Wie rijdt er nog op een human powered fiets?

06-12-2025 15:56 297 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben even nieuwsgierig. Ik heb een heerlijke fiets, met versnellingen want dat is met alle bruggetjes in de stad wel erg prettig. Als ik naar m'n werk fiets ben ik drie kwartier onderweg - ook lange rechte vlakken gelukkig ;) . Maar ik peins dus niet over een elektrische fiets - ik heb lichamelijk wel wat dingetjes gehad en prijs mezelf gelukkig dat ik zelf nog kan trappen! Dus zolang ik dat kan, blijf ik lekker klassiek fietsen. En het is goed voor de conditie etc.

Uiteraard word ik door iedereen en z'n moeder op een e-bike ingehaald. En die dingen fietsen ook wel verrekte lekker. Maar ik vertik het.

Wie nog meer en waarom?
Such fun!1
Ik heb ook nog een oldskool fiets. Zelf trappen is goed voor de beentjes.
Ik ben ook zo'n fossiel. Iedere keer als ik de brug op fiets geniet ik van het feit dat mijn lijf weer normaal doet. Wel zo gezond en ook een voorbeeld voor mijn kinderen.

Ik fiets gemiddeld zo'n 40 minuten per dag, aldus mijn smartwatch.

We hebben wel een elektrische bakfiets overigens :-$ . Dat is meer een autovervanger. De kinderen zijn te groot voor een kinderzitje en niet altijd ergens met hun fiets.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
:hello:

En waarom? Daarom. Zo lang ik nog kan trappen zal ik trappen. Ik vind trouwens niks van mensen die wel een elektrieke fiets berijden, iedereen moet dat lekker helemaal zelf weten.
Graftak!
Ja ik! :hello:
Is goed voor mijn conditie.
Naar werk is een half uurtje en dat vind ik helemaal prima. En verder fiets ik hier veel in de stad waar ik toch niet zo snel kan/wil fietsen ivm het drukke verkeer.
Ik peins ook niet over een elektrische fiets. :-]
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Jahhh, oldskool!!
En als ik val, dan val ik zachter.....
Kleinezon schreef:
06-12-2025 16:02
Ik ben ook zo'n fossiel. Iedere keer als ik de brug op fiets geniet ik van het feit dat mijn lijf weer normaal doet.
Ha, ik weet over welke brug je het hebt. De volgende keer dat ik een mede-zonderling zonder accu tegenkom op die brug zal ik even zwaaien :mrgreen:
Graftak!
Nog sterker: ik rijd op een fiets waar je geen Engelse termen voor nodig hebt!
jorchugh_jor schreef:
06-12-2025 16:17
Nog sterker: ik rijd op een fiets waar je geen Engelse termen voor nodig hebt!

Een rijwiel!
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
06-12-2025 16:18
Een rijwiel!
Een vélocipède?
Hier😄😄
Nu hoef ik wel niet ver
In mijn beleving is een e-bike nog iets voor ouderen of mensen met een beperking. Ik heb dus gewoon nog een normale fiets. Die niet vaak wordt gebruikt, daar moet ik dan weer eerlijk over zijn.
Ik rijd ook nog een 'normale' fiets en ben niet van plan daarmee te stoppen. Ik vind fietsen heerlijk.

Ik vind het ook noodzakelijk. Om mijn conditie enigszins op peil te houden.
Ik heb een fiets zonder versnellingen en met terugtraprem. Wel een lichtje op batterijtjes.
Look me in the eyes and tell me what you see.
En wie speelt er nog Stap Op?
jorchugh_jor schreef:
06-12-2025 16:20
Een vélocipède?
Dat wilde ik al roepen, maar ik dacht dat Frans ook niet mocht.
Graftak!
Ik woon in een grote stad en fiets nooit langer dan een kwartier/twintig minuten. Ik zie niet in wat ik met een elektrische fiets zou moeten. Wordt hier toch alleen maar gejat.
Viva, voor (moderne?) vrouwen met een mening.
Maar owee, al die moderne fratsen, nee, daar moeten ze niets van hebben.
Blijft grappig.

O ja, ik ben al aan mijn tweede elektrische fiets bezig, maar ik rijd op een 'normaal' tempo. Ik erger me kapot aan mensen die te hard fietsen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
jorchugh_jor schreef:
06-12-2025 16:40
En wie speelt er nog Stap Op?
En wast met een wasbord?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik. Ik zie geen enkele reden om op zo'n elektrisch ding te gaan fietsen. De tijdsbesparing is minimaal en omdat je zo goed als niets doet op een elektrische fiets moet je extra gaan bewegen. Uiteindelijk kost het dus meer tijd dan een normale fiets.
Solomio schreef:
06-12-2025 16:51
Viva, voor (moderne?) vrouwen met een mening.
Maar owee, al die moderne fratsen, nee, daar moeten ze niets van hebben.
Blijft grappig.

Valt in mijn geval best mee hoor. Het elektrieke rijwiel is eigenlijk de enige moderne frats waar ik niet aan meedoe.
Graftak!
Appletje schreef:
06-12-2025 16:53
Ik. Ik zie geen enkele reden om op zo'n elektrisch ding te gaan fietsen. De tijdsbesparing is minimaal en omdat je zo goed als niets doet op een elektrische fiets moet je extra gaan bewegen. Uiteindelijk kost het dus meer tijd dan een normale fiets.
Lang niet altijd waar. Op de momenten dat ik weinig last heb van mijn artroseknieën fiets ik op de laagste ondersteuning. Echt wel dat dat beweging is, ik moet dan namelijk een fiets van 24 kilo in beweging krijgen en houden. Op de momenten dat het minder goed gaat met mijn knieën zet ik de ondersteuning hoger en ben ik dankbaar dat ik door mijn elektrische fiets überhaupt kan blijven fietsen. En ja, ook dat is beweging aldus mijn fysiotherapeut.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Ik, mijn fiets is 35 jaar oud. Ging als stadsfiets mee 'op kamers' en werd nooit gestolen.

Maar ik fiets enkel kleine stukjes, loop liever of pak de auto.
Check, hier ook een puur mechanisch barrel, zonder versnellingen en mét terugtraprem. Vanwege wat neurodiverse issues vertrouw ik mijzelf daar het meest op (in reflexen en andere fysieke reacties op het verkeer). Verder de al eerder genoemde redenen: Ik onderhoud graag mijn conditie op die manier, ik woon op 10 km van mijn werk en red dat op mijn 53e nog prima.
Calamitycat schreef:
06-12-2025 17:03
Lang niet altijd waar. Op de momenten dat ik weinig last heb van mijn artroseknieën fiets ik op de laagste ondersteuning. Echt wel dat dat beweging is, ik moet dan namelijk een fiets van 24 kilo in beweging krijgen en houden. Op de momenten dat het minder goed gaat met mijn knieën zet ik de ondersteuning hoger en ben ik dankbaar dat ik door mijn elektrische fiets überhaupt kan blijven fietsen. En ja, ook dat is beweging aldus mijn fysiotherapeut.
Natuurlijk is dat beweging. Voor je conditie zal het minder doen dan zelf trappen maar je spieren blijven er wel lekker soepel bij.
Graftak!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven