Ben ik racistisch?

05-01-2026 11:05 84 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik merk dat ik laatst bij mijn provider een paar keer contact had met de klantenservice en het viel me op dat meerdere mensen duidelijk een accent uit het buitenland hadden. Ik kon dat meteen herkennen.

Ik heb meerdere malen contact gehad en mijn ervaring was dat de antwoorden vaak niet helemaal klopten of elkaar tegenspraken. Uiteindelijk is alles goed gekomen, maar ik merkte dat ik me tijdens de gesprekken best snel begon te irriteren.

Nu vraag ik me af tot in hoeverre speelt het mee dat ik hoor dat iemand een bepaald accent heeft? Is het normaal dat ik geïrriteerd raakte en dat ik op een gegeven moment hoopte dat er een keer iemand opnam zonder zo’n accent? Is dat racistisch of ergens wel te verklaren?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en gedachten hierover.

Is dit racistisch?

Totaal aantal stemmen: 78

Ja (56%)
Nee (44%)
Paradise schreef:
05-01-2026 14:24
Wat een flauwekul.

In de eerste plaats moeten bedrijven dat zelf bepalen.

Maar vooral omdat Nederland wemelt van de bedrijven die mensen in dienst hebben die niet accentloos spreken, maar toch uitstekend in staat zijn om mensen te helpen.

Of doe jij nooit zaken met bedrijven uit de andere kant van de land? Of kom je nooit in de Albert Heijn? Ga je nooit met het openbaar vervoer? Bestel je nooit een taxi? Nooit een loodgieter over de vloer? Nooit bij een viskraam?

Eens wat Solomio zegt dat racisme in de mens zit gebakken. Maar wat jij zegt is andere koek. Eigenlijk wil je mensen uitsluiten. Kwalijk.
Nou, over onzin gesproken. Het is geen discriminatie als je mensen niet op een functie aanneemt waarvoor ze niet aan de kwalificaties voldoen.
Je zou trouwens omgekeerd evengoed kunnen stellen dat je klanten buitensluit die het Nederlands maar nauwelijks beheersen en dan ook nog het accent van de klantenservice moeten proberen te verstaan.

Ik heb in verschillende regio's in Nederland gewoond en er is m.i. echt verschil tussen Afke Boven, waaraan je kunt horen dat ze uit Friesland komt, maar die keurig Nederlands spreekt (dat is ook gewoon een andere taal) en mensen die denken dat hun eigen dialect gewoon fatsoenlijk Nederlands ís ;-).
Die laatste categorie zou ik persoonlijk niet aannemen op de klantenservice.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

SurferRosa schreef:
05-01-2026 15:01
Ze worden ook getraind (krijgen o.a. logopedie) in AN, maar dat is bijna nooit accentloos. Dat nieuwslezers geen AN spreken heb ik niet beweerd. je kunt bijna altijd wel een zweempje horen van een accent/tongval.
Met een zweempje accent heb ik geen enkele moeite, daar ontkom je niet aan, maar van landelijke omroepen verwacht ik A(b)N bij nieuwsuitzendingen e.d. Het is namelijk de bedoeling dat iedereen in Nederland of zij nou in noord of zuid wonen, kan verstaan wat er gezegd wordt.
merano schreef:
05-01-2026 15:07
Nou, over onzin gesproken. Het is geen discriminatie als je mensen niet op een functie aanneemt waarvoor ze niet aan de kwalificaties voldoen.
Je zou trouwens omgekeerd evengoed kunnen stellen dat je klanten buitensluit die het Nederlands maar nauwelijks beheersen en dan ook nog het accent van de klantenservice moeten proberen te verstaan.

Ik heb in verschillende regio's in Nederland gewoond en er is m.i. echt verschil tussen Afke Boven, waaraan je kunt horen dat ze uit Friesland komt, maar die keurig Nederlands spreekt (dat is ook gewoon een andere taal) en mensen die denken dat hun eigen dialect gewoon fatsoenlijk Nederlands ís ;-).
Die laatste categorie zou ik persoonlijk niet aannemen op de klantenservice.
Je had het over accentloos Nederlands kunnen spreken. Niet een andere taal of een dialect. Mensen die een andere taal spreken doen doorgaans niet echt aan klantcontact.
Paradise schreef:
05-01-2026 14:57
Hoezo versta je daar geen bal van? Ze spreken toch niet ineens een andere taal?

Als irritatie de boventoon gaat voeren moet je jezelf achter de oren krabben.
Een oud collega van mij sprak ook Vlaams, ik kon er geen soep van maken.
Heb ik ook gezegd.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Carola_456 schreef:
05-01-2026 15:06
Lijkt mij toch overduidelijk wat ik schrijf: ik versta er geen bal van en ik zie geen enkele reden om achter mijn oren te krabben.
Omdat ik er op mijn beurt geen bal van geloof dat je het niet verstaat. Zeker niet als het alleen maar om de zachte G gaat.

Irritatie zal wel de boventoon voeren. En dat vind ik fout.
Carola_456 schreef:
05-01-2026 15:10
Met een zweempje accent heb ik geen enkele moeite, daar ontkom je niet aan, maar van landelijke omroepen verwacht ik A(b)N bij nieuwsuitzendingen e.d. Het is namelijk de bedoeling dat iedereen in Nederland of zij nou in noord of zuid wonen, kan verstaan wat er gezegd wordt.
Natuurlijk os dat logisch, even logisch als dat we allemaal AN op school leren. Maar ik reageerde op iemand die het specifiek had over accentloos, dat is gewoon lastig.
Where is my mind?
pepexx schreef:
05-01-2026 15:15
Een oud collega van mij sprak ook Vlaams, ik kon er geen soep van maken.
Heb ik ook gezegd.
Toch zijn er een hoop Belgen die met hun Vlaams uitstekend worden verstaan in Nederland. Die komen op de radio, op televisie en we kijken naar televisieprogramma's van ze.

In het algemeen kun je niet stellen dat Vlaams niet te verstaan is.
Ik lees met verbazing. In Nederland vond ik dialect of een andere taal zoals Fries heel moeilijk te verstaan. Het Fries lukte niet, net als het zuiden van Limburg dialect. De rest op wat woorden na ging prima. Dan vroeg ik het nog eens. Geschreven taal is veel moeilijker in mijn ogen.
O en de mensen waren nooit te beroerd om te schakelen. Dus als je Nederlands geboren bent versta je iedereen toch wel?
Afkoelen heeft gewerkt
Redhead70 schreef:
05-01-2026 15:25
Ik lees met verbazing. In Nederland vond ik dialect of een andere taal zoals Fries heel moeilijk te verstaan. Het Fries lukte niet, net als het zuiden van Limburg dialect. De rest op wat woorden na ging prima. Dan vroeg ik het nog eens. Geschreven taal is veel moeilijker in mijn ogen.
O en de mensen waren nooit te beroerd om te schakelen. Dus als je Nederlands geboren bent versta je iedereen toch wel?

Fries versta ik echt geen woord van, en ik heb ook moeite met Zeeuws. Maar anderen verstaan mij weer slecht wanneer ik met vrienden onderling in ons dialect spreek en die anderen komen weer niet hier vandaan.

Maar ik denk wel dat de meesten in staat zijn om AN te spreken, dan hoor je nog wel een zachte G of rollende R, maar niet zo dat je helemaal geen idee hebt wat ze nou zeggen.
Als de meeste Limburgers met andere Limburgers praten dan versta ik daar toch echt bijzonder weinig van.

Klantenservice is nou eenmaal aan de telefoon (vaak) en dan is het nog eens extra lastig om mensen te verstaan. Als je dan met een heftig Surinaams accent praat, en als luisteraar hoor je dat nooit om je heen verder, dan is dat echt wel heel erg lastig. Ook al praat iemand 'Nederlands'.
Paradise schreef:
05-01-2026 15:17
Omdat ik er op mijn beurt geen bal van geloof dat je het niet verstaat. Zeker niet als het alleen maar om de zachte G gaat.

Irritatie zal wel de boventoon voeren. En dat vind ik fout.
Achter de zachte g staat niet voor niets 'enz.' En zelfs als het mij alleen om die zachte g te doen zou zijn, het staat iedereen vrij zich ergens aan te irriteren. De één irriteert zich daaraan, de ander weer aan mijn reacties en weer een ander aan mensen die treuzelen en in de weg staan in een supermarkt.
Wombat schreef:
05-01-2026 11:40
‘Een accent uit het buitenland’ zegt de OP.

Slecht en wisselend advies krijgen is irritant. Dat koppelen aan een buitenlands accent is racistisch. Het ligt waarschijnlijk eerder aan het grote verloop omdat het stom werk is, dus veel
mensen werken er maar kort en weten daardoor niet veel.
En er is nog steeds segregatie in Nederland waardoor mensen met een migratieachtergrond minder kansen krijgen en vaker in dat soort rotbaantjes belanden.

Zo’n automatisch racistische reactie is misschien niet fraai maar wel heel menselijk, overkomt iedereen wel eens, en dat ontkennen is niet de oplossing. Het wel goed om jezelf op te bevragen zoals je hier doet en jezelf ook op toe te spreken.

De enige reden dat ik van een buitenlands accent ga zuchten, is als er ook daadwerkelijk in het buitenland opgenomen wordt. En dát irriteert me, dat ik aan iemand een probleem moet uitleggen die totaal geen ervaring met de materie heeft.
Such fun!1
Overigens eens met wat Solomio eerder zei, ik denk dat iedereen (ongeacht afkomst) in een bepaalde mate wel vooroordelen heeft over mensen uit andere culturen en/of nationaliteiten. Of dat men vindt dat iemand racistisch is of discrimineert.

Andersom ben ik ook weleens beschuldigt van discriminatie wanneer ik mensen die nog geen zin in het Nederlands kon spreken of verstaan, als leerling heb geweigerd. Dat had echter niks met discriminatie te maken maar met een stuk veiligheid en werkbaarheid. Maar de "discriminatiekaart" werd heel snel getrokken.

Ik denk dat het ergens ook iets menselijks is. En als je jezelf ervan bewust bent, en er niet naar handelt maar jezelf op die punten juist wil verbeteren, dan is dat alleen maar iets positiefs.
grappig dat mensen hier die roepen dat ze zich irriteren aan anderen, omdat ze slechter Nederlands spreken, zelf ook ook niet zo goed zijn in onze taal.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Carola_456 schreef:
05-01-2026 11:19
Ik irriteer me ook aan een medewerker met een Vlaams accent, de met zachte g medewerkers enz. Versta er geen bal van. En ja, ik irriteer me om dezelfde reden dus ook aan medewerkers met een buitenlands accent. Met racisme heeft dat niks te maken.
Als je enkel een zachte g al niet verstaat is er toch iets mis met je auditieve verwerking. Een licht accent is voor vrijwel iedereen prima te volgen.
Dat je Vlaamse dialecten lastig vind dat begrijp ik, maar de meeste Vlamingen kunnen net als Nederlanders ook gewoon Nederlands spreken en zo moeilijk is dat niet te verstaan. Ben je echt helemaal flabbergasted als je een Vlaming op tv ziet: geen idee waar K3 over zingt of waar Samson en Gert het over hadden, of Philippe Geubels of vul maar iemand in?
Het zou kunnen, maar dan zou ik toch de oorzaak bij mezelf zoeken en niet zo geïrriteerd raken door anderen.
dell computers heeft een tijdje het onzalige idee gehad de klantenservice uit te besteden naar India. Man, man, man, dat engels van hen was pas echt onmogelijk te verstaan. maar dan ok echt helemaal niet. is gelukkig teruggedraaid. als ik er weer aan denk krijg ik weer kromme tenen
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
rosanna08 schreef:
05-01-2026 16:03
grappig dat mensen hier die roepen dat ze zich irriteren ergeren aan anderen, omdat ze slechter Nederlands spreken, zelf ook ook niet zo goed zijn in onze taal.
:hihi:
Wombat schreef:
05-01-2026 16:09
Als je enkel een zachte g al niet verstaat is er toch iets mis met je auditieve verwerking. Een licht accent is voor vrijwel iedereen prima te volgen.
Dat je Vlaamse dialecten lastig vind dat begrijp ik, maar de meeste Vlamingen kunnen net als Nederlanders ook gewoon Nederlands spreken en zo moeilijk is dat niet te verstaan. Ben je echt helemaal flabbergasted als je een Vlaming op tv ziet: geen idee waar K3 over zingt of waar Samson en Gert het over hadden, of Philippe Geubels of vul maar iemand in?
Het zou kunnen, maar dan zou ik toch de oorzaak bij mezelf zoeken en niet zo geïrriteerd raken door anderen.
Ik denk dat het punt is dat je ook geen reden hebt om precies te willen of moeten weten waarover k3 zingt of wat Samsom tegen Gert zegt als de strekking duidelijk is is dat prima. maar als je de klantenservice belt is dat vaak omdat je iets specifieks wil bespreken of ergens niet uit komt en dan luistert het (letterlijk) wat nauwer. Waar zeg je ja op? Waar kan ik dat vinden? Wat moet ik nou precies doen? Zei u nou op de voorkant of achterkant? enz.

Ik merk zelf ook dat ik dat lastig vind. Vaak ben ik niet bekend met de materie waarover ik bel en moet ik ook erg opletten als iemand, voor mij, begrijpelijk spreekt omdat het vaak termen zijn waar ik niet mee bekend ben.
En in de praktijk is het wel vaak zo dat de ander mij ook niet altijd even goed verstaat (logisch) en dan zit je in een soort cirkel.

TO, ik denk dat de gedachte: “o jee als ik diegene aan de andere kant van de lijn maar wel versta” niet racistisch is. Denk je nou: “verdomme weer een turk dat wordt niks en dat zal ik laten merken ook” dan vind ik het een ander verhaal. Maar zelfs dan als je je ervan bewust bent en er niks mee doet en dus niet laat merken tja dan is het maar zo.
Op zich mag je natuurlijk zelfs vragen om een collega als je er gewoonweg niet uit komt met iemand. En dat kan je algemeen vragen en dus niet: “is er niet een gewone nederlander die ik kan spreken die snapt mij tenminste wel”

Overigens heb ik onlangs voor mijzelf wat teksten ingesproken en als ik ze afluister denk ik wel: oef Ieb geen wonder dat mensen hier horen dat je hier niet geboren bent je spreekt toch best wel Rotterdams.
ibiopviva wijzigde dit bericht op 05-01-2026 17:03
0.02% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Redhead70 schreef:
05-01-2026 15:25

Nee joh. Als mensen echt hun eigen (sterke) dialect spreken dan versta je dat gewoon echt niet hoor. Dat is iets heel anders dan mensen die met hun eigen tongval alsnog zo goed mogeljk AN met je spreken waardoor je ze (behoorlijk) goed kunt verstaan.
toulouse_74 schreef:
05-01-2026 16:23

Je mist nogal de clou
Vrienden van mijn man komen uit Limburg als ik daar op een verjaardag zit en zij praten onderling met elkaar snap ik er niks van. Dan gebeurd het nog wel eens dat ik mij dus afzijdig hou en dan ineens zegt er iemand: Wat vindt jij ervan IBI?
Uh wat? Al zo vaak gezegd dat ik er niks van begrijp.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
toulouse_74 schreef:
Joh.
Graftak!
MarindaH schreef:
05-01-2026 15:49
De enige reden dat ik van een buitenlands accent ga zuchten, is als er ook daadwerkelijk in het buitenland opgenomen wordt. En dát irriteert me, dat ik aan iemand een probleem moet uitleggen die totaal geen ervaring met de materie heeft.
Ik vind dat juist altijd sneu voor die mensen. Ze worden klaarblijkelijk nauwelijks ingewerkt maar ze krijgen wel een hoop vuiligheid over zich heen van klanten die vinden dat ze niet goed geholpen worden. En ja, die klanten worden inderdaad slecht geholpen maar aan wie ligt dat dan?
Graftak!
toulouse_74 schreef:
Hoe vernøk je een grap. :facepalm:
New year, new problems. And yep, the old ones didn't go anywhere either.
Week 4 van de Extremely Demotivational Calendar
IBIopviva schreef:
05-01-2026 17:02
Ik denk dat het punt is dat je ook geen reden hebt om precies te willen of moeten weten waarover k3 zingt of wat Samsom tegen Gert zegt als de strekking duidelijk is is dat prima. maar als je de klantenservice belt is dat vaak omdat je iets specifieks wil bespreken of ergens niet uit komt en dan luistert het (letterlijk) wat nauwer. Waar zeg je ja op? Waar kan ik dat vinden? Wat moet ik nou precies doen? Zei u nou op de voorkant of achterkant? enz.

Ik merk zelf ook dat ik dat lastig vind. Vaak ben ik niet bekend met de materie waarover ik bel en moet ik ook erg opletten als iemand, voor mij, begrijpelijk spreekt omdat het vaak termen zijn waar ik niet mee bekend ben.
En in de praktijk is het wel vaak zo dat de ander mij ook niet altijd even goed verstaat (logisch) en dan zit je in een soort cirkel.

TO, ik denk dat de gedachte: “o jee als ik diegene aan de andere kant van de lijn maar wel versta” niet racistisch is. Denk je nou: “verdomme weer een turk dat wordt niks en dat zal ik laten merken ook” dan vind ik het een ander verhaal. Maar zelfs dan als je je ervan bewust bent en er niks mee doet en dus niet laat merken tja dan is het maar zo.
Op zich mag je natuurlijk zelfs vragen om een collega als je er gewoonweg niet uit komt met iemand. En dat kan je algemeen vragen en dus niet: “is er niet een gewone nederlander die ik kan spreken die snapt mij tenminste wel”

Overigens heb ik onlangs voor mijzelf wat teksten ingesproken en als ik ze afluister denk ik wel: oef Ieb geen wonder dat mensen hier horen dat je hier niet geboren bent je spreekt toch best wel Rotterdams.
Om eerlijk te zijn, na drie keer een ander persoon met hetzelfde accent aan de lijn te hebben gehad die echt onkundig overkwamen, merkte ik dat ik op een gegeven moment ook dingen dacht als; waarom werken hier eigenlijk alleen maar mensen met dit accent? Dat vind ik geen fijne gedachte van mezelf, maar ik had ’m wel.

Het gekke is dat ik genoeg capabele mensen ken uit diezelfde bevolkingsgroep, dus in het algemeen heb ik daar helemaal geen negatief beeld van. Het voelde meer als, binnen dit specifieke bedrijf lijkt het alsof mensen met dit accent niet weten waar ze het over hebben.

Na het gesprek wist ik ook meteen dat die gedachte onbehoorlijk was. Maar toch confronterend dat zoiets überhaupt bij me opkwam.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven