Sneeuwpret ☃️❄️
maandag 5 januari 2026 om 14:43
Ik geniet zó van dit winterweer. Sinds het sneeuwt ben ik elke dag wel even buiten geweest. Lange wandelingen, rode wangen, en daarna lekker opwarmen in een café met een grote mok warme chocolademelk… heerlijk.
Gisteren wilde ik met het OV even de stad in, maar de trams reden niet. Dus ben ik maar gaan lopen en eigenlijk was dat alleen maar fijn. De lucht voelde super fris en schoon, wat ook echt helpt bij mijn bronchitis. Onderweg nog even gestopt bij de oliebollenkraam voor een oliebol en een appelbol (die heb ik bewaard
voor vanavond
).
Met dit koude weer heb ik trouwens echt veel eetlust, ik vreet als een bouwvakker. Liefst comfort food ook. Net nog bij de cafetaria een patat pinda en een frikandel mayo gegeten.
En alsof het allemaal nog niet gezellig genoeg was, liep ik net weer langs een schattig huisje met zo’n buiten-boekenkastje waar je gratis boeken mag meenemen. Natuurlijk even gesnuffeld en weer een paar leuke boeken gescoord
Straks kruip ik lekker in mijn vensterbank met een boek, kaarsjes aan, kijkend naar de dwarrelende sneeuwvlokjes.
Zijn jullie ook veel buiten met dit weer, of juist lekker binnen aan het cocoonen?
Genietze in iedergeval!!
Gisteren wilde ik met het OV even de stad in, maar de trams reden niet. Dus ben ik maar gaan lopen en eigenlijk was dat alleen maar fijn. De lucht voelde super fris en schoon, wat ook echt helpt bij mijn bronchitis. Onderweg nog even gestopt bij de oliebollenkraam voor een oliebol en een appelbol (die heb ik bewaard
voor vanavond
Met dit koude weer heb ik trouwens echt veel eetlust, ik vreet als een bouwvakker. Liefst comfort food ook. Net nog bij de cafetaria een patat pinda en een frikandel mayo gegeten.
En alsof het allemaal nog niet gezellig genoeg was, liep ik net weer langs een schattig huisje met zo’n buiten-boekenkastje waar je gratis boeken mag meenemen. Natuurlijk even gesnuffeld en weer een paar leuke boeken gescoord
Straks kruip ik lekker in mijn vensterbank met een boek, kaarsjes aan, kijkend naar de dwarrelende sneeuwvlokjes.
Zijn jullie ook veel buiten met dit weer, of juist lekker binnen aan het cocoonen?
Genietze in iedergeval!!
maandag 5 januari 2026 om 23:22
Ik geniet er ook enorm van. Als ik met de fiets op pad zou moeten waarschijnlijk een stuk minder.
Heerlijk die wandelingen. Het liefst door verse sneeuw. Vandaag na werktijd nog een rondje gedaan.
Geen thuiswonende kinderen meer, maar ga morgen denk ik zelf maar een kleine sneeuwpop maken in mijn lunchpauze
Heerlijk die wandelingen. Het liefst door verse sneeuw. Vandaag na werktijd nog een rondje gedaan.
Geen thuiswonende kinderen meer, maar ga morgen denk ik zelf maar een kleine sneeuwpop maken in mijn lunchpauze
maandag 5 januari 2026 om 23:26
Hier zijn ze 3 dagen bezig geweest, ik hoop dat het bij jou sneller gaat.
Ik adviseer je een kat.
maandag 5 januari 2026 om 23:32
Calamitycat schreef: ↑05-01-2026 22:48Dank je. Ik zal e.e.a. goed in de gaten houden want ik moet naar kantoor vrijdag. En voor mijn verjaardag gooit dit ook roet in het eten als het echt tot een sneeuwstorm komt. Al denk ik bij een sneeuwstorm onmiddellijk aan de winter van 1979 toen er een sneeuwduin van 3 meter hoog voor ons huis lag. De voordeur kon niet meer open.
Jaaah. Ik woonde toen (met mijn ouders) in een rietgedekte boerderij. Ijspegels tot aan de grond en geen buitendeur (we hadden er 4) die nog open kon.
maandag 5 januari 2026 om 23:47
Tot nu toe geniet ik ervan ook al heb ik een hekel aan gladheid. Vooral de bruggetjes op de grachten zijn glad.
Deze week heb ik vrij genomen dus dat is ook wat relaxter.
Tijdens een sneeuwstorm (2009/2010) heb ik weleens 3 uur naar huis moeten lopen. Er reed niks meer. Ook dat vond ik wel wat hebben vanwege het uitzicht en dat het zelden voorkomt. Het was niet glad, er lag een pak sneeuw en ik was jong & fit. Ik denk dat ik het nu niet zo geweldig zou vinden.
Deze week heb ik vrij genomen dus dat is ook wat relaxter.
Tijdens een sneeuwstorm (2009/2010) heb ik weleens 3 uur naar huis moeten lopen. Er reed niks meer. Ook dat vond ik wel wat hebben vanwege het uitzicht en dat het zelden voorkomt. Het was niet glad, er lag een pak sneeuw en ik was jong & fit. Ik denk dat ik het nu niet zo geweldig zou vinden.
.
maandag 5 januari 2026 om 23:47
Ik hoorde van de buurvrouw (waar ze al klaar zijn) dat ze geen tocht meer voelt, het geluid van buiten veel minder is en de verwarming veel sneller opwarmt.Calamitycat schreef: ↑05-01-2026 23:26Zo is dat. Komt goed. Daarna waarschijnlijk wel veel betere isolatie? Dat is ook wat waard.
Hier zijn ze 3 dagen bezig geweest, ik hoop dat het bij jou sneller gaat.
Haar huis is zonder verwarming aan nu 17 graden en mijn huis is nu 13 graden.
Daar houden we ons maar aan vast.
maandag 5 januari 2026 om 23:57
Ja logisch dat het is afgelast. Mensen zijn raar.
Ik zag op de lokale nieuwszender dat auto’s van bruggetjes op de grachten in de bocht van de weg gleden tegen de paaltjes aan. Echt niet handig om daar nu rijden.
Waar ik woon moet je met de auto een heuvel op en gisteren zagen we meerdere keren een aantal auto’s terugstoten omdat ze niet verder kwamen. Iedereen hielp elkaar wel goed.
.
dinsdag 6 januari 2026 om 00:06
Zie dat soort filmpjes wel eens langskomen. Moet daar erg om lachen maar als je het meemaakt is het natuurlijk totaal niet grappig.Zoefff schreef: ↑05-01-2026 23:57Ja logisch dat het is afgelast. Mensen zijn raar.
Ik zag op de lokale nieuwszender dat auto’s van bruggetjes op de grachten in de bocht van de weg gleden tegen de paaltjes aan. Echt niet handig om daar nu rijden.
Waar ik woon moet je met de auto een heuvel op en gisteren zagen we meerdere keren een aantal auto’s terugstoten omdat ze niet verder kwamen. Iedereen hielp elkaar wel goed.
Mijn jongste appte me een aantal jaar geleden dat haar 24 jaar oude autootje ineens stuurbekrachtiging had
dinsdag 6 januari 2026 om 06:33
In het kader van wijze levenslessen gaat dochter niet naar school. De rest van haar klas grotendeels ook niet. Ze wordt gewoon om 9 uur verwacht.
Online lessen, ik dacht na covid toch wel ingeburgerd, zijn blijkbaar geen optie. Verwachten dat je leerlingen zonder enige vorm van openbaar vervoer(er rijden geen treinen en er rijden geen bussen in onze provincie en in de provincie waar ze heen moet ook niet)toch blijmoedig op komen dagen is dan weer een wijze levensles voor de school; dat doen ze niet.
Normaal gesproken ben ik niet te beroerd om dan zelf maar te gaan rijden als ik de tijd ervoor heb, stakingen, bovenleiding gejat, ICT- storingen, aanrijdingen, trein met pech vast op het spoor, het is allemaal wel voorbij gekomen. Maar met dit weer ga ik niet twee uur enkele reis naar school glibberen, het is geen noodgeval.
Nu kan dochter heerlijk dankbaar genieten van de vastgevroren prut sneeuw.
Online lessen, ik dacht na covid toch wel ingeburgerd, zijn blijkbaar geen optie. Verwachten dat je leerlingen zonder enige vorm van openbaar vervoer(er rijden geen treinen en er rijden geen bussen in onze provincie en in de provincie waar ze heen moet ook niet)toch blijmoedig op komen dagen is dan weer een wijze levensles voor de school; dat doen ze niet.
Normaal gesproken ben ik niet te beroerd om dan zelf maar te gaan rijden als ik de tijd ervoor heb, stakingen, bovenleiding gejat, ICT- storingen, aanrijdingen, trein met pech vast op het spoor, het is allemaal wel voorbij gekomen. Maar met dit weer ga ik niet twee uur enkele reis naar school glibberen, het is geen noodgeval.
Nu kan dochter heerlijk dankbaar genieten van de vastgevroren prut sneeuw.
dinsdag 6 januari 2026 om 06:47
LaFleurNoire schreef: ↑06-01-2026 06:33In het kader van wijze levenslessen gaat dochter niet naar school. De rest van haar klas grotendeels ook niet. Ze wordt gewoon om 9 uur verwacht.
Wat idioot van die school.
huismuis
dinsdag 6 januari 2026 om 07:10

Leuk om te lezen dat jullie ook zo genieten van dit weer. Vanmorgen zal het hier op veel plekken glad zijn, dus dat is wel even oppassen.
Ik heb vandaag weer een relaxed dagje voor de boeg. Eerst rustig opstarten, het zwembad is weer geopend, dus ik kan weer mijn wekelijkse baantjes trekken. Later heb ik met een vriendin afgesproken om wat door de stad te slenteren. Als we uitgeshopt zijn, gaan we uitpuffen in een tent waar ze lekkere glühwein verkopen. En verder zie ik het wel, stiekem hoop ik nog op een vers pak sneeuw.
Wat een fijne winterdagen zo!
dinsdag 6 januari 2026 om 07:45
Hoe verwachten ze dan dat leerlingen die van heinde en verre moeten komen dat gaan regelen zonder de mogelijkheid om er te komen?
Het gros bij dochter in de klas moet minimaal 50 kilometer reizen, dat loop of fiets je in normale omstandigheden al niet en ouders hebben zelf werk waar ze ook nog maar moeten zien te komen. Mijn man had vanmorgen weer een auto vol collega’s die hij her en der oppikt want afhankelijk van het ov.
Gisteren waren er welgeteld 5 leerlingen die op school aankwamen. Ze hebben met de docent een sneeuwpop gemaakt en mochten vervolgens weer weg. Dan lijkt me online les volgen een stuk nuttiger.
dinsdag 6 januari 2026 om 08:02
Betaal jij extra voor iets wat je bijna nooit nodig hebt? Het kost ProRail veel geld om de wissels te ontdooien en dat voor die paar dagen. Dat gezeik altijd.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
dinsdag 6 januari 2026 om 08:08
Het grootste probleem nu is een combinatie van bevroren wissels en een IT- storing waardoor de winterdienstregeling niet opgestart kan worden.Madam_Madness schreef: ↑06-01-2026 08:02Betaal jij extra voor iets wat je bijna nooit nodig hebt? Het kost ProRail veel geld om de wissels te ontdooien en dat voor die paar dagen. Dat gezeik altijd.
Ik vind het overigens geen gezeik, meer een constatering.
dinsdag 6 januari 2026 om 08:19
Nou inderdaad, niet over praten hoor als je nergens kan komen als je van de trein afhankelijk bent, want prorail is zielig dat het weer ze zo tegen werkt.Madam_Madness schreef: ↑06-01-2026 08:02Betaal jij extra voor iets wat je bijna nooit nodig hebt? Het kost ProRail veel geld om de wissels te ontdooien en dat voor die paar dagen. Dat gezeik altijd.
dinsdag 6 januari 2026 om 08:26
Je werkt bij ProRail?Madam_Madness schreef: ↑06-01-2026 08:02Betaal jij extra voor iets wat je bijna nooit nodig hebt? Het kost ProRail veel geld om de wissels te ontdooien en dat voor die paar dagen. Dat gezeik altijd.
ProRail moet gewoon zorgen dat ze hun zaken op orde hebben. En ja, dat betekent ook geld steken in wissels ontdooien.
Nee, het komt niet vaak voor, maar dat doet er niet toe. Hun taak is om de treinen te laten rijden, juist met sneeuw.
Idealiter zou de trein nu een alternatief moeten kunnen zijn voor de auto.
Een IT- storing is overmacht. Anno 2026 moeten bevroren wissels echter beheersbaar zijn en snel opgelost kunnen worden.
dinsdag 6 januari 2026 om 08:37
We mogen iets later beginnen. Zometeen dus maar even kijken hoe het met de Veenkoloniale wegen gesteld is en hopen dat we tussentijds niets vreemds gebeurt. Ik verwacht geen volle klassen en zal na mijn werk maar gelijk naar huis gaan. Misschien kan ik dan een sneeuwpop maken.
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 6 januari 2026 om 08:45
Vergeet vooral niet te genieten van het maken van de sneeuwpop, dat is vereist als er sneeuw ligt. Het liefst ook nog een sneeuwengel erbij maken waarbij je gelukzalig kijkt.
Toen ik nog in het noorden woonde waren de wegen én fietspaden meestal lekker schoon. De plaatselijke boeren of andere mensen in het bezit van een trekker gooiden een schuiver voor en een strooier achter de trekker en rijden maar.
Toen ik nog in het noorden woonde waren de wegen én fietspaden meestal lekker schoon. De plaatselijke boeren of andere mensen in het bezit van een trekker gooiden een schuiver voor en een strooier achter de trekker en rijden maar.
dinsdag 6 januari 2026 om 08:52
Niet mee eens. Kosten en baten afweging. Als het miljarden kost voor 2 dagen sneeuw in het jaar, als dat het al is. Die kosten gaat de reiziger terugzien en laten we eerlijk zijn, zijn we zelf bereid om die kosten dan te dragen? Ons spoornet is niet gemaakt voor deze sneeuw. Logisch ook, zo veel sneeuw valt namelijk zelden. Doe je dat wel, betaal je daar alle andere 364 dagen in het jaar een prijs voor.Leergierig schreef: ↑06-01-2026 08:26Je werkt bij ProRail?
ProRail moet gewoon zorgen dat ze hun zaken op orde hebben. En ja, dat betekent ook geld steken in wissels ontdooien.
Nee, het komt niet vaak voor, maar dat doet er niet toe. Hun taak is om de treinen te laten rijden, juist met sneeuw.
Een IT- storing is overmacht. Anno 2026 moeten bevroren wissels echter beheersbaar zijn en snel opgelost kunnen worden.
dinsdag 6 januari 2026 om 08:58
https://www.nu.nl/322914/video/waarom-s ... anden.htmlLeergierig schreef: ↑06-01-2026 08:26Je werkt bij ProRail?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 6 januari 2026 om 09:30
Het hoeft natuurlijk ook geen miljarden te kosten om oplossingen te implementeren als: bepaalde wissels ook met de hand bedienbaar te maken waardoor daar ploegen kunnen staan die ervoor zorgen dat op trajecten twee keer per uur een lang intercitystel een sprinterdienstregeling kan rijden (dwz op alle/de meeste stations stoppen). Dit zou waarschijnlijk ook weer tegen problemen aanlopen zoals veel te veel mensen (en werkgevers) die vinden dat wat zij willen doen cruciaal is, maar dat het of dit of miljarden investeren is is natuurlijk ook onzin. Blijkbaar vinden we in Nederland het openbaar vervoer zo (on)belangrijk dat dit het resultaat is. Alle reden om daarover te klagen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in