Wie rijdt er nog op een human powered fiets?

06-12-2025 15:56 297 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben even nieuwsgierig. Ik heb een heerlijke fiets, met versnellingen want dat is met alle bruggetjes in de stad wel erg prettig. Als ik naar m'n werk fiets ben ik drie kwartier onderweg - ook lange rechte vlakken gelukkig ;) . Maar ik peins dus niet over een elektrische fiets - ik heb lichamelijk wel wat dingetjes gehad en prijs mezelf gelukkig dat ik zelf nog kan trappen! Dus zolang ik dat kan, blijf ik lekker klassiek fietsen. En het is goed voor de conditie etc.

Uiteraard word ik door iedereen en z'n moeder op een e-bike ingehaald. En die dingen fietsen ook wel verrekte lekker. Maar ik vertik het.

Wie nog meer en waarom?
Such fun!1
Ik heb een gewone fiets. Pas geleden gekocht en mensen reageren verbaast als ik zeg dat het geen elektronische fiets is. Maar ik woon in de stad, alles dichtbij dus ik zie het nut niet in van een (dure) elektrische fiets.

Woon je veraf of je moet dagelijks verre afstanden fietsen, lijkt mij een elektrische fiets een uitkomst.
mousse28 wijzigde dit bericht op 06-12-2025 17:17
0.30% gewijzigd
Lila-Linda schreef:
06-12-2025 17:03
Ik, mijn fiets is 35 jaar oud. Ging als stadsfiets mee 'op kamers' en werd nooit gestolen.

Maar ik fiets enkel kleine stukjes, loop liever of pak de auto.

Zo één had ik er ook, overgenomen van mijn moeder, was al 40 jaar oud :heart: Nooit het gevaar dat ie gestolen zou worden inderdaad, superhandig. Toen ie echt ging roesten door het vele buiten staan en kapot ging, een nieuwe tweedehands gekocht - en toen wist ik op wat voor barrel ik jarenlang gereden had :proud:
Such fun!1
Lady*Voldemort schreef:
06-12-2025 17:05
Natuurlijk is dat beweging. Voor je conditie zal het minder doen dan zelf trappen maar je spieren blijven er wel lekker soepel bij.
Absoluut. Zonder elektrische fiets zou ik niet meer kunnen fietsen en aangezien ik geen auto en geen rijbewijs heb, is het toch best handig dat ik nog eens ergens kom, op mijn werk bijvoorbeeld :lol:
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
jorchugh_jor schreef:
06-12-2025 16:40
En wie speelt er nog Stap Op?

Ikke :-D
MarindaH schreef:
06-12-2025 17:12
Zo één had ik er ook, overgenomen van mijn moeder, was al 40 jaar oud :heart: Nooit het gevaar dat ie gestolen zou worden inderdaad, superhandig. Toen ie echt ging roesten door het vele buiten staan en kapot ging, een nieuwe tweedehands gekocht - en toen wist ik op wat voor barrel ik jarenlang gereden had :proud:
Ja precies.

Ik heb ongeveer 35 jaar lang rondgereden op karkassen van marktplaats en zo, en twee jaar geleden kocht ik een keer een echte nieuwe trapfiets. Er ging een wereld voor me open :lol:
Graftak!
KamilleT schreef:
06-12-2025 16:31
In mijn beleving is een e-bike nog iets voor ouderen of mensen met een beperking. Ik heb dus gewoon nog een normale fiets. Die niet vaak wordt gebruikt, daar moet ik dan weer eerlijk over zijn.
Ik vind dit echt onzin en word er altijd wat 'boos' om. Elke situatie is toch anders? Ik fiets dagelijks op mijn ebike naar m'n werk, 10 km. Dus ook in de winter met windkracht 6-7 (bij ons waait het vaak, ik fiets ook niet door de stad maar over open wegen). Die fiets is mijn vervoersmiddel. Waar collega's die 2km moeten rijden vaak de auto pakken pak ik altijd mijn fiets.
Ik zie het fietsen niet als in beweging zijn (alhoewel ik met windkracht 6 of 7 tegenwind op m'n ebike alsnog bezweet ben).
Sporten doe ik s avonds, bootcamp, hardlopen, ik wandel veel met de hond. Beweging genoeg. Dus waarom zou ik geen ebike hebben als dat mij gemak geeft. Heb als kind/jongere jarenlang kilometers afgelegd op de gewone fiets, maar nu erg blij met de elektrische. Als het een auto vervangt, waarom niet? Ik wil na een dag werken om 17 uur gewoon snel naar huis. De ebike is ideaal, qua snelheid, niet druk maken om hoeveel het waait etc.
Er zijn zoveel dingen die het leven makkelijker maken, vaatwasser, wasmachine etc. Waarom zou je er geen gebruik van maken. Bewegen kan op zoveel andere manieren.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 06-12-2025 17:32
12.20% gewijzigd
Vriend en ik hebben beiden een gewone fiets. Wel een fiets met een sportieve zit, maar dat past ook volledig bij hoe snel we willen fietsen.
We hebben verder 5 sportfietsen mtb/race/gravel in de garage staan, dus het zou echt van de zotte zijn als we als stadsfiets wel een elektrische zouden hebben.

Ik kreeg laatst in een topic een sneer omdat ik een elektrische fiets bestempelde als ‘niet zelf trappen…’
Nou, ik kreeg laatst een elektrische fiets mee als leenfiets bij de fietsenmaker… op een e-bike hoef je echt nagenoeg niks te doen. En snel gaan ze ook niet :bye:
Lady*Voldemort schreef:
06-12-2025 17:17
Ja precies.

Ik heb ongeveer 35 jaar lang rondgereden op karkassen van marktplaats en zo, en twee jaar geleden kocht ik een keer een echte nieuwe trapfiets. Er ging een wereld voor me open :lol:

Fijn he, hoe je dan lekker kunt rondtoeren!!
Such fun!1
WaterGirl schreef:
06-12-2025 17:15
Ikke :-D
Krijg jij een Wind mee! :)
Almdudler schreef:
06-12-2025 17:21

Ik kreeg laatst in een topic een sneer omdat ik een elektrische fiets bestempelde als ‘niet zelf trappen…’
Nou, ik kreeg laatst een elektrische fiets mee als leenfiets bij de fietsenmaker… op een e-bike hoef je echt nagenoeg niks te doen. En snel gaan ze ook niet :bye:
Dat ligt echt wel aan het weer en aan welke fiets. Ik heb zowel een oude ebike als een iets nieuwere en met mooi weer of wind mee is het alsof je niks hoeft te doen. Met windkracht 6 tegen, wat je in Zeeland vaak hebt, moet ik zeker wel trappen en kom ik alsnog met rode wangen en wat bezweet binnen hoor. Maar goed, misschien heb ik geen goede fiets dan.
Tuurlijk is het vergeleken met een gewone fiets een eitje.

Nou ja, ik kan er gewoon slecht tegen dat men zegt: nee hoor ik fiets gewoon op een gewone fiets, begin echt niet aan een ebike. Maar dan wel voor bijna alles de auto pakken. Dan is het toch gezonder/beter voor het milieu alsnog die ebike te kopen en de auto wat vaker te laten staan? Ik ken zoveel mensen die met de ebike eerder besluiten op de fiets te gaan en de auto laten staan. Zo ook mijn man, s avonds regelmatig vergadering op 10km verderop. Pakt altijd de auto. Nu een ebike en fietst nu regelmatig.
Waar ik woon woon je overal best ver vandaan. Even de stad in? 10km verderop. Hoeveel mensen uit ons dorp daar de auto voor pakken.. Ik pak de ebike.
:hello: ikke!

Zolang mijn lijf nog op een normale fiets kan fietsen blijf ik op een normale fiets fietsen ;)
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Zeker. Ik zie hoe goed het is voor mijn lichaam dankzij mijn fitnesstracker. Die paar keer per week fietsen naar sport of de supermarkt is het enige wat mijn hart genoeg uitdaagt in een week.

Ik doe wel activiteiten waarbij mijn spieren het zwaar hebben (lessen yoga, pilates, en ballet) maar mijn hart hoeft daar blijkbaar niet zo hard voor te werken. Verder doe ik zittend werk, veelal thuis, dus het geeft me dan een goed gevoel om ten minste nog op eigen kracht te fietsen. Gratis aerobische training. ;-D
Tulpje22 schreef:
06-12-2025 17:29
Dat ligt echt wel aan het weer en aan welke fiets. Ik heb zowel een oude ebike als een iets nieuwere en met mooi weer of wind mee is het alsof je niks hoeft te doen. Met windkracht 6 tegen, wat je in Zeeland vaak hebt, moet ik zeker wel trappen en kom ik alsnog met rode wangen en wat bezweet binnen hoor. Maar goed, misschien heb ik geen goede fiets dan.
Tuurlijk is het vergeleken met een gewone fiets een eitje.

Nou ja, ik kan er gewoon slecht tegen dat men zegt: nee hoor ik fiets gewoon op een gewone fiets, begin echt niet aan een ebike. Maar dan wel voor bijna alles de auto pakken. Dan is het toch gezonder/beter voor het milieu alsnog die ebike te kopen en de auto wat vaker te laten staan? Ik ken zoveel mensen die met de ebike eerder besluiten op de fiets te gaan en de auto laten staan. Zo ook mijn man, s avonds regelmatig vergadering op 10km verderop. Pakt altijd de auto. Nu een ebike en fietst nu regelmatig.
Waar ik woon woon je overal best ver vandaan. Even de stad in? 10km verderop. Hoeveel mensen uit ons dorp daar de auto voor pakken.. Ik pak de ebike.
Ik heb geen auto en ook geen elektrische fiets.
Ik doe alles op mijn normale fiets.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hier ook, alleen gebruik ik tegenwoordig vaker mijn elektrische scooter :proud:
Voor iedereen een groene tuin
Ik heb een standaard stadsfiets, die gebruik ik wel voor kleinere stukjes, maar dat is dan max 20 min enkele rit als ik ergens heen moet. Met slecht weer pak ik wel sneller de auto. Die is weer wel elektrisch.

Voor wat meer afstanden heb ik een elektrische mtb. Vooral ook omdat ik niet zwaar omhoog wil fietsen.

Heb dus beide.
Djessy schreef:
06-12-2025 17:38
Ik heb geen auto en ook geen elektrische fiets.
Ik doe alles op mijn normale fiets.
Hier net zo.

Nou ja okee, mijn zoon heeft sinds kort zijn rijbewijs plus bijbehorende bolide dus als ik iets moet in een bouwmarkt of een tuincentrum of zo wil hij mij en de spullen nog wel eens vervoeren. Maar voor de rest doe ik alles op mijn trapfiets of met het OV.
Graftak!
MarindaH schreef:
Ja,ikheb in die 35 jaar echt wel eens gedacht aan vervanging... maar ga mijn fiets toch niet wegdoen
MarindaH schreef:
Ja,ikheb in die 35 jaar echt wel eens gedacht aan vervanging... maar ga mijn fiets toch niet wegdoen
Ik heb ook een gewone fiets. Denk wel regelmatig na over een elektrische fiets, maar ik vind het eigenlijk onzin.
Ik word trouwens altijd ingehaald door fatbikers (die rustig 50km gaan) terwijl ik op mijn elektrische scooter max 28 kan :P
Lila-Linda schreef:
06-12-2025 17:45
Hoe vaak gebruik je hem dan?
Graftak!
Met kind achterop drie jaar een electrische fiets gehad, was geweldig. Nu kind zelf fietst heb ik weer een ouderwetse analoge fiets, electrisch fietsen naast een kinderfiets is vooral afremmen.
Ik heb een stadsfiets met wel 3 versnellingen. Achteraf gezien had ik gewoon weer meer versnellingen moeten nemen zoals mijn vorige fiets die veel fijner reed maar ach. Als deze versleten is of wordt gejat wil ik wel een ebike of fatbike. Of als ik me bedenk een sportievere fiets met veel versnellingen. Mijn huidige fiets heb ik 10 jaar en die daarvoor kreeg ik met kerst toen ik net op de middelbare zat. Helaas was die 10 jaar geleden echt op en niet meer fatsoenlijk op te lappen.
Solomio schreef:
06-12-2025 16:51
Viva, voor (moderne?) vrouwen met een mening.
Maar owee, al die moderne fratsen, nee, daar moeten ze niets van hebben.
Blijft grappig.

O ja, ik ben al aan mijn tweede elektrische fiets bezig, maar ik rijd op een 'normaal' tempo. Ik erger me kapot aan mensen die te hard fietsen.
Ik ben over het algemeen dol op moderne fratsen, maar een elektrische fiets vind ik in mijn fysieke toestand gewoon totaal overbodig.
Graze schreef:
06-12-2025 17:50
Ik heb een stadsfiets met wel 3 versnellingen. Achteraf gezien had ik gewoon weer meer versnellingen moeten nemen zoals mijn vorige fiets die veel fijner reed maar ach. Als deze versleten is of wordt gejat wil ik wel een ebike of fatbike. Of als ik me bedenk een sportievere fiets met veel versnellingen. Mijn huidige fiets heb ik 10 jaar en die daarvoor kreeg ik met kerst toen ik net op de middelbare zat. Helaas was die 10 jaar geleden echt op en niet meer fatsoenlijk op te lappen.
Ik zou ook eerder een sportieve fiets kopen met versnellingen dan een e-bike. Ik heb nu zo’n slome omafiets. En ik vind hem niet fijn fietsen :P. Ik vind mijn dure vouwfiets fijner fietsen, en ik kan er harder op dan die omafiets.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven