Mode & Beauty alle pijlers

Make up 40+

03-01-2026 12:46 60 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben inmiddels halverwege de 40 en heb me eigenlijk nooit veel opgemaakt. Ondertussen vind ik dat wel nodig. Niet dat ik er slecht uit zie, maar het verschil tussen net uit bed en opgemaakt is goed te zien. Echter, ik vind het lastig om goede en betaalbare make up te vinden. Nu gebruik ik mascara van L'Oreal, een eyeliner van Maybelline, een blush van Dior, primer van TooFace en nog een oogschaduw van Miss Helen (haha ja, zo lang doe ik er dus mee). Foundation doe ik niet aan. Dior vind ik fantastisch, maar te duur. De mascara en eyeliner ben ik tevreden over. De oogschaduw van Miss Helen vond ik heel fijn, maar dat hebben ze niet meer en bij de Kruidvat merken vind ik niet echt een goed kleurenpaletet dezelfde kwaliteit.

Wat gebruiken jullie? En wat zijn goede betaalbare merken? Ik kan wel wat tips gebruiken.
Nadinexxx schreef:
04-01-2026 17:06
Ziet er niet poederig uit? Vaak oogt poeder nog als meer geplamuurd dan een crème foundation vind ik vaak, maar mogelijk zit de make up dan niet goed.
Lijkt me logisch dat er iets niet goed gedaan is als je de make up omschrijft als geplamuurd.
Itsnojoke schreef:
04-01-2026 17:27
Lijkt me logisch dat er iets niet goed gedaan is als je de make up omschrijft als geplamuurd.
Toch zie ik dagelijks mensen waar je make up duidelijk ziet zitten. Ook bijv een duidelijk gepoederd gezicht. Ik hou zelf meer van natuurlijk.
Nadinexxx schreef:
04-01-2026 17:59
Toch zie ik dagelijks mensen waar je make up duidelijk ziet zitten. Ook bijv een duidelijk gepoederd gezicht. Ik hou zelf meer van natuurlijk.

Precies wat Joke zegt toch? Niet goed aangebrachte make up ziet er geplamuurd of poederig uit. Als het goed is aangebracht ziet het gewoon goed uit.
vivapimpelmees schreef:
04-01-2026 19:09
Precies wat Joke zegt toch? Niet goed aangebrachte make up ziet er geplamuurd of poederig uit. Als het goed is aangebracht ziet het gewoon goed uit.
Precies. Ik stoor me nogal aan de term 'geplamuurd' omdat die vaak gebruikt wordt om zichtbare make up te omschrijven. Geplamuurd heeft een erg negatieve connotatie voor mij.
Zelf gebruik ik best wel wat make up. Ik ben er goed in, al zeg ik het zelf. Ik heb er plezier in om mee te experimenteren. Ik krijg er regelmatig complimenten over, zelfs van vreemden. Ik loop er niet bij als RuPaul, maar mijn doel is niet dat de make up onzichtbaar is, of zo naturel mogelijk, of dat mensen zich afvragen of ik make up draag of niet.
Dus ja, het is wel zichtbaar dat ik make up draag. Maar het is ook zorgvuldig en deskundig aangebracht, dus ik zou het best aanstootgevend vinden als mensen het zouden omschrijven als plamuur, gewoon omdat het zichtbare make up is.
Misschien neem ik het te persoonlijk, maar To zegt het wel letterlijk zo: geplamuurd, als in je ziet de make up zitten.
Itsnojoke schreef:
04-01-2026 21:02
Precies. Ik stoor me nogal aan de term 'geplamuurd' omdat die vaak gebruikt wordt om zichtbare make up te omschrijven. Geplamuurd heeft een erg negatieve connotatie voor mij.
Zelf gebruik ik best wel wat make up. Ik ben er goed in, al zeg ik het zelf. Ik heb er plezier in om mee te experimenteren. Ik krijg er regelmatig complimenten over, zelfs van vreemden. Ik loop er niet bij als RuPaul, maar mijn doel is niet dat de make up onzichtbaar is, of zo naturel mogelijk, of dat mensen zich afvragen of ik make up draag of niet.
Dus ja, het is wel zichtbaar dat ik make up draag. Maar het is ook zorgvuldig en deskundig aangebracht, dus ik zou het best aanstootgevend vinden als mensen het zouden omschrijven als plamuur, gewoon omdat het zichtbare make up is.
Misschien neem ik het te persoonlijk, maar To zegt het wel letterlijk zo: geplamuurd, als in je ziet de make up zitten.
Vroeger noemde ik make-up geplamuurd als de foundation er veel te dik op zat. Dat heette vroeger pancake en werd vooral gebruikt door mensen die op een podium of in het theater stonden. Van dichtbij ziet je huid er niet zo mooi uit als je het te dik doet. (Hobbelig, droog)
Veel felle oogschaduw vind ik mooi als het goed gedaan is. En felrode lippenstift bijvoorbeeld deed ik vaak op als ik uitging, daar is het licht anders en heb je ook meer nodig. Maar overdag doe ik make up meestal op om er wat minder moe en oud uit te zien.
Itsnojoke schreef:
Je neemt dit inderdaad persoonlijker op dan bedoeld. Smaken verschillen en niet alle zichtbare make up is geplamuurd natuurlijk. Zware make up kán ook mooi zijn. Maar dat lijkt me een semantische discussie. Als jij complimenten krijgt en je er fijn bij voelt dan is het prima toch.
nadinexxx wijzigde dit bericht op 05-01-2026 01:53
7.51% gewijzigd
Itsnojoke schreef:
Ik denk dat het een kwestie van smaak is. Mensen mét en zónder make-up kan ik er beiden verzorgd of onverzorgd en mooi of niet mooi uit vinden zien. Niet mooi met veel make-up vind ik dan snel geplamuurd, glimvlekken en meeeters onverzorgd, dikke blauwe kringen vermoeid en ga zo maar door. In het ene geval denk ik dat een beetje minder ook wel kan en in het andere geval dat wat concealer geen overbodige luxe is.

Maar meestal denk ik er niks van, de uitschieters vallen op, zowel positief als negatief.
Nadinexxx schreef:
04-01-2026 17:59
Ik hou ook van natuurlijk, hoewel ik me geen illusies maak hoor, je ziet echt wel dat ik ben opgemaakt maar de make-up is bedoeld om er zo naturel en ongekunsteld mogelijk uit te zien. Daarom gebruik ik nooit oogschaduw: oogleden zijn van nature niet groen of blauw. Lipstick gebruik ik ook niet, het ziet er bij mij te opgemaakt uit.

Wat ik wel doe: goed hydrateren en dan een druppel foundation (True Match) met een kwast of sponsje heel licht aanbrengen. Klein beetje concealer in mijn ooghoeken. Daarna een cream bronzer en -blush (geen poeder, dat ziet er dof en opgemaakt uit) aanbrengen. Mijn zwarte oogpotlood en mascara heb ik een paar jaar geleden ingeruild voor bruine varianten (Lancôme), dat oogt zachter dan zwart. Wenkbrauwen beetje bijtekenen met een potlood (niet te donker), en soms eindig ik met een beetje highlighter uit een stick, dus weer geen poeder, want poeder staat mooi bij twintigers en een enkele dertiger, maar boven de 40 vind ik het veel mooier om producten te gebruiken die ‘met de huid versmelten’, zodat er geen poederlaagje zichtbaar is. Het idee is dat ik glans creëer op de juiste plekken (jukbeenderen, ooghoeken, neusbrug), en eventuele glans die ik niet wil zien (voorhoofd, vooral) poeder ik zonodig af. Maar meestal ben ik in vier stappen en vijf minuten klaar.
Claire45 schreef:
04-01-2026 22:46
Ik hou ook van natuurlijk, hoewel ik me geen illusies maak hoor, je ziet echt wel dat ik ben opgemaakt maar de make-up is bedoeld om er zo naturel en ongekunsteld mogelijk uit te zien. Daarom gebruik ik nooit oogschaduw: oogleden zijn van nature niet groen of blauw. Lipstick gebruik ik ook niet, het ziet er bij mij te opgemaakt uit.

Wat ik wel doe: goed hydrateren en dan een druppel foundation (True Match) met een kwast of sponsje heel licht aanbrengen. Klein beetje concealer in mijn ooghoeken. Daarna een cream bronzer en -blush (geen poeder, dat ziet er dof en opgemaakt uit) aanbrengen. Mijn zwarte oogpotlood en mascara heb ik een paar jaar geleden ingeruild voor bruine varianten (Lancôme), dat oogt zachter dan zwart. Wenkbrauwen beetje bijtekenen met een potlood (niet te donker), en soms eindig ik met een beetje highlighter uit een stick, dus weer geen poeder, want poeder staat mooi bij twintigers en een enkele dertiger, maar boven de 40 vind ik het veel mooier om producten te gebruiken die ‘met de huid versmelten’, zodat er geen poederlaagje zichtbaar is. Het idee is dat ik glans creëer op de juiste plekken (jukbeenderen, ooghoeken, neusbrug), en eventuele glans die ik niet wil zien (voorhoofd, vooral) poeder ik zonodig af. Maar meestal ben ik in vier stappen en vijf minuten klaar.
Met minerale make up heb je dat poederige niet, is niet dof en kun je zelfs highlighter aanbrengen. Ligt er dus maar aan welke make up je gebruikt.
Een tijdje geleden heb ik tijdens een klus een rant mogen aanhoren van een office-manager over de make-up van haar (afwezige) jongere collega. Dat kind loopt er m.i. inderdaad bij als een clown, maar lekker zelf weten.
De dame in kwestie prees haar eigen 'natuurlijke glow' en was ervan overtuigd dat je nauwelijks zag dat ze was opgemaakt. Volgens haar was een 'subtiele make-up' nodig om 'verzorgd voor de dag te komen', zeker voor dames op een zekere leeftijd. Daarbij kregen ik en mijn collega (type hooguit een lik mascara en een beetje bb-cream) een zeer kritische blik.
Wij vonden dan weer dat de officemanager was afgepoederd als een Trumpiaanse oliebol, en vroegen ons af waarom de rouge tegenwoordig zo'n beetje tot in de haargrens zit. Verder verbazen we ons regelmatig over wat mensen met hun wenkbrauwen uitvoeren, vaak met merkstift of zoiets.
Dit hebben we uiteraard niet met haar besproken, maar achterbaks achter haar rug.
Persoonlijk ben ik zo verwaand om te denken dat ik meer opschiet met wat er in mijn hoofd zit dan met wat ik erop smeer, en dat je daarom beter uitgebreid de krant kunt lezen 's ochtends dan voor de spiegel gaan staan. Maar dat is persoonlijk.

Ik denk wel dat meer mensen even kritisch en BIJ GOED DAGLICHT in de spiegel zouden moeten kijken voor ze de deur uitgaan. Er zit toch vaak toch best veel werk in. Dat is mijn tip, die ook nog helemaal niks kost.
Ik vind dat je eigenlijk iedere foundation ziet
Ook als het de goede tint is en ook als het goed is opgebracht. Je ziet toch juist de porien en lijntjes meer vind ik.

Ik vind daarom dus die glow producten van Charlotte Tilbury zo mooi, en ook de Chanel Les Beiges Eau de Tint. Dat is echt een gewledig product. Het is meer een soort hydraterend serum maar dan met kleine kleur bolletjes er in waardoor je je huid dus wel mooi egaal maakt met een glow, zonder m helemaal dicht te smeren.
apiejapie schreef:
05-01-2026 08:39
Met minerale make up heb je dat poederige niet, is niet dof en kun je zelfs highlighter aanbrengen. Ligt er dus maar aan welke make up je gebruikt.
Precies en hoe (minder vind ik mooier) het is aangebracht. Plus het ligt er ook aan of je huid droog of vet is. Met een vettere huid word je gezicht erg glanzend met alle crème make up. Dat lijkt me ook niet het beoogde effect tenzij het wel de bedoeling is.

Bij een ander kan ik felle oog make up heel tof vinden en maak ook weleens een compliment als ik echt heel mooi vind.
.
FlyingDoctor schreef:
05-01-2026 10:37
Ik vind dat je eigenlijk iedere foundation ziet
Ook als het de goede tint is en ook als het goed is opgebracht. Je ziet toch juist de porien en lijntjes meer vind ik.

Ik vind daarom dus die glow producten van Charlotte Tilbury zo mooi, en ook de Chanel Les Beiges Eau de Tint. Dat is echt een gewledig product. Het is meer een soort hydraterend serum maar dan met kleine kleur bolletjes er in waardoor je je huid dus wel mooi egaal maakt met een glow, zonder m helemaal dicht te smeren.
Dat weet je dus niet. Misschien zie je het bij 50% van de mensen niet omdat ze het goed hebben aangebracht. Niet zien wil niet zeggen dat die mensen het niet dragen. De mensen waarbij je het ziet en dat niet mooi vindt, dat kan ik begrijpen. Maar je weet niet bij hoeveel % van de mensen je het wel ziet.
Snarky* schreef:
05-01-2026 09:39
Een tijdje geleden heb ik tijdens een klus een rant mogen aanhoren van een office-manager over de make-up van haar (afwezige) jongere collega. Dat kind loopt er m.i. inderdaad bij als een clown, maar lekker zelf weten.
De dame in kwestie prees haar eigen 'natuurlijke glow' en was ervan overtuigd dat je nauwelijks zag dat ze was opgemaakt. Volgens haar was een 'subtiele make-up' nodig om 'verzorgd voor de dag te komen', zeker voor dames op een zekere leeftijd. Daarbij kregen ik en mijn collega (type hooguit een lik mascara en een beetje bb-cream) een zeer kritische blik.
Wij vonden dan weer dat de officemanager was afgepoederd als een Trumpiaanse oliebol, en vroegen ons af waarom de rouge tegenwoordig zo'n beetje tot in de haargrens zit. Verder verbazen we ons regelmatig over wat mensen met hun wenkbrauwen uitvoeren, vaak met merkstift of zoiets.
Dit hebben we uiteraard niet met haar besproken, maar achterbaks achter haar rug.
Persoonlijk ben ik zo verwaand om te denken dat ik meer opschiet met wat er in mijn hoofd zit dan met wat ik erop smeer, en dat je daarom beter uitgebreid de krant kunt lezen 's ochtends dan voor de spiegel gaan staan. Maar dat is persoonlijk.

Ik denk wel dat meer mensen even kritisch en BIJ GOED DAGLICHT in de spiegel zouden moeten kijken voor ze de deur uitgaan. Er zit toch vaak toch best veel werk in. Dat is mijn tip, die ook nog helemaal niks kost.
Trumpiaanse oliebol :rofl:

Verder eens hoor, zo'n opzichtig opgemaakt gezicht ziet er vrijwel nooit goed uit, maar ja, helemaal zonder make-up vind ik mezelf gewoon een beetje vaal en grauwig. Vroeger niet, trouwens, maar dat is dus wel een leeftijdsding: de huid wordt minder egaal en daarom gebruik ik nu regelmatig een (serum)-foundation die, denk ik zelf, wel natuurlijk oogt. Maar de illusie dat mensen denken dat ik van mezelf zo'n egale huid heb, die heb ik niet hoor. Iedereen van boven de 40 krijgt vlekjes, rode plekjes, wallen, zon-schade en andere dingen die helemaal geen ramp zijn, maar met een beetje foundation zie je er niks van. Vind ik toch wel mooier :)
Ik gebruik deze: https://www.douglas.nl/nl/p/3000050375? ... gKBXvD_BwE: poeder foundation van Bare Minerals.
Dekt heel goed en is heel licht. Echt rode plekken tip ik aan met een groene concealer, dan gaat de Bare Minerals overheen.

Een jongere collega was dacht daadwerkelijk dat het puur natuur was. (Hoewel dat misschien gebrek aan ervaring met make-up was. Als je het weet, zie je oa mijn blush echt wel zitten).
Ik gebruik ook al jaren Bare Minerals.
De original poeder en bronzer Warmth.
En Bare Radiance.
Staat echt mooi en het blijft ook de hele dag mooi.
Echt zo vreemd dat je er zo weinig over hoort hier in Nederland.

Die Clinique almost powder bevat talc.
Zou ik niet doen want dat zie je altijd.

Mintenz is ook erg goed.
Itsnojoke schreef:
Ik denk dat dat een kwestie van smaak is. Jij houdt niet van make-up wat naturel is aangebracht, anderen houden misschien niet van hoe jouw make-up is aangebracht.
Hier op het schoolplein staat altijd een groepje moeder best dik in de make-up. Moet eerlijk zeggen prachtig gedaan hoor maar ik vind dat dan weer echt te.
Ik denk altijd je bent wie je bent, je hoeft je niet achter zo’n dikke laag te verbergen. Want ik weet echt zeker dat zij er zonder die make-up heel anders uit zien en ik ze niet zo snel zou herkennen.

Ieder zijn eigen smaak toch?!
Nanouk schreef:
06-01-2026 14:03
Ik denk dat dat een kwestie van smaak is. Jij houdt niet van make-up wat naturel is aangebracht, anderen houden misschien niet van hoe jouw make-up is aangebracht.
Hier op het schoolplein staat altijd een groepje moeder best dik in de make-up. Moet eerlijk zeggen prachtig gedaan hoor maar ik vind dat dan weer echt te.
Ik denk altijd je bent wie je bent, je hoeft je niet achter zo’n dikke laag te verbergen. Want ik weet echt zeker dat zij er zonder die make-up heel anders uit zien en ik ze niet zo snel zou herkennen.

Ieder zijn eigen smaak toch?!
Jawel hoor, ik hou wel van naturel make up. Kan prachtig zijn! Maar zelf gebruik ik meestal graag wat meer.
Ik heb een tijdje gehad dat ik heel veel makeup kocht. Gewoon omdat ik het leuk vond en om mee te experimenteren. Nadat ik flink geexperimenteerd had kwam ik er achter dat ik het liefste redelijk subtiele makeup draag. Je mag best zien dat ik wat op mijn gezicht heb maar opvallende kleuren (behalve rode lippen) staat me gewoon niet. Dan voel ik me niet mezelf.

Ik heb een mix van goedkopere en duurdere makeup. Foundation van Armani als ik wat meer dekking wil (wel prijzig) Foundation van L'Oreal (true match nude) voor de overige dagen.

Mascara geef ik niet al teveel geld aan uit. Ik vind de Telescopic (waterproof) van l'Oreal fijn. Die is regelmatig te vinden voor 1+1 gratis.

Een oogpotlood of wenkbrauwpotlood koop ik ook vaak van goedkopere merken maar oogschaduw, bronzer en blush juist weer niet.

Oogschaduw van Viseart, RMS of Denona. Bronzer van RMS en Gucci en blush van RMS en Hourglass.

Ik heb onlangs een palette van Hourglass aangeschaft met finishing powder, highlight, bronzer en blush. Die was megaduur maar wow...

Lippen: de laatste tijd vooral 'Nina Park' lippen met een lipstain van Benefit (die van Elf in Cherry Cola is ook okay, alleen iets minder pigment).
Lady_Day schreef:
07-01-2026 15:03
Ik heb een tijdje gehad dat ik heel veel makeup kocht. Gewoon omdat ik het leuk vond en om mee te experimenteren. Nadat ik flink geexperimenteerd had kwam ik er achter dat ik het liefste redelijk subtiele makeup draag. Je mag best zien dat ik wat op mijn gezicht heb maar opvallende kleuren (behalve rode lippen) staat me gewoon niet. Dan voel ik me niet mezelf.

Maar Lady, dat staat je juist prachtig! :heart:
ladadieladieda wijzigde dit bericht op 07-01-2026 15:45
0.82% gewijzigd
Emma95 schreef:
06-01-2026 11:27
Ik gebruik ook al jaren Bare Minerals.
De original poeder en bronzer Warmth.
En Bare Radiance.
Staat echt mooi en het blijft ook de hele dag mooi.
Echt zo vreemd dat je er zo weinig over hoort hier in Nederland.

Die Clinique almost powder bevat talc.
Zou ik niet doen want dat zie je altijd.

Mintenz is ook erg goed.
Ik ken inderdaad niemand die minerale make-up gebruikt, alleen hier op het forum zitten volgens mij veel fans. Zelf gebruik ik het liefst make-up die je (ook) met je vingers kunt aanbrengen, dat voelt voor mij fijner dan een poeder dat je op je gezicht moet kwasten. Kun je minerale foundation trouwens combineren met 'gewone' make-up, een crème blush of zo, of moet het allemaal mineraal zijn?
Claire45 schreef:
07-01-2026 15:41
Ik ken inderdaad niemand die minerale make-up gebruikt, alleen hier op het forum zitten volgens mij veel fans. Zelf gebruik ik het liefst make-up die je (ook) met je vingers kunt aanbrengen, dat voelt voor mij fijner dan een poeder dat je op je gezicht moet kwasten. Kun je minerale foundation trouwens combineren met 'gewone' make-up, een crème blush of zo, of moet het allemaal mineraal zijn?
Je kan het combineren.

Ik doe soms minerale poeder van Mintez op m’n wangen om roodheid te verminderen verminderen of egaliseren en dan restant op voorhoofd zodat het niet zo glimt van verzorgingsproducten.
De eerste keer vond ik het niks, te poederig. Daarna kwam ik door uitproberen erachter echt weinig te gebruiken, een inieminie beetje poeder in het dekseltje doen, met kleine kabuki kwast in deksel mengen en met stempelbeweging op wangen en daarna met ronddraaiende beweging uitsmeren maar vooral weinig gebruiken. Ik zie het minder zitten dan sommige skintints.

Deze week gebruik ik het samen met crème bronzer van make up by Mario. In de winter doe ik vaak crème bronzer op en als het warmer is een bronzer van RMS.
.
Lady_Day schreef:
07-01-2026 15:03
Ik heb onlangs een palette van Hourglass aangeschaft met finishing powder, highlight, bronzer en blush. Die was megaduur maar wow...
Mooi is die hè? Twee jaar geleden had ik dat palette (jellyfish) gekocht. Ondanks veelvuldig gebruik zie ik nu pas in een vakje vaag de bodem verschijnen. Mocht het palette volgend jaar op raken, dan koop ik het zeker weer, misschien dan de kleinere variant met 3 vakjes of reisverpakking want doe er zo lang mee.
.
Zoefff schreef:
07-01-2026 16:07
Je kan het combineren.

Ik doe soms minerale poeder van Mintez op m’n wangen om roodheid te verminderen verminderen of egaliseren en dan restant op voorhoofd zodat het niet zo glimt van verzorgingsproducten.
De eerste keer vond ik het niks, te poederig. Daarna kwam ik door uitproberen erachter echt weinig te gebruiken, een inieminie beetje poeder in het dekseltje doen, met kleine kabuki kwast in deksel mengen en met stempelbeweging op wangen en daarna met ronddraaiende beweging uitsmeren maar vooral weinig gebruiken. Ik zie het minder zitten dan sommige skintints.

Deze week gebruik ik het samen met crème bronzer van make up by Mario. In de winter doe ik vaak crème bronzer op en als het warmer is een bronzer van RMS.
Ah, dank voor je antwoord. Nooit gedacht dat een crème bronzer gebruikt kan worden bovenop een poederachtig product (al is het eigenlijk geen poeder, maar de structuur is toch anders dan een crèmeproduct).
Claire45 schreef:
07-01-2026 15:41
Het kan zeker, maar ik moet zeggen dat ik heel blij ben met de minerale bronzer en blush van het merk dat ik gebruik. Ook de concealer en oogschaduw vind ik top.

De enige manier om erachter te komen of het bij je past, is om je gewoon te laten adviseren en laten opmaken :hyper:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven