Bindingsangst of geen interesse?

25-12-2025 16:01 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaaaaren meegelezen, maar nu behoefte aan advies. Ik ben nog in shock over wat er gebeurd is.

Maanden geleden een man leren kennen, via via. Beiden eind dertig. We konden ons geluk niet op in het begin. Hij heeft wel een bizar druk leven: dochter is verstandelijk beperkt en hij heeft een hoge functie in de advocatuur.

Langzaamaan kwamen er wisselvalligheden.
Vragen of ik langskom en z’n dochters ontmoeten en 10 minuten later appen: nee toch niet.
Me een uur lang plat knuffelen maar verstijven zodra ik zeg dat ik hem zo leuk vind. Reactie van hem: lekker bedoel je, niet leuk.
Me een hele avond appen en zodra ik app dat ik zin heb om hem weer te zien, het gesprek afkappen.
Een hele dag niet reageren als ik vraag of we af kunnen spreken.
2 dagen later appen dat hij heel veel zin heeft om me weer te zien, wil ik zaterdag uit eten?
Uitspreken hoe blij hij is na een intieme avond en dan 2 dagen complete radiostilte.
Geen toekomstspelingen, wel voorzichtige: hinten naar films die we gaan kijken in de bioscoop en hij vond het fijn dat ik boeken liet liggen naast zn bed.

Een verhalenverteller, maar nooit met emotionele diepgang. De moeder van zijn kinderen verliet hem voor een ander (wel al jaaaren geleden) Dat deed hem nog steeds zeer, maar erover praten was niet mogelijk. Z’n laatste vriendin ‘zette hem teveel onder druk en verwachtte teveel’.

Toen heel weekend samen. Voor me koken, uitgebreid knuffelen, tegen me aan liggen op de bank, ontbijt voor me maken, 3x seks.
Fantastisch. Ik voelde me intens verbonden met hem. Ik voelde heel sterk: wij houden van elkaar. Niet uitgesproken!
En de week daarop: nauwelijks contact mee te krijgen.

En toen maakte hij het uit, vlak na m’n verjaardag. Hij voelt het niet. Hij gaf aan dat hij nu voor het eerst in jaren echt naar zn gevoel heeft geluisterd. Het was fijn, maar niet leuk genoeg om relatie mee te beginnen. En die wil hij wel heel graag. Hij probeerde steeds over koetjes en kalfjes kletsen, ontspannen.

Ja ik heb een gebroken hart maar dat heelt ongetwijfeld, ik heb vaker met dit bijltje gehakt. Maar m’n hele intuïtie kan ik niet meer vertrouwen. Waar ik voelde: we houden van elkaar, twijfelde hij: voel ik hier wel genoeg voor.

Is dit een typisch geval van bindingsangst of is het zo simpel: hij voelt het niet en ik heb het gewoon niet gemerkt. Hoe stom! Wie heeft ervaring?
Maakt niet uit welke van de twee het is. Het is sowieso een heeeeel grote rode vlag.
BeeDifferent schreef:
25-12-2025 16:10
Maakt niet uit welke van de twee het is. Het is sowieso een heeeeel grote rode vlag.
Eens. Dit is geen gezond gedrag. Je wilt iemand die echt voor je gaat, en niet iemand die je aan het lijntje houdt of alleen voor de seks er is.
Voor iedereen een groene tuin
Wat maakt de analyse uit? De uitkomst is toch hetzelfde? Vaak weten mensen zelf niet eens welke naam ze aan hun gevoel moeten geven.

Helaas vindt hij je niet leuk genoeg om de relatie voort te zetten. En jij bent meer waard dan deze wispelturigheden.
Ik dacht vroeger ook zoals jij maar heb intussen geleerd dat je, vooral in een prille relatie, enkel kan spreken voor jezelf. Het is niet omdat het voor jou zo fantastisch voelt, dat het voor de andere partij ook zo is en blijkbaar heb je dat ook gevoeld, je geeft genoeg voorbeelden. Het klinkt alsof jullie voor hem eerder fwb waren.
Bindingsangst? Een relatietherapeute zei in een podcast dat mensen dat graag denken omdat 'just not that into you' pijnlijker is. Niet veel mensen hebben bindingsangst.
Precies wat Attraverso zegt.
Hij is niet verlieft (genoeg) en bindingsangst komt maar heel weinig voor.
Is meestal een dooddoener om te voorkomen dat je eerlijk aan de andere moet zeggen "ik vind je niet leuk genoeg".
Ik lees alleen maar rode vlag na rode vlag na rode vlag. En juist dat wispelturige kan ervoor gezorgd hebben dat jij het oh zo sterk voelde. Want de kruimels die je krijgt wakkeren het verlangen aan en dat verlangen wordt vaak verward met liefde.

Wat het ook is: dit is geen geschikt relatiemateriaal voor je. Heel verdrietig, dus huil goed uit. En dan….doorrrrr
Verliefdheid kan heel intens voelen als houden van. Maar is het niet.
Op basis van jij schrijft kunnen wij dit niet vaststellen. Naar schatting is 40% van de mensen onveilig gehecht. Niet weinig dus. De vraag is wel hoe betrouwbaar dit percentage is. Bovendien zitten bindingsangst en verlatingsangst op een spectrum: je kunt er dus in meer of mindere mate last van hebben.

Het is wel relevant. Als hij bindingsangst had, dan is de kans namelijk heel groot dat er bij jou verlatingsangst speelt. Dat maakt dat je geneigd bent om op mannen te vallen die zich niet echt kunnen of willen binden. Herken je dit patroon uit eerdere relaties? Herken je de kenmerken van bindingsangst en verlatingsangst?

https://www.hannahcuppen.nl/wat-is-lief ... ingsangst/

Sterkte, liefdesverdriet sucks... :hug:
The impossible only takes a little longer
Attraverso schreef:
25-12-2025 16:31
Het klinkt alsof jullie voor hem eerder fwb waren.
Bindingsangst? Een relatietherapeute zei in een podcast dat mensen dat graag denken omdat 'just not that into you' pijnlijker is. Niet veel mensen hebben bindingsangst.
Pijnlijk. Heel pijnlijk. Maar waar. Hij heeft het geprobeerd en vond me niet leuk genoeg. Doet heel veel zeer en werpt me terug naar allerlei onzekerheden.
Attraverso schreef:
25-12-2025 16:31
Het klinkt alsof jullie voor hem eerder fwb waren.
Pijnlijk. Heel pijnlijk. Maar waar. Hij heeft het geprobeerd en vond me niet leuk genoeg. Doet heel veel zeer en werpt me terug naar allerlei onzekerheden.
Mus* schreef:
25-12-2025 17:15

Het is wel relevant. Als hij bindingsangst had, dan is de kans namelijk heel groot dat er bij jou verlatingsangst speelt. Dat maakt dat je geneigd bent om op mannen te vallen die zich niet echt kunnen of willen binden. Herken je dit patroon uit eerdere relaties? Herken je de kenmerken van bindingsangst en verlatingsangst?

https://www.hannahcuppen.nl/wat-is-lief ... ingsangst/

Sterkte, liefdesverdriet sucks... :hug:
Ja verlatingsangst is heel erg aanwezig bij mij. Jaren geleden veel therapie voor gehad. Ik heb ook gemerkt dat ik terugviel in patronen: heel veel rekening houden met hem. Onzeker zijn als ik niets terugkreeg. De krant lezen voordat ik naar hem ging om maar indruk te maken.
Ik heb me heel kalm gehouden met hem om hem niet af te schrikken.
Quito schreef:
25-12-2025 17:30
Ja verlatingsangst is heel erg aanwezig bij mij. Jaren geleden veel therapie voor gehad. Ik heb ook gemerkt dat ik terugviel in patronen: heel veel rekening houden met hem. Onzeker zijn als ik niets terugkreeg. De krant lezen voordat ik naar hem ging om maar indruk te maken.
Het is dat liefdesverdriet echt heel pijnlijk is, anders zou ik blij voor je zijn dat deze onvoorspelbare man uit je leven is verdwenen.

Ik vind dat manipulatieve in een (prille) relatie zo giftig en vind het kut voor jou dat je er weer zo onzeker van bent bent geworden.
Sterkte!
Quito schreef:
25-12-2025 17:30

Dit klinkt inderdaad als gedrag van een verlatingsangstige. Je maakt jezelf klein. Je cijfert jezelf weg en gaat heel veel geven, in de hoop dat je daar liefde voor terug krijgt. Dat je hard moet werken of je op een bepaalde manier moet gedragen om liefde te mogen ontvangen, voelt vertrouwd voor je autonome zenuwstelsel. Daarom kies je (onbewust) steeds voor (emotioneel) onbeschikbare mannen.

Heb je toen wel iets aan die therapie gehad? Veel therapie richt zich vooral op praten, op het cognitieve deel, inzichten krijgen. Dat is nuttig, maar daarmee kom je niet van bindingsangst/verlatingsangst af. Daarvoor zul je moeten voelen en ervaren. Hannah Cuppen legt dit goed uit. Er zijn online veel podcasts te vinden waarin zij te gast is. Ik vermoed dat je veel zult herkennen.
The impossible only takes a little longer
Het zijn in ieder geval gigantische rode vlaggen. Hoe komt het dat je dit niet (eerder) hebt gezien? Niet verwijtend bedoeld, maar het blijft me altijd verbazen hoe makkelijk volwassen vrouwen soms over zulke duidelijke signalen heen stappen. Sterkte met het liefdesverdriet.
Langzaamaan kwamen er wisselvalligheden.
Vragen of ik langskom en z’n dochters ontmoeten en 10 minuten later appen: nee toch niet.
Me een uur lang plat knuffelen maar verstijven zodra ik zeg dat ik hem zo leuk vind. Reactie van hem: lekker bedoel je, niet leuk.
Me een hele avond appen en zodra ik app dat ik zin heb om hem weer te zien, het gesprek afkappen.
Een hele dag niet reageren als ik vraag of we af kunnen spreken.
2 dagen later appen dat hij heel veel zin heeft om me weer te zien, wil ik zaterdag uit eten?
Uitspreken hoe blij hij is na een intieme avond en dan 2 dagen complete radiostilte.
Een verhalenverteller, maar nooit met emotionele diepgang.
Z’n laatste vriendin ‘zette hem teveel onder druk en verwachtte teveel’.

Ik heb ook gemerkt dat ik terugviel in patronen: heel veel rekening houden met hem. Onzeker zijn als ik niets terugkreeg. De krant lezen voordat ik naar hem ging om maar indruk te maken.

Een veel interessantere vraag dan degene die jij in je OP stelt: waarom nam jij genoegen met zijn gedrag? En ging jij er steeds harder door aan het werk?

Daar zou ik mee aan de slag gaan, niet met focussen op waar zíjn gedrag vandaan komt.
Sterkte TO, een gebroken hart doet pijn :(

Enerzijds schrijf je een waslijst aan signalen waarbij je zijn wispelturigheid, afstandelijkheid etc beschrijft en tegelijk schrijf je dat het voor jouw gevoel een wederzijds “houden van” was.

Ik begrijp dat niet zo goed. Je klinkt heel bewust over zijn “niet-zo-bindende-kant”. Kan het zijn dat je iets teveel door een roze bril naar de situatie hebt gekeken? Dat je het eigenlijk wel voelde (want hoe kan je anders al die rode vlaggen van hem opsommen) , maar het niet wilde voelen/zien?
Goeie vragen. Ik bleef erin omdat als we elkaar zagen, het geweldig was. En knappe, charmante man. Grappig. Slim. Fantastische seks, gezellig, warm. (Dacht ik).
Ik wist ergens: deze man is too good to be true.
Quito schreef:
25-12-2025 18:42
Goeie vragen. Ik bleef erin omdat als we elkaar zagen, het geweldig was. En knappe, charmante man. Grappig. Slim. Fantastische seks, gezellig, warm. (Dacht ik).
Ik wist ergens: deze man is too good to be true.
Of jij maakt hem too good. Zo geweldig klinkt het niet!
Wel begrijpelijk hoor. Juist die ‘fruitautomaat’ van hem: jou soms succes geven en soms juist de boot afhouden werkt heel verslavend.
Partiële bekrachtiging is het meest effectief. Voor een verslavend effect. Maar niet voor een gezonde relatie.
Maar hij was toch helemaal niet ‘too good’? Je geeft zelf in de OP echt al een waslijst aan niet zulke leuke dingen. Een echt leuke match heeft dat soort rode vlaggen niet hoor. Daar is het gewoon duidelijk en gezellig mee, en niet allemaal van dat moeilijke wispelturige gedoe.
Tavistock schreef:
25-12-2025 20:11
Maar hij was toch helemaal niet ‘too good’? Je geeft zelf in de OP echt al een waslijst aan niet zulke leuke dingen. Een echt leuke match heeft dat soort rode vlaggen niet hoor. Daar is het gewoon duidelijk en gezellig mee, en niet allemaal van dat moeilijke wispelturige gedoe.
Is waar. Maar: hij was wispelturig omdat hij mij niet leuk genoeg vond / ik niet leuk/slim genoeg voor hem was. Hij kan daar niet zoveel aan doen, toch? Ik geloof wel dat hij het echt geprobeerd heeft.
Zijn gedrag zegt niks over jou, zijn gedrag zegt iets over hem.

Ongeacht wat deze man voor jou voelt, hij is het type man dat het dus oké vindt om een spetterende date te hebben en daarna van de radar te verdwijnen.

Om wanneer jij contact zoekt, uit verbinding te gaan en wanneer hij er weer behoefte aan heeft, terug te keren.

Dat zegt niks over wat hij voelt voor jou, dat zegt iets over wat voor hem normaal.
Een vrouw niet leuk / slim / knap genoeg vinden (wat allemaal kan gebeuren), is geen reden voor dit gedrag. Het is gedrag waar vanaf spat; ik ben niet beschikbaar. Om welke reden dan ook.
Quito schreef:
25-12-2025 21:17
Is waar. Maar: hij was wispelturig omdat hij mij niet leuk genoeg vond / ik niet leuk/slim genoeg voor hem was. Hij kan daar niet zoveel aan doen, toch? Ik geloof wel dat hij het echt geprobeerd heeft.
Nee hoor, hij heeft je gewoon respectloos behandeld op vele momenten en dat maakt hem een niet-leuke man. Bij twijfels zou hij dat gewoon moeten zeggen - eerlijk uitspreken dat hij het (nog) niet voelt. Zodat jij weet waar je aan toe bent, zonder spelletjes. Sterkte, maar heus: jij bent een echt-leuke man waard.
Hij klinkt behoorlijk als een lul eigenlijk, een leuke vent is altijd leuk namelijk en niet alleen soms..
Het klinkt nogal intens; je geluk niet op kunnen, in een prille onstabiele relatie al bezig zijn met kinderen ontmoeten en nu in shock zijn terwijl de rode vlaggen-parade fanatiek wapperde.

Wat maakt dat je er zelf niet klaar mee was? Wat maakt dat je nu zo geshockeerd bent terwijl alle seinen op rood stonden?

Hij heeft het nu beeindigd omdat hij het niet voelde.
Dit gebeurt zo vaak met daten: in de eerste maanden ontdekken dat het toch niet helemaal matcht. Het is interessanter om je eigen patronen onder de loep te nemen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven