Kerst, hoe ging het?
vrijdag 26 december 2025 om 00:16
Ik heb 1ste kerstdag vanavond meegemaakt met ouders en vriend en zus. En het was zowaar gezellig!
Geen moeilijke zaken aangestipt. Wel zaken eigenlijk, maar niks escaleerde. Als moeder weer eens 'gekke" opmerkingen maakte keken wij als de rest elkaar begripvol aan. "laat haar maar". Moeder blij (ik hou ook echt wel van dr hoor) En iedereen blij. fijne avond hier verder.
Bij jullie?
Geen moeilijke zaken aangestipt. Wel zaken eigenlijk, maar niks escaleerde. Als moeder weer eens 'gekke" opmerkingen maakte keken wij als de rest elkaar begripvol aan. "laat haar maar". Moeder blij (ik hou ook echt wel van dr hoor) En iedereen blij. fijne avond hier verder.
Bij jullie?
Vanity of vanities; all is vanity
vrijdag 26 december 2025 om 00:36
Zoals elk jaar:
Dik depressief en weer een week nodig om te bekomen.
Om iedereen volgend jaar dan maar weer zijn 100ste kans te geven.
Al roep ik nu heel luid dat ik qua eten volgend jaar de Chinees- of gourmet-kaart trek ipv nodeloos 3 uur in de keuken te staan.
Maar tegelijk weet ik dat ik ook dat volgend jaar weer "niet Kersterig en zelfgemaakt genoeg" vind.
Op naar Oudjaar
... Met zijn 2.
En visfondue.
Dik depressief en weer een week nodig om te bekomen.
Om iedereen volgend jaar dan maar weer zijn 100ste kans te geven.
Al roep ik nu heel luid dat ik qua eten volgend jaar de Chinees- of gourmet-kaart trek ipv nodeloos 3 uur in de keuken te staan.
Maar tegelijk weet ik dat ik ook dat volgend jaar weer "niet Kersterig en zelfgemaakt genoeg" vind.
Op naar Oudjaar
En visfondue.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 26 december 2025 om 00:38
Prima! Gisteren een gezellige avond met de familie van man gehad. Schoonmoeder is normaal vrij gestresst dat iedereen genoeg te eten heeft etc maar dat was dit jaar gelukkig niet het geval. Ze was zo ontspannen dat ze de laatste garnalen op het fornuis vergat en de keuken even later helemaal blauw van de rook stond
Vandaag een fijne dag thuis met ons gezin en nu is kerst weer over hier.
Volgende week oud en nieuw vieren bij mijn familie in Nederland
Vandaag een fijne dag thuis met ons gezin en nu is kerst weer over hier.
Volgende week oud en nieuw vieren bij mijn familie in Nederland
vrijdag 26 december 2025 om 00:41
vrijdag 26 december 2025 om 00:43
Gisteravond een heerlijke avond met het gezin, cadeautjes uitpakken rond de boom, daarna gezamenlijk de gekregen lego in elkaar gezet en vervolgens film.
Vandaag rond 3 uur het gezin naar mijn familie gebonjourd met eten en de rest van de dag/avond mijn eigen dingen gedaan (ik kan niet zoveel prikkels aan. En mijn fam is heel veel prikkels).
Het was zowaar best geslaagd, terwijl ik geen kerstfan ben!
Morgen komen schoonouders. Wordt ook vast gezellig.
Vandaag rond 3 uur het gezin naar mijn familie gebonjourd met eten en de rest van de dag/avond mijn eigen dingen gedaan (ik kan niet zoveel prikkels aan. En mijn fam is heel veel prikkels).
Het was zowaar best geslaagd, terwijl ik geen kerstfan ben!
Morgen komen schoonouders. Wordt ook vast gezellig.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
vrijdag 26 december 2025 om 00:45
vrijdag 26 december 2025 om 00:52
Feest 1 gisteravond was ik de host.Pink-Freud schreef: ↑26-12-2025 00:42Wis,was jij de host? spijtig dat je er een kutgevoel aan hebt overgehouden. Volgend jaar anders voor jou.!
Voor man en schoonmoeder.
Uren staan koken. Om weer vast te stellen dat schoonmoeder na 5 happen hoofdgerecht genoeg heeft.
En dan was er al nauwelijks voorgerecht en stond er nog dessert van haar zoon.
Om weer naar huis gebracht te willen worden door man terwijl haar koffie nog niet half was.
Vorig jaar hebben we die koffie niet eens gehaald, dus op dat vlak gingen we vooruit.
(Waarbij ik sowieso mijn schoonmoeder slecht trek, maar tja ... haar alleen laten zitten met Kerst is ook niet mijn ding.)
Feest 2 was vanmiddag bij mijn ouders.
Daar breek je me de bek maar niet over open
Business as usual. Mijn moeder die zich niet gedraagt, mijn schoonbroer die zich als een eikel gedraagt, mijn ouders die uiteraard voor de 20 miljardste keer ruziën, een tante die on-uitgenodigd opduikt, ...
En ik die 3 zakken cadeaus aflever voor heel de familie om zelf thuis te komen met 1 Kerst-kaartje (van die tante).
Waarbij mijn moeder dit jaar de kroon spant om voor én dochter 1, en schoonzoon 1 en schoonzoon 2 (mijn man) een cadeau te kopen, maar dochter 2 "oopsie zonder reden of enige mededeling" schijnbaar vergeet.
Dan hebben we het nog niet over het eet-gedeelte gehad
En 3 kinderen die kabaal voor 300 maken. Maar dat is eigen aan kinderen.
En die uiteraard geen hap eten. Behalve dan aardappelkroketten met ketchup.
Ketchup die je nog kan gaan zoeken in de nachtwinkel.
Nee, geen mayo, geen cocktailsaus, geen van de 7 andere sausjes in huis, enkel ketchup.
(Het zijn niet mijn kinderen.)
Is dit nu later?
vrijdag 26 december 2025 om 00:58
Jezus Wis, al eens overwogen m je schoonmoeder gewoon 1 mooi gerecht voor te zetten en een klein toetje ipv verwachten dat ze een heel menu wegknaagt?
Blijkbaar trekt ze dat niet, een heel menu. Doe wat met die kennis……
En je dag met jouw familie… iets met verwachtingen. Als jij met 1 kerstkaart thuis komt, verwachten ze dan wel een zak met kadootjes van jou?
Ik zou als ik jou was je verwachtingen van kerst vieren met familie aanpassen. Of op een hele andere manier kerst gaan vieren.
En je dag met jouw familie… iets met verwachtingen. Als jij met 1 kerstkaart thuis komt, verwachten ze dan wel een zak met kadootjes van jou?
Ik zou als ik jou was je verwachtingen van kerst vieren met familie aanpassen. Of op een hele andere manier kerst gaan vieren.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 26-12-2025 01:01
37.95% gewijzigd
vrijdag 26 december 2025 om 01:00
Daarom dus het idee om volgend jaar een bak Chinees te bestellen.patchouli_ schreef: ↑26-12-2025 00:58Jezus Wis, al eens overwogen m je schoonmoeder gewoon 1 mooi gerecht voor te zetten en een klein toetje ipv verwachten dat ze een heel menu wegknaagt?
Kost me minder werk en minder erg als het weg moet / overblijft.
Ik wil ook nog graag wat lekkers - hapjes met bubbels, hoofdgerecht en dessert - aan mijn / onze Kerst hebben.
De boel is al grondig geminimaliseerd, maar zelfs die lat ligt nog te hoog.
Is dit nu later?
vrijdag 26 december 2025 om 01:05
Wissewis, ik denk dat je je eigen lat heel erg omlaang mag gaan brengen.
Volgrnd jaar schoonmoeder ophalen voor een uitgebreide kerstbrunch en savonds met man liflafjes en champagne.
En voor eigen fam geen cadeaus als dat niet is afgesproken en bij ruzie de jas pakken en lekker naar huis gaan.
Je zet verwachtingen waarvan anderen niet eens doorhrbben dat ze er aan moeten voldoen
.
En je moeder is een kreng, door jou zonder uitleg of reden over te slaan. Dat is ronduit onaardig.
Volgrnd jaar schoonmoeder ophalen voor een uitgebreide kerstbrunch en savonds met man liflafjes en champagne.
En voor eigen fam geen cadeaus als dat niet is afgesproken en bij ruzie de jas pakken en lekker naar huis gaan.
Je zet verwachtingen waarvan anderen niet eens doorhrbben dat ze er aan moeten voldoen
En je moeder is een kreng, door jou zonder uitleg of reden over te slaan. Dat is ronduit onaardig.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
vrijdag 26 december 2025 om 01:11
Ik snap je hoor.Wissewis schreef: ↑26-12-2025 01:00Daarom dus het idee om volgend jaar een bak Chinees te bestellen.
Kost me minder werk en minder erg als het weg moet / overblijft.
Ik wil ook nog graag wat lekkers - hapjes met bubbels, hoofdgerecht en dessert - aan mijn / onze Kerst hebben.
De boel is al grondig geminimaliseerd, maar zelfs die lat ligt nog te hoog.
Ik wil ook graag een kerst met hapjes, bubbels, kadootjes onder een prachtige boom die vrolijk worden uitgepakt, flink uitpakken voor een diner en matching wollen kabeltruien.
Maar de realiteit is anders; veel ASS problematiek in mijn gezin, kerst is een grote stressfactor. Daar gaat mijn mooie kerstplaatje.
(Zelfs die bak chinees gaat niet helpen, want dat lusten de ASS-ers niet. )
Ik heb mijn verwachtingen aangepast, en vier kersterige dingen met andere naasten die dat ook leuk vinden.
vrijdag 26 december 2025 om 01:21
Na 5 keer zo'n ruzie en een paar keer effectief opstappen en wekenlang een moeder die er niets van snapt maar alleen kwaad is dat haar Kerst verpest is heb ik het opgegeven.
This is it.
Ik vloek onderweg naar huis, ik vloek nog een tijdje in de weken erop, maar beter wordt het zelden.
Alles voor de Kerst-vrede en de "one happy family".
En volgend jaar iedereen dus maar weer zijn 100ste kans geven.
Nichtjes en neefje hebben namelijk hun ouders en grootouders ook niet zelf gekozen.
En een kerst zonder cadeaus van suiker-tante Wis gaat niet.
Alleen dat cadeau - of beter: het totaal mij overslaan - slaat dit jaar weer nergens op.
Ik heb vorige week namelijk nog letterlijk gehoord dat ze cadeaus aan 't zoeken was voor iedereen "en wat ik wilde hebben".
(Toen gemeld dat ze zelf iets mocht zoeken, want dat ik geen bijzondere wensen had. Voor 3 kinderen / schoonkinderen lukt dat dus duidelijk prima.)
Geef me alleen nog even een week of wat om voor de zoveelste keer over dit soort Kerst te raken
Maar ik zal toch niet écht de enige in heel de Benelux zijn voor wie het niet de hele tijd "one happy family" en "vrolijke Kerst" was dit jaar?
Is dit nu later?
vrijdag 26 december 2025 om 01:29
Gisteren gegourmet en kerstcadeautjes uitgepakt met ouders, broer en schoonzusje. Vandaag naar familie gegaan en bij thuiskomst lekker makkelijk Chinees gegeten.
Kreeg dit jaar geen irritante vragen waardoor ik me weer klote ga voelen gelukkig. Was wel blij dat ik weer thuis was, vond het allemaal wel gezellig maar met familie vind ik het ook erg druk.
Morgen relaxen, wellicht even gaan wandelen en ik moet nog even langs de supermarkt.
Kreeg dit jaar geen irritante vragen waardoor ik me weer klote ga voelen gelukkig. Was wel blij dat ik weer thuis was, vond het allemaal wel gezellig maar met familie vind ik het ook erg druk.
Morgen relaxen, wellicht even gaan wandelen en ik moet nog even langs de supermarkt.
graze wijzigde dit bericht op 26-12-2025 01:36
10.80% gewijzigd
vrijdag 26 december 2025 om 01:34
Nee hoor, je bent niet de enige.Wissewis schreef: ↑26-12-2025 01:21Na 5 keer zo'n ruzie en een paar keer effectief opstappen en wekenlang een moeder die er niets van snapt maar alleen kwaad is dat haar Kerst verpest is heb ik het opgegeven.
This is it.
Ik vloek onderweg naar huis, ik vloek nog een tijdje in de weken erop, maar beter wordt het zelden.
Nichtjes en neefje hebben namelijk hun ouders en grootouders ook niet zelf gekozen.
Alleen dat cadeau - of beter: het totaal mij overslaan - slaat dit jaar weer nergens op.
Ik heb vorige week namelijk nog letterlijk gehoord dat ze cadeaus aan 't zoeken was voor iedereen "en wat ik wilde hebben".
(Toen gemeld dat ze zelf iets mocht zoeken, want dat ik geen bijzondere wensen had. Voor 3 kinderen / schoonkinderen lukt dat dus duidelijk prima.)
Geef me alleen nog even een week of wat om voor de zoveelste keer over dit soort Kerst te raken.
Maar ik zal toch niet écht de enige in heel de Benelux zijn voor wie het niet de hele tijd "one happy family" en "vrolijke Kerst" was dit jaar?
En je zal ook niet de enige zijn die zegt dat je komend jaar overslaat en kerst op een manier viert die wel leuk is voor jou.
vrijdag 26 december 2025 om 01:36
Echt, ik vind dit zo triest. Vanavond heb ik samen met mijn man lekker samen gezellig gegeten, maar o wat miste ik mijn ouders.Wissewis schreef: ↑26-12-2025 01:21Na 5 keer zo'n ruzie en een paar keer effectief opstappen en wekenlang een moeder die er niets van snapt maar alleen kwaad is dat haar Kerst verpest is heb ik het opgegeven.
This is it.
Geef me alleen nog even een week of wat om voor de zoveelste keer over dit soort Kerst te raken.
Die zijn overleden, maar kerst was voor hen echt een feest dat uitgebreid gevierd werd.
Als ik dit soort verhalen lees, denk ik dat je het beste of inderdaad chinees moet halen of lekker een zonvakantie moet boeken samen tijdens de kerstdagen. Jezelf uit de veren werken en dan nog stank voor dank krijgen, uh nee
rubella wijzigde dit bericht op 26-12-2025 01:36
Reden: Taalvoutje
Reden: Taalvoutje
0.12% gewijzigd
vrijdag 26 december 2025 om 01:44
Ik wed dat Kerst dan ineens op 17 februari valtpatchouli_ schreef: ↑26-12-2025 01:38Jaaaaa, je geld niet uitgeven aan een maaltijd van de chinees en aan cadeaus, maar aan een vakantie in de zon!
Ze zijn nogal hardnekkig in iedereen er persé bij willen hebben.
Ik roep het de helft van de jaren ook hoor, dat ik volgend jaar een chalet in de Ardennen huur
Maar mijn familie kennende zijn ze dus in staat om me achterna te komen.
Of om de boel gewoon op een andere datum te organiseren én dan nog kwaad te zijn dat ik / dat wij die lastigaard(s) ben / zijn die niet kan / kunnen met Kerst.
De enige geldige reden in mijn familie om niet te komen opdagen is in coma in een ziekenhuis liggen.
Waarbij ze hoogstpersoonlijk komen checken of ik daar lig.
En ooit ... ga ik die Kerst'en dus héél misschien een héél klein beetje missen.
Want als mijn ouders ooit sterven en mijn nichtjes volwassen zijn stopt het wel.
Ik ga ook weer geen "oh denneboom" zingen alleen met mijn zus en mijn schoonbroer-die-me-al-17-jaar-niet-moet. Er zijn grenzen aan toegeeflijkheid.
Is dit nu later?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in