Naaimachine voor beginners
maandag 22 december 2025 om 02:22
Ik heb 0,0 naai-ervaring maar zou graag willen leren werken met een naaimachine. Eigenlijk vooral geboren uit noodzaak, want ik ben dusdanig klein dat broekspijpen standaard te lang zijn en ik dus of met opgerolde pijpen of met afgeknipte exemplaren loop. Maar de ADHD-er in mij begint al meteen te fantaseren over hoe ik ooit een quilt ga maken met alle 300 bewaarde bebaykleertjes en zo, dus ik heb er wel plannen mee zeg maar. Geen geduld voor een cursus, geen vriendinnen met ervaring dus ik zal meer proefondervindelijk aan de slag gaan en met tutorials van YouTube en dergelijke. Wat is in mijn geval een leuke en goede naaimachine om mee te starten? En koop je dan enkel een naaimachine en van die klosjes (zijn die universeel?) of moet je er nog van alles bij kopen?
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
maandag 22 december 2025 om 05:13
Ik zou wel een cursus doen. Dat lijkt mij het handigst. Maar als je dat niet wil, kan je ook naar een fourniturenwinkel gaan en kunnen ze je vast wel tips geven over wat een goede starters machine is. Je hebt niet zoveel nodig bij een naaimachine, meestal zitten er al wat dingen bij, maar je hebt voornamenlijk naaigaren en spoelen nodig. Succes!
maandag 22 december 2025 om 06:18
Ik heb een brother cs70s sinds ongeveer 4 jaar en ben er heel tevreden mee. Vooral lekker makkelijk om het spoeltje te vervangen, ik vond dat altijd toch een beetje een geklungel in het “ouderwetse” systeem. Spoeltjes (bedoel je die?) zijn niet altijd universeel maar ik kon die van m’n oude naaimachine en die uit de naaimachine van m’n moeder wel allemaal gebruiken dus er is wel zoiets als “meest gangbare type” denk ik. Paar reservenaalden en wat garen, meer heb je niet nodig in het begin.
Cursus kan handig zijn, heb ik nooit gedaan. Ik maak voornamelijk kinderkleding. Doe het wsl niet allemaal volgens de regels maar gebruik patronen met instructies erbij en daar leer ik ook veel van. Zijn allemaal leuke kleertjes die niet uit elkaar vallen
Cursus kan handig zijn, heb ik nooit gedaan. Ik maak voornamelijk kinderkleding. Doe het wsl niet allemaal volgens de regels maar gebruik patronen met instructies erbij en daar leer ik ook veel van. Zijn allemaal leuke kleertjes die niet uit elkaar vallen
maandag 22 december 2025 om 08:31
Ga naar een naaimachinezaak en laat je adviseren voor een tweedehands machine. Dan koop je voor hetzelfde geld meer kwaliteit.
En vaak hebben zij ook wel adresjes (oma’s uit de buurt) waar je een paar beginnerslesjes kunt volgen. Dat zou ik toch echt wel aanraden. Met YouTube kom je een heel eind, maar kun je ook veel tijd verliezen aan verkeerde stofkeuzes en verkeerde instellingen van de machine bij de stof etc.
En vaak hebben zij ook wel adresjes (oma’s uit de buurt) waar je een paar beginnerslesjes kunt volgen. Dat zou ik toch echt wel aanraden. Met YouTube kom je een heel eind, maar kun je ook veel tijd verliezen aan verkeerde stofkeuzes en verkeerde instellingen van de machine bij de stof etc.
maandag 22 december 2025 om 09:00
Als je ongeduldig bent en een échte beginner zou ik juist wel met een cursus starten! Ik heb het mezelf aangeleerd met een goedkope machine en Google, dat heeft veel tijd en frustratie gekost maar ik had toch tijd over. Als je vlot van start wilt is een ervaren docent ernaast hebben juist fijn. Dat heb ik bij de volgende machine (locken) gedaan en heeft me echt enorm veel tijd gescheeld.
Alle voordelen van een cursus voor je op een rijtje:
- In het begin ga je nog tegen problemen aanlopen waarbij je totaal niet begrijpt wat er nou mis is gegaan. In de YouTube tutorial gaat alles goed en bij jou wordt het een rommeltje maar waarom…? Dat soort problemen zelf oplossen met google kost veel tijd en frustratie, een docent in de buurt kan je veel sneller helpen.
- Tijdens de meeste cursussen mag je aan je eigen projectjes werken dus kan je meteen een stapeltje broeken inkorten en iets leuks naaien.
- Je hoeft niet meteen een dure machine aan te schaffen want die hebben ze op de cursus. Mocht het toch niks zijn zit je dus niet met zo’n machine opgescheept.
- Door te werken op machines leer je het beste wat je fijn vindt, en dus wat voor machine je wilt.
Er zijn heeeel veel naaitutorials online, dus als je de basis eenmaal kunt kan je makkelijk thuis verder leren.
Alle voordelen van een cursus voor je op een rijtje:
- In het begin ga je nog tegen problemen aanlopen waarbij je totaal niet begrijpt wat er nou mis is gegaan. In de YouTube tutorial gaat alles goed en bij jou wordt het een rommeltje maar waarom…? Dat soort problemen zelf oplossen met google kost veel tijd en frustratie, een docent in de buurt kan je veel sneller helpen.
- Tijdens de meeste cursussen mag je aan je eigen projectjes werken dus kan je meteen een stapeltje broeken inkorten en iets leuks naaien.
- Je hoeft niet meteen een dure machine aan te schaffen want die hebben ze op de cursus. Mocht het toch niks zijn zit je dus niet met zo’n machine opgescheept.
- Door te werken op machines leer je het beste wat je fijn vindt, en dus wat voor machine je wilt.
Er zijn heeeel veel naaitutorials online, dus als je de basis eenmaal kunt kan je makkelijk thuis verder leren.
maandag 22 december 2025 om 09:03
maandag 22 december 2025 om 09:35
Ik zou echt hebben opgegeven als ik geen naailes had gehad. Ik had ook 0,0 ervaring, geen machine en had hetzelfde doel voor ogen als jij.
Ik kocht een goedkope naaimachine (nieuw) in een lokale naaimachinezaak (onder de €300). Ik had een lijstje meegekregen van de naaijuf wat ik aan accessoires erbij moest kopen.
* stofschaar
* naalden
* patroonpapier
* garen (zwart, wit, grijs om mee te beginnen).
Naast de lessen vond de juf dat ik ook ervaring op moest doen met gemakkelijke projecten zoals zakjes en etuis. Met behulp van YouTube en foto-tutorials probeerde ik dat. Man, wat heb ik veel weggegooid. Soms wilde ik de naaimachine wel het raam uitgooien, want het lukte niet/ging niet goed. Ik denk dat ik was afgehaakt als ik niet op les was gegaan. Ik vind de naaijuf echt heel stom, dus ik wilde met zo min mogelijk lessen zoveel mogelijk eruit halen. Ik heb van sept-april les genomen. Ik kon bij haar per maand lessen volgen. Daarna ben ik, met de basiskennis, verder gegaan.
Inmiddels is dat zo'n 9 jaar geleden. Dingen vermaken/aanpassen vind ik het stomste wat er is, maar doe ik nog wel (alleen voor het gezin). Ik maak het liefst kleding voor mezelf en mijn dochter. Maar ik ben ook gek op zakjes, tasjes en etuis.
Ik kocht een goedkope naaimachine (nieuw) in een lokale naaimachinezaak (onder de €300). Ik had een lijstje meegekregen van de naaijuf wat ik aan accessoires erbij moest kopen.
* stofschaar
* naalden
* patroonpapier
* garen (zwart, wit, grijs om mee te beginnen).
Naast de lessen vond de juf dat ik ook ervaring op moest doen met gemakkelijke projecten zoals zakjes en etuis. Met behulp van YouTube en foto-tutorials probeerde ik dat. Man, wat heb ik veel weggegooid. Soms wilde ik de naaimachine wel het raam uitgooien, want het lukte niet/ging niet goed. Ik denk dat ik was afgehaakt als ik niet op les was gegaan. Ik vind de naaijuf echt heel stom, dus ik wilde met zo min mogelijk lessen zoveel mogelijk eruit halen. Ik heb van sept-april les genomen. Ik kon bij haar per maand lessen volgen. Daarna ben ik, met de basiskennis, verder gegaan.
Inmiddels is dat zo'n 9 jaar geleden. Dingen vermaken/aanpassen vind ik het stomste wat er is, maar doe ik nog wel (alleen voor het gezin). Ik maak het liefst kleding voor mezelf en mijn dochter. Maar ik ben ook gek op zakjes, tasjes en etuis.
Fox off!
maandag 22 december 2025 om 10:14
Dit! Er zijn al veel vaker dit soort vragen gesteld en eigenlijk is iedereen het erover eens dat je je het beste kunt laten adviseren in een speciaalzaak. Bovendien is het ook heel handig als er iets met je machine is dat je er zo mee terug kunt of vragen kunt stellen omdat bijvoorbeeld je draadspanning te strak of juist te los is en hoe je dit zelf kunt oplossen.
maandag 22 december 2025 om 10:35
Wat je ook doet: koop geen nieuwe Singer. Dat merk heeft de naam nog maar is meer dan tien jaar geleden verkocht. Nu zijn de machines goedkope meuk.
Zoals iedereen hier zegt: tweedehands machine bij een speciaalzaak. Of een goedkopere nieuwe machine bij een speciaalzaak. (Ik heb een Brother).
Naaimachines zijn de apparaten die het langst meegaan (gemiddeld 30 jaar ofzo). Maar daar moet je dus goed onderhoud bij hebben. Niets irritanter dan een machine met slechte spanning.
Zoals iedereen hier zegt: tweedehands machine bij een speciaalzaak. Of een goedkopere nieuwe machine bij een speciaalzaak. (Ik heb een Brother).
Naaimachines zijn de apparaten die het langst meegaan (gemiddeld 30 jaar ofzo). Maar daar moet je dus goed onderhoud bij hebben. Niets irritanter dan een machine met slechte spanning.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in