichtje weten dat als ik doodga, ze niets zomaar in een container moeten flikkeren. Ik heb best veel waardevolle oude meuk :-)
Met een beetje pech ga ik een huis erven. Mooi huis hoor, vrijstaand, in een hele dure buurt, maar voor mij aan de verkeerde kant van het land. En ik heb helemaal geen zin in al die rompslomp dus nu hoop ik maar dat de bezitter van dat huis daar nog heel veel jaren in uitstekende gezondheid kan doorbrengen.
ik voel mij als een kerstboom zonder piek
Wat een grappig onderwerp .

Ik ga niks erven denk ik. De smaak van mijn ouders is niet mijn smaak. Maar misschien krijg ik een leuke vintage stoel of lamp. Ze zijn altijd erg geordend geweest, dus geen meuk.
40 handtassen.
Wat ik moet met 40 handtassen die mijn stijl niet zijn ... geen idee.
Maar schoonmoeder probeert ze nu al te slijten aan haar schoondochters.

Decoratie-materiaal voor de komende 100 jaar.
Ik decoreer mijn huis nooit.

Mijn ouders doen stelselmatig zelf weg.
Bij mijn schoonmoeder gaat het ons ettelijke containers kosten.
Zelfs de kringwinkel of een opkoper wil 98 % niet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Mijn vader is al even overleden en alles van hem is naar mij en mijn kinderen gegaan , heeft mijn moeder aan ze gegeven. Mijn moeder is ook overleden en aangezien ik enig kind ben heb ik ook alles geërfd. Eea is naar kringloop gegaan , naar haar zussen, naar mijn dochter . Haar mooie servies en wat sieraden voor mezelf. Mijn ouders hadden geen geld. Gewoon “arbeiders “ gezin die rondkwamen van klein pensioen. Dus er was geen sprake van een echte erfenis van grote financiële waarde.
thistle schreef:
02-12-2025 18:41
Meer dan 1000 halvarine kuipjes. Leeg dus. Want je zal het maar net nodig hebben, bijvoorbeeld als je iets wilt invriezen.
Toen mijn moeder verhuisde naar een appartement, trof mijn broer 297 bakjes van de Chinees aan. Want ‘handig om iets in te vriezen’. Hij heeft ze ook nog geteld ook :rofl:
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Lady*Voldemort schreef:
02-12-2025 19:06
Met een beetje pech ga ik een huis erven. Mooi huis hoor, vrijstaand, in een hele dure buurt, maar voor mij aan de verkeerde kant van het land. En ik heb helemaal geen zin in al die rompslomp dus nu hoop ik maar dat de bezitter van dat huis daar nog heel veel jaren in uitstekende gezondheid kan doorbrengen.
Snap ik helemaal. Ik vond het hele proces rondom huis erven en verkopen ook vrij stressvol en tijdrovend.

Dat huis zal ook wel wat opleveren, dus ik zou het leeg laten halen door zo’n hier genoemd bedrijf, een schoonmaker erdoor sturen en eventueel nog zo’n styliste via de makelaar, en dan de makelaar het verkoopwerk laten doen. En daar die mensen ook de sleutel laten ophalen. dan hoef je hooguit maar een paar keer die kant op.
Bij mijn ouders: een lelijk schilderij, boerenbond servies.
Schoonouders (voor mijn partner dus): de margarine kuipjes, douchespul voor ons hele leven, alles wat je ooit nog een keer ergens voor zou kunnen gebruiken.

Van mijn opa en oma georven: al hun douwe experts zegels. Ik heb er een mooie houten theedoos voor uitgekozen. ❤️
Niet veel, want mijn ouders wonen in een kleine huurwoning waar niet veel spullen staan, behalve de ‘normale’ meubels die wel richting de kringloop zullen gaan. Verder geen waardevolle dingen of grote geldbedragen. Er zijn wel wat snuisterijen die nog van mijn overgrootouders geweest zijn, daarvan zou ik wat van willen hebben. Gewoon als herinnering, maar dat komt t.z.t. wel goed. Hopelijk duurt dat nog heel lang!
Ik ga mijn afbetaald ouderlijk huis erven. Het jammere is alleen dat er al bijna 25 jaar nul onderhoud is gepleegd. En ik wil me niet eens een voorstelling maken van de ellende die ik binnen aan ga treffen.

