Kerst, hoe ging het?

26-12-2025 00:16 125 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 1ste kerstdag vanavond meegemaakt met ouders en vriend en zus. En het was zowaar gezellig!
Geen moeilijke zaken aangestipt. Wel zaken eigenlijk, maar niks escaleerde. Als moeder weer eens 'gekke" opmerkingen maakte keken wij als de rest elkaar begripvol aan. "laat haar maar". Moeder blij (ik hou ook echt wel van dr hoor) En iedereen blij. fijne avond hier verder.

Bij jullie?
Vanity of vanities; all is vanity
Schriftje schreef:
26-12-2025 11:02
Hier een nogal gemengde kerst qua gevoelens. De eerste zonder mijn ouders. Laatste ouder is afgelopen zomer overleden. Ik heb de fijnste herinneringen aan alle kerstavonden die ik daar, al dan niet met partner, heb doorgebracht.

Het kant-en-klare stuk vlees dat ik had gekocht (ik leg zo uit waarom) was helaas niet te eten. Jammer, vorig jaar hetzelfde gekocht en toen was het prima.

Mijn mooiste en fijnste kerstcadeau was dat zieke partner naar huis mocht uit het ziekenhuis om thuis kerstfeest te vieren. Helaas nog ziekjes maar hij is er in elk geval. En aangezien het zijn laatste kerst is, verbleekt alle ongemak over wat dan ook daarbij.

Wel veel tranen geplengd natuurlijk. En nog.
Hier werd ik stil van. Wat ontzettend verdrietig, maar zo fijn dat hij thuis kerst mocht vieren. Heel veel sterkte voor jullie :hug:
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Wij vieren alleen Kerstavond bij mijn schoonouders, dit was erg gezellig. Eerste Kerstdag ben ik naar de kerk geweest en verder niks. Vandaag voelt voor mij gewoon als een normale zondag, ben zelfs even naar de sportschool geweest. Ik mis het soms weleens dat we met Kerst niet zoveel doen, maar mijn vader heeft een hekel aan Kerst en mijn man houdt ook niet zo van dit soort sociale verplichtingen.
Wij hebben het restaurant afgebeld (en ze reageerde heel lief en begripvol) en zijn met ons zieke kind thuisgebleven.
Straks wel naar familie en kijken hoever we komen.
Matig.
Zojuist mijn lieve kleine poezenbeestje in moeten laten slapen :'( Ze was niet oud, wel al langer ziek, ging de afgelopen weken al wel achteruit maar had niet gedacht dat het in één dag ineens zó hard zou gaan.
Ik ga de rest van de avond onder het wijntapje liggen denk ik. Ik wens jullie allemaal een wat vrolijkere kerst.
Ah honingbij, wat een verdriet! Sterkte gewenst :redrose:
Ahh Honingbij, wat verdrietig! Sterkte! 😥🌲
Groetjes!
-Nina- schreef:
26-12-2025 09:10
Och, zoooooo herkenbaar. Zo her-ken-baar!
In mijn familie zit ook zo'n persoon. Wolven neerknallen is geen probleem, vegetariër zijn is allemaal onzin, die 'hoofddoeken' krijgen overal voorrang op, inderdaad, er bestaat maar één gender, mensen die daar buiten vallen doen mee aan moderne onzin, als je op de partij voor de dieren hebt gestemd ben je een loser, asielzoekers moeten oprotten, want het valt heus wel mee, want waarom zie je hier alleen maar mannen? En ze stelen ook nog eens allemaal.

Ik snap je zo goed!
Bizar hè, dit soort mensen? Ik schaam me ook gewoon enorm voor dit soort gedachtengoed. En als dit dan je meningen zijn, waarom die verkondigen op elk feestje? Want zowel verjaardagen, kerst en Pasen moeten eraan geloven.

Het ergste van alles vond ik nog wel dat hij herhaaldelijk zei dat ik mijn man te veel in huis laten doen. Mijn man heeft bij Gods gratie een tafel afgeruimd en een vaatwasser ingeruimd. Hij zei dat hij vandaag goed kon zien wat man allemaal doet hier. Toen ik boos werd en zei dat ik ook een heleboel doe, zei hij doodleuk dat hij dat niet zag vandaag. Ik kon hem wel villen op dat moment. En disfunctioneel als ik ben, heb ik me opgesloten in de slaapkamer voor een paar uur. Gelukkig heeft mijn man het wel voor me opgenomen.
Honingbij_ schreef:
26-12-2025 15:35
Matig.
Zojuist mijn lieve kleine poezenbeestje in moeten laten slapen :'( Ze was niet oud, wel al langer ziek, ging de afgelopen weken al wel achteruit maar had niet gedacht dat het in één dag ineens zó hard zou gaan.
Ik ga de rest van de avond onder het wijntapje liggen denk ik. Ik wens jullie allemaal een wat vrolijkere kerst.
😢😢😢
EstelleGallois schreef:
26-12-2025 16:35
Bizar hè, dit soort mensen? Ik schaam me ook gewoon enorm voor dit soort gedachtengoed. En als dit dan je meningen zijn, waarom die verkondigen op elk feestje? Want zowel verjaardagen, kerst en Pasen moeten eraan geloven.

Het ergste van alles vond ik nog wel dat hij herhaaldelijk zei dat ik mijn man te veel in huis laten doen. Mijn man heeft bij Gods gratie een tafel afgeruimd en een vaatwasser ingeruimd. Hij zei dat hij vandaag goed kon zien wat man allemaal doet hier. Toen ik boos werd en zei dat ik ook een heleboel doe, zei hij doodleuk dat hij dat niet zag vandaag. Ik kon hem wel villen op dat moment. En disfunctioneel als ik ben, heb ik me opgesloten in de slaapkamer voor een paar uur. Gelukkig heeft mijn man het wel voor me opgenomen.
Dat was toch echt de laatste keer geweest dat die kerel een poot in ons huis zet.

Als man hem nog wil zien gaat ie maar naar hem.

Rechts geraaskal is één ding. Ook nog eens beginnen raaskallen over het huishouden, dan houdt het op voor mij.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
26-12-2025 17:01
Dat was toch echt de laatste keer geweest dat die kerel een poot in ons huis zet.

Als man hem nog wil zien gaat ie maar naar hem.

Rechts geraaskal is één ding. Ook nog eens beginnen raaskallen over het huishouden, dan houdt het op voor mij.
Ik snap je, maar mijn kinderen zijn hun oma al heel jong verloren. Ik wil ze niet ook hun opa onthouden.
EstelleGallois schreef:
26-12-2025 18:03
Ik snap je, maar mijn kinderen zijn hun oma al heel jong verloren. Ik wil ze niet ook hun opa onthouden.
Ik denk dat je heel lief bent, maar ik zou mijn kind(eren) zulke denkbeelden heel graag onthouden. Dus ik zou daar ook enorm de grens getrokken hebben. Maar goed, ik ben al meer dan 30 jaar vegetariër en ik maak ook geen blees voor anderen klaar, dus daarmee zou ik hem waarschijnlijk sowieso wegjagen.
EstelleGallois schreef:
26-12-2025 16:35

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Hier moet ik vooral heel erg om lachen. Hilarisch toch dat mensen nog zulke opvattingen hebben? Ik weet dat die mensen die zo denken nog bestaan hoor maar ik vind het wel heel grappig.

Ik zou niet weten wat ik zou antwoorden op zulk ouderwets gezeur.
Goed, uitgerust, bijgeslapen, huis opgeruimd en vandaag gewerkt met alleen maar lieve gezellige mensen. Veel verhalen aangehoord. En een mooie zon erbij.

Zelf was ik een beetje eenzaam zonder familie maar dat was ik daarvoor ook al.
Gisteren bij mijn broer en tienerkinderen geweest (we aten afhaalchinees ;-D), vandaag niks kerstigs gedaan behalve mijn fornuis en oven even laten gebruiken door de onderburen voor hun kerstdiner. Zij zaten zonder stroom! :O
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
-Nina- schreef:
26-12-2025 18:39
Ik inmiddels wel: ik ga er volledig in mee. 'O ja, heerlijk dat man alles doet. Kan ik direct na werk lekker gestrekt op de bank met een serie. Echt heel chill.'

Werkt goed, want mensen binden in of ze veranderen van onderwerp, omdat ze niet de reactie krijgen die ze verwachten. En ondertussen heb ik er zelf ook nog enige lol van er een mooi verhaal van te maken en me in elk geval niet op de kast te laten jagen :-D
Wonderbaarlijk goed, mijn ouders zijn niet zo gezellig, mijn moeder klaagt alleen maar over mijn vader en andersom. Zuchten aan 1 stuk, ogen rollen en dat maakt mij ook altijd negatief. Maar het was best gezellig, en dat is ook wel eens fijn voor de verandering. Na 4 uurtjes weer thuis en het was goed zo.
Wat verdrietig honingbij, sterkte :heart:
Sterkte honingbij :redrose: Het is zo verdrietig als je je poezenbeestje in moet laten slapen.
Zelf heb ik een heerlijke kerst tot nu toe. Kerstavond een sfeervol optreden verzorgd tijdens de nachtdienst met ons koor. Was heel fijn. Gisteren bijna de hele dag in de keuken gestaan, maar ja: dat was mijn eigen keuze. Vervolgens heerlijk gegeten met vrienden. Vandaag was ik alleen. Ik ben gaan wandelen in het park: koud met een lekker zonnetje. Nu de avond voor mezelf. Straks kijk ik naar de film van Downton Abbey op npo 2. Ik zag de film al in de bios, maar DA is nooit teveel!
Ik vond heel December wel positief. December vind ik altijd moeilijk met kerst als hangijzer maar dit jaar heb ik het anders gedaan. Geen hoge verwachtingen of hoge latten, juist dingen gedaan buiten mijn comfortzone zoals een levende advent kalender de dagen voor kerst. Wat verschillende nieuwe mensen ontmoet in huiselijke sfeer, die ik nooit zou ontmoeten in mijn normale leven. Eerste kerstdag met vrienden gevierd, bij mij thuis. Zeer gezellig gehad. Tweede kerstdag niks gedaan maar wel met het idee om volgend jaar iets buiten de deur te gaan eten (na misschien een katten café of iets unieks). Nu nog oud en nieuw en we kunnen weer normaal gaan doen :-D
Mijn kerst was lekker ongedwongen. Kerstavond met mijn dochter bij mijn zus en haar gezin gegourmet. Was heel gezellig!

1e kerstdag naar huis van vriendin gegaan om op haar hond te passen. Veel gewandeld met mijn hond erbij. Helaas was oppashond erg bang voor vuurwerk. Eind van de dag ging dochter kerst vieren bij haar vriend en zijn ouders thuis. En ik zat lekker in joggingpak aan de soep met brood en ondertussen All you need is love terugkijken.

Vandaag, 2e kerstdag, brunch gemaakt voor ons drietjes (dochter, haar vriend en ik). Natuurlijk had ik veel te veel eten dus in de namiddag deden we het dunnetjes over. Tussendoor lekker in het bos gewandeld, en met z'n allen (2 honden erbij) op de bank Home Allone gekeken.
Begin van de avond ging vriend van dochter naar huis, en dochter en ik reden naar de McDonald's. Dochter blij want meestal wil ik dat echt niet (het is niet echt mijn ding), maar het had wel wat; samen in de auto frietjes eten en ondertussen was op de radio Last Christmas.

Dochter gaat zich nu klaarmaken want ze gaat lekker op stap in de stad.

Voor mij perfecte kerstdagen!
-Nina- schreef:
26-12-2025 18:39
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Hier moet ik vooral heel erg om lachen. Hilarisch toch dat mensen nog zulke opvattingen hebben? Ik weet dat die mensen die zo denken nog bestaan hoor maar ik vind het wel heel grappig.

Niet op de kast laten jagen inderdaad. Ik zou iets zeggen als 'opa leeft nog een beetje in het verleden, toen dachten mensen dat mannen niks in huis konden doen'. Vast niet goed voor de sfeer, maar je maakt wel duidelijk dat je niet van zulke ouderwetse opmerkingen gediend bent.
Net terug van een heerlijke avond met man in een van onze favoriete restaurants. De liefste serveerster die daar werkt was er ook, maakte het extra leuk. Het eten was, zoals altijd, lekker.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Auran_A schreef:
26-12-2025 19:25
Ik inmiddels wel: ik ga er volledig in mee. 'O ja, heerlijk dat man alles doet. Kan ik direct na werk lekker gestrekt op de bank met een serie. Echt heel chill.'

Werkt goed, want mensen binden in of ze veranderen van onderwerp, omdat ze niet de reactie krijgen die ze verwachten. En ondertussen heb ik er zelf ook nog enige lol van er een mooi verhaal van te maken en me in elk geval niet op de kast te laten jagen :-D
Ja, dat is het verstandigst. Niet op de kast laten jagen, want dan heeft degene die die opmerking maakt de grootste lol.
Het was prima, maar ik merk dat ik voor de kerst al overprikkeld was dus het voelde als een beetje teveel. En ik ben mijn moeder (praat graag, ook als anderen al praten, luistert niet en heeft een oordeel over alles) zat, iets te vaak gezien en gesproken deze en vorige maand. Dus ook wel blij dat het er weer op zit.

Heeft mijn man ook nog voor morgen afgesproken om bij mijn schoonmoeder te gaan eten. Mehhh. :'(

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven