Scheiding

29-12-2025 14:34 68 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na een lang huwelijk heb ik enkele maanden geleden aangegeven dat ik wil scheiden van mijn man. Voor hem kwam dit naar eigen zeggen als donderslag bij heldere hemel, terwijl ik al lange tijd heb aangegeven waar ik tegenaan loop en dat ik niet verder wil met de relatie. Ik ben al jaren ongelukkig en voel me niet gezien.
Na het gesprek over een scheiding zijn we samen in therapie gegaan en daar werd voor mij duidelijk dat ik het huwelijk echt wil beëindigen. De therapeut herkende dit en heeft dit ook zo tegen mijn man uitgesproken, waarna de therapie werd beëindigd.
Mijn partner was erg geschrokken, maar doet inmiddels alsof er niets aan de hand is. Hij zegt dat hij van me houdt en zijn best wil doen, maar gaat een gesprek moeilijk aan. Ik heb hem direct tijdens het eerste gesprek al verteld dat er voor mij iemand anders in beeld is waar ik gevoelens voor heb, maar ook daar reageert hij niet op.
Hij doet ondertussen van alles voor mij: koopt dingen voor me, verzorgt me en vraagt continu of ik het naar mijn zin heb. Hoewel dit goed bedoeld is, voelt het voor mij verstikkend. Ik worstel met veel schuldgevoelens. Ik wil hem de tijd geven om aan het idee te wennen, maar ondertussen loop ik zelf steeds verder vast.

Wat kan ik nu het beste doen, de scheiding doorzetten met alle (emotionele) gevolgen van dien of hem meer tijd geven?
Heeft iemand ervaringen of tips?
Je geeft nogal ambivalente signalen af.

Enerzijds roep je dat je het al jaren zat bent en weg wil.
Anderzijds verandert er totaal niets.
En wil die man niet scheiden, dus het is up to you.

Zelfs als je nog geen huisvesting hebt ... ga zorgen dat je apart slaapt, dat spullen verdeeld raken, dat je kijkt wat financieel kan, dat er een ouderschapsplan is, dat kinderen op de hoogte zijn (als ze niet al lang iets door hebben), ...

"Vanzelf" ga je niet uit elkaar raken en ben je over 10 jaar nog halfslachtig samen.
Wat natuurlijk ook een manier kan zijn, maar de vraag is hoe gelukkig je er allebei van wordt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Het is duidelijk, dank jullie wel voor de wake up call!
Tsja, het is ook niet niks, uit zo’n lang huwelijk stappen. Maar jij hebt dat besluit genomen en moet nu inderdaad je grotemeisjesbroek aantrekken en dat betekent handelen en dat schuldgevoel en het feit dat je het eng vindt maar even parkeren.
Uiteraard wil je nu nog partner dat zoveel mogelijk uitstellen, maar het klinkt ook alsof jij het wel fijn vond om die bom nog maar niet te droppen, om nog geen tekst en uitleg te hoeven geven.
En als dit besluit al enkele maanden geleden is genomen had je natuurlijk al lang voor kerst de kinderen kunnen inlichten.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 29-12-2025 17:02
20.90% gewijzigd
Bij kleine kinderen zou ik overigens wachten met inlichten tot er een ander dak boven hun hoofd is.

Pubers merken gewoon dat je elders slaapt, dat het niet gezellig is, ...

Maar dan moet je dus wel stappen beginnen te zetten.
Vertellen "dat jullie uit elkaar gaan" en dan gewoon op de huidige manier verder doen is voor hen ook dubbel en totaal onduidelijk.

(En hou wel in 's hemelsnaam je mond over die andere tegen hen. Tenzij pa het er ineens uitzwiert.
Eerst maar eens scheiden voor ze dat te weten komen.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Natuurlijk heb je het niet verdiend om op een houten vloer te slapen! Die dingen kunnen nu eenmaal gebeuren in een mensenleven.

Zet dan in ieder geval de 1e stap om direct na de jaarwisseling een afspraak te maken bij advocaat of mediator. Nee, scheiden is bepaald niet makkelijk, zeker niet als er ook kinderen zijn, maar honderdduizenden zijn je voor gegaan en honderdduizenden zullen er nog volgen. Het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat de kinderen met beide ouders goed om kunnen blijven gaan, maar zo te lezen zit dat wel goed bij jullie.
Oi oi. Er is een ander.

Had je ook willen scheiden zonder dat er een nieuwe liefde was? Ik gok van niet.
Yasmijn schreef:
29-12-2025 17:19
Oi oi. Er is een ander.

Had je ook willen scheiden zonder dat er een nieuwe liefde was? Ik gok van niet.
Ik kan me wel voorstellen dat een nieuwe liefde nét dat zetje kan geven om eindelijk, na jaren modderen en ongelukkig zijn, die scheiding erdoorheen te duwen. Ik weet ook niet of dat heel dubieus is. Tenzij die nieuwe liefde de aanleiding is voor een scheiding, dan zou ik vijf stappen achteruit zetten en er nog eens goed over nadenken.
Claire45 schreef:
29-12-2025 17:32
Ik kan me wel voorstellen dat een nieuwe liefde nét dat zetje kan geven om eindelijk, na jaren modderen en ongelukkig zijn, die scheiding erdoorheen te duwen. Ik weet ook niet of dat heel dubieus is. Tenzij die nieuwe liefde de aanleiding is voor een scheiding, dan zou ik vijf stappen achteruit zetten en er nog eens goed over nadenken.
Nieuwe liefde is de druppel, niet de aanleiding. Ik loop hier al jarenlang mee rond.
nmt schreef:
29-12-2025 17:59
Nieuwe liefde is de druppel, niet de aanleiding. Ik loop hier al jarenlang mee rond.
Ja, dat dacht ik al te lezen. Blijft ingewikkeld natuurlijk, dingen lopen dan (voor de buitenwereld) al snel door elkaar heen, maar zolang jij de hoofdzaak (al jaren ongelukkig) kan scheiden van de bijzaak (leuke nieuwe afleiding) is scheiden de beste optie, lijkt me.
nmt schreef:
29-12-2025 17:59
Dat is naar jezelf toeredeneren. Begrijp ik het goed dat je pas over scheiden begon en in relatietherapie ging toen er al een ander was? Dan was die relatietherapie ook wassen neus natuurlijk. Ik denk wel dat je man beter af is zonder jou.
nmt schreef:
29-12-2025 16:55
Die therapie wou hij eerder niet, ik heb dit al vaker voorgesteld. Ik ben vanaf het eerste moment eerlijk geweest over mijn gevoelens voor een ander, zowel naar hem als in die therapie. Ook heb ik voorafgaand aan de therapie aangegeven met welke intentie ik er zat, ook bij mijn man. 'Die ander' is voor mij nu de laatste druppel om te willen scheiden. Dat ik zulke sterke gevoelens kan hebben voor iemand anders zegt genoeg. Zodra ik daar achter was ben ik met mijn man gaan praten. En ja, de gevoelens zijn wederzijds en heel serieus, maar na de scheiding wil ik eerst op mezelf en rust krijgen met mijn kinderen. Ik ga hun zeker niet gelijk confronteren met een nieuwe partner (als die er tegen die tijd nog is).

En van mijn part slaap ik op een houten vloer, dat heb ik verdiend. Maar de kinderen gaan vragen stellen als ik ergens anders ga slapen, wat ik overigens in het verleden al vaker gedaan heb. Mijn partner gaf aan er niet aan toe te zijn met de kinderen te gaan praten, vandaar die keuze.
Ik hoop dat je therapeut je wel heeft verteld dat het helemaal niks hoeft te zeggen over je relatie als je sterke gevoelens krijgt voor een ander? Verliefd worden kan iedereen gebeuren en als je er in meegaat dan is het hek al gauw van de dam. Zeker voor mensen die externe erkenning nodig hebben (“ik voel me niet gezien” ). Dit alles zegt meer over jou dan over je man. En na een scheiding zit jij nog steeds met jezelf opgescheept.
nmt schreef:
29-12-2025 16:55
. Dat ik zulke sterke gevoelens kan hebben voor iemand anders zegt genoeg.
Mij persoonlijk zegt het geen h#l, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
29-12-2025 18:13
Mij persoonlijk zegt het geen h#l, hoor.
Echt he? Ik vind het nogal destructief om te geloven in dat soort gedachten.
En wat zegt het dan dat je kinderen met je man hebt en al heel lang samen bent?
Claire45 schreef:
29-12-2025 18:04
Ja, dat dacht ik al te lezen. Blijft ingewikkeld natuurlijk, dingen lopen dan (voor de buitenwereld) al snel door elkaar heen, maar zolang jij de hoofdzaak (al jaren ongelukkig) kan scheiden van de bijzaak (leuke nieuwe afleiding) is scheiden de beste optie, lijkt me.
Die lopen toch ook gewoon door elkaar? TO had haar man nog niet eens over de scheiding verteld maar was wél al helemaal hoteldebotel van een ander. En terwijl er nog nul stappen richting scheiden zijn gezet, hebben zij en de nieuwe liefde 1) hun wederzijdse liefde al naar elkaar uitgesproken en 2) is het ook al serieus tussen de twee. Dat is gewoon je oude schoenen pas inruilen als je nieuwe hebt.

Gezien wat ik over jouw ex heb gelezen in jouw kersttopic verbaast het me enigszins dat je hier zo begrijpend bent.
Een nieuwe liefde klinkt wel veel mooier dan buiten de deur neuken
:flirting:
Doorzetten en die man niet langer aan het lijntje houden.
BrutaImmaculata schreef:
29-12-2025 18:37
Doorzetten en die man niet langer aan het lijntje houden.
Welke man ; die van de heftige gevoelens?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
29-12-2025 18:39
Welke man ; die van de heftige gevoelens?
Ha, misschien die ook wel inderdaad.
Ik zat een aantal maanden geleden in deze situatie en hier zorgden de gesprekken met de mediator ervoor dat het in rap tempo officieel werd allemaal. Nu hadden wij ook enorm geluk met onze mediator, maar dat heeft echt geholpen! Ook hier was ik degene die de stap zette en ex die nog lang geloofde dat het allemaal wel losliep.

Het is al eerder geadviseerd, maar ik zou je dus adviseren: maak zo snel mogelijk een afspraak met zo iemand en ga om tafel om zaken op papier te zetten.
LolplusLolisHiHi schreef:
29-12-2025 18:23
Die lopen toch ook gewoon door elkaar? TO had haar man nog niet eens over de scheiding verteld maar was wél al helemaal hoteldebotel van een ander. En terwijl er nog nul stappen richting scheiden zijn gezet, hebben zij en de nieuwe liefde 1) hun wederzijdse liefde al naar elkaar uitgesproken en 2) is het ook al serieus tussen de twee. Dat is gewoon je oude schoenen pas inruilen als je nieuwe hebt.

Gezien wat ik over jouw ex heb gelezen in jouw kersttopic verbaast het me enigszins dat je hier zo begrijpend bent.
Ja, dat snap ik wel, die verbazing. Maar in het geval van TO lijkt er (weet niet of dat klopt natuurlijk) sprake te zijn van een huwelijk dat is gedoofd, ingestort, al jaren verveling en ergernis… dat was bij mij niet zo, en als het wel zo was geweest, had ik zelf de scheiding wel aangevraagd :-D

Maar serieus: dat lijkt me zoiets verschrikkelijks, samenleven met iemand die je het liefst onder het tapijt stopt, en die je alleen maar ‘gedoogt’. Dat lijkt me voor beide partijen verschrikkelijk, trouwens. Dan ben je elkaar aan het slopen en uithollen, terwijl het idee van een huwelijk is dat je het beste in elkaar naar boven haalt. Klinkt suf, maar is wel waar.

Bij mij was het (in mijn beleving) nog steeds heel goed en leuk. Voor mijn ex was het helemaal ideaal: leuk huwelijk met een vrolijke vrouw ( :facepalm: ) en allemaal andere vrouwen ernaast. Dat is echt een andere situatie dan de ellende die TO hier schetst: zij ongelukkig en opgebrand, hij initiatiefloos en ingedut… en dan moet je nog 30-40 jaar. Of langer, als het tegenzit.

Overigens ben ik het eens met de meesten hier: dat je gevoelens kunt krijgen voor een ander zegt echt helemaal niets over hoe het ervoor staat met je huwelijk. Soms is een beetje aandacht leuk. Kan gewoon. Of je ontmoet iemand die heel bijzonder is. Kan ook gewoon. En dan ga je misschien twijfelen of je afvragen wat als… Maar er echt iets mee dóen… daar moet je mee wachten tot je heel zeker weet dat je thuis niets meer te halen of te brengen of te winnen hebt. Dus ná de scheiding.
Claire45 schreef:
29-12-2025 19:28
Ja, dat snap ik wel, die verbazing. Maar in het geval van TO lijkt er (weet niet of dat klopt natuurlijk) sprake te zijn van een huwelijk dat is gedoofd, ingestort, al jaren verveling en ergernis… dat was bij mij niet zo, en als het wel zo was geweest, had ik zelf de scheiding wel aangevraagd :-D

Maar serieus: dat lijkt me zoiets verschrikkelijks, samenleven met iemand die je het liefst onder het tapijt stopt, en die je alleen maar ‘gedoogt’. Dat lijkt me voor beide partijen verschrikkelijk, trouwens. Dan ben je elkaar aan het slopen en uithollen, terwijl het idee van een huwelijk is dat je het beste in elkaar naar boven haalt. Klinkt suf, maar is wel waar.

Bij mij was het (in mijn beleving) nog steeds heel goed en leuk. Voor mijn ex was het helemaal ideaal: leuk huwelijk met een vrolijke vrouw ( :facepalm: ) en allemaal andere vrouwen ernaast. Dat is echt een andere situatie dan de ellende die TO hier schetst: zij ongelukkig en opgebrand, hij initiatiefloos en ingedut… en dan moet je nog 30-40 jaar. Of langer, als het tegenzit.

Overigens ben ik het eens met de meesten hier: dat je gevoelens kunt krijgen voor een ander zegt echt helemaal niets over hoe het ervoor staat met je huwelijk. Soms is een beetje aandacht leuk. Kan gewoon. Of je ontmoet iemand die heel bijzonder is. Kan ook gewoon. En dan ga je misschien twijfelen of je afvragen wat als… Maar er echt iets mee dóen… daar moet je mee wachten tot je heel zeker weet dat je thuis niets meer te halen of te brengen of te winnen hebt. Dus ná de scheiding.
Heel vaak is het zo dat dat huwelijk nog best te pruimen is. Weliswaar zonder al het zoolmeetgeneuzel en het zal niet altijd het huwelijk van het jaar zijn.

Totdat… de Nieuwe Grote Liefde zich aandient. Dan voelt dat huwelijk al rap als de hel op aarde en snap je niet dat je het al die jaren al volhoudt met die man.
De Nieuwe Grote Liefde heeft zich al enige tijd geleden aangediend en er is ook al uitgesproken dat zij na verloop van tijd samen verder gaan.
Dat zet een huwelijk al 2-0 achter op de Nieuwe Grote Liefde.
Dan hoeft die huidige man niet eens een vreselijke man te zijn om het gevoel te hebben dat je ‘m onder het tapijt wil schuiven hoor.

Kan best dat de man van TO echt niet leuk is. Maar het kan ook dat de Nieuwe Grote Liefde doordát hij een NGR is, de huidige man zozeer doet verbleken dat ze hem niet meer kan luchten of zien.
LaFleurNoire schreef:
29-12-2025 19:50
Heel vaak is het zo dat dat huwelijk nog best te pruimen is. Weliswaar zonder al het zoolmeetgeneuzel en het zal niet altijd het huwelijk van het jaar zijn.

Totdat… de Nieuwe Grote Liefde zich aandient. Dan voelt dat huwelijk al rap als de hel op aarde en snap je niet dat je het al die jaren al volhoudt met die man.
De Nieuwe Grote Liefde heeft zich al enige tijd geleden aangediend en er is ook al uitgesproken dat zij na verloop van tijd samen verder gaan.
Dat zet een huwelijk al 2-0 achter op de Nieuwe Grote Liefde.
Dan hoeft die huidige man niet eens een vreselijke man te zijn om het gevoel te hebben dat je ‘m onder het tapijt wil schuiven hoor.

Kan best dat de man van TO echt niet leuk is. Maar het kan ook dat de Nieuwe Grote Liefde doordát hij een NGR is, de huidige man zozeer doet verbleken dat ze hem niet meer kan luchten of zien.
Ah, ja. Ik word er helemaal treurig van maar ja, zo gaat het waarschijnlijk vaak. In dat geval denk ik dat het gewoon een gebrek aan ruggengraat of karakter is. Maar ja, de verleiding hè…
Lieve mensen,
Dit gaat mijn laatste reactie zijn in dit topic. Mijn huwelijk was al jaren slecht, ik heb meerdere malen geprobeerd daar wat aan te doen, en ben uit schuldgevoel en voor mijn kinderen gebleven. Dat neem ik mezelf kwalijk, ik had al veel eerder die stap moeten zetten. Toen de gevoelens voor een ander om de hoek kwamen kijken heb ik dit direct thuis verteld en misschien is dat wel het enige dat ik juist heb gedaan in dit hele traject.
Inmiddels ben ik weer met mijn nog man in gesprek gegaan en heb ik hem nogmaals alles verteld wat hij al weken ontkent. Na de jaarwisseling gaan we apart slapen en het de kinderen vertellen, en hopelijk kunnen we dan nog steeds met elkaar door één deur. Ik heb ingezien dat dit beter is dan nog langer afwachten.
Dank voor alle constructieve bijdragen.
Goed zo! Blij te horen dat jullie stappen gaan zetten. Het is moeilijk maar als jullie eenmaal het proces ingaan dan kunnen de veranderingen gaan beginnen en uiteindelijk wordt het beter
Het is zoals het is

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven