Welke meuk ga jij erven?
dinsdag 2 december 2025 om 15:33
Luchtig topic (hopelijk). Een vriendin vertelde laatst dat er een heel groot olieverf naaktportret van haar moeder bestaat. Die hangt al vijftig jaar in de slaapkamer van haar ouders. Maar wat moet je er zelf later mee? Naar de kringloop is harteloos, je eigen slaapkamer is ongemakkelijk en dan heb ik het nog niet eens over de woonkamer. ("Dag buurman. Ja inderdaad, uit dat geboortekanaal ben ik ooit gekomen.")
Zelf mag ik me in de toekomst verheugen op een postzegel- en muntenverzameling waarvan de samensteller in de jaren 80/90 ervan overtuigd was dat het ooit zeer veel geld waard zou zijn. De verzamelingen zijn al minstens twintig jaar niet meer aangevuld, het staat alleen maar ergens stof te vangen.
Wat krijg jij ooit later in je bezit? De 200 kerststallen van oma? Star Trek-videobanden? En wat zijn je plannen ermee?
Zelf mag ik me in de toekomst verheugen op een postzegel- en muntenverzameling waarvan de samensteller in de jaren 80/90 ervan overtuigd was dat het ooit zeer veel geld waard zou zijn. De verzamelingen zijn al minstens twintig jaar niet meer aangevuld, het staat alleen maar ergens stof te vangen.
Wat krijg jij ooit later in je bezit? De 200 kerststallen van oma? Star Trek-videobanden? En wat zijn je plannen ermee?
maandag 8 december 2025 om 20:02
En dit doet me ook vaag denken aan de verjaardag van mijn oma toen ze 80 werd. Haar kinderen die dichtbij woonden hadden al heel tactisch op bepaalde spullen stickertjes geplakt, als claim dat zij dat zouden erven. Mijn ouders niet want door de afstand kwamen we er niet vaak.
In die tijd was de magnetron net nieuw en kwamen een oom en tante met een magnetron als cadeau. Niet dat opa en oma die ooit zouden gebruiken want veel te nieuwerwets natuurlijk. Dus meteen een stickertje ingeplakt.
Als wraak is oma 102 geworden, en heeft mijn vader toen de 22-jarige nauwelijks gebruikte magnetron in de richting van die oom en tante geduwd bij het verdelen van de spullen
In die tijd was de magnetron net nieuw en kwamen een oom en tante met een magnetron als cadeau. Niet dat opa en oma die ooit zouden gebruiken want veel te nieuwerwets natuurlijk. Dus meteen een stickertje ingeplakt.
Als wraak is oma 102 geworden, en heeft mijn vader toen de 22-jarige nauwelijks gebruikte magnetron in de richting van die oom en tante geduwd bij het verdelen van de spullen
maandag 8 december 2025 om 20:16
Ohh ikje: zelf stickertjes plakken vind ik wel heel erg zielig hoor! Dat kan bijna in het gierige topic. En de actie van je vader vind ik dan heel geestig. Een jeetje, voor een magnetron
.
Mijn broer heeft het Omega horloge van papa gehad. Kwam mijn moeder wel lief vragen of ik daar oké mee was… TUURLIJK! Alsof ik daar een probleem mee zou hebben (maar vond het schattig dat ze het vroeg).
Mijn broer heeft het Omega horloge van papa gehad. Kwam mijn moeder wel lief vragen of ik daar oké mee was… TUURLIJK! Alsof ik daar een probleem mee zou hebben (maar vond het schattig dat ze het vroeg).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 8 december 2025 om 20:46
Nou, die magnetron waren ze toch vast wel heel blij mee
.
Ik heb ook dingen die voor mij waarde hebben, maar ik denk niet dat mijn kind er ooit iets mee wil. Mijn oma was bv hoedenmaakster, had een eigen atelier. Ik heb niet veel van haar, maar wel een stukje hoedenband. Dat heeft voor mij emotionele waarde, maar ik heb mijn oma ook goed gekend. Mijn kind totaal niet, dus ik kan me heel goed voorstellen dat zij dat soort dingen niet gaat bewaren. Snap ik, je kunt niet alles generaties ergens opslaan.
Ik heb ook dingen die voor mij waarde hebben, maar ik denk niet dat mijn kind er ooit iets mee wil. Mijn oma was bv hoedenmaakster, had een eigen atelier. Ik heb niet veel van haar, maar wel een stukje hoedenband. Dat heeft voor mij emotionele waarde, maar ik heb mijn oma ook goed gekend. Mijn kind totaal niet, dus ik kan me heel goed voorstellen dat zij dat soort dingen niet gaat bewaren. Snap ik, je kunt niet alles generaties ergens opslaan.
maandag 8 december 2025 om 20:52
Mijn man heeft overigens veel geërfd van zijn familie. Meubelstukken, schilderijen, grote dingen dus en een deel ervan staat ook nog in een gezamenlijke opslag van hem en zijn broers/zussen en hij heeft dat echt als een last ervaren. Eerst als een verplichting om het allemaal "aan te nemen" omdat daar toch best wel wat druk op lag en daarna een last om het allemaal mee te nemen en op een bepaalde, gekke manier ook het leven van anderen te leiden, als het ware. Bij zijn scheiding heeft hij het overgrote deel weggedaan en daar was (en is) hij ontzettend blij mee.
maandag 8 december 2025 om 22:51
Nee, dat klopt helemaal natuurlijk. Maar je weet het niet allemaal vantevoren. Dan dacht zij dat er allemaal nog goeie waardevolle spullen lagen maar dat bleek later veel rommel te zijn. Een rek vol flessen wijn, sommige waren duur geweest, maar allang zuur geworden. Verouderde en kapotte apparaten maar zij was al vergeten dat ze kapot waren, ze had alleen onthouden dat ze veel geld gekost hadden. We vonden ook waardevolle en mooie spullen hoor, mooie serviezen die nog naar mensen zijn gegaan. Maar het was veel uitzoekwerk en er is veel weggegaan wat ik wel had willen houden als ik de ruimte had gehad.
Harba lorifa
maandag 8 december 2025 om 23:06
Maar dat is dan ook naar wanneer je een sociale verplichting voelt om het aan te nemen. Dan staat het ook maar in de opslag. Ik heb een hekel aan te veel spullen en het niet meer hebben van overzicht.Lori schreef: ↑08-12-2025 20:52Mijn man heeft overigens veel geërfd van zijn familie. Meubelstukken, schilderijen, grote dingen dus en een deel ervan staat ook nog in een gezamenlijke opslag van hem en zijn broers/zussen en hij heeft dat echt als een last ervaren. Eerst als een verplichting om het allemaal "aan te nemen" omdat daar toch best wel wat druk op lag en daarna een last om het allemaal mee te nemen en op een bepaalde, gekke manier ook het leven van anderen te leiden, als het ware. Bij zijn scheiding heeft hij het overgrote deel weggedaan en daar was (en is) hij ontzettend blij mee.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 8 december 2025 om 23:42
Jemig, bij leven al stickertjes op spullen gaan plakken. Bij het idee alleen al voel ik gewoon die slipper van mijn moeder al op mijn kont
Vandaag kreeg ik een erfstuk geleverd door mijn neef. Van een oudtante van ons die ooit met een RAF piloot is getrouwd en geëmigreerd naar Engeland. Alleen mijn neef en ik kregen iets, mijn zus, broer en nicht niet. Neef ging het ophalen in Oostende (per container aangevoerd). Hij heeft ooit in haar bijzijn veertig jaar geleden als jongetje staan loeren naar de verzameling Swarovski beeldjes die onze oma in een vitrinekastje had staan. Dat heeft ze onthouden want zij heeft 70 jaar aan verzamelen van Swarovski en Baccarat kristal aan hem nagelaten
. Wel inclusief twee hele mooie, maar grote, vitrinekasten van wortelnotenhout. Ik kreeg een kleine art deco commode. Die dus klaarblijkelijk ooit een set vormde met de kaptafel van oma die ik heb. Ik denk dat opa haar dat heeft verteld. Misschien vond ze dat het weer bijeen moest komen? Ik ben er wel heel blij mee want het is prachtig en een praktisch formaat voor in een doorsnee huis.
Vandaag kreeg ik een erfstuk geleverd door mijn neef. Van een oudtante van ons die ooit met een RAF piloot is getrouwd en geëmigreerd naar Engeland. Alleen mijn neef en ik kregen iets, mijn zus, broer en nicht niet. Neef ging het ophalen in Oostende (per container aangevoerd). Hij heeft ooit in haar bijzijn veertig jaar geleden als jongetje staan loeren naar de verzameling Swarovski beeldjes die onze oma in een vitrinekastje had staan. Dat heeft ze onthouden want zij heeft 70 jaar aan verzamelen van Swarovski en Baccarat kristal aan hem nagelaten
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in