LAT-verkering is ziek - ga jij er heen?

03-12-2025 12:53 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb sinds een klein jaar verkering (beiden 50+). We wonen niet samen - allebei nog thuiswonende kinderen - en wonen een klein uurtje bij elkaar vandaan. Zien elkaar als we geen kinderen hebben dus niet supervaak. Komend weekend zouden we samen zijn.

Nu is hij sinds vandaag ziek. Een virus. Koorts, spierpijn, hoofdpijn en diarree. Had hem net aan de telefoon en hij sprak de verwachting uit dat ik misschien het weekend wel naar hem kon komen.

Ik zou hem graag komen vertroetelen hoor maar ik zit eigenlijk niet zo te wachten op zijn virus. Heb een kwetsbare dochter die straks weer naar mij komt waar ik voor moet zorgen en het is niet handig als hij mij aansteekt en ik vervolgens haar. Ze is net herstelt van weer de zoveelste longontsteking. Als ik dat uitleg snapt hij dat wel. Maar ergens voel ik me toch ook schuldig. Als dochter er niet was geweest zou ik namelijk ook niet staan te springen om aangestoken te worden.

Hoe doen jullie dat? Het is vooral even wennen. Ik kom uit een lange relatie en dan hielden we altijd afstand als de ander ziek was. Omdat iemand voor dochter moest zorgen maar ook omdat wij niet zo liefdevol naar elkaar waren dat we voor elkaar zorgden. Nieuwe vriend zou direct op de stoep staan als ik ziek was. Dat weet ik vrij zeker.

Voel ik me terecht schuldig?
Zou ook liever niet gaan, maar ook nog even afwachten. Als hij vrijdag zich alweer een stuk beter voelt, zou ik wel gaan.
Wij hadden ook een lat relatie voor we samenwoonden, en bij ziekte was het wisselend of we elkaar zagen.

Nu heb ik geen kinderen die zoals jouw kind erg kwetsbaar is.

Maar ik zou in niet gaan als ik jou was.

Neem lekker de tijd voor jezelf ook weleens fijn.

En mogelijk voor hem ( zou ik wel vinden) ook fijn om juist alleen thuis uit te zieken.

Ik, maar dat ben ik, wil het liefst bij een stevig virus alleen zijn.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Ik vind het een legitieme reden om niet te gaan en ik zou me niet schuldig voelen.
Hij redt zich toch gewoon zonder jou? Je bent er vandaag en morgen ook niet.
Als hij ziek is, heb je er toch helemaal niks aan om naar hem te gaan? Kun je naast hem gaan zitten of liggen, en dan wat?
Sla gewoon dit weekend over en kijk hoe het volgende week gaat.
Ik zou niet gaan.
- Je wilt je dochter niet aansteken.
- Je wilt zelf niet ziek worden.

Als partner of ik ziek waren, dan bestond voor elkaar zorgen: eventueel iets speciaals halen/brengen qua medicijnen of eten (bv soep). En het huishouden gewoon door laten lopen.
Als het een LAT-relatie is, dan zou ik op verzoeken eventueel wat boodschappen/medicijnen afgeven. Geen idee wat ik meer zou moeten doen?

Dus reden 3:
- Waar heeft hij mij voor nodig dan?
dianaf wijzigde dit bericht op 03-12-2025 13:19
5.91% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Maar het duurt nog 3 dagen voordat het weekend is. Kan best dat ie dan niet meer besmettelijk is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Inderdaad, misschien kun je iets liefs op afstand regelen? Eten en wat boodschappen laten bezorgen? Langsrijden met een Kruitvat-pakket : zakdoeken, keelsnoepjes etc.
Daar zijn en je laten aansteken lijkt me een slecht idee.
Terecht punt om zelf niet aangestoken te willen worden. Zou hij het gebaar kunnen waarderen van bijv. een pannetje soep dat jij voor de voordeur neerzet oid?

Ik heb in mijn huidige relatie een poos geLAT en dat was grotendeels in onze studententijd, maar ik kan me niet herinneren dat wij bij elkaar langs gingen als een van de twee nog echt ziek was. De dingen die dan nog enigszins gaan (bijv. samen serie kijken) deden we dan gewoon op afstand.

Inmiddels wonen we in een huis dat te klein is om afstand van elkaar te houden bij ziekte, dus wij zorgen dan wel voor elkaar.
Ik zou niet het hele weekend blijven zoals gepland, maar toch zeker wel langsgaan om lekkere kippenbouillon te maken en te blijven eten. Misschien zou ik ook een wasje draaien of de stofzuiger door de woonkamer halen... dus niet per se rondhangen voor de gezelligheid, maar wel een beetje ondersteunen met de dingen waar je geen energie voor hebt als je ziek bent. Omdat ik dat zelf heel fijn zou vinden.

De kans dat je besmet raakt is zo ook kleiner dan wanneer je samen op de bank onder een deken een film zou kijken. Overnachten zou ik dan weer niet doen. Zonder dochter misschien wel. Bij ziekte houden vriend en ik thuis afstand en zoenen niet, maar we slapen wel gewoon in één bed. We hebben elkaar zo nog niet aangestoken, zelfs niet toen ik corona had.

Je zou hem nog kunnen vragen een mondkapje op te doen, dat doen verkouden mensen in Japan en China toch om de omgeving niet te besmetten?
Ik zou wel gaan. Het weekend is nog drie dagen weg, en als je ziek bent is het ook heel fijn soms om even niet alleen te zijn.

Maar ik ben nooit zo bang om aangestoken te worden heb best wel een ijzeren weerstand na jaren werken in de zorg
where ever you go, go with your heart
Het zou er voor mij ook aan liggen hoe iemand zich in het weekend voelt. Als hij zich nog heel slecht voelt en primair in bed wil liggen, heb je er ook niet zoveel te zoeken denk ik ? Ga je dan daar tv zitten kijken?

Als hij weer een beetje op is, en beetje kan aanrommelen in huis, en misschien een wandeling zou ik het wel overwegen. Dat kun je dan ook overleggen. Of je gaat wel even langs, je kookt wat lekkers, je helpt een beetje in huis, maar je slaapt bijv wel thuis.

Ik zou denk wel kijken of ik iets thuis kan laten bezorgen morgen. Als je alleen woont en je bent ziek kan best wel heel 'alleen' voelen vind ik zelf altijd, dus het is fijn als iemand dan extra aan je denkt.
Ik zou niet gaan. Toen mijn man en ik nog niet samenwoonden, gingen we ook niet naar elkaar toe als een van ons ziek was. Weekend later zagen we elkaar dan weer.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Je voelt je niet terecht schuldig, ik zou ook niet gaan.

Ik zit zelf ook nooit te wachten op virussen en houdt afstand op alles wat snottert en een extra motivatie is dan inderdaad ook nog je dochter.

Je schuldig voelen is misschien iets om wat meer over te lezen, dat je dat niet zo snel doet. Je mag vooral eerst van jezelf houden.
Laat vooral je schuldgevoel los!

Voor nu zou ik zeggen, dat jullie het vrijdag opnieuw bekijken. Dat je graag langskomt, maar alleen als het verantwoord is mbt je dochter
Toen ik nog LAT-te hield dat ons niet tegen, we gingen dan net voor de ander zorgen, koken,...
Ik werk in de zorg en kom vaak bij mensen met virussen... ga het dus zeker niet laten om bij mijn partner langs te gaan.
Mensen die getrouwd zijn kunnen elkaar ook niet ontwijken.

Het is net op zo'n moment, wanneer ik ziek ben, dat ik me heel erg alleen voel en zou wensen dat er iemand is om me wat in de watten te leggen. Als ik zou latten en hij is er niet voor mij op dat moment zou ik me afvragen wanneer dan wel...

Met je dochter is het uiteraard anders... weet niet goed wat ik dan zou doen...
Zonder een vatbare dochter zou ik zeker gaan. Juist als iemand ziek is heeft ie toch wat aandacht en andere hulp nodig?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Ik zou in normale omstandigheden wel gaan. Een relatie is voor mij ook zorgen en uitkijken voor elkaar. Ook in een LAT relatie. Zeker nu je ook vrij zeker weet dat hij hetzelfde zou doen voor jou.

Maar als het echt erg vervelende gevolgen kan hebben voor je dochter dan zou ik niet gaan, maar daar zou ik mij dan niet schuldig over voelen. Je kunt er nu eenmaal niks aan doen.
Ik vind dat hij nogal wat van je vraagt met een dochter met verminderde weerstand.

Al ging het alleen om jou: wie heeft er trek in om het risico te lopen 3 tot 5 dagen door de plee te spoelen?

Dat ga je toch niet opzoeken?

En daarbovenop nog je dochter die bij je in huis woont en waarbij het nog harder aankomt.

Met corona zo vers in het geheugen zijn we allemaal wat bewuster van besmettelijkheid toch?

Collega's die met verhoging zitten te snotteren op kantoor schoppen we naar huis.

In de hele zorgsector geeft niemand elkaar nog een hand.

En met LAT-relaties beschuldigen we ze niet meer onromantisch te zijn als we geen verpleegster komen spelen.
Ik ga het idd nog even aankijken. Overigens begint ons weekend samen op donderdagavond na het werk. Dus morgen al. Dus dan begint het dilemma over wel of niet gaan. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat hij morgen al is opgeknapt.

Ik denk dat ik naast schuldgevoel het ook wel echt jammer vind om niet te gaan. Deze man is altijd zo onwijs lief en zorgzaam voor mij dat ik hem graag die liefde en aandacht terug had gegeven op een moment dat hij dat een keer nodig heeft. Maar ik moet toch voor dochter kiezen in dit geval dus zolang hij nog echt ziek is ga ik dan maar niet.
Je kunt misschien ook lief en zorgzaam zijn op afstand.

Laat je de traiteur kippensoep bezorgen.

Kijk je samen een film met videobellen aan.

Als je zondag even in de middag langs gaat is de besmettelijkheid al een stuk afgenomen
Evadewit1974 schreef:
03-12-2025 14:47
Ik ga het idd nog even aankijken. Overigens begint ons weekend samen op donderdagavond na het werk. Dus morgen al. Dus dan begint het dilemma over wel of niet gaan. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat hij morgen al is opgeknapt.

Ik denk dat ik naast schuldgevoel het ook wel echt jammer vind om niet te gaan. Deze man is altijd zo onwijs lief en zorgzaam voor mij dat ik hem graag die liefde en aandacht terug had gegeven op een moment dat hij dat een keer nodig heeft. Maar ik moet toch voor dochter kiezen in dit geval dus zolang hij nog echt ziek is ga ik dan maar niet.
Verstandig.
Uiteraard kun je vragen of je hem iets kunt brengen (als het qua afstand te doen is). En regelmatig een berichtje doen om te vragen hoe het gaat.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Juist een groot voordeel van niet onder één dak wonen, je hoeft elkaar niet onvermijdelijk aan te steken. Zou wat zijn als ik mezelf alsnog laat besmetten, alleen om hem een plezier te doen. Liefde is toch geen wedstrijd wie het meest snot vangt?

Fruitmand opsturen, even lief videobellen en lekker in z’n éentje laten uitpuffen verder..
Ik zou het niet doen ivm je dochter.

Maar moeilijk is het wel hoor. Ik weet dat ik volgende week ziek ga zijn. En partner heeft astma. Maar dit is de belangrijkste week van het jaar. De leukste ook. Ik ben vrijwillig Hoofdpiet bij een aantal goede doelen. Superleuke week. Allemaal blije koppies, elke dag, en allemaal hebben ze wel wat. Vriend heeft gelukkig een sterk gestel maar zelfs weet ik dat ik juist omdat ik geen kinderen gewend bent, een overdosis kind me echt een snotneus op zijn minst gaat opleveren.
Als ik zou weten dat hij het op prijs zou stellen, zou ik persoonlijk wel langs gaan. Met boodschappen, een pan soep etc. En aanbieden e.e.a. in huis te doen (wasje draaien, even stofzuigen, keuken, bed verschonen etc.).
Maar m'n dan wel vriendelijk verzoeken uit mijn buurt te blijven en evt. een mondkapje te dragen.
En daarna weer naar huis.

Het is toch heel fijn om wat voor iemand waar je van houdt te kunnen zorgen en v.v.?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven