Zorgverzekering

31-12-2025 11:53 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,

Even een vraagje, ik ben over mijn zorgverzekeraar uit en ook een aanvullende voor fysio. Maar is het slim om eigen risico zo laag mogelijk te zetten of hoog? Want meeste voor zwangerschap en bevallen gaat via basisverzekering toch?

Wat doen jullie hoog of laag eigen risico als je volgend jaar moet bevallen?
Kikkertje schreef:
31-12-2025 13:03
Vergeet niet dat de baby zelf misschien ook medische hulp nodig kan krijgen
(hopelijk niet natuurlijk). Geen idee wat daarvan van de eigen risico afgaat maar wie weet wel goed om rekening mee te houden.

Kinderen onder 18 jaar betalen geen eigen risico. Zodra de baby geboren is heeft hij/zelf een polis. Zonder eigen risico.
Minik schreef:
31-12-2025 13:05
Zorg voor kinderen tot 18 jaar gaat niet van het eigen risico, behalve medicijnen.

Medicijnen ook niet.

Misschien ben je in de war met een eigen bijdrage die bij bepaalde medicatie (bv voor adhd) afgaat. Dat is geen eigen risico.
Kikkertje schreef:
31-12-2025 13:06
Ik zie op de door jou gedeelde link staan: Medische nazorg na een bevalling (door gynaecoloog)
Klopt maar onder ‘niet eigen risico’ staat weer: Medisch noodzakelijke verloskundige hulp door een gynaecoloog

Het is dan de vraag wat wat is en wanneer het onder het eigen risico valt. In mijn ervaring viel niks onder het eigen risico. Ook niet toen ik een week na ontslag uit het ziekenhuis weer terugkwam met een infectie aan de keizersnede wond bijvoorbeeld. Heel veel wordt weggezet onder verloskundige hulp en ik betaalde dus niks.
BeeDifferent schreef:
31-12-2025 13:09
Medicijnen ook niet.

Misschien ben je in de war met een eigen bijdrage die bij bepaalde medicatie (bv voor adhd) afgaat. Dat is geen eigen risico.
Oh goed punt. Eén van mijn kinderen heeft ooit medicatie gehad waar ik wel voor moest betalen maar die werd dan gewoon niet vergoed denk ik.
BeeDifferent schreef:
31-12-2025 13:07
Kinderen onder 18 jaar betalen geen eigen risico. Zodra de baby geboren is heeft hij/zelf een polis. Zonder eigen risico.
Oh maar bij mij gaan er volgens mij wel bedragen af van mijn eigen risico voor zalfjes van mijn kinderen. Zal ff checken of ik dat goed heb gezien.

Edit, even gegoogled: ik zal het wel verward hebben met iets anders.
kikkertje wijzigde dit bericht op 31-12-2025 13:13
9.14% gewijzigd
Minik schreef:
31-12-2025 13:10
Oh goed punt. Eén van mijn kinderen heeft ooit medicatie gehad waar ik wel voor moest betalen maar die werd dan gewoon niet vergoed denk ik.

Ik lees jou meerdere dingen heel stellig verkondigen die dan daarna niet blijken te kloppen.
Kikkertje schreef:
31-12-2025 13:11
Oh maar bij mij gaan er volgens mij wel bedragen af van mijn eigen risico voor zalfjes van mijn kinderen. Zal ff checken of ik dat goed heb gezien.

Nee dat kan niet.

Kan best dat je iets moest betalen maar dat is dan geen eigen risico.
Ja precies zo had ik het ook gevonden. Alle verloskundige zorg via basisverzekering zonder eigen risico en wil je bijvoorbeeld fysio dan idd wel aanvullend. Bevalling zonder medische indicatie is wel eigen risico, maar als je aanvullende verzekering hebt weer gedekt. Zorg voor kind tot 18 valt volgens m'n vriend onder basisverzekering en heen eigen risico maar dat laatste weet ik niet zeker. En stel je bent medisch en je ziekenhuis bevalling noodzaakt medische nazorg, dan is dat denk ik ook gedekt. Het gekke vind ik alleen stel je wil zonder indicatie bevallen in ziekenhuis, dan betaal je natuurlijk, maar zodra je pijnstilling neemt ben je wel medisch, terwijl je zou denken dat dat voor een ziekenhuis duurder is, maar je eigen bijdrage vervalt dan?
Kikkertje schreef:
31-12-2025 13:03
Vergeet niet dat de baby zelf misschien ook medische hulp nodig kan krijgen
(hopelijk niet natuurlijk). Geen idee wat daarvan van de eigen risico afgaat maar wie weet wel goed om rekening mee te houden.
Voor kinderen geldt geen eigen risico. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Meld je kind aan bij je zorgverzekering. Als je aanvullende verzekering hebt, geldt die ook voor kind. Let dus op bij welke ouder je dat doet als je verschillende polished hebt.
Als je na bevalling in ziekenhuis moet blijven valt dat binnen de basis verzekering. Ik werd ingeleid, werd na 2 dagen keizersnede en moest aantal dagen blijven. (Was in 2013) niks voor betaald.
Bij bevallen in het ziekenhuis zonder dat het medisch is betaal je een eigen bijdrage. Dat is iets anders dan eigen risico. Mogelijk wordt die eigen bijdrage gedeeltelijk gedekt door basisverzekering en aanvullende verzekering.

