Hoevaak kinderen naar bso/kdv

21-12-2025 20:10 166 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,

Even wat achtergrondinformatie.
Ik heb twee kinderen: een zoon van 6 jaar uit een eerdere relatie (co-ouderschap) en een dochter van 8 maanden uit mijn huidige relatie. Ik werk op maandag, dinsdag en vrijdag (8:30-17:00). Mijn partner werkt fulltime, van maandag tot en met vrijdag (7-16).

Mijn zoon is ongeveer 60% van de tijd bij mij. Alleen op vrijdag gaat hij naar de VSO en haalt oma hem om de week uit school (hij is om de week op vrijdagmiddag bij ons). Op de andere dagen dat hij bij mij is, ben ik vrij en kan ik hem zelf naar school brengen en weer ophalen.

Onze dochter gaat op maandag en dinsdag de hele dag naar de opvang. Over vier jaar, wanneer zij naar school gaat, zal zij op maandag en dinsdag naar de VSO en NSO gaan. Op vrijdagen past oma dan op.

Ik kwam zojuist een opmerking tegen op Facebook waarin werd gezegd dat kinderen tot 4 jaar eigenlijk niet naar de opvang “gedumpt” zouden moeten worden (met opmerkingen als: “lekker je kind door een ander laten opvoeden”). Sindsdien zit het me een beetje dwars. Brengen wij onze kinderen te veel weg? Tegelijkertijd is rondkomen van één salaris voor ons geen optie.

Daarom ben ik benieuwd: hoe vaak gaan jullie kinderen naar de BSO/KDV?
Fantasy schreef:
21-12-2025 23:38
Lekker dan, ik wilde net reageren, maar dat laat ik nou maar zitten.
Ah, zie lulkoek dus.
MissNuada schreef:
21-12-2025 23:36
Er is in Nederland gezorgd dat een werkgever hard moet kunnen maken, aan een rechter, dat minder uren echt niet kan ( en dat kan echt bijna nooit hard gemaakt worden) en ik geloof er echt geen reet van bij al die mannen hier op Viva dat altijd precies die ene uitzondering betreft, elke keer weer.
Zo waar.

Bij alle vrouwen met een verantwoordelijke baan kan het wel.
Dus bij mannen met een verantwoordelijke baan kan het ook.
Poppedijntje schreef:
21-12-2025 20:31
Op mijn werk kan ik geen extra uren krijgen. Ik heb al het grootste contract binnen het team en uitbreiding is niet mogelijk; liever zien ze zelfs dat ik minder uren maak.
Daarnaast is mijn zoon van dinsdagavond tot vrijdagochtend óf van dinsdagavond tot maandagochtend bij mij. In die periode ben ik vrij (behalve op vrijdagen) wanneer hij bij mij is.

Mijn partner is leidinggevende en kan in zijn functie niet parttime werken. Hij is niet specifiek opgeleid voor deze functie, maar is binnen het bedrijf doorgegroeid. We hebben gekeken naar de mogelijkheid om elders te werken, maar zonder de juiste papieren zou dat een forse salarisdaling betekenen.
Onze halve management (ook de mannen) werkt PT, kan prima hoor
Maar er zijn ook mensen die niet parttime wíllen werken. Zelfs vrouwen.
En dan hebben ze 5 dagen per week kinderopvang. En daar is niks mis mee.
New year, new disappointments.
Because disappointments can be a tradition, too.
Week 2 van de Extremely Demotivational Calendar
Wij deden:
Ik vier werk. hij vier dagen werk.
2 dagen opvang, 1 dag oma
Lila-Linda schreef:
22-12-2025 04:58
Onze halve management (ook de mannen) werkt PT, kan prima hoor
Hij is destijds aangenomen voor deze functie waarbij gezegd is dat het een fulltime functie is, dus PT niet aan de orde gaat zijn. Hij heeft recent gevraagd of hij 36 of 32 kan werken waarbij gezegd is dat dit bij de sollicitatieprocedure al gezegd is dat dit een ft functie is
Vooral als moeder moet je een dikke huid creëren want iedereen heeft altijd overal commentaar op. Als je daar altijd naar zou luisteren wordt je helemaal gek.
Toen ik ging studeren, gingen mijn kinderen 5 dagen in de week naar de bso, omdat mijn rooster ook iedere keer wijzigde. En soms ook nog naar de vso. Hun vader begon altijd vroeg, dus die haalde hen dan ook weer redelijk vroeg uit de bso. In mijn optiek geen probleem. Bij de bso deden ze leukere en creatievere dingen met de kinderen dan ikzelf thuis.
Poppedijntje schreef:
22-12-2025 05:16
Hij is destijds aangenomen voor deze functie waarbij gezegd is dat het een fulltime functie is, dus PT niet aan de orde gaat zijn. Hij heeft recent gevraagd of hij 36 of 32 kan werken waarbij gezegd is dat dit bij de sollicitatieprocedure al gezegd is dat dit een ft functie is

Tja, dat het gezegd is, maakt het nog geen waarheid natuurlijk. Ouderschapsverlof is een recht, voor iedereen.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Verbena schreef:
22-12-2025 06:31
Tja, dat het gezegd is, maakt het nog geen waarheid natuurlijk. Ouderschapsverlof is een recht, voor iedereen.
Los van dat ik vind dat je je niks hoeft aan te trekken van random facebook berichten, je partner heeft gewoon recht op ouderschapsverlof. Dit mag niet worden geweigerd.
Mijn zoon ging drie dagen per week naar de NSO, nu helaas twee. Als het kan volgend jaar weer drie. Indien vijf mogelijk zou zijn, doe ik dat ook. Wat andere mensen daar van vinden interesseert mij geen %#%.

Hierboven wordt gesteld dat de NSO niet goed is en je als ouders zelf moet zorgen voor de kinderen, een verwijt is dat voornamelijk van mannen afkomt. Volgens mij klopt dat niet. Mijn ervaring is dat vrouwen ook goed zijn in elkaar vertellen wat wel/niet goed is. Zelf heb ik overigens nooit een verwijt van iemand gehad. Misschien denken ze wel wat.

De keuze voor kinderen heeft bij mij wel impact impact op mijn carrière. Zonder kind had ik wel andere keuzes gemaakt. Nu werk ik al 20 jaar voor dezelfde baas. Met veel plezier overigens. Ik verdien nu voldoende om alles te betalen zonder toeslagen of hulp. Daar ben ik tevreden mee. Ik ben mij er wel van bewust dat ik een heel goed salaris heb en een geweldige werkgever.

Bij mij valt de NSO onder de Wlz. Dat maakt het wel anders want dan is de NSO gratis.
3 dagen per week van 8-17:30 uur. Er moet gewoon gewerkt worden voor de centen en aangezien ik niet van plan ben ooit afhankelijk te worden van de centen van de vader van de kids werk ik gewoon 32 uur/week. Wij zijn beiden een dag thuis.
Steven1980 schreef:
22-12-2025 07:16
Mijn zoon ging drie dagen per week naar de NSO, nu helaas twee. Als het kan volgend jaar weer drie. Indien vijf mogelijk zou zijn, doe ik dat ook. Wat andere mensen daar van vinden interesseert mij geen %#%.
En dit. Als 4 zou moeten omdat partner geen dag thuis is (werkt 4x9) dan gaan ze dus 4 dagen.
Poppedijntje schreef:
22-12-2025 05:16
Toch staat hij in zijn recht. Hij vindt de discussie met jou eenvoudiger te winnen, dus kiest hij voor meewerken met zijn baas.
Hier 2 dagen bso. Ze gingen eerst 3 dagen naar kdv want geen oppas opa en oma beschikbaar, maar nu ben ik 2 ochtenden en 2 hele dagen gaan werken ipv 3 hele dagen. De kinderen willen die dagen ook graag naar de bso want hun vriendjes zijn daar dan ook.
Wij hadden tot de jongste 4 werd een gastouder. Daar gingen ze heen van 8.30 tot uiterlijk 16.30 uur. Nooit later zodat we nooit haast hadden in de ochtend en avonden.
Vanaf dat oudste naar de basisschool ging was er altijd iemand van ons thuis na schooltijd (15.15 uur). Dit werkte voor ons heel fijn. We zijn beide heel flexibel met werktijd en thuis werken.

Wat goed voor je gezin is dat is per gezin anders. En het moet ook allemaal maar te regelen zijn met je werk.
Mijn kinderen zijn 2 a 3 dagen naar de opvang gegaan. Daar hebben ze veel geleerd van de leidsters en andere kinderen. Daar werden ze op een verantwoorde manier bezig gehouden, door te knutselen, buiten te spelen, muziek te maken, uitstapjes te maken, maar ook zelf leren brood te smeren en zindelijk te worden. Later op de BSO zelfstandigheid en gezelligheid/vrienden maken.
Ik ben benieuwd of die mensen van Feesboek net zo verantwoord met hun kinderen omgaan de hele dag, ik gok van niet.
Mijn kinderen hebben et heel erg naar de zin gehad en zijn niks te kort gekomen.
Onze opvang is 3 weken per jaar gesloten (kerstweek en 2 weken in de zomer) en onze kinderen zijn dan oprecht erg teleurgesteld dat ze niet kunnen, die missen het dan echt. We hebben een superfijne opvang met vaste gezichten en erg op natuur georiënteerd, aan het bos.
Ze gingen drie dagen, maar nu gaat schoolgaande kind 2 middagen en peuter gaat nog steeds drie dagen. Baby gaat straks vanaf 6 maanden ook 3 dagen.

Eerlijk gezegd vind ik het pas sneu dat er kinderen zijn die tot 4 jaar nog nooit op een opvang gezeten hebben en dan opeens in zo'n klaslokaal met 20 anderen geplempt worden. Ontzettend grote overgang waarin ze zich dan opeens moeten redden.
Lila-Linda schreef:
22-12-2025 08:25
Toch staat hij in zijn recht. Hij vindt de discussie met jou eenvoudiger te winnen, dus kiest hij voor meewerken met zijn baas.
En dit. Mijn man had een extreem drukke baan in een 'mannenwereld' met dus erg weinig, eigenlijk geen, parttimers. Ik heb duidelijk gezegd geen behoefte te hebben aan een weekendvader en er verder zelf voor komen te staan. Hij heeft dus gewoon medegedeeld dat hij minder ging werken. Kwestie van prioriteiten stellen en je niet met een kluitje het riet in laten sturen. Als het financieel niet kan is het een ander verhaal, maar 'kan niet van werk' is natuurlijk onzin.
Onze dochter ging meteen nadat mijn zwangerschapsverlof was afgelopen naar het kdv. Twee dagen in de week. Dat was een bewuste keuze.

We hadden haar prima zelf kunnen opvangen (man en ik werken sinds haar geboorte allebei parttime). Maar het leek ons wel goed voor haar ontwikkeling als ze naar de opvang zou gaan. (Ze is en blijft enig kind.) Zo leert ze omgaan met andere kinderen, wachten op haar beurt enz. En dat is thuis in een omgeving met alleen maar volwassenen toch anders.

En nu zijn we nog steeds erg blij met deze keuze. Ze is een sociaal kind dat makkelijk contact met anderen maakt. En waarschijnlijk komt dat mede door de opvang.

Wat de moedermaffia ervan vindt, boeit me totaal niet.

En doordat we samen voor dochter zorgen, kunnen we beide leuke ouders zijn. (De hele dag voor mijn kind zorgen (24/7) is niks voor mij. Hoe leuk ik haar vind.) En zo heeft ze ook een heel goede band met haar vader.
Heb je al eens therapie overwogen? Je laat je zo makkelijk beïnvloeden en onzeker maken door wat anderen vinden. Ook over vaccineren bijvoorbeeld.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Ik heb ook al gereageerd op je topic op een ander forum. Grappig om te zien hoe (toon van) de reacties verschillen per forum.
Ik ga niet herhalen wat ik daar schreef, maar dat je zo onzeker wordt van een Facebookberichtje is wel veelzeggend. Je bent blijkbaar zelf niet happy met de huidige regeling. Dan zul je moeten zorgen dat jij of je partner op de een of andere manier toch minder kan gaan werken.
Dat gezegd hebbende, Nederland is een van de weinige landen waar parttime werken veelvoorkomend is en waar kinderen niet hetzij lange dagen naar school gaan, hetzij dagelijks naar een opvang gaan. Dus hoe dramatisch zijn die paar dagen nou echt...
Mijn kinderen gaan 4 dagen van 8-16 naar school, 1 dag van 8-13/14. 1 van de kinderen heeft 2 dagen BSO wat ze heel leuk vindt. Het gaat er ook om wat ze op school doen. Na school hebben ze hier namelijk nog energie om minstens 1 uur buiten te spelen. Ze zijn niet doodop. Ik woon dan niet in Nederland. Ze gingen overigens vroeger 2 dagen naar de opvang.
Dus samengevat: jij bent 4/7 van de dagen bij je kinderen en je man 2/7. Laat de mensen met het commentaar zich dan richten op je man en niet op jou.

Overigens kregen wij destijds bij het aanmelden bij de opvang te horen dat 2 dagen toch wel het minimum was voor kinderen zodat ze ook goed wennen op de opvang. Voor mijn dochter is het inmiddels een tweede thuis en die vindt het juist leuk als ze vanwege omstandigheden een keer een dag extra heen moet.
Pluma schreef:
22-12-2025 11:06
Dus samengevat: jij bent 4/7 van de dagen bij je kinderen en je man 2/7. Laat de mensen met het commentaar zich dan richten op je man en niet op jou.

Overigens kregen wij destijds bij het aanmelden bij de opvang te horen dat 2 dagen toch wel het minimum was voor kinderen zodat ze ook goed wennen op de opvang. Voor mijn dochter is het inmiddels een tweede thuis en die vindt het juist leuk als ze vanwege omstandigheden een keer een dag extra heen moet.
Ja nu is man nog 3/7 bij dochter. Na dat ze een jaar is wordt dit 2/7.
Ik kan op mijn werk niet meer uren gaan werken, en financieel is het niet haalbaar als hij dan ook nog minder gaat werken. Mocht hij dit wel willen dan wordt hij terug gezet naar zijn vorige functie met een veel minder salaris aangezien zijn functie een fulltime functie is.

Maar als dit wel zou kunnen, was het dus evengoed een uitdaging omdat ik niet meer uren kan krijgen bij mijn werkgever. Dus een 4-4 constructie is hier geen optie. Los van dat mijn partner een hoger salaris dan mij heeft.

Overigens doet dit niets af aan de hoeveelheid dat de kids naar de opvang moeten.

Niet onbelangrijk:
Mijn zoon zie ik de helft van de tijd, ik ben nu vrij op de dagen dat hij bij mij is, dus als ik meer ga werken betekent dit dat dit op een dag gaat zijn dat hij bij mij is waardoor ik hem nog minder zou zien.
poppedijntje wijzigde dit bericht op 22-12-2025 11:28
12.50% gewijzigd
Mijn beide kinderen gaan vanaf 4 maanden naar de opvang voor 3 dagen in de week. Dochter is intussen 5 en gaat naar de BSO. Ze leren daar andere dingen dan thuis, eten ook andere dingen (op de opvang lusten ze ineens wel augurken :P ) en leren omgaan met andere kinderen.

Dochter is altijd boos als ik haar kom halen van de BSO want ze wil langer blijven.

Wij hebben allebei een kantoorbaan en dus wat flexibele werktijden. Ik kan thuis werken, maar kinderen gaan dan ook naar BSO/opvang - ze zijn nog te klein om te begrijpen dat ik werk en laten me dan dus niet met rust. Dus beter lekker op de BSO.

Wij hebben wel bewust gekozen geen VSO te doen, meer vanuit kosten perspectief. Dus een van ons komt standaard later op werk omdat kind nog naar school moet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven