Sneeuwpret ☃️❄️

05-01-2026 14:43 271 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geniet zó van dit winterweer. Sinds het sneeuwt ben ik elke dag wel even buiten geweest. Lange wandelingen, rode wangen, en daarna lekker opwarmen in een café met een grote mok warme chocolademelk… heerlijk.

Gisteren wilde ik met het OV even de stad in, maar de trams reden niet. Dus ben ik maar gaan lopen en eigenlijk was dat alleen maar fijn. De lucht voelde super fris en schoon, wat ook echt helpt bij mijn bronchitis. Onderweg nog even gestopt bij de oliebollenkraam voor een oliebol en een appelbol (die heb ik bewaard
voor vanavond 😄).

Met dit koude weer heb ik trouwens echt veel eetlust, ik vreet als een bouwvakker. Liefst comfort food ook. Net nog bij de cafetaria een patat pinda en een frikandel mayo gegeten.

En alsof het allemaal nog niet gezellig genoeg was, liep ik net weer langs een schattig huisje met zo’n buiten-boekenkastje waar je gratis boeken mag meenemen. Natuurlijk even gesnuffeld en weer een paar leuke boeken gescoord 📚

Straks kruip ik lekker in mijn vensterbank met een boek, kaarsjes aan, kijkend naar de dwarrelende sneeuwvlokjes.

Zijn jullie ook veel buiten met dit weer, of juist lekker binnen aan het cocoonen?

Genietze in iedergeval!! 💋
Leergierig schreef:
06-01-2026 08:26
Je werkt bij ProRail? 😉

ProRail moet gewoon zorgen dat ze hun zaken op orde hebben. En ja, dat betekent ook geld steken in wissels ontdooien.
Nee, het komt niet vaak voor, maar dat doet er niet toe. Hun taak is om de treinen te laten rijden, juist met sneeuw.
Idealiter zou de trein nu een alternatief moeten kunnen zijn voor de auto.

Een IT- storing is overmacht. Anno 2026 moeten bevroren wissels echter beheersbaar zijn en snel opgelost kunnen worden.
Dan neem jij toch ook gewoon de duurste zorgverzekering? Dat beetje extra wat het kost voor het geval dat of die paar keer dat je het nodig hebt.

Het kost enorm veel geld om die wissels te ontdooien. Dat weegt niet op tegen die paar dagen sneeuw hier. Ze zouden het kunnen doen, worden de treinkaartjes nóg duurder.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Zouden jullie deze discussie elders willen voortzetten? Ik wil dit topic graag luchtig houden.
Danae schreef:
06-01-2026 09:30
Het hoeft natuurlijk ook geen miljarden te kosten om oplossingen te implementeren als: bepaalde wissels ook met de hand bedienbaar te maken waardoor daar ploegen kunnen staan die ervoor zorgen dat op trajecten twee keer per uur een lang intercitystel een sprinterdienstregeling kan rijden (dwz op alle/de meeste stations stoppen). Dit zou waarschijnlijk ook weer tegen problemen aanlopen zoals veel te veel mensen (en werkgevers) die vinden dat wat zij willen doen cruciaal is, maar dat het of dit of miljarden investeren is is natuurlijk ook onzin. Blijkbaar vinden we in Nederland het openbaar vervoer zo (on)belangrijk dat dit het resultaat is. Alle reden om daarover te klagen.
En waar haal je die ploegen dan vandaan? Het is niet alsof we mensen teveel hebben op elke werkvloer.
En ja, het gaat wel om veel geld.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Larosa schreef:
06-01-2026 09:34
Zouden jullie deze discussie elders willen voortzetten? Ik wil dit topic graag luchtig houden.
Ja sorry. Ik kan niet tegen dat eeuwige gezeur over onze spoorwegen.
Stephen King
Afbeelding

Even ontdooien allemaal. Warm je handen aan een kop thee, trek je sokken iets hoger en chillll! ❄️☕
Larosa schreef:
06-01-2026 09:41
Afbeelding

Even ontdooien allemaal. Warm je handen aan een kop thee, trek je sokken iets hoger en chillll! ❄️☕
Oeh lekker!

Ik ben al vroeg boodschappen gaan doen. Krijg dadelijk bezoek en was iets vergeten. Bleek er een file te staan op de snelweg en men zocht de sluiproute op incl. vrachtwagens. En die moeten dan of onder een tunneltje door of door een smalle straat. Altijd gedoe. Maar wel vermakelijk voor mij om naar te kijken. Voor de mensen die op tijd moesten zijn op het werk was het minder leuk.

Voor vandaag wordt er geen sneeuw meer verwacht. Morgen wellicht nog.
Stephen King
Madam_Madness schreef:
06-01-2026 09:36
En waar haal je die ploegen dan vandaan? Het is niet alsof we mensen teveel hebben op elke werkvloer.
En ja, het gaat wel om veel geld.
Natuurlijk kost het geld, maar geen miljarden. Wat ik al zei, dit laat zien hoe onbelangrijk we openbaar vervoer vinden, en dat geeft alle reden tot klagen.

Om topicstarter tegemoet te komen: ik heb gisteren erg mooie fotos gemaakt van ondergaande zon tegen een besneeuwd landschap/bomen met sneeuw op de takken. Had wel erg koude handen maar was te mooi om handschoenen aan te houden.
Madam_Madness schreef:
06-01-2026 09:48
Oeh lekker!

Ik ben al vroeg boodschappen gaan doen. Krijg dadelijk bezoek en was iets vergeten. Bleek er een file te staan op de snelweg en men zocht de sluiproute op incl. vrachtwagens. En die moeten dan of onder een tunneltje door of door een smalle straat. Altijd gedoe. Maar wel vermakelijk voor mij om naar te kijken. Voor de mensen die op tijd moesten zijn op het werk was het minder leuk.

Voor vandaag wordt er geen sneeuw meer verwacht. Morgen wellicht nog.
Klinkt alsof je een soort live verkeersshow hebt gehad.
Altijd grappig om te zien hoe mensen en vrachtwagens zich door smalle straatjes wringen, maar inderdaad minder voor de mensen die op tijd moesten zijn.

Jammer dat er vandaag geen sneeuw meer valt, hopelijk morgen weer een wit laagje om van te genieten! ❄️

Ik hoorde mijn buren vanmorgen al heel vroeg de auto krabben. Ik verwachtte een hoop chagrijn, maar ze stonden gezellig te kletsen met een warme beker in hun hand. Daar werd ik helemaal vrolijk van.

En ik stond vandaag ook weer op met zo’n trek 😅. Mijn lijf lijkt wel in soort overlevingsstand door de kou. Ben nu al aan het bedenken wat ik vanavond ga eten, waarschijnlijk stamppot met spekjes.
Danae schreef:
06-01-2026 09:54
Natuurlijk kost het geld, maar geen miljarden. Wat ik al zei, dit laat zien hoe onbelangrijk we openbaar vervoer vinden, en dat geeft alle reden tot klagen.

Om topicstarter tegemoet te komen: ik heb gisteren erg mooie fotos gemaakt van ondergaande zon tegen een besneeuwd landschap/bomen met sneeuw op de takken. Had wel erg koude handen maar was te mooi om handschoenen aan te houden.
Dat klinkt echt prachtig!
Ik kan me voorstellen dat je handen het koud hadden, maar zo’n uitzicht laat je natuurlijk niet zomaar aan je voorbijgaan. Feel free to share, kunnen de oogjes hier ook meegenieten 😉
Larosa schreef:
06-01-2026 10:12
Klinkt alsof je een soort live verkeersshow hebt gehad.
Altijd grappig om te zien hoe mensen en vrachtwagens zich door smalle straatjes wringen, maar inderdaad minder voor de mensen die op tijd moesten zijn.

Jammer dat er vandaag geen sneeuw meer valt, hopelijk morgen weer een wit laagje om van te genieten! ❄️

Ik hoorde mijn buren vanmorgen al heel vroeg de auto krabben. Ik verwachtte een hoop chagrijn, maar ze stonden gezellig te kletsen met een warme beker in hun hand. Daar werd ik helemaal vrolijk van.

En ik stond vandaag ook weer op met zo’n trek 😅. Mijn lijf lijkt wel in soort overlevingsstand door de kou. Ben nu al aan het bedenken wat ik vanavond ga eten, waarschijnlijk stamppot met spekjes.
Voor personenauto's en busjes is die smalle weg geen probleem. Een personenbus (geen dubbeldeks) past onder het tunneltje door. Maar