ABC zwemmen: C meerwaarde of niet?

17-12-2025 10:27 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen allemaal,

Mijn zoon mag in januari op voor zijn zwemdiploma B. Aanvankelijk wilde hij graag door voor diploma C, maar inmiddels heeft hij aangegeven dit niet meer te willen. Ik vraag me af in hoeverre zwemdiploma C echt een meerwaarde heeft, of dat het eigenlijk niet zoveel toevoegt.

Op internet lees ik dat diploma C vooral gericht is op zelfredzaamheid en het redden van anderen. Als ik echter naar de leerdoelen kijk, lijkt het vooral te gaan om langere afstanden zwemmen en zwemmen met een (regen)jas aan. Bij A en B zwemmen ze met normale kleding aan.
Ik vond het wel meerwaarde hebben, maar het hangt er wel een beetje vanaf hoe ze het doen bij jullie zwembad. Online vond ik dat ze C nodig zouden hebben voor bv een zwembad met glijbanen. Ik zie niet helemaal hoe wat ze bij C doen daar iets mee te maken heeft, maar nuttig vond ik het wel.

Bij ons was het inderdaad oa zwemmen met een jas (met capuchon), en laarzen aan. Het is best nuttig om te voelen hoe het is als je met dat soort dingen in het water ligt, want dat is heel anders dan gewoon een shirtje en een broek.
En verder was het veel onder ‘vlotten’ uit komen, leren hoe je van onder water een plek kunt zoeken om boven te komen, omslaan met een bootje etc. Ik vond het juist heel handig om dat soort dingen een keer gedaan te hebben. Van een technisch onjuiste borstcrawl verdrink je niet, van in paniek raken omdat je onder een omgeslagen boot zit wel. Natuurlijk is het afwachten hoe dat in de praktijk zou gaan, maar het en keer meegemaakt hebben, scheelt wel.

En het is nog wat extra meters natuurlijk. Alle oefening die je doet qua zwemmen maakt je ene betere zwemmer.
Overigens doen bij ons veel kinderen het een tijdje later. Na B even een half jaar niet of zo, en dan nog de C cursus. Dan zijn ze weer iets ouder/sterker, en het is meteen een mooie extra opfriscursus van hun A/B diploma.
Het is natuurlijk nog veiliger, maar mijn kinderen hebben het beide niet. Eén heeft alleen A, de ander A en B. Zelf doe ik het ook al decennia zonder C.
nausicaa schreef:
17-12-2025 10:43
Ik vond het wel meerwaarde hebben, maar het hangt er wel een beetje vanaf hoe ze het doen bij jullie zwembad. Online vond ik dat ze C nodig zouden hebben voor bv een zwembad met glijbanen. Ik zie niet helemaal hoe wat ze bij C doen daar iets mee te maken heeft, maar nuttig vond ik het wel.

Bij ons was het inderdaad oa zwemmen met een jas (met capuchon), en laarzen aan. Het is best nuttig om te voelen hoe het is als je met dat soort dingen in het water ligt, want dat is heel anders dan gewoon een shirtje en een broek.
En verder was het veel onder ‘vlotten’ uit komen, leren hoe je van onder water een plek kunt zoeken om boven te komen, omslaan met een bootje etc. Ik vond het juist heel handig om dat soort dingen een keer gedaan te hebben. Van een technisch onjuiste borstcrawl verdrink je niet, van in paniek raken omdat je onder een omgeslagen boot zit wel. Natuurlijk is het afwachten hoe dat in de praktijk zou gaan, maar het en keer meegemaakt hebben, scheelt wel.

En het is nog wat extra meters natuurlijk. Alle oefening die je doet qua zwemmen maakt je ene betere zwemmer.
Overigens doen bij ons veel kinderen het een tijdje later. Na B even een half jaar niet of zo, en dan nog de C cursus. Dan zijn ze weer iets ouder/sterker, en het is meteen een mooie extra opfriscursus van hun A/B diploma.
Ik kan hier bij het zwembad niet zien welke leerdoelen ze hanteren. Laarzen horen hier niet bij. Bij diploma A en B wordt gezwommen met een spijkerbroek, longsleeve en waterschoenen. Bij diploma C komt daar ook nog een regenjas bij.
De afstanden zijn iets langer en het zwemmen door het gat bestaat uit een verticaal gat, gevolgd door een horizontaal gat (als je begrijpt wat ik bedoel).
Ik vond zwemles echt een crime, zag weinig meerwaarde in C en was ook wel blij dat de kinderen na B liever wilde stoppen.

Mijn ervaring is dat een deel van de kunst ook het hebben van spierkracht is. Naarmate ze ouder worden gaat het zwemmen ze makkelijker af.
C heeft vooral een meerwaarde als je in de zee gaat zwemmen of naar zwembaden met golfslagbed en waterstromingen e.d. gaat.

Mijn kinderen hebben alleen A en B, maar wij hebben alleen een normaal zwembad hier (geen bewegend water) en een meertje. Wij zijn na B gestopt met zwemles.
La_Galette schreef:
17-12-2025 10:50
Ik vond zwemles echt een crime, zag weinig meerwaarde in C en was ook wel blij dat de kinderen na B liever wilde stoppen.

Mijn ervaring is dat een deel van de kunst ook het hebben van spierkracht is. Naarmate ze ouder worden gaat het zwemmen ze makkelijker af.
Het is echt verschrikkelijk ja..
sassie24 schreef:
17-12-2025 10:51
C heeft vooral een meerwaarde als je in de zee gaat zwemmen of naar zwembaden met golfslagbed en waterstromingen e.d. gaat.

Mijn kinderen hebben alleen A en B, maar wij hebben alleen een normaal zwembad hier (geen bewegend water) en een meertje. Wij zijn na B gestopt met zwemles.
Dat eerste is dus wat je veel leest, maar was niet mijn ervaring. Vrijwel geen enkel lesbad heeft golven en stevige stromingen, dus dat is vrijwel niet te oefenen. De risico’s van de zee zijn bijna niet na te bootsen in een normaal zwembad en dat gebeurt dus ook niet. Het is meer jezelf redden als er iets misgaat. En dat zijn juíst ook dingen die gebeuren in een meertje als ze met een vlot gaan varen, in een bootje etc.

Zijn kinderen zonder C dan meteen in enorm gevaar? Nee hoor, na B kun ook heel aardig zwemmen (mits je het bijhoudt, blijf zwemmen met ze!). Maar de vraag was wat de meerwaarde zou zijn, en dit is mijn ervaring daarmee.
We zijn na diploma A zelf veel gaan zwemmen met kind.

Hij haatte het lessen en we wilden niet nog meer hem een afkeer van zwemmen laten krijgen door B ook te verplichten. Door zelf veel te zwemmen/ duiken/ spelen hebben we zijn de training/ kracht versterkt. Als volwassene is hij een prima zwemmer en hij heeft er geen hekel (meer) aan
Morrrra schreef:
17-12-2025 10:27
Mijn zoon mag in januari op voor zijn zwemdiploma B. Aanvankelijk wilde hij graag door voor diploma C, maar inmiddels heeft hij aangegeven dit niet meer te willen. Ik vraag me af in hoeverre zwemdiploma C echt een meerwaarde heeft, of dat het eigenlijk niet zoveel toevoegt.

Nou, even naar de kern. Je zoon WIL NIET. Eerder gaf je steeds als reden/excuus dat je zoon dat C-diploma zelf wilde, nu is dat van tafel en ga je nog naar redenen zoeken waarom het al dan niet veilig genoeg zou zijn voor hem op niet voor C te gaan. Enkel om jouw angsten te sussen.

Laat die jongen toch eens. Hij wil niet meer, hij wil lekker voetballen.
S-Groot schreef:
17-12-2025 11:05
Nou, even naar de kern. Je zoon WIL NIET. Eerder gaf je steeds als reden/excuus dat je zoon dat C-diploma zelf wilde, nu is dat van tafel en ga je nog naar redenen zoeken waarom het al dan niet veilig genoeg zou zijn voor hem op niet voor C te gaan. Enkel om jouw angsten te sussen.

Huh? Volgens mij ben jij in de war met een andere TO.
Pelle schreef:
17-12-2025 11:10
Ik denk het niet.
Graftak!
Dubbel
morrrra wijzigde dit bericht op 17-12-2025 11:18
98.98% gewijzigd
S-Groot schreef:
17-12-2025 11:05

Ik weet niet goed waar je het over hebt. Mogelijk verwissel je mij met iemand anders. Ik vind je reactie op mijn topic echter wat buiten proportie 😉
morrrra wijzigde dit bericht op 17-12-2025 11:18
Reden: Verkeerde emoji
1.36% gewijzigd
De Nationale Raad Zwemveiligheid zegt:
https://www.nrz-nl.nl/licentie-national ... mdiplomas/
Het Zwem-ABC is de basis van goed zwemonderwijs. Je voldoet aan de Nationale Norm Zwemveiligheid als je het Nationaal Zwemdiploma C van de Nationale Raad Zwemveiligheid op zak hebt.
(had je zelf ook wel gegoogeld denk ik).
Met C kan je goed genoeg zwemmen voor een zwembad met attracties en wildwaterbanen en zo.

Dus in die lijn hebben mijn kinderen A, B en C. Dat duurde bij één van mijn kinderen heel lang (vier of vijf jaar) maar goed dat was dan maar even zo. Die drie diploma's waren niet onderhandelbaar en dat wisten ze.

Wij hebben zwemmen altijd behandeld als een sport en tijdens A en B hebben ze ook twee keer in de week gezwommen. Tijdens C niet meer maar toen konden ze het wel.
Ze zeurden er wel eens over maar over het algemeen gingen ze er met plezier heen. Dat scheelt wel neem ik aan.
Ze kunnen beide heel goed zwemmen en ik durf ze met een gerust hart achter te laten in een zwembad of in open water laten zwemmen (m.u.v. de zee, dat is voor iedereen gevaarlijk).

Nu zwemmen ze nog steeds, ze zijn bezig met bvb een snorkeldiploma en survivaldiploma. Dat vinden ze leuk en daar ben ik wel blij om.

Een beetje tegensputteren hoort erbij (zelfs bij hun favoriete hobby's zeuren ze wel eens), maar als ze hysterisch gillend op de grond hadden gelegen elke week dan had ik wellicht het C-diploma wel heroverwogen.
the_architect wijzigde dit bericht op 17-12-2025 11:20
4.70% gewijzigd
Pelle schreef:
17-12-2025 11:10
Nee hoor deze TO heeft allerlei nicks waarbij ze steeds weer vergelijkbare vragen stelt. En vervolgens doet ze niks met de adviezen die ze krijgt en als mensen haar door hebben dan maakt ze gewoon een nieuwe nick.

Maar goed, on topic: mijn dochter gaat volgende week beginnen met C, zelf wilde ik dat wel graag omdat ze dan een nog betere zwembasis heeft. Ze redt zich prima in het zwembad maar in iets lastigere omstandigheden niet. Gelukkig wilde ze dat zelf ook toen ze van de badmeester hoorde dat ze in C "coole kunstjes" ging leren. Als ze zelf niet had gewild dan was ze na b gestopt.
C zal heus wel meerwaarde hebben.
Maar belangrijker vind ik het bijhouden. Lekker regelmatig zwemmen.
Mijn kinderen hebben A en B en konden goed zwemmen. Zoon moest het vaak voordoen.
Maar als we gingen zwemmen (na diplomaB) en het was erg druk, moesten we ze af en toe ondersteunen. En in ons zwembad wel een stroomversnelling, dat konden ze in het begin echt niet alleen. Maar dat had meer met kracht te maken. Ik denk niet dat ze het met C wel gelijk gekund hadden. Vrij zwemmen is gewoon anders dan banen zwemmen bij zwemles. Alles zwemt door elkaar en ze zijn dan de kleinste. Dus je moet er sowieso bij blijven in het begin. Ervaring opdoen en in de tussentijd doorgroeien en het komt goed. Met en zonder C.
pelle wijzigde dit bericht op 17-12-2025 11:24
0.49% gewijzigd
Veel nuttiger dan een C-diploma is veel met je kinderen gaan zwemmen en daarbij ook wat "spannende" dingen onder jouw begeleiding opzoeken. Het is een misvatting dat een kind met een C-diploma in zijn eentje in staat is om compleet zelfredzaam in gevaarlijk water te overleven.
Ik heb twee kinderen, een met C en een zonder en ik kan niet echt zeggen dat de een veel beter zwemt dan de ander. Uiteindelijk komt het op uithoudingsvermogen, kracht en techniek neer.
Si abra la puerta hay lobos.
The_Architect schreef:
17-12-2025 11:18
De Nationale Raad Zwemveiligheid zegt:
https://www.nrz-nl.nl/licentie-national ... mdiplomas/
Het Zwem-ABC is de basis van goed zwemonderwijs. Je voldoet aan de Nationale Norm Zwemveiligheid als je het Nationaal Zwemdiploma C van de Nationale Raad Zwemveiligheid op zak hebt.
(had je zelf ook wel gegoogeld denk ik).
Met C kan je goed genoeg zwemmen voor een zwembad met attracties en wildwaterbanen en zo.

Dus in die lijn hebben mijn kinderen A, B en C. Dat duurde bij één van mijn kinderen heel lang (vier of vijf jaar) maar goed dat was dan maar even zo. Die drie diploma's waren niet onderhandelbaar en dat wisten ze.

Wij hebben zwemmen altijd behandeld als een sport en tijdens A en B hebben ze ook twee keer in de week gezwommen. Tijdens C niet meer maar toen konden ze het wel.
Ze zeurden er wel eens over maar over het algemeen gingen ze er met plezier heen. Dat scheelt wel neem ik aan.
Ze kunnen beide heel goed zwemmen en ik durf ze met een gerust hart achter te laten in een zwembad of in open water laten zwemmen (m.u.v. de zee, dat is voor iedereen gevaarlijk).

Nu zwemmen ze nog steeds, ze zijn bezig met bvb een snorkeldiploma en survivaldiploma. Dat vinden ze leuk en daar ben ik wel blij om.

Een beetje tegensputteren hoort erbij (zelfs bij hun favoriete hobby's zeuren ze wel eens), maar als ze hysterisch gillend op de grond hadden gelegen elke week dan had ik wellicht het C-diploma wel heroverwogen.
Fijn dat je kinderen dit hebben gehaald en dat ze er plezier aan beleefden. In principe is dit hier geen punt van discussie of inderdaad onderhandelbaar. Ik vraag me vooral af of het daadwerkelijk een meerwaarde had om dit te kunnen bepalen.
Morrrra schreef:
17-12-2025 10:48
Ik kan hier bij het zwembad niet zien welke leerdoelen ze hanteren. Laarzen horen hier niet bij. Bij diploma A en B wordt gezwommen met een spijkerbroek, longsleeve en waterschoenen. Bij diploma C komt daar ook nog een regenjas bij.
De afstanden zijn iets langer en het zwemmen door het gat bestaat uit een verticaal gat, gevolgd door een horizontaal gat (als je begrijpt wat ik bedoel).
Ja, het wak is dat (althans zo noemen ze dat hier). Dat is de vaardigheid 'oriëntatie onder water' geloof ik.
Lady*Voldemort schreef:
17-12-2025 11:13
Ik denk het niet.
Oh, dan blijk ik na al die jaren toch nog naïef.
Als het dezelfde TO is, zou ik zoon na B lekker laten voetballen.
Als hij geen ernstige ziekte heeft tenminste.
pelle wijzigde dit bericht op 17-12-2025 11:26
0.58% gewijzigd
Morrrra schreef:
17-12-2025 11:22
Fijn dat je kinderen dit hebben gehaald en dat ze er plezier aan beleefden. In principe is dit hier geen punt van discussie of inderdaad onderhandelbaar. Ik vraag me vooral af of het daadwerkelijk een meerwaarde had om dit te kunnen bepalen.
Ik vertrouw in dezen op de experts van de NRZ. Want ik vraag me af of ik kundig genoeg ben om dit te beoordelen. (Ik denk het niet).
Dat is mijn redenering.

Soms zie ik kinderen met alleen A of B zwemmen en dan zie ik wel verschil met die van mij (in de zin dat die van mij echt veel beter kunnen zwemmen). Maar dat kan ook komen omdat ze fysiek wat sterker zijn of het vaker hebben gedaan en het niet altijd een enorm verschil met de mijne. Ik denk niet dat je zo kan beoordelen in hoeverre diploma C een toegevoegde waarde heeft.
Pelle schreef:
17-12-2025 11:20
C zal heus wel meerwaarde hebben.
Maar belangrijker vind ik het bijhouden. Lekker regelmatig zwemmen.
Mijn kinderen hebben A en B en konden goed zwemmen. Zoon moest het vaak voordoen.
Maar als we gingen zwemmen (na B) en het was erg druk, moesten we ze af en toe ondersteunen. En in ons zwembad wel een stroomversnelling, dat konden ze in het begin echt niet alleen. Maar dat had meer met kracht te maken. Ik denk niet dat ze het met C wel gelijk gekund hadden. Vrij zwemmen is gewoon anders dan banen zwemmen bij zwemles. Alles zwemt door elkaar en ze zijn dan de kleinste. Dus je moet er sowieso bij blijven in het begin. Ervaring opdoen en in de tussentijd doorgroeien en het komt goed. Met en zonder C.
Hier in de zwembaden in de buurt ook golfslagbaden en stroomversnellingen, die hij maar al te cool vindt!
Laatst was hij in de stroomversnelling gegaan, alleen… hij kwam er wel netjes uit, maar alleen daarom al zie ik de noodzaak van C wel in. Maar hij wil pertinent niet.
Morrrra schreef:
17-12-2025 11:25
Hier in de zwembaden in de buurt ook golfslagbaden en stroomversnellingen, die hij maar al te cool vindt!
Laatst was hij in de stroomversnelling gegaan, alleen… hij kwam er wel netjes uit, maar alleen daarom al zie ik de noodzaak van C wel in. Maar hij wil pertinent niet.
Heb je hem uitgelegd dat hij niet veilig in die stroomversnellingen kan zwemmen als hij de vaardigheden van C niet beheerst?
The_Architect schreef:
17-12-2025 11:28
Heb je hem uitgelegd dat hij niet veilig in die stroomversnellingen kan zwemmen als hij de vaardigheden van C niet beheerst?
Hele hordes kinderen zwemmen daar veilig zonder C diploma.
Met of zonder C, zou ik ze sowieso begeleiden in zo’n stroomversnelling in het begin.
Het is vaak gewoon overweldigend. Druk en grotere kinderen en volwassenen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven