Welke e-reader? Wat kosten ze?
dinsdag 30 december 2025 om 00:14
Ik heb echt nul verstand van e-readers, maar zit er wel aan te denken er eentje and te schaffen met de bon uit mijn kerstpakket. Ik weet dat er ook e-readers zijn die geen licht geven, maar zijn dat verschillende van? En heb je dit type ook in kleur? Is dat de moeite?
Wat vinden jullie een fijne ereader? Dan ga ik dat verder onderzoeken on the interwebs
Bedankt alvast!
Wat vinden jullie een fijne ereader? Dan ga ik dat verder onderzoeken on the interwebs
Bedankt alvast!
dinsdag 30 december 2025 om 13:09
Hier ook de Kobra Libra colour. Kleur heeft niet heel veel meerwaarde, soms wel handig met een reisgids bijvoorbeeld. Ik heb een kobra abonnement bij bol, dat delen we in het gezin. Ik ben erg tevreden over de batterij en ik vind het ook erg handig dat je kunt bladeren met een knopje i.p.v. swipen. Dat ging niet altijd goed bij mij. Ik synchroniseer gewoon via internet, via de wifi op vakantie met met telefoon als hotspot. Ik ben er erg tevreden over. Ik vind het zoeken naar boeken wel veel handiger op de website van bol dan in de app van kobo of op de e reader.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
dinsdag 30 december 2025 om 13:46
Ik lees heel veel biografieën en boeken over Afrika, waarin meestal een boel kleurenfoto's zitten. Daarbij vind ik die kleurversie wel echt de moeite waard!
Als je niet wilt dood gaan, dan moet je niet geboren worden.
dinsdag 30 december 2025 om 13:51
Ik heb de Kobo Libra 2. Hij geeft licht maar dat kan je ook uit zetten als je dat niet wil en hij heeft geen kleuren scherm, maar dat boeit me niet want ik lees toch geen comics of manga. Ik heb deze gekozen vanwege zijn niet te kleine formaat en omdat hij een knop heeft en je er makkelijk boeken op kunt zetten via de pc.
dinsdag 30 december 2025 om 14:39
Ik heb een Kobo Clara Colour in combinatie met een Kobo Plus abonnement. Computer is niet nodig, je kunt boeken gewoon via je telefoon bestellen en als je dan synchroniseert, staan ze op je e-reader. Het kan ook direct op je e-reader.
Kleur is niet per se nodig, ik vond het handig omdat ik ook wat kinderboeken erop heb staan, maar als je voornamelijk romans leest is zwart/wit prima.
Kleur is niet per se nodig, ik vond het handig omdat ik ook wat kinderboeken erop heb staan, maar als je voornamelijk romans leest is zwart/wit prima.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 30 december 2025 om 15:12
Ze forumt met pen en papier.
Als je niet wilt dood gaan, dan moet je niet geboren worden.
dinsdag 30 december 2025 om 15:49
Ja dat wel
dinsdag 30 december 2025 om 16:02
Stel je houdt ook van strips en dergelijke, dan is het niet zoveel waard. De technologie is namelijk nog niet zo ver ontwikkeld. Als je 'gewoon' boeken wil lezen, is alsnog een kleurloze e reader een aanrader. De zwarte letters zijn dan veel beter te lezen en het licht is anders.tonkje schreef: ↑30-12-2025 13:00Voorkant/omslag van een boek ziet er mooier uit.
Idem voor eventuele afbeeldingen in een boek.
En volgens mij kun je ook letters/achtergrond kleur instellen.
Ik heb zelf geen e-reader met kleur, maar weleens bij iemand gezien. Het ziet er op zich mooier uit, vooral beginscherm, maar als je aan het lezen bent, merk je er verder weinig van.
wotah wijzigde dit bericht op 30-12-2025 16:04
Reden: Extra info
Reden: Extra info
12.28% gewijzigd
dinsdag 30 december 2025 om 16:03
dinsdag 30 december 2025 om 16:09
dinsdag 30 december 2025 om 16:15
Je kunt Kobo boeken gewoon vinden op je mobiele telefoon en ze op je e reader krijgen door deze synchroniseren. Je verbindt je e reader dan met internet, dus geen extra apparaat meer nodig. Je kunt ook boeken zoeken op de e reader, maar ik vind dat zelf niet zo handig.
dinsdag 30 december 2025 om 16:20
dinsdag 30 december 2025 om 16:25
Irregular_Choice schreef: ↑30-12-2025 08:48Ik heb een pocketbook en daar kan je de bestanden gewoon heen mailen. Echt ideaal, want je boeken staan er zo op.
Verder gebruik ik hem niet meer, bleek toch niks voor mij te zijn. Ik vind een gewoon boek toch fijner lezen. Even terug bladeren, het gevoel in je hand. Tja, ik kon niet wennen aan de ereader en die ligt nu stof te happen. Maar qua apparaat zelf is het wel echt een hele fijne.
Er kwamen bij het AD ook twee Pocketbooks als beste uit de test. Mogelijk even het googlen waard voor TO.
dinsdag 30 december 2025 om 16:37
Okay, ik heb wat topics gelezen, met dank aan Courage 
Ik lees heul veul over de Kobo, in verschillende uitvoeringen. Helaas ook dat in sommige gevallen de batterij het vroegtijdig begeeft, dus dat moet ik nog verder uitzoeken.
Ik moet ook nog even kijken wat betreft het abonnement wat erbij hoort.
Wensen tot nu toe:
Witte rand
Kleurenscherm
waterdicht
knoppen om de bladzijde mee om te slaan
formaat ben ik nog niet uit.
Ik lees heul veul over de Kobo, in verschillende uitvoeringen. Helaas ook dat in sommige gevallen de batterij het vroegtijdig begeeft, dus dat moet ik nog verder uitzoeken.
Wensen tot nu toe:
Witte rand
Kleurenscherm
waterdicht
dinsdag 30 december 2025 om 16:38
oh leuk! ik ga eens kijken!Appelflap schreef: ↑30-12-2025 16:20Ik heb ook de Kobo Clara BW. Ik vond kleur geen toegevoegde waarde.
Ik zie nu heel veel tijdschriftenabonnementen langskomen waarbij je dan een gratis kobo krijgt. Dus dat zou ik even opzoeken, krijg je een gratis abonnement bij de ereader die je toch al wilde kopen![]()
dinsdag 30 december 2025 om 16:49
Ik heb geen problemen met de accu van mijn Kobo. Abonnement is voor Kobo vrij simpel: bol biedt een abonnement met of zonder luisterboeken aan. Ik heb een abonnement zonder luisterboeken, maar als ik lang op vakantie ga, zet ik het abonnement inclusief luisterboeken aan. Dan heb ik wat te doen in de auto.
dinsdag 30 december 2025 om 17:12
Eens. Ik had hiervoor de Clara en ik vind het net iets grotere scherm en de knoppen (je kunt hem omdraaien en in je andere hand houden en dan draait het scherm vanzelf mee) echt veel fijner. De Clara doet het nog steeds prima na jaren, maar die heb ik aan mijn dochter gegeven.
De kleuren zie ik eerlijk gezegd ook de meerwaarde niet van, maar ik vind het scherm ook niet vervelender dan een zwart-witte. Overdag zet ik het scherm wat feller en witter en ‘s avonds donkerder en geler. Wat mij betreft net zo fijn als mijn oude kobo zonder kleurenscherm.
dinsdag 30 december 2025 om 19:39
Ceester schreef: ↑30-12-2025 16:37Okay, ik heb wat topics gelezen, met dank aan Courage
Wensen tot nu toe:
Witte rand
Kleurenscherm
waterdicht
Met bovenstaande wensenlijst kom je dus al snel op een Kobo Libra Colour uit. Die accu is helemaal prima trouwens.
dinsdag 30 december 2025 om 21:26
Na 2 ( eigenlijk 3) Kobo nu ook alweer ff een pocketbook.
De 2e Kobo ging ontzettend snel kapot. Kreeg toen een refurbished Ipv een nieuwe maar toen was ik er klaar mee en die snel verkocht.
Wat betreft de boeken op de ereader van de Online bieb, ze zijn er mee bezig om dat vanaf ergens volgend jaar zonder Adobe digital dus zonder pc te gaan doen. Ik weet niet of dat heel snel gaat gebeuren maar er wordt aan gewerkt.
De 2e Kobo ging ontzettend snel kapot. Kreeg toen een refurbished Ipv een nieuwe maar toen was ik er klaar mee en die snel verkocht.
Wat betreft de boeken op de ereader van de Online bieb, ze zijn er mee bezig om dat vanaf ergens volgend jaar zonder Adobe digital dus zonder pc te gaan doen. Ik weet niet of dat heel snel gaat gebeuren maar er wordt aan gewerkt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in