Kerst en familie
donderdag 18 december 2025 om 10:39
De kerstdagen komen er weer aan en dat betekent dat ik weer een paar dagen met mijn familie moet doorbrengen. Ik zie daar altijd een beetje tegenop. We zien elkaar ook weleens door het jaar heen en de afgelopen paar keer ben ik er achter gekomen waarom ik er zo tegenop zie. Er zitten een paar familieleden bij die alles vanuit zichzelf redeneren. Als je dan iets leuks vertelt en zij vinden dat niks, dan zeggen ze dat ook en zoeken dan ook bijval van andere familieleden om hun gelijk te ondersteunen. Omdat we eigenlijk niet zoveel gemeen hebben met elkaar, gebeurt dit zo ongeveer de hele tijd. In dit soort gesprekken probeer ik me dan toch in te leven in de ander en in ieder geval niet negatief te reageren op iets waar ik me niets bij kan voorstellen. Andersom gebeurt dat dus niet en ik merk dat ik daar last van heb.
Nu weet ik dat ik deze mensen niet kan veranderen, maar ik kan hier zelf natuurlijk wel anders in gaan staan.
Wie heeft een goede tip om met deze familieleden om te gaan? Hoe kan ik me toch relaxt blijven voelen als bij alles wat ik vertel een negatieve reactie komt? Het is namelijk geen optie om niet meer te gaan.
Nu weet ik dat ik deze mensen niet kan veranderen, maar ik kan hier zelf natuurlijk wel anders in gaan staan.
Wie heeft een goede tip om met deze familieleden om te gaan? Hoe kan ik me toch relaxt blijven voelen als bij alles wat ik vertel een negatieve reactie komt? Het is namelijk geen optie om niet meer te gaan.
donderdag 18 december 2025 om 17:04
Ik vind dit ook zo frustrerend. Het enige gespreksonderwerp wat evt nog lukt zijn de kinderen. Maar ze kunnen het uren over voetbal en autorace enzo hebben en daar heb ik écht totaal niks mee.Itsnojoke schreef: ↑18-12-2025 15:46Ik vind het niet vaag, maar heel herkenbaar. Ik voel me hetzelfde bij mijn schoonfamilie. Op zich geen onaardige mensen, maar ze vormen een ontzettend gesloten front, en het is heel moeilijk om mee erin te mengen. Krijg er vaak nauwelijks een speld tussen. Ook een kwestie van te ver uiteenlopende interesses. Zij praten voornamelijk over sport en andere dorpelingen, twee dingen waar ik niet echt over mee kan praten. Het onderwerp sturen naar iets anders, is totaal zinloos.
Ik voel me daar altijd een beetje eenzaam, een buitenstaander. Het lukt me niet om dat te veranderen, en niemand in de familie doet moeite om me ergens bij te betrekken.
donderdag 18 december 2025 om 17:21
Oppervlakkige prietpraat en iedereen complimentjes geven, dat werkt het beste. De grootste chagrijn wordt blij van wat staat die bloes goed/ben je afgevallen. Daar krijg je de vervelendste Gerda nog vrolijk mee. En hanige Hans moet je de pas afsnijden met borrelnootjes voorhouden en vooral vriendelijk knikken als er een pvv-betoog komt. Op sommige gelegenheden ben ik volstrekt ruggengraatloos, heb ik geen principes en geen mening. Kan mij het schelen dat Piet nu denkt dat ik het met hem eens ben.
Ik ben ook altijd de goede hulp van de familie; ik sleep met stoelen, zet raampjes open, doe de verwarming omhoog dan wel omlaag, smeer toastjes, schenk borrels bij, alles zodat ik niet hoef te zitten.
Het allerleukste wordt het als mijn mentale bingokaart volraakt.
Ik doe dat sinds een paar jaar na een Omdenken-podcast. Ik wordt het nooit eens met die mensen, ga nooit verbinding met ze vinden, maar kan wel mezelf vermaken en mijn schoonmoeder helpen. Nou, prima dan toch. Ik heb dus een bingokaartje op mn telefoon, met uitspraken en gedrag waarvan ik weet dat het gaat komen. Die kaart moet vol. Lukt best heel aardig.
Erger u niet, verbaas u slechts.
Ik ben ook altijd de goede hulp van de familie; ik sleep met stoelen, zet raampjes open, doe de verwarming omhoog dan wel omlaag, smeer toastjes, schenk borrels bij, alles zodat ik niet hoef te zitten.
Het allerleukste wordt het als mijn mentale bingokaart volraakt.
Ik doe dat sinds een paar jaar na een Omdenken-podcast. Ik wordt het nooit eens met die mensen, ga nooit verbinding met ze vinden, maar kan wel mezelf vermaken en mijn schoonmoeder helpen. Nou, prima dan toch. Ik heb dus een bingokaartje op mn telefoon, met uitspraken en gedrag waarvan ik weet dat het gaat komen. Die kaart moet vol. Lukt best heel aardig.
Erger u niet, verbaas u slechts.
donderdag 18 december 2025 om 17:33
Ik had een mentale bingokaart met mijn oudste zoon voor als opa en oma kwamen. Nadat de kinderen iedere keer achteraf vroegen waarom die mensen toch steeds dezelfde dingen zeiden en vroegen, kwamen mijn zoon en ik eens keer tot een flinke lijst en werd het bijna grappig om dan blikken uit te wisselen als er iets van de lijst werd gezegd.ladadieladieda schreef: ↑18-12-2025 17:21
Ik heb dus een bingokaartje op mn telefoon, met uitspraken en gedrag waarvan ik weet dat het gaat komen. Die kaart moet vol. Lukt best heel aardig.
donderdag 18 december 2025 om 17:44
Wat ook altijd goed werkt; mijn man heeft een heel vervelende oom. Altijd gewonnen, nooit verloren, het is nooit zijn fout, de anderen zijn sukkels, al ajren met pensioen, maar toch een mening over iedereen die nu 'zijn' werk doet, zo'n exemplaar.
Als ik me echt goed voel, ga ik naast hem zitten en vraag ik hem hoe het gaat met de verbouwing van de buren. Die mensen zijn al 3 jaar aan het verbouwen en aangezien oom vroeger metselaar was heeft hij van de hele bouw verstand.
De eerste keer keek hij vreemd op, maar tegenwoordig houdt hij een plaatsje voor me vrij en stuurt hij z'n makker weg, omdat hij even met mij moet praten. Ik weet ondertussen alles over voorzetwanden, dubbelglas, vaatwassers en stukadoors.
Het blijft een bruut met beperkt verstand, en hij zegt allemaal domme dingen, maar ik denk aan mijn bingokaart.
Mijn tip is dus om met andere verwachtingen op kerstbezoek te gaan. Je gaat je niet storen aan gebrek aan contact of aan dom geblaat, nee, je lokt het uit! Je gaat je niet ergeren aan tante die alle kaasblokjes opvreet, maar zorgt juist dat ze ze krijgt. Je ergert je niet aan de kinderen die constant herrie maken, je wakkert het nog eens even extra aan met een leuk spel, zodat de rest ze tot stilte maant.
Kan echt leuk worden, ik doe het al jaren zo! veel succes!
Als ik me echt goed voel, ga ik naast hem zitten en vraag ik hem hoe het gaat met de verbouwing van de buren. Die mensen zijn al 3 jaar aan het verbouwen en aangezien oom vroeger metselaar was heeft hij van de hele bouw verstand.
Het blijft een bruut met beperkt verstand, en hij zegt allemaal domme dingen, maar ik denk aan mijn bingokaart.
Mijn tip is dus om met andere verwachtingen op kerstbezoek te gaan. Je gaat je niet storen aan gebrek aan contact of aan dom geblaat, nee, je lokt het uit! Je gaat je niet ergeren aan tante die alle kaasblokjes opvreet, maar zorgt juist dat ze ze krijgt. Je ergert je niet aan de kinderen die constant herrie maken, je wakkert het nog eens even extra aan met een leuk spel, zodat de rest ze tot stilte maant.
Kan echt leuk worden, ik doe het al jaren zo! veel succes!
donderdag 18 december 2025 om 17:49
Herkenbaar TO, niet alleen met Kerst, ook de BBQ feestjes of sjieke etentjes in een restaurant. Voor het goed fatsoen daarbij zijn, ook voor de wel leuke familie. En intussen het commentaar van een schoonzus of oom Victor die alles beter wist.
Zelf kom ik uit een boerderij familie, waar je gewoon 'volk' riep bij de achterdeur.
Wat mij hielp (behalve dat ik op datum x en y echt niet kon : ) , was het gaan zien als een toneelspel. Ik zoende links en rechts, gaf complimenten over de jurk, het eten, het vogelhuisje, de nieuwe fiets. Zij staan niet boven jou, jij staat erbij en kijkt er naar als in het theater, heerlijk gewoon een beetje 'meespelen' en trots zijn op jezelf dat je 'meedraait' en even zo vrolijk doei zegt.
Zelf kom ik uit een boerderij familie, waar je gewoon 'volk' riep bij de achterdeur.
Wat mij hielp (behalve dat ik op datum x en y echt niet kon : ) , was het gaan zien als een toneelspel. Ik zoende links en rechts, gaf complimenten over de jurk, het eten, het vogelhuisje, de nieuwe fiets. Zij staan niet boven jou, jij staat erbij en kijkt er naar als in het theater, heerlijk gewoon een beetje 'meespelen' en trots zijn op jezelf dat je 'meedraait' en even zo vrolijk doei zegt.
Alles sal reg kom
vrijdag 19 december 2025 om 15:35
Dit zijn de twee dingen waar ik dan zo tegenop zie.Lolalieve schreef: ↑18-12-2025 14:30Wij hadden dit ook heel lang, tot dat man er ook wat van ging zeggen. Hij vond het eerst meevallen want hij was eraan gewend. Daardoor nam hij me niet helemaal serieus. Meestal laat ik het nu gaan alleen soms zeg ik dat ik het er niet mee eens ben. Het vervelende zou ik vooral het steun zoeken bij anderen vinden, dat voelt als allemaal tegen 1.
Ik heb een aantal keer een flinke discussie met diegene gehad en nu is het wel minder geworden. Al verbaast het me soms hoe ik met een simpele zin een negatief betoog terug kan krijgen. Er zijn nu ook kinderen dus dat scheelt ook. Die geven automatisch afleiding.
Met z'n allen tegen 1, dat is wel goed uitgedrukt. En het is eigenlijk niet eens dat ze dan allemaal tegen mij zullen zijn, maar deze familieleden weten alles zo te formuleren dat het wel zo lijkt.
En inderdaad het gemak waarmee iets ineens een negatief betoog wordt. Dan denk ik iets luchtigs te zeggen en dan lijkt dat toch weer een trigger.
vrijdag 19 december 2025 om 15:40
Dan hebben we het met z'n allen over de zomervakantie. Er is een bepaald land waar een aantal familieleden graag naar toe gaan. De betreffende familieleden wilden daar in de zomer naar toe. De hele avond sturen ze dan aan op het bespreken van deze vakantie, waarbij ik niet mee mag/kan doen, omdat ik daar nooit kom en er ook niet van plan ben om naar toe te gaan. Elkaar dingen op de telefoon laten zien, behalve mij. En als het gesprek dan weer even naar iets anders neigt, dan pakken ze het weer terug. En dit is dan eigenlijk nog best een vriendelijk voorbeeld.Koffiezetapparaat schreef: ↑18-12-2025 14:40Kun je voorbeelden geven van situaties waarin dit gebeurde? En hoe reageer je zelf in die gesprekken? Trek je je terug, probeer je in discussie te gaan, of iets anders?
Wij hebben in het verleden een verbouwing gehad waarbij wij een planning hadden gemaakt. Deze familieleden gaan dan heel denigrerend doen dat we dit toch nooit gaan halen. En dan met zo'n lach naar de rest van de familie die zegt: "die dommies, die denken dat ze weten hoe ze moeten verbouwen".
vrijdag 19 december 2025 om 15:41
Ik ga dit zeker meenemen. Misschien nog met een mantra dat het buitensluiten meer zegt over hun dan over mij.Lolalieve schreef: ↑18-12-2025 14:43Zou het mentaal werken als je tegen jezelf zegt dat je juist geen gesprek met ze wil voeren omdat een gesprek van 2 kanten hoort te komen? Het hoeft niet altijd een discussie te zijn. Misschien moet je er niet bij willen horen en afstand nemen. Wel vriendelijk doen maar niet een leuk gesprek verwachten.
vrijdag 19 december 2025 om 15:43
Ja, dat is het echt he, je eenzaam voelen in hun gezelschap. Als ze er een keertje niet zijn, dan voelt dat ook zo anders.Itsnojoke schreef: ↑18-12-2025 15:46Ik vind het niet vaag, maar heel herkenbaar. Ik voel me hetzelfde bij mijn schoonfamilie. Op zich geen onaardige mensen, maar ze vormen een ontzettend gesloten front, en het is heel moeilijk om mee erin te mengen. Krijg er vaak nauwelijks een speld tussen. Ook een kwestie van te ver uiteenlopende interesses. Zij praten voornamelijk over sport en andere dorpelingen, twee dingen waar ik niet echt over mee kan praten. Het onderwerp sturen naar iets anders, is totaal zinloos.
Ik voel me daar altijd een beetje eenzaam, een buitenstaander. Het lukt me niet om dat te veranderen, en niemand in de familie doet moeite om me ergens bij te betrekken.
Dus ik hanteer de strategie van Lalaloepsie. Dat maakt dat het me minder raakt.
Maar wat hier wel anders is dan bij jou: ik kom deze familie tegen bij verjaardagen en andere verplichtingen, en we gaan soms op familiebezoek, maar we gaan er niet heen met kerst. Teveel negatieve geschiedenis om dat op te brengen.
vrijdag 19 december 2025 om 15:44
Standaard zinnen is ook een goeie. Dank je wel.
vrijdag 19 december 2025 om 15:49
Het klinkt echt naar, maar het wordt nog veel naarder omdat je het je zo aantrekt. En dat snap ik hoor, want dat is logisch gedrag. Als je wordt buitengesloten is dat echt heel vervelend.
Daarom zijn de tips van de mentale bingokaart en het toneelstuk wat je bekijkt zo goed. Dan ben je niet meer bezig met de interactie tussen hen en jou, maar enkel met de interactie die ze met elkaar hebben.
Jij weet beter, je bent beter, dus gedraag je daar ook naar. Laat ze niet onder je huid komen, houdt afstand en wees niet kwetsbaar.
Heb je je planning voor de verbouwing trouwens gehaald?
Daarom zijn de tips van de mentale bingokaart en het toneelstuk wat je bekijkt zo goed. Dan ben je niet meer bezig met de interactie tussen hen en jou, maar enkel met de interactie die ze met elkaar hebben.
Jij weet beter, je bent beter, dus gedraag je daar ook naar. Laat ze niet onder je huid komen, houdt afstand en wees niet kwetsbaar.
vrijdag 19 december 2025 om 16:13
Lief, dank je wel.ladadieladieda schreef: ↑19-12-2025 15:49Het klinkt echt naar, maar het wordt nog veel naarder omdat je het je zo aantrekt. En dat snap ik hoor, want dat is logisch gedrag. Als je wordt buitengesloten is dat echt heel vervelend.
De planning hebben we ruimschoots gehaald. Ik wilde het nog graag even laten zien, maar heb daar van afgezien. Het verandert toch niks.
vrijdag 19 december 2025 om 16:14
Oh wat goed. Die lijkt me ook heel leuk om te doen. Ik moet altijd om Freek Vonk lachen. Hij maakt me beslist vrolijk.Lalaloepsie schreef: ↑19-12-2025 16:00Een vriend van me zei dat hij tijdens vervelende visites altijd zijn innerlijke Freek Vonk aan het woord laat zodat hij bij alles wat er om hem heen gebeurt een voice-over heeft, alsof hij naar een natuurdocumentaire zit te kijken.
vrijdag 19 december 2025 om 16:24
Ik had zo’n schoonzus, die op een hele aardige toon de meest lullige dingen kon zeggen : “ naar de kapper geweest, zie ik ? Nou, groeit vanzelf weer aan “ of “ jeetje, wat een holidajiee holladija camping hebben jullie uitgekozen. Niets voor ons ; wij houden wel van leuke blablabla “ .
Je had vaak achteraf pas door dat het helemaal niet aardig was.
Eigenlijk hoef je niet zo veel te doen : wenkbrauw optrekken ( evt nog “ wat onaardig “ zeggen ) en de bal ligt weer bij de ander die zich vaak gaat verontschuldigen dat het niet onaardig bedoeld is etc.
Eigenlijk hoef je niet zo veel te doen : wenkbrauw optrekken ( evt nog “ wat onaardig “ zeggen ) en de bal ligt weer bij de ander die zich vaak gaat verontschuldigen dat het niet onaardig bedoeld is etc.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 19 december 2025 om 16:27
Maar op zich als je nooit naar dat land wil, hoef je toch al die dingen op de telefoon niet te zien? Dat scheelt weer. Ik vind het altijd vervelender als ik niet ga en ik moet wel de hele tijd meekijken.jules* schreef: ↑19-12-2025 15:40Dan hebben we het met z'n allen over de zomervakantie. Er is een bepaald land waar een aantal familieleden graag naar toe gaan. De betreffende familieleden wilden daar in de zomer naar toe. De hele avond sturen ze dan aan op het bespreken van deze vakantie, waarbij ik niet mee mag/kan doen, omdat ik daar nooit kom en er ook niet van plan ben om naar toe te gaan. Elkaar dingen op de telefoon laten zien, behalve mij. En als het gesprek dan weer even naar iets anders neigt, dan pakken ze het weer terug. En dit is dan eigenlijk nog best een vriendelijk voorbeeld.
Nou vraag ik me wel af wat je in godsnaam met elkaar kunt bespreken aan een vakantie van over een paar maanden
Is het niet allemaal gewoon opschepperij? Hebben ze die behoefte?
Ik heb wel een status-focussende zwager waar ik niks mee heb, dus die spreek ik ook niet aan en ik vraag ook niks over zijn fabriek(en) in het buitenland als het gesprek weer eens daarop valt. Een keer dacht ik ach, laat ik eens wat terugzeggen. Wat fijn dat iets op zijn kantoor kon. "Ja, dat heb je als je de baas bent," zei hij toen.
Gelukkig is hij de volgende keer op wintersport. De snobistische bingokaart kun je bij hem helemaal afvinken, maar verder komt er niets persoonlijks uit.
vrijdag 19 december 2025 om 16:40
Dit herken ik ook, dat gevoel achteraf. De hele tijd sluimert er een gevoel en als je dan weer thuis bent, besef je je dat ze gewoon echt onaardig doen. Eén van de familieleden kan dingen op zo'n manier zeggen dat je eigenlijk niet weet of ze het nou bedoelen als een constatering of om aan te geven dat ze blij zijn dat ze mij niet zijn.blijfgewoonbianca schreef: ↑19-12-2025 16:24Ik had zo’n schoonzus, die op een hele aardige toon de meest lullige dingen kon zeggen : “ naar de kapper geweest, zie ik ? Nou, groeit vanzelf weer aan “ of “ jeetje, wat een holidajiee holladija camping hebben jullie uitgekozen. Niets voor ons ; wij houden wel van leuke blablabla “ .
vrijdag 19 december 2025 om 16:43
Toch voelt het naar als je er niet bij wordt betrokken. Of zelfs het gevoel hebt dat je er bewust buiten wordt gehouden. Het gaat dan, denk ik, niet eens zo zeer om die dingen op de telefoon als wel het feit dat je voor de zoveelste keer 'niet mee mag doen met het gesprek'.
vrijdag 19 december 2025 om 16:44
Dat was mijn moeder, en die was meer van het 'wat raar/achterlijk/jaloers/onaardig dat jij dat zo opvat' of, het vaakst gebruikt, 'dat zei ik helemaal niet, ik zei [en dan iets heel anders]'.blijfgewoonbianca schreef: ↑19-12-2025 16:24Ik had zo’n schoonzus, die op een hele aardige toon de meest lullige dingen kon zeggen : “ naar de kapper geweest, zie ik ? Nou, groeit vanzelf weer aan “ of “ jeetje, wat een holidajiee holladija camping hebben jullie uitgekozen. Niets voor ons ; wij houden wel van leuke blablabla “ .
vrijdag 19 december 2025 om 16:45
We waren een keer naar vuurwerk aan het kijken wat echt mooi was. Dus ik was aan het filmen en zei: wow het vuurwerk is echt mooi hè! Komt er een heel betoog over hoe slecht het eigenlijk is, dat het onnodig is en het eigenlijk allemaal moet stoppen. Dat staat dus nu allemaal op filmjules* schreef: ↑19-12-2025 15:35Dit zijn de twee dingen waar ik dan zo tegenop zie.
Met z'n allen tegen 1, dat is wel goed uitgedrukt. En het is eigenlijk niet eens dat ze dan allemaal tegen mij zullen zijn, maar deze familieleden weten alles zo te formuleren dat het wel zo lijkt.
En inderdaad het gemak waarmee iets ineens een negatief betoog wordt. Dan denk ik iets luchtigs te zeggen en dan lijkt dat toch weer een trigger.
vrijdag 19 december 2025 om 16:48
Maar om hoeveel mensen uit dit gezelschap gaat het? En zijn zij als enigen aan het woord? Je ging erheen voor de mensen die het organiseren (je ouders?), doen die dan ook mee met de rest (je boers/zussen?) uiteindelijk?jules* schreef: ↑19-12-2025 16:43Toch voelt het naar als je er niet bij wordt betrokken. Of zelfs het gevoel hebt dat je er bewust buiten wordt gehouden. Het gaat dan, denk ik, niet eens zo zeer om die dingen op de telefoon als wel het feit dat je voor de zoveelste keer 'niet mee mag doen met het gesprek'.
vrijdag 19 december 2025 om 16:49
Ja dat vind ik ook altijd lastig. Het is dan net niet onaardig genoeg dat je direct weet dat het zo bedoeld was. Na 15 jaar herken ik het nu beter, soms vraag ik dan direct om meer uitleg.jules* schreef: ↑19-12-2025 16:40Dit herken ik ook, dat gevoel achteraf. De hele tijd sluimert er een gevoel en als je dan weer thuis bent, besef je je dat ze gewoon echt onaardig doen. Eén van de familieleden kan dingen op zo'n manier zeggen dat je eigenlijk niet weet of ze het nou bedoelen als een constatering of om aan te geven dat ze blij zijn dat ze mij niet zijn.
vrijdag 19 december 2025 om 16:55
Het gaat om 8 volwassenen. Hiervan zijn er 2 die dit doen. De ouders in dit verhaal zijn vrij oud en zitten er voornamelijk bij. De andere vier zijn een stel en mijn man en ik.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in