Vermoeden IJzertekort
donderdag 18 december 2025 om 12:06
Hoi,
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen en wellicht oplossingen.
Al een tijdje loop ik rond met wat klachten: Haaruitval, pijnlijke tong, duizeligheid/gevoel van flauwvallen, continu koude handen en voeten, broze nagels. Ik ben ook erg bleek. Last van echte vermoeidheid heb ik niet zo.
Ik ben naar de huisarts geweest (vooral vanwege de haaruitval) en daar is mijn bloed getest. Daar kwam behalve een vitamine D die aan de grens zat niets uit volgens de HA. Mijn HB was 7,5 en mijn ferritine was 35, wat volgens de HA gezond was. Ik ben daarna begonnen met slikken van vitamine D op advies van de HA en uiteindelijk omdat het me niet helemaal lekker zat ben ik op eigen houtje ook ijzer en vitamine C gaan slikken (gewoon van de kruidvat).
Inmiddels zijn we alweer een jaar later en is er niets veranderd. Ik ben dus weer naar de HA gegaan, nu met de specifieke vraag of het dan niet toch komt door ijzer (ik had al vaker gelezen dat ijzer door HA onderschat wordt), maar die gaf aan dat dit niet kan want waardes zijn gewoon goed en ze daarin gewoon de richtlijnen volgt. Waarschijnlijk komt het door stress volgens haar (ik slaap ook in periodes slecht). Ik had nog aangegeven dat ik veel bloed verlies tijdens mijn menstruatie, maar gezien ik al een jaar bijslik en mijn waardes goed zijn heb ik geen ijzertekort. Als ik zoveel last had van bloedverlies tijdens menstruatie dan zou ik de anticonceptiepil kunnen overwegen. B12 en schildklier zijn in orde.
Ik weet nu even niet wat ik moet doen. Door een vriendin ben ik gewezen op een podcast van Prisma over ijzer en dat mijn waardes wel problematisch kunnen zijn. Mijn symptomen, icm veel bloedverlies lijken volledig daarbij te passen. Echter weet ik niet of ik mijn huisarts hiervan kan overtuigen en of het uberhaupt zinvol is. Zijn er anderen die dit probleem ook hebben of herkennen? Tips? Ik wil misschien kijken of ik kan overstappen naar een beter ijzersupplement.
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen en wellicht oplossingen.
Al een tijdje loop ik rond met wat klachten: Haaruitval, pijnlijke tong, duizeligheid/gevoel van flauwvallen, continu koude handen en voeten, broze nagels. Ik ben ook erg bleek. Last van echte vermoeidheid heb ik niet zo.
Ik ben naar de huisarts geweest (vooral vanwege de haaruitval) en daar is mijn bloed getest. Daar kwam behalve een vitamine D die aan de grens zat niets uit volgens de HA. Mijn HB was 7,5 en mijn ferritine was 35, wat volgens de HA gezond was. Ik ben daarna begonnen met slikken van vitamine D op advies van de HA en uiteindelijk omdat het me niet helemaal lekker zat ben ik op eigen houtje ook ijzer en vitamine C gaan slikken (gewoon van de kruidvat).
Inmiddels zijn we alweer een jaar later en is er niets veranderd. Ik ben dus weer naar de HA gegaan, nu met de specifieke vraag of het dan niet toch komt door ijzer (ik had al vaker gelezen dat ijzer door HA onderschat wordt), maar die gaf aan dat dit niet kan want waardes zijn gewoon goed en ze daarin gewoon de richtlijnen volgt. Waarschijnlijk komt het door stress volgens haar (ik slaap ook in periodes slecht). Ik had nog aangegeven dat ik veel bloed verlies tijdens mijn menstruatie, maar gezien ik al een jaar bijslik en mijn waardes goed zijn heb ik geen ijzertekort. Als ik zoveel last had van bloedverlies tijdens menstruatie dan zou ik de anticonceptiepil kunnen overwegen. B12 en schildklier zijn in orde.
Ik weet nu even niet wat ik moet doen. Door een vriendin ben ik gewezen op een podcast van Prisma over ijzer en dat mijn waardes wel problematisch kunnen zijn. Mijn symptomen, icm veel bloedverlies lijken volledig daarbij te passen. Echter weet ik niet of ik mijn huisarts hiervan kan overtuigen en of het uberhaupt zinvol is. Zijn er anderen die dit probleem ook hebben of herkennen? Tips? Ik wil misschien kijken of ik kan overstappen naar een beter ijzersupplement.
eekhoorntje wijzigde dit bericht op 18-12-2025 15:27
Reden: Toevoeging ter verduidelijking
Reden: Toevoeging ter verduidelijking
0.86% gewijzigd
donderdag 18 december 2025 om 14:59
Dit inderdaad.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
donderdag 18 december 2025 om 15:19
Ja, leukocyten inderdaad (neutropenie en lymfopenie). Af en toe kritiek laag geweest. Hier is alles gecheckt, maar nooit een oorzaak gevonden. Ik ben ook nooit ziek, heb geen klachten. Artsen gaan er vanuit dat het aangeboren is (maar ik vond oude bloeduitslagen die dat tegenspreken). Nadat er geen oorzaak gevonden is, laat ik ook niet meer testen en daar was de internist het mee eens.Lolalieve schreef: ↑18-12-2025 14:50Off topic, maar waren jouw witte bloedcellen toevallig te laag? (Vanwege checken leukemie). M’n man heeft dat al jaren en ik had dat bij de vorige bloedtest ook, maar m’n ferratine was ook laag. Ik moet het volgend jaar opnieuw checken want ik las ergens dat lage ferratine ermee te maken zou kunnen hebben?
https://www.hematology.org/education/pa ... deficiency
donderdag 18 december 2025 om 15:28
Ja, deze is vrij hoog. Ik neem al jaren een zuigtablet in de week om het op peil te houden omdat ik niet zoveel vlees eet.
donderdag 18 december 2025 om 15:30
Dat ben ik ook van plan. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt. Hoop wel dat het goed gaat en dat ze niet weer meteen begint over de richtlijnen, stress etc. Als ik zo even het transcript van de podcast lees en de oorzaak is inderdaad ijzer dan ben je met tabletten slikken ook erg lang bezig om weer van een lage HB naar een HB van 8,9 te gaan.Qeslisabeth87 schreef: ↑18-12-2025 14:12Ik snap je met die tunnelvisie. Ik voelde me ook nogal een wanhopig wappie toen ik m’n huisarts probeerde te overtuigen dat ik een doorverwijzing nodig had (na 4 maanden pillen was ik nog veel te weinig gestegen) tot ik erkenning kreeg van de internist.
Toen kende ik overigens die podcast nog niet, dus die zou ik zeker bij je huisarts onder de neus schuiven. En ik zou ook zeker benoemen dat je hb eerder 8,9 was.
donderdag 18 december 2025 om 15:44
Is het nog een idee om de podcast van te voren te mailen oid? Dan heeft je huisarts ook tijd om er naar te kijken. Zie ook mij vorige postEekhoorntje schreef: ↑18-12-2025 15:30Dat ben ik ook van plan. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt. Hoop wel dat het goed gaat en dat ze niet weer meteen begint over de richtlijnen, stress etc. Als ik zo even het transcript van de podcast lees en de oorzaak is inderdaad ijzer dan ben je met tabletten slikken ook erg lang bezig om weer van een lage HB naar een HB van 8,9 te gaan.
donderdag 18 december 2025 om 15:49
Ja logisch dat je het dan ook niet meer laat testen. M’n man moet eigenlijk naar de internist, omdat het zo lang al zo laag is. Terwijl het gewoon normaal was toen hij jong was (vond ook oude bloeduitslagen). Het is alleen een aardig geregel waar we wonen dus hij stelt het uit. Hij is ook minder vaak ziek dan ik.Presto schreef: ↑18-12-2025 15:19Ja, leukocyten inderdaad (neutropenie en lymfopenie). Af en toe kritiek laag geweest. Hier is alles gecheckt, maar nooit een oorzaak gevonden. Ik ben ook nooit ziek, heb geen klachten. Artsen gaan er vanuit dat het aangeboren is (maar ik vond oude bloeduitslagen die dat tegenspreken). Nadat er geen oorzaak gevonden is, laat ik ook niet meer testen en daar was de internist het mee eens.
donderdag 18 december 2025 om 17:08
De ondergrens (HB van 7,4) die artsen dus standaard aanhouden blijkt dus vaak al te laag voor veel vrouwen.
https://www.linda.nl/lifestyle/gezondhe ... edarmoede/
https://www.linda.nl/lifestyle/gezondhe ... edarmoede/
"It's a fool that looks for logic in the chambers of the human heart."
donderdag 18 december 2025 om 18:39
Op Facebook zijn ook een aantal goede groepen als het om B12 tekort gaat.
Bijv. B12 tekort, de vergeten ziekte.
B12 is een van de weinige middelen waar zo goed als geen bijwerkingen aan zitten.
Het heeft mij overigens meer dan 30 jaar gekost voor ik de behandeling voor mijn pernicieuze anemie los gepraat had bij mijn huisarts (en ik heb in die jaren diverse huisartsen gehad).
Zelfs toen ik nauwelijks meer kon lopen, hield mijn huisarts vol dat het tussen mijn oren zat (stress of psychische problemen).
Mijn huidige arts startte de behandeling op en in 2 jaar tijd ging ik van bed/bank gebonden naar een redelijk normaal leven. En nu, na 8 jaar behandeling, zit er nog steeds verbetering in.
Laat je dus niet zomaar vertellen dat je geen b12 tekort hebt, maar laat dat echt goed uitzoeken.
Bijv. B12 tekort, de vergeten ziekte.
B12 is een van de weinige middelen waar zo goed als geen bijwerkingen aan zitten.
Het heeft mij overigens meer dan 30 jaar gekost voor ik de behandeling voor mijn pernicieuze anemie los gepraat had bij mijn huisarts (en ik heb in die jaren diverse huisartsen gehad).
Zelfs toen ik nauwelijks meer kon lopen, hield mijn huisarts vol dat het tussen mijn oren zat (stress of psychische problemen).
Mijn huidige arts startte de behandeling op en in 2 jaar tijd ging ik van bed/bank gebonden naar een redelijk normaal leven. En nu, na 8 jaar behandeling, zit er nog steeds verbetering in.
Laat je dus niet zomaar vertellen dat je geen b12 tekort hebt, maar laat dat echt goed uitzoeken.
donderdag 18 december 2025 om 21:31
Hallo Eekhoorntje,
Zijn er ook andere waarden gecheckt rondom ijzer? Ferritine en ijzer zijn namelijk niet hetzelfde. Het is vrij ingewikkeld en ik kan het je ook niet precies uitleggen, alleen wat ik weet eigen ervaring. En van daaruit weet ik dat je ferritine goed kan zijn, maar je ijzer te laag. Het hemoglobine kan dan (nog net -zoals bij jou-) goed zijn, maar toch kunnen er dan wel degelijk klachten bestaan.
Ook de transferrine saturatie is een belangrijke waarde, is die gecontroleerd?
Je zou hier nog naar kunnen vragen, naar deze extra testen.
Overigens je slikt dan ijzersuppletie maar bij sommige mensen wordt dit oraal niet goed opgenomen en/of er is te veel verlies.
Zijn er ook andere waarden gecheckt rondom ijzer? Ferritine en ijzer zijn namelijk niet hetzelfde. Het is vrij ingewikkeld en ik kan het je ook niet precies uitleggen, alleen wat ik weet eigen ervaring. En van daaruit weet ik dat je ferritine goed kan zijn, maar je ijzer te laag. Het hemoglobine kan dan (nog net -zoals bij jou-) goed zijn, maar toch kunnen er dan wel degelijk klachten bestaan.
Overigens je slikt dan ijzersuppletie maar bij sommige mensen wordt dit oraal niet goed opgenomen en/of er is te veel verlies.
donderdag 18 december 2025 om 22:35
Er is dus veel discussie over de ondergrens voor Ferritine
Met een Ferritine van 35 heb ik alsnog een dusdanig tekort dat ik een ijzerinfuus krijg
donderdag 18 december 2025 om 22:42
Mijn internist legde het als volgt uit; je ferritine waarde moet je zien als het aantal flesjes die in de kast staan waarin je lichaam ijzer op voorraad bewaart. Je weet niet precies hoe vol of leeg de flesjes zijn, maar hoeveel flesjes er in de kast staan geeft een indicatie van hoeveel ijzer je op voorraad hebt. Je ijzer waarde is de hoeveelheid ijzer die los in je bloedbaan zit, dit kan gedurende de dag fluctueren dus die waarde zegt niet zoveel.Suikerenspin schreef: ↑18-12-2025 21:31Hallo Eekhoorntje,
vrijdag 19 december 2025 om 07:22
Maar als ik het zo lees dan snap ik niet helemaal waarom er vooral naar hemaglobine gekeken wordt en niet ferritine. Als de hemoglobine waarde fluctueert per dag.Qeslisabeth87 schreef: ↑18-12-2025 22:42Mijn internist legde het als volgt uit; je ferritine waarde moet je zien als het aantal flesjes die in de kast staan waarin je lichaam ijzer op voorraad bewaart. Je weet niet precies hoe vol of leeg de flesjes zijn, maar hoeveel flesjes er in de kast staan geeft een indicatie van hoeveel ijzer je op voorraad hebt. Je ijzer waarde is de hoeveelheid ijzer die los in je bloedbaan zit, dit kan gedurende de dag fluctueren dus die waarde zegt niet zoveel.
vrijdag 19 december 2025 om 07:42
Dankjewel voor je aanvulling, dat wist ik niet. Blijkbaar (ik heb het even opgezocht) zegt een laag ijzergehalte in combinatie met een lage transferrinesaturatie weer wel wat.Qeslisabeth87 schreef: ↑18-12-2025 22:42Mijn internist legde het als volgt uit; je ferritine waarde moet je zien als het aantal flesjes die in de kast staan waarin je lichaam ijzer op voorraad bewaart. Je weet niet precies hoe vol of leeg de flesjes zijn, maar hoeveel flesjes er in de kast staan geeft een indicatie van hoeveel ijzer je op voorraad hebt. Je ijzer waarde is de hoeveelheid ijzer die los in je bloedbaan zit, dit kan gedurende de dag fluctueren dus die waarde zegt niet zoveel.
vrijdag 19 december 2025 om 07:43
Je haalt zaken door elkaar. In de volksmond wordt hemoglobine ijzer genoemd, maar dit is dus niet hetzelfde.
vrijdag 19 december 2025 om 11:57
Snap ik, alleen hoe diegene erboven het uitlegde was 1 van de 2 is de waarde van wat opgeslagen is en de andere wat er nu in het bloed zit. Dus ik vraag me af waarom er vooral gekeken wordt wat er nu in het bloed zit terwijl dat dus fluctueert. Maar misschien gaat dat over ferratine vs iets anders? En is ijzer hier dus niet hemoglobine. Ik weet alleen niet wat de precieze naam voor ijzer hier is.Suikerenspin schreef: ↑19-12-2025 07:43Je haalt zaken door elkaar. In de volksmond wordt hemoglobine ijzer genoemd, maar dit is dus niet hetzelfde.
vrijdag 19 december 2025 om 12:12
Ik ben bij de huisarts geweest en ze hebben mij weer geprikt voor onder andere HB en ferritine. Zei dat een HB van 7,5 inderdaad wat laag zou zijn, al helemaal als mijn HB ooit 8,9 was. Op basis van de uitslag gaan ze bepalen wat de aanpak zou zijn, maar haar suggestie was ijzerpillen en beginnen met hormonale anticonceptie.
vrijdag 19 december 2025 om 12:39
Als je een bloedtest doet heb je vaak een waarde voor hemoglobine, Ferritine en ijzer. Ik doelde dus op het verschil tussen ferritine en ijzer, waarbij het niet zo zinvol is om te kijken naar ijzer omdat dit gedurende de dag fluctueert. En waarbij de Ferritine waarde slechts een indicatie kan geven voor ijzertekort omdat het niet een exacte weergave is van de hoeveelheid ijzer die in voorraad is. Het is dus ook goed om te kijken naar andere waarden zoals de grootte van de bloedcellen (MCV), hoeveelheid hemoglobine in de cellen (MCH) en de ijzerverzadiging (saturatie).Lolalieve schreef: ↑19-12-2025 11:57Snap ik, alleen hoe diegene erboven het uitlegde was 1 van de 2 is de waarde van wat opgeslagen is en de andere wat er nu in het bloed zit. Dus ik vraag me af waarom er vooral gekeken wordt wat er nu in het bloed zit terwijl dat dus fluctueert. Maar misschien gaat dat over ferratine vs iets anders? En is ijzer hier dus niet hemoglobine. Ik weet alleen niet wat de precieze naam voor ijzer hier is.
Hemoglobine drukt uit hoe goed je bloed zuurstof kan vervoeren.
Bij een ijzertekort maakt je beenmerg minder grote cellen (MCV) aan met minder hemoglobine in de cellen (MCH) en uiteindelijk zal dan je hemoglobine dalen, maar dit gebeurt pas als allerlaatst als je ijzervoorraad (Ferritine) helemaal is uitgeput. Je lijf gaat eerst besparen op andere plekken waar ijzer nodig is, daardoor valt bijvoorbeeld je haar uit of krijg je slechte nagels, concentratieproblemen, koud, snel moe etc. IJzer is nodig in heel veel plekken/processen in je lichaam zoals in je spieren, hersenen, stofwisseling/energie etc.
Het vervoeren van zuurstof in je bloed is een vitale functie, daarom zal je lichaam eerst op alle mogelijke andere manieren besparen, voordat je hemoglobine daalt. En kun je dus ook al klachten hebben bij een normale hemoglobine waarde.
vrijdag 19 december 2025 om 12:40
Wat goed! Super fijn!Eekhoorntje schreef: ↑19-12-2025 12:12Ik ben bij de huisarts geweest en ze hebben mij weer geprikt voor onder andere HB en ferritine. Zei dat een HB van 7,5 inderdaad wat laag zou zijn, al helemaal als mijn HB ooit 8,9 was. Op basis van de uitslag gaan ze bepalen wat de aanpak zou zijn, maar haar suggestie was ijzerpillen en beginnen met hormonale anticonceptie.
vrijdag 19 december 2025 om 15:59
Dankjewel voor de uitgebreide uitleg! Ik snap het nu een stuk beter. Heel interessant.Qeslisabeth87 schreef: ↑19-12-2025 12:39Als je een bloedtest doet heb je vaak een waarde voor hemoglobine, Ferritine en ijzer. Ik doelde dus op het verschil tussen ferritine en ijzer, waarbij het niet zo zinvol is om te kijken naar ijzer omdat dit gedurende de dag fluctueert. En waarbij de Ferritine waarde slechts een indicatie kan geven voor ijzertekort omdat het niet een exacte weergave is van de hoeveelheid ijzer die in voorraad is. Het is dus ook goed om te kijken naar andere waarden zoals de grootte van de bloedcellen (MCV), hoeveelheid hemoglobine in de cellen (MCH) en de ijzerverzadiging (saturatie).
Hemoglobine drukt uit hoe goed je bloed zuurstof kan vervoeren.
Bij een ijzertekort maakt je beenmerg minder grote cellen (MCV) aan met minder hemoglobine in de cellen (MCH) en uiteindelijk zal dan je hemoglobine dalen, maar dit gebeurt pas als allerlaatst als je ijzervoorraad (Ferritine) helemaal is uitgeput. Je lijf gaat eerst besparen op andere plekken waar ijzer nodig is, daardoor valt bijvoorbeeld je haar uit of krijg je slechte nagels, concentratieproblemen, koud, snel moe etc. IJzer is nodig in heel veel plekken/processen in je lichaam zoals in je spieren, hersenen, stofwisseling/energie etc.
Het vervoeren van zuurstof in je bloed is een vitale functie, daarom zal je lichaam eerst op alle mogelijke andere manieren besparen, voordat je hemoglobine daalt. En kun je dus ook al klachten hebben bij een normale hemoglobine waarde.
Ik heb zelf ook even naar m’n bloedtesten gekeken dit jaar (februari en juli) en MCV en HGB bijvoorbeeld zijn ietsjes omhoog gegaan nadat ik ijzerpillen geslikt heb. Al waren die aardig gemiddeld. Ferritine ging in die tijd van 31 naar 46.
Ik woon niet in Nederland en er staat dat de referentiewaardes eind 2023 veranderd zijn. Lager dan 12 is laag, tussen 12-40 borderline en tussen 41 - 150 ng/ml normaal.
vrijdag 19 december 2025 om 15:59
Wat fijn! Hopelijk helpt het!Eekhoorntje schreef: ↑19-12-2025 12:12Ik ben bij de huisarts geweest en ze hebben mij weer geprikt voor onder andere HB en ferritine. Zei dat een HB van 7,5 inderdaad wat laag zou zijn, al helemaal als mijn HB ooit 8,9 was. Op basis van de uitslag gaan ze bepalen wat de aanpak zou zijn, maar haar suggestie was ijzerpillen en beginnen met hormonale anticonceptie.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in