Mijn pa van 85 die in die puinhoop leeft spoort op een zeer opmerkelijke manier voor geen meter. Hoe armoediger en ellendiger de situatie, hoe gelukkiger hij lijkt te zijn. Gelukkig heeft ie om dezelfde reden wel een vette bankrekening want ja, iets fatsoenlijks kopen doet hij nooit.

Met die bankrekening kan ik misschien ooit nog zorgen dat die bouwval toch wordt verkocht. Heb er nu al zin in, not.

Van mijn moeder ga ik een minstens 80 jaar oud doosje met gevulde miniatuurparfumflesjes erven :heart:.
Ik ga een zoveel-delige encyclopedie erven.
Ik heb al een plaatsje in de papierbak gereserveerd :lol:
Mugske schreef:
02-12-2025 19:27
Van mijn opa en oma georven: al hun douwe experts zegels. Ik heb er een mooie houten theedoos voor uitgekozen. ❤️
Deze heb ik ook van mijn opa en oma geërfd.
Ergens vind ik het wel iets sneus ofzo. Die mensen hebben hun hele leven met ziel en zaligheid zegeltjes lopen knippen en sorteren en hebben er uiteindelijk nooit iets voor kunnen kopen. Het zat echt gebundeld per 1000, dus ze zijn er destijds ook wel echt bewust mee bezig geweest.
Zo jammer dat er zoveel ‘tijd’ in is gestoken zonder er resultaat van te hebben gehad.
martje55 schreef:
02-12-2025 18:43
Ik snap dat je er niks mee kunt, maar ik vind het wel schattig, al die kiezels van verschillende stranden.
Ik heb iemand gevonden die er wel blij mee was.

(Ik dacht eerst dat-ie een grapje maakte toen hij mij bedankte.
Als in: "bedankt voor die zakken met stenen, ik voel het nog in mijn rug!"
Maar hij was er echt blij mee.)
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
De lelijke 50 jaar oude lundia meubels van mijn ouders denk ik. En hun lelijke maar dure huis. En een of twee honden met of zonder trauma. En verder maken ze alles op :-D
Vooral snuisterijen hier; een scheidsrechtersfluitje van mijn vader, borrelglaasjes van oma, trouwboekje van mijn ouders etc.
Wij hebben het huis laten leeghalen nadat we er zelf spullen hadden uitgehaald. Bij mijn schoonouders heb ik het samen met mijn man gedaan omdat schoonvader geen vreemden erbij wilde (hij leeft nog)
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Heel veel nepbloemen/planten. Mijn moeder heeft een vreselijke smaak. Ik heb al gezegd dat ik ze allemaal op haar graf ga zetten haha.
Een heel bijzonder schilderij dat ooit aan mijn betovergrootvader is geschonken, dat gewild en gezocht is door een museum en waarvan niemand weet dat dit schilderij nu nog bij mijn ouders aan de muur hangt…

Het schilderij is nogal groot en lelijk, maar heeft wel een behoorlijke waarde; misschien kunnen we het te zijner tijd nog aan het museum slijten of in bruikleen geven.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
LemoosGaatDoor schreef:
02-12-2025 19:26
Toen mijn moeder verhuisde naar een appartement, trof mijn broer 297 bakjes van de Chinees aan. Want ‘handig om iets in te vriezen’. Hij heeft ze ook nog geteld ook :rofl:
Geweldig. Dit zijn de voorbeelden die ik zocht. Hier vrolijk ik helemaal van op.

Die handtassen van die die schoonmoeder aan haar kleindochters probeert te leuren, is ook zo typisch. Met de 'warme hand' komt hier niets onze kant op (ik stel altijd een hele grote geldgift voor) maar dan krijg ik opeens wel een veertig jaar oude muffige bontmantel met motgaatjes . "Omdat je zo van vintage kleding houdt."

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven