Valt dit onder seksueel misbruik?
woensdag 3 december 2025 om 15:12
Hoi allen,
De laatste tijd is mijn leven een ware rollercoaster. Momenteel ben ik afwachting van traumabehandeling voor traumagerelateerde klachten die voortkomen uit de familiare sfeer. Denk hierbij dan aan mentale, fysieke en seksuele mishandeling. Helaas is er een wachtlijst en weet ik dus nog niet wanneer ik aan de beurt ben, maar ik heb wel onderhoudende gesprek met de psycholoog van de huisarts en een coach.
Een nadelige bijkomstigheid van alles wat er momenteel in mijn hoofd rond spookt, is dat er weer veel oude herinneringen boven komen drijven. En ik zou er graag een tegen jullie aan willen houden, die los staat uit de gebeurtenissen uit de familiare sfeer.
Toen ik een jaar of 6 was, had ik bij ons thuis afgesproken met een vriendje om te spelen. Hij was ietsje ouder dan ik, maar niet meer dan 1 jaar verschil. Op een begeven moment vertelde hij over bepaalde handelingen die erg lekker waren en die wilde hij graag bij mij uitproberen. We waren beiden naakt, ik moest vooroverbukken, enzovoorts. Op een begeven moment gingen we verder onder de dekens waarbij ik hem aan moest raken. Ik weet nog dat ik echt geen enkel idee had wat dit allemaal moest betekenen en wat hier nu precies zo lekker aan was. Het was een jongentje met veel overtuigende woorden, ondanks dat hij ongeveer 7 was, dus ik ging er maar in mee. Op begeven moment kwam mijn moeder binnen en zij was heel boos dat we naakt waren en schoolvriendje werd naar huis gestuurd. En er is nooit meer over gesproken, vlak daarna verhuisde me we maar dit is niet gerelateerd aan bovenstaande situatie.
Ik heb me jaren voor deze situatie geschaamd, het voelde alsof het mijn schuld was want het had niet gemogen. Deze herinnering komt de laatste tijd weer veel naar boven en eigenlijk probeer ik het voor mezelf een naampje te geven. Want... valt dit onder seksuele mishandeling/misbruik/aanranding omdat hij zo jong was?
Het zit me zo dwars omdat er steeds meer gebeurtenissen uit mijn leven omhoog komen die mij gevormd hebben tot de persoon die ik nu ben. Het lukt me 'eindelijk' dit te erkennen en ook hardop te benoemen richting mensen. Onder andere het seksuele misbruik uit de familiare sfeer is namelijk heel veel jaren in de doofpot gestopt door andere familieleden en het voelt alsof ik eindelijk een stem heb.
De laatste tijd is mijn leven een ware rollercoaster. Momenteel ben ik afwachting van traumabehandeling voor traumagerelateerde klachten die voortkomen uit de familiare sfeer. Denk hierbij dan aan mentale, fysieke en seksuele mishandeling. Helaas is er een wachtlijst en weet ik dus nog niet wanneer ik aan de beurt ben, maar ik heb wel onderhoudende gesprek met de psycholoog van de huisarts en een coach.
Een nadelige bijkomstigheid van alles wat er momenteel in mijn hoofd rond spookt, is dat er weer veel oude herinneringen boven komen drijven. En ik zou er graag een tegen jullie aan willen houden, die los staat uit de gebeurtenissen uit de familiare sfeer.
Toen ik een jaar of 6 was, had ik bij ons thuis afgesproken met een vriendje om te spelen. Hij was ietsje ouder dan ik, maar niet meer dan 1 jaar verschil. Op een begeven moment vertelde hij over bepaalde handelingen die erg lekker waren en die wilde hij graag bij mij uitproberen. We waren beiden naakt, ik moest vooroverbukken, enzovoorts. Op een begeven moment gingen we verder onder de dekens waarbij ik hem aan moest raken. Ik weet nog dat ik echt geen enkel idee had wat dit allemaal moest betekenen en wat hier nu precies zo lekker aan was. Het was een jongentje met veel overtuigende woorden, ondanks dat hij ongeveer 7 was, dus ik ging er maar in mee. Op begeven moment kwam mijn moeder binnen en zij was heel boos dat we naakt waren en schoolvriendje werd naar huis gestuurd. En er is nooit meer over gesproken, vlak daarna verhuisde me we maar dit is niet gerelateerd aan bovenstaande situatie.
Ik heb me jaren voor deze situatie geschaamd, het voelde alsof het mijn schuld was want het had niet gemogen. Deze herinnering komt de laatste tijd weer veel naar boven en eigenlijk probeer ik het voor mezelf een naampje te geven. Want... valt dit onder seksuele mishandeling/misbruik/aanranding omdat hij zo jong was?
Het zit me zo dwars omdat er steeds meer gebeurtenissen uit mijn leven omhoog komen die mij gevormd hebben tot de persoon die ik nu ben. Het lukt me 'eindelijk' dit te erkennen en ook hardop te benoemen richting mensen. Onder andere het seksuele misbruik uit de familiare sfeer is namelijk heel veel jaren in de doofpot gestopt door andere familieleden en het voelt alsof ik eindelijk een stem heb.
woensdag 3 december 2025 om 15:41
Goh, heftig om te lezen..
Het maakt eigenlijk niet uit welk naampje je eraan geeft. Jij hebt dit als grensoverschrijdend ervaren, je hebt er last van en dat is volledig legitiem. Soms kan het juist zwaarder voelen als je het meteen een etiket geeft, alsof het nog groter of erger wordt dan de ervaring zelf. Laat het gewoon zijn zoals het is, voel wat je voelt, en probeer jezelf niet te forceren tot een definitie.
Het maakt eigenlijk niet uit welk naampje je eraan geeft. Jij hebt dit als grensoverschrijdend ervaren, je hebt er last van en dat is volledig legitiem. Soms kan het juist zwaarder voelen als je het meteen een etiket geeft, alsof het nog groter of erger wordt dan de ervaring zelf. Laat het gewoon zijn zoals het is, voel wat je voelt, en probeer jezelf niet te forceren tot een definitie.
woensdag 3 december 2025 om 15:44
Ook meegemaakt. Zelf nooit afgevraagd of dit valt onder misbruik.
Herken wel het schaamtegevoel. Maar denk dat dit bij mij ook kwam omdat ik uit een zwaar gereformeerd gezin kom, daar was alle wat te maken had met naakt/ seks vies. Dus ook op latere leeftijd nog heel lang last gehad van schaamtegevoel.
Herken wel het schaamtegevoel. Maar denk dat dit bij mij ook kwam omdat ik uit een zwaar gereformeerd gezin kom, daar was alle wat te maken had met naakt/ seks vies. Dus ook op latere leeftijd nog heel lang last gehad van schaamtegevoel.
woensdag 3 december 2025 om 15:44
Ik denk niet dat het helpt er een naam aan te (willen) geven. Ik werk binnen de traumazorg en wat het belangrijkste is en blijft is 'op welke wijze heb je er last van en wat heb je nodig om klachten te verlichten'. Dat het vaker op komt en vervelende gevoelens omhoog haalt is validatie genoeg dat je eraan mag werken in therapie. Veel succes met je traject!
woensdag 3 december 2025 om 15:46
woensdag 3 december 2025 om 16:11
Ik sluit mij aan bij bovenstaande reacties: het is niet zoveel zin om hier een wel/geen seksueel misbruik etiket op plakken. Jij hebt last (gehad) van dit incident, neem dit daarom straks mee in je traumabehandeling.
Dat gezegd hebbende: gezien de destijds hele jonge leeftijd van jullie beiden zou ik dit zelf niet onder seksueel misbruik scharen. Kinderen van deze leeftijd horen wel eens iets, zien wel eens iets en imiteren dan dat zonder dat er sprake van daadwerkelijk seksueel gedrag/gevoelens. (Vergelijk het een beetje met 'oorlogje spelen'.) Er zit
Dat gezegd hebbende: gezien de destijds hele jonge leeftijd van jullie beiden zou ik dit zelf niet onder seksueel misbruik scharen. Kinderen van deze leeftijd horen wel eens iets, zien wel eens iets en imiteren dan dat zonder dat er sprake van daadwerkelijk seksueel gedrag/gevoelens. (Vergelijk het een beetje met 'oorlogje spelen'.) Er zit
woensdag 3 december 2025 om 18:53
Als kind van die leeftijd deed ik ook "dat soort dingen", zowel met mijn vriendin als haar broertje. Was vreemd en spannend spel, maar nooit als vervelend ervaren.
Geen idee meer of dit van mijn moeder mocht.
Zoals ik er nu op terugkijk was het wel onderdeel van mijn seksuele ondekkingstocht al zou ik dat toen niet zo gelabeld hebben.
Had voor mij in iedergeval niks met misbruik te maken.
Geen idee meer of dit van mijn moeder mocht.
Zoals ik er nu op terugkijk was het wel onderdeel van mijn seksuele ondekkingstocht al zou ik dat toen niet zo gelabeld hebben.
Had voor mij in iedergeval niks met misbruik te maken.
woensdag 3 december 2025 om 19:16
Ik durf het niet te googlen maar ik heb ooit eens gelezen dat dit soort zaken op deze leeftijd heel gewoon zijn, maar dat het tegelijkertijd ook goed is als een volwassene het begrenst. Er was natuurlijk geen volwassene bij om het te begrenzen op dat moment, dat snap ik.
Maar dan schijnt het dus normaal gedrag te zijn bij deze leeftijd dat je erachter komt dat dergelijke handelingen fijn voelen, en dat is dus (onder normale omstandigheden) ook nog niet gekoppeld aan seks, maar gewoon aan een prettige lichamelijke sensatie. En dat dat als vriendjes samen uitgezocht wordt, is dus ook heel normaal (maar daar is het dus wel aan de ouder om in te grijpen met: ja dat kan fijn voelen, maar dit zijn privé lichaamsdelen en we zitten niet aan elkaars delen).
Kortom: geen misbruik, best normaal, maar ook heel logisch dat er veel schaamte en negatieve gevoelens bij jou zijn blijven hangen. En zoals hierboven gezegd mag je daar ook gewoon wat mee doen qua verwerking.
Maar dan schijnt het dus normaal gedrag te zijn bij deze leeftijd dat je erachter komt dat dergelijke handelingen fijn voelen, en dat is dus (onder normale omstandigheden) ook nog niet gekoppeld aan seks, maar gewoon aan een prettige lichamelijke sensatie. En dat dat als vriendjes samen uitgezocht wordt, is dus ook heel normaal (maar daar is het dus wel aan de ouder om in te grijpen met: ja dat kan fijn voelen, maar dit zijn privé lichaamsdelen en we zitten niet aan elkaars delen).
Kortom: geen misbruik, best normaal, maar ook heel logisch dat er veel schaamte en negatieve gevoelens bij jou zijn blijven hangen. En zoals hierboven gezegd mag je daar ook gewoon wat mee doen qua verwerking.
solsol wijzigde dit bericht op 03-12-2025 19:47
0.10% gewijzigd
woensdag 3 december 2025 om 19:21
Ik sluit mij aan bij eerdere reacties. Onschuldig, onderzoekend kindergedrag. Wat ik zelf ook heb gedaan.
Ik kan me ook voorstellen dat je daar als kind die verhuizing aan koppelt, het veel groter wordt. Onbedoeld. Het heeft niets met elkaar te maken, maar op die leeftijd verbindt je het toch met elkaar.
Je was ook nog maar klein.
Ik kan me ook voorstellen dat je daar als kind die verhuizing aan koppelt, het veel groter wordt. Onbedoeld. Het heeft niets met elkaar te maken, maar op die leeftijd verbindt je het toch met elkaar.
Je was ook nog maar klein.
woensdag 3 december 2025 om 19:59
Ik denk dat dit best wel wat gewicht in de schaal legt mbt het nare gevoel. Je moeder bood je geen veiligheid in een voor jou onprettige situatie.Lila-Linda schreef: ↑03-12-2025 18:53Het is vooral rot dat je moeder er zo raar op reageerde. Ze had gewoon met jou (/jullie) kunnen praten. Nu voelde jij je naar, verward en eenzaam.
En dat gevoel ben je nog niet kwijt
woensdag 3 december 2025 om 20:04
Dat lijkt me vooral gaan om onschuldig spel, zoals doktertje spelen, wat meer gericht is op observeren, kijken wat de ander heeft hooguit even aanraken.. niet gerichte seksuele handelingen bij elkaar uitvoeren, zoals volwassenen zouden doen. Wat To omschrijft klinkt niet als een onschuldige ontdekkingstocht, maar gewoon al de gerichte praktische uitvoering. Dat vind ik dus echt niet normaal, ook al zijn de kinderen zelf nog jong en niet verantwoordelijk voor hun gedrag.Solsol schreef: ↑03-12-2025 19:16Ik durf het niet te googlen maar ik heb ooit eens gelezen dat dit soort zaken op deze leeftijd heel gewoon zijn, maar dat het tegelijkertijd ook goed is als een volwassene het begrenst. Er was natuurlijk geen volwassene bij om het te begrenzen op dat moment, dat snap ik.
woensdag 3 december 2025 om 20:09
Dit klopt natuurlijk niet.Jemoederheethenk6 schreef: ↑03-12-2025 15:46Officieel is seksueel misbruik alleen tussen volwassene en kind, maar dat betekent niet dat jij hier geen last van mag hebben. De kans is groot dat dit jongetje het ook ergens vandaan heeft, vaak zie je dat kinderen dat gedrag gaan kopiëren.
Look me in the eyes and tell me what you see.
woensdag 3 december 2025 om 22:10
Hier kun je meer lezen over seksueel gedrag bij kinderen https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl ... s-2025.pdf
In het begin van het document benoemen ze dat gelijkwaardigheid, toestemming, vrijwilligheid, context en impact de pijlers zijn hoe je naar dit soort situaties moet kijken. Maar ook hoe ouders het beste kunnen reageren.
Misschien helpt het je om dit te lezen. Afgaande op je verhaal lijkt vooral de reactie van je moeder de meeste indruk op je gemaakt te hebben.
Als ze er minder dramatisch op had gereageerd had je je wellicht nu niet zo schuldig gevoeld.
Knuffel voor jou
.
In het begin van het document benoemen ze dat gelijkwaardigheid, toestemming, vrijwilligheid, context en impact de pijlers zijn hoe je naar dit soort situaties moet kijken. Maar ook hoe ouders het beste kunnen reageren.
Misschien helpt het je om dit te lezen. Afgaande op je verhaal lijkt vooral de reactie van je moeder de meeste indruk op je gemaakt te hebben.
Als ze er minder dramatisch op had gereageerd had je je wellicht nu niet zo schuldig gevoeld.
Knuffel voor jou
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
woensdag 3 december 2025 om 22:51
Of de nare gebeurtenis een trauma wordt hangt vaak af van hoe de omgeving erop reageert.
Of je iemand hebt om erover te praten of diegene aan jouw kant staat en je kan helpen om duidelijkheid te krijgen over je gevoelens over wat er gebeurd is.
Ogenschijnlijk kleine gebeurtenissen kunnen heel lang heel heftig blijven als je zo beschaamd werd, als je moeder bij jou deed.
Ik denk dat bij deze gebeurtenis wel al sprake was van grensoverschrijdend gedrag. Het was niet jullie wederzijdse nieuwsgierigheid, maar vooral zijn nieuwsgierigheid.
Dat maakt het al moeilijk en jouw moeder haar reactie is heel naar.
Of je iemand hebt om erover te praten of diegene aan jouw kant staat en je kan helpen om duidelijkheid te krijgen over je gevoelens over wat er gebeurd is.
Ogenschijnlijk kleine gebeurtenissen kunnen heel lang heel heftig blijven als je zo beschaamd werd, als je moeder bij jou deed.
Ik denk dat bij deze gebeurtenis wel al sprake was van grensoverschrijdend gedrag. Het was niet jullie wederzijdse nieuwsgierigheid, maar vooral zijn nieuwsgierigheid.
Dat maakt het al moeilijk en jouw moeder haar reactie is heel naar.
woensdag 3 december 2025 om 23:17
Dit lijkt mij meer in de sfeer van de kinderlijke seksuele ontdekking vallen. Ik heb op die leeftijd ook zoiets gedaan met een vriendinnetje: gingen we naakt op elkaar liggen. Schijnt niets geks aan te zijn op die leeftijd heb ik mij later laten vertellen door iemand die er verstand van heeft.
Dat gezegd hebbende: dat je er een beetje last van kan hebben is een ander verhaal.
Dat gezegd hebbende: dat je er een beetje last van kan hebben is een ander verhaal.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
woensdag 3 december 2025 om 23:58
Niet mee eens dat het een volwassene moet zijn. Een jongen van 16 die bepaalde handelingen doet bij een veel jonger kind zie ik ook als misbruik.Jemoederheethenk6 schreef: ↑03-12-2025 15:46Officieel is seksueel misbruik alleen tussen volwassene en kind, maar dat betekent niet dat jij hier geen last van mag hebben. De kans is groot dat dit jongetje het ook ergens vandaan heeft, vaak zie je dat kinderen dat gedrag gaan kopiëren.
TO, ik herken je schaamtegevoel. Ik had twee buurjongetjes die soortgelijk gedrag vertoonden waar ik een keer of 2 in meegegaan ben. Als ik daar aan terugdenk, krijg ik ook een vervelend gevoel, maar zie het niet als misbruik. Wel wat mijn andere, veel oudere, buurjongen heeft gedaan.
Ik hoop dat de therapie je kan helpen met je schaamtegevoel en het 'niet gezien zijn' door je moeder.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in