Ik kijk altijd na de premie voor de aanvullende verzekering en kom vaak tot de conclusie dat je soms beter de behandeling zelf kunt betalen dan een aanvullende verzekering af te sluiten.
Kikkertje schreef:
31-12-2025 12:09
Weet ik niet en ik heb ook geen zin om het allemaal voor je uit te zoeken. Het komt er op neer dat vanaf het moment dat je zwanger bent en bij de verloskundige loopt heel veel medische onderzoeken (klein en groot) gaat krijgen. Te beginnen met heel veel bloed prikken.
Heel veel bloedprikken? Er is bij mij als ik me niet vergis 2 keer bloed geprikt tijdens de zwangerschap. Laat het 3 of hooguit 4 keer zijn geweest. Maar heel veel bloedprikken was echt niet nodig. Is dat veranderd in de loop der jaren dan?
BeeDifferent schreef:
31-12-2025 13:13
Nee dat kan niet.

Kan best dat je iets moest betalen maar dat is dan geen eigen risico.
Eigen risico en eigen bijdrage blijkt telkens weer erg moeilijk.
Je kan best zelf de afweging maken of je het risico wil lopen op hogere kosten of niet. Iedereen kan hier wel zeggen of ze wel of niet bloedprikken, en de meesten zullen geen ambulance hebben gehad, maar dat zegt niks over jou en hoe jouw bevalling gaat lopen. En dat kan je nu zelf ook niet weten. De vraag die blijft is dus - stel dat je wel ineens extra kosten maakt, kan je die dan zelf betalen of niet? En ben je bereid dat risico te nemen of niet?

Overigens - denk niet tot en met de bevalling maar ook erna. Wellicht is fysiotherapie nodig, of heb je een postnatale depressie, of heb je veel bloed verloren, of ligt je kind weken in het ziekenhuis door vroeg geboorte (been there done that), je kan niet voorspellen wat komen gaat en speculeren erover heeft weinig zin.

Natuurlijk hoop ik voor je dat alles zoals in het boekje gaat, daar niet van, en het is aan jou hoe je je financiën inricht verder.
Appletje schreef:
31-12-2025 13:00
Of een je een hoog eigen risico moet kiezen is eigenlijk een hele simpele berekening: de premiekorting is ongeveer 500 euro per 2,5 jaar. Als je in die 2,5 jaar niets krijgt is het voordeliger. Met zwangerschap en kinderen is het risico dat je wat krijgt hoger dus hoe groot is de kans dat je een paar jaar geen zorgkosten hebt?

En als je geen kosten verwacht dan moet je kijken of je dat hogere eigen risico makkelijk kunt betalen. Het is maar 500 euro extra.
Dit financiële "advies" zou ik links laten liggen. Waarom rekenen met 2,5 jaar? Tegenover die € 500 staat een premiekorting, die je mee moet nemen.
margreetder wijzigde dit bericht op 31-12-2025 14:17
0.36% gewijzigd
De normale zwangerschapszorg valt grotendeels niet onder eigen risico (op misschien een paar tientjes na om bloed te prikken), maar je hebt wel een grotere kans op complicaties waarbij je eigen risico wel gebruikt wordt. Bijvoorbeeld als je kind langdurig opgenomen wordt en jij als gezonde kraamvrouw daarbij opgenomen wordt, behandeling door een psycholoog, fysiotherapie bij urine-incontinentie, medicatie die je ivm je zwangerschap moet gebruiken. Ik heb mijn eigen risico bij al mijn zwangerschappen opgebruikt, genoeg anderen niet.
margreetder schreef:
31-12-2025 13:54
Dit financiële "advies" zou ik links laten liggen. Waarom rekenen met 2,5 jaar? Tegenover die € 500 staat een premiekorting, die je mee moet nemen.
Dat zegt ze toch juist: die 500 euro verdien je aan premiekorting in ongeveer 2,5 jaar terug.
Ik ben in het ziekenhuis bevallen zonder pijnbestrijding, dus niet medisch en heb geen rekening gezien. Had eigen risico van 800 nog wat destijds die ik nog niet had aangesproken dat jaar. De nipt test heb ik wel moeten betalen, maar is geloof ik nu gratis. Voor Kraamzorg ook eigen bijdrage, maar dat kan je vanaf aanvullende weer vergoed ook krijgen.
Red_Velvet schreef:
31-12-2025 16:55
Ik ben in het ziekenhuis bevallen zonder pijnbestrijding, dus niet medisch en heb geen rekening gezien. Had eigen risico van 800 nog wat destijds die ik nog niet had aangesproken dat jaar. De nipt test heb ik wel moeten betalen, maar is geloof ik nu gratis. Voor Kraamzorg ook eigen bijdrage, maar dat kan je vanaf aanvullende weer vergoed ook krijgen.
Zonder pijnbestrijding is niet per definitie niet medisch natuurlijk, maar wel bijzonder dat je geen rekening hebt gehad als je volledig op eigen initiatief in het ziekenhuis wilde bevallen.

Bij mij lag de rekening (onterecht) binnen twee weken na de bevalling op de mat. Ik had een plaatsindicatie van de verloskundige dus beviel daar wel degelijk met reden, niet alleen maar omdat ik dat zelf wilde. Met een belletje werd de rekening geannuleerd en doorgezet naar de zorgverzekering en dan dus weer niet uit het eigen risico betaald.
__appelbloesem__ schreef:
31-12-2025 14:09
De normale zwangerschapszorg valt grotendeels niet onder eigen risico (op misschien een paar tientjes na om bloed te prikken), maar je hebt wel een grotere kans op complicaties waarbij je eigen risico wel gebruikt wordt. Bijvoorbeeld als je kind langdurig opgenomen wordt en jij als gezonde kraamvrouw daarbij opgenomen wordt, behandeling door een psycholoog, fysiotherapie bij urine-incontinentie, medicatie die je ivm je zwangerschap moet gebruiken. Ik heb mijn eigen risico bij al mijn zwangerschappen opgebruikt, genoeg anderen niet.
Dit inderdaad. Naast dat stiekem toch niet alle zorg behorende bij zwangerschap en bevalling vergoed wordt zonder eigen risico (genoemde bloedonderzoeken bv, ik moest nog een paar extra testen die >50 euro per test waren), heb je gewoon zeker het eerste jaar na je bevalling meer kans dat je medische zorg nodig hebt. En die klachten worden lang niet altijd als deel van ‘verloskundige zorg’ gezien. En zijn dat ook niet altijd. Stom voorbeeld: Je hebt bv kort na een bevalling (en dan heb je het over maanden, niet weken) veel zwakkere banden. Rond de bevalling verweken die een beetje, zodat het kind makkelijker door het bekken kan. Heel handig, maar de hormonen die dat doen, zitten in je hele lijf, en bv je knie en enkelbanden worden dus ook kwetsbaarder. En zijn dat twee maanden na de bevalling ook nog, terwijl je daar niks meer aan hebt. Je hebt dus veel meer kans om iets met enkel of kniebanden te krijgen. Dat wordt niet als deel van de zwangerschap gezien natuurlijk, terwijl de kans echt wel groter is. Ook allerlei andere klachten komen post-partum veel vaker voor (genoeg vrouwen die controles bij een cardioloog krijgen ivm bloeddruk issues, gedoe met suikers enz).. Ik zou dit niet als het moment zien om te gokken met je eigen risico.
Ik zet hem altijd hoog maar niet in het jaar dat ik ging bevallen!
Minik schreef:
31-12-2025 12:51
Hoe kan dit? Ik ben ook in 2018 bevallen met een spoedkeizersnede en heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen met kind en hier geen euro voor betaald.
Ik heb geen idee wat er precies wel of niet onder het eigen risico viel, maar het was een duur grapje 😅.

Ziekenhuis bevalling zonder medische indicatie.
Naar huis.
Na 2 dagen ging kind bijna dood, dus die werd opgenomen. Ik mocht ook blijven, maar daar zaten dus kosten aan.
Na een week naar huis. Geen recht meer op kraamzorg ivm die opname. Opgeplust naar maximaal aantal uren kraamzorg en dus meer kosten.
Postnatale depressie
Bekkenbodemklachten.

Kind 2 was een geplande keizersnede en die ging niet bijna dood. En ik had alles beter geregeld. Het was een wereld van verschilt

Maar eens met de berichtje dat TO zich vooral af moet vragen of ze bereid is om het financiële risico te nemen en indien het nodig is wel het hogere eigen risico te betalen. Als het antwoord JA is, dan het risico zo hoog mogelijk zetten.
Uiteindelijk zit het toch maar binnen een relatief kleine bandbreedte allemaal. Je kunt iets van €200 besparen. En bij wat pech betaal je dan €500 meer aan je eigen risico, en ben je dat jaar dus €300 duurder uit dan bij minimaal eigen risico.
In verhouding tot wat de werkelijke medische kosten kunnen zijn is dat verschil echt klein.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven