Waarom houden mensen van harde geluiden?
donderdag 11 december 2025 om 19:30
Harde geluiden zoals van een raceauto, een Harley Davidson, vuurwerk knallen, overvliegende straaljagers, keiharde muziek, noem maar op. Veel mensen lijken hier echt van te genieten en er een kick van te krijgen. Maar wat ik me afvraag, waarom is dat? Ik ben zelf iemand die zulke geluiden wel kan verdragen zolang het niet te lang doorgaat, maar ervan genieten doe ik niet. Hoe is dat bij jullie, genieten jullie daar wel van en waarom? Ik ben reuze benieuwd naar jullie antwoorden.
donderdag 11 december 2025 om 19:39
Ik denk dat dit soort geluiden voor sommige mensen de uiting zijn van veel kracht. Zoals een straaljager of een raceauto. Die kracht is dan indrukwekkend.
Soms vind ik hard geluid indrukwekkend. Of zelfs plezierig. Hangt er van het geluid af.
Verder best boeiende vraag.
Soms vind ik hard geluid indrukwekkend. Of zelfs plezierig. Hangt er van het geluid af.
Verder best boeiende vraag.
paradise wijzigde dit bericht op 11-12-2025 19:54
19.65% gewijzigd
donderdag 11 december 2025 om 19:39
Je weet toch wel dat andere mensen ervan kunnen houden? Heeft niets met een bubbel te maken.BrutaImmaculata schreef: ↑11-12-2025 19:34Ik zal wel in een gekke bubbel verkeren, want ik herken het 'veel mensen' niet.
donderdag 11 december 2025 om 19:43
Nee? Je herkent niet dat veel mensen van luide muziek houden? Wat heeft dat met 'herkennen' te maken? Er gaan toch hele volksstammen naar F1 of metalconcerten?BrutaImmaculata schreef: ↑11-12-2025 19:41Zij stelt 'veel mensen'. Herken ik niet. Spreek geen Russisch hoor dramdoos.
Is toch gewoon flauwekul dat je het niet herkent?
Vraag was ook niet of jij dat herkent of dat jij blijkbaar in een omgeving zit waar iedereen alleen maar stilte blieft.
donderdag 11 december 2025 om 19:50
Kei harde muziek in de categorie (metal) rock, ja. Vooral bij concert en festival vind ik dit heerlijk. Ik kan daar heerlijk in meegaan. Lekker dansen (ja daar kan je ook op dansen haha)
Verder vind ik harde geluiden niet fijn. Vooral de andere voorbeelden die je noemt in de OP vind ik erg irritant. Eens bij race van motoren geweest, had erna echt hoofdpijn en zere oren.
Verder vind ik harde geluiden niet fijn. Vooral de andere voorbeelden die je noemt in de OP vind ik erg irritant. Eens bij race van motoren geweest, had erna echt hoofdpijn en zere oren.
donderdag 11 december 2025 om 20:06
Geluid van bepaalde auto's en bepaalde harde muziek kan ik inderdaad echt fantastisch vinden. Je hoort het niet alleen, maar je voelt het ook. Fantastisch. Denk vooral ook een soort ervaring die je erbij voelt. Knisperende sneeuw krijg ik ook zo'n gevoel bij, ook al is dat geen luid geluid.
Maar ik hoef het inderdaad niet de hele dag te horen. Constante geluiden ook al is het niet hard, kan ik me echt enorm aan irriteren. Bepaald gebrom, of zacht gefluit/piep van apparaten kan ik heel slecht tegen. Bij een vorige auto werd ik ook horendol van een klikje die elke keer klonk als de ruitenwissers heen en weer gingen.
En thuis zit ik het liefst in stilte.
Maar ik hoef het inderdaad niet de hele dag te horen. Constante geluiden ook al is het niet hard, kan ik me echt enorm aan irriteren. Bepaald gebrom, of zacht gefluit/piep van apparaten kan ik heel slecht tegen. Bij een vorige auto werd ik ook horendol van een klikje die elke keer klonk als de ruitenwissers heen en weer gingen.
En thuis zit ik het liefst in stilte.
donderdag 11 december 2025 om 20:14
Hangt af van het geluid voor mij. Een festival met harde muziek hoort erbij en hou ik van. De TT in Assen of een F1 wedstrijd bijwonen, idem. Ik ben ook een rally liefhebster, en die auto's maken een heerlijk geluid.
Maar vuurwerk, motoren in de binnenstad als je lekker op een terrasje zit, auto's door de straat met een dikke uitlaat, nee daar heb ik dan weer een hekel aan.
Maar vuurwerk, motoren in de binnenstad als je lekker op een terrasje zit, auto's door de straat met een dikke uitlaat, nee daar heb ik dan weer een hekel aan.
donderdag 11 december 2025 om 20:18
Je hoeft het toch ook niet in je omgeving te herkennen? Volg je het nieuws ook niet of zo? Er zijn bijv. heel veel mensen die hard knallend vuurwerk leuk vinden en om daarvan op de hoogte te zijn hoef je geen enkele vuurwerkliefhebber in je bubbel te hebben.BrutaImmaculata schreef: ↑11-12-2025 19:34Ik zal wel in een gekke bubbel verkeren, want ik herken het 'veel mensen' niet.
donderdag 11 december 2025 om 20:22
Snap ik ook niks van. Elke keer als ik bij de sportclub kom (daar zit mijn fysio) stoor ik me gigantisch aan die knalharde muziek. En voor wie staat dat aan? Degene die muziek willen hebben oortjes in met hun eigen muziek. Soms ben ik al zo overprikkeld en baal ik al dat ik naar de fysio moet, maar dan dat onwijs harde gebonk erbij maakt me soms mateloos geïrriteerd. Andere fysio is geen optie. Ook winkels met harde muziek sla ik over (maar ook met flinke geuren).
donderdag 11 december 2025 om 23:23
Ik houd er ook niet van.
Wat ik dénk dat het is, is dat het geluid waar men dan op dat moment naar luistert (harde muziek, vuurwerk, sportwedstrijd) op een bepaalde manier overstemmend is. Letterlijk dus: het overstemt alle andere geluiden en zintuiglijke prikkels en vestigt alle aandacht daarop.
Ik denk ook dat mensen alleen houden van die harde geluiden (harde muziek bijvoorbeeld) als het muziek is die ze zelf mooi vinden.
Geluid of muziek van een ander (waar je dan niet de regie over kunt hebben) wekt ergernis op en hoe vreselijker je die muziek vindt des te groter zal je ergernis zijn.
Wat ik dénk dat het is, is dat het geluid waar men dan op dat moment naar luistert (harde muziek, vuurwerk, sportwedstrijd) op een bepaalde manier overstemmend is. Letterlijk dus: het overstemt alle andere geluiden en zintuiglijke prikkels en vestigt alle aandacht daarop.
Ik denk ook dat mensen alleen houden van die harde geluiden (harde muziek bijvoorbeeld) als het muziek is die ze zelf mooi vinden.
Geluid of muziek van een ander (waar je dan niet de regie over kunt hebben) wekt ergernis op en hoe vreselijker je die muziek vindt des te groter zal je ergernis zijn.
vrijdag 12 december 2025 om 00:14
Veel van die geluiden zullen de associatie met kracht oproepen denk ik, zoals Paradise al schreef. Ik zou anders niet weten waarom soms mensen (m.n. in bezit van piemel) in een kluitje bijeen staan te kijken naar een of andere gast die ogenschijnlijk iets wil laten opblazen van een motor of scooter. Of de noodzaak voelen om in een tunnel spontaan alle pk’s te moeten horen. Of bewonderend toekijken naar een of andere klojo die weer een cobra moet afsteken waar ze na de explosie òf ‘wow’ mompelen (20+) òf geluiden produceren van een kalkoen met legnood (13-19 jaar).
Het is denk ik ook de reden waarom mijn broer nooit een elektrische auto zou aanschaffen. De teleurstelling was van zijn gezicht te lezen toen zwager hem liet horen dat je toch een geluidje kon toevoegen in zo’n EV zodat het meer leek op een benzineauto.
Ik snap alleen de muziek. Nou ja, mijn genre
. Maar snap het ook van liefhebbers van stijlen die niet mijn ding zijn. Vond ik vroeger geweldig bij een concert of zo. Dat je die beat dan letterlijk voelt dreunen in je lijf. F1 kan ik indirect wel verdragen (tv-uitzending) maar direct niet. Doet gewoon echt fysiek pijn aan mijn oren. Een zware motor die stationair staat te pruttelen is geen probleem, zo’n ding in hoge toeren laten ‘gillen’ (of ‘revven’) dan krijg ik gelijk moordneigingen.
Het is denk ik ook de reden waarom mijn broer nooit een elektrische auto zou aanschaffen. De teleurstelling was van zijn gezicht te lezen toen zwager hem liet horen dat je toch een geluidje kon toevoegen in zo’n EV zodat het meer leek op een benzineauto.
Ik snap alleen de muziek. Nou ja, mijn genre
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
vrijdag 12 december 2025 om 00:29
vrijdag 12 december 2025 om 00:50
Tja waarom hou jij van frambozen, kittens, kauwgum, of Pokemon. Waarom houden sommige mensen van wurgseks. We zullen het nooit weten als we het gevoel zelf niet kennen.
Ik ben zelf niet iemand die houdt van harde geluiden in het algemeen, maar ik kick wel op harde muziek in mijn specifieke genre. Ik heb een flinke subwoofer in de auto liggen en ga ook naar raves puur vanwege mijn liefde voor die muziek. Mag je mij 's nachts voor wakker maken. Ik word er altijd heel blij van. Het geluid van mijn automotor idem, brengt elke keer nog een glimlach op mijn gezicht.
Mijn IQ zal wel ergens rond de 80 zijn waarschijnlijk, of is dat alleen als je van vuurwerk en wapens of tractorpulling houdt? Laatste kan ik trouwens ook wel waarderen, biertje erbij en met grote oordoppen op naar overdreven motorgeweld kijken. Ja wat is dat. Voor mij een lekker gevoel in mijn buik net als wanneer je in een achtbaan ging als kind of heel hoog schommelen of de slappe lach hebben.
Ik ben zelf niet iemand die houdt van harde geluiden in het algemeen, maar ik kick wel op harde muziek in mijn specifieke genre. Ik heb een flinke subwoofer in de auto liggen en ga ook naar raves puur vanwege mijn liefde voor die muziek. Mag je mij 's nachts voor wakker maken. Ik word er altijd heel blij van. Het geluid van mijn automotor idem, brengt elke keer nog een glimlach op mijn gezicht.
Mijn IQ zal wel ergens rond de 80 zijn waarschijnlijk, of is dat alleen als je van vuurwerk en wapens of tractorpulling houdt? Laatste kan ik trouwens ook wel waarderen, biertje erbij en met grote oordoppen op naar overdreven motorgeweld kijken. Ja wat is dat. Voor mij een lekker gevoel in mijn buik net als wanneer je in een achtbaan ging als kind of heel hoog schommelen of de slappe lach hebben.
vrijdag 12 december 2025 om 06:39
Ik haat zelf harde geluiden en vraag me deze vraag uit de OP ook al heel lang oprecht af.
Tegenwoordig moet overal ook herrie bij. Alsof men continu extra prikkels wil toevoegen. Bizar.
Een paar jaar geleden deden de kids een proeflesje mee met kleutergym. De herrie knalde uit de speakers. Dit was voor mij de reden om daar nooit weer een voet binnen te zetten. Waarom niet gewoon gymen met de focus op gym? Waarom moet daar BOEM BOEM BOEM muziek bij (waarom moet daar uberhaupt muziek bij)?
Overigens is dat bij bijna alle kinderactiviteiten zo. Overal moet keiharde muziek (en dansen, jak) bij. Onze kids knappen daar juist op af maar blijkbaar komen wij van een andere planeet denk ik wel eens.
vrijdag 12 december 2025 om 07:27
Harde vuurwerk -> kick van veel kracht
Hard geluid auto -> je een snelle coureur voelen
Harde muziek -> ik denk dat ze helemaal willen opgaan in de vibe van de muziek en dat je dan al snel na meerdere keren went aan een bepaald volume en voor hetzelfde effect de muziek steeds harder moet.
Ik zie ook dat sommige mensen het stoer vinden om met een harde beat in de auto rond te rijden. Ik denk onzekere machtstypes.
Ikzelf doe er niet aan. Iedereen weet dat hard geluid gehoorschade en tinnitus op kan leveren en als je het eenmaal hebt opgelopen, is er NIETS meer aan te doen.
Zit je dan de rest van je leven met continu luid gebrom en gepiep opgescheept.
Hard geluid auto -> je een snelle coureur voelen
Harde muziek -> ik denk dat ze helemaal willen opgaan in de vibe van de muziek en dat je dan al snel na meerdere keren went aan een bepaald volume en voor hetzelfde effect de muziek steeds harder moet.
Ik zie ook dat sommige mensen het stoer vinden om met een harde beat in de auto rond te rijden. Ik denk onzekere machtstypes.
Ikzelf doe er niet aan. Iedereen weet dat hard geluid gehoorschade en tinnitus op kan leveren en als je het eenmaal hebt opgelopen, is er NIETS meer aan te doen.
Zit je dan de rest van je leven met continu luid gebrom en gepiep opgescheept.
vrijdag 12 december 2025 om 08:09
Op een feestje hou ik wel van dansen en daar hoort geen zachte muziek bij. Dansen bij achtergrondmuziek heeft wat... sneus ofzo.
Dus dan mag het van mij wel hard.
En straaljagers vind ik geweldig. Die kracht die erachter zit. Ik hoef er dan weer niet vlakbij te staan, dat ook niet. Maar dat geluid als ze overvliegen...
En verder moet het van mij uitzonderlijk blijven, dus niet elke dag, week, etc. Dan wordt het wel vervelend.
Dus dan mag het van mij wel hard.
En straaljagers vind ik geweldig. Die kracht die erachter zit. Ik hoef er dan weer niet vlakbij te staan, dat ook niet. Maar dat geluid als ze overvliegen...
En verder moet het van mij uitzonderlijk blijven, dus niet elke dag, week, etc. Dan wordt het wel vervelend.
vrijdag 12 december 2025 om 08:43
vrijdag 12 december 2025 om 09:09
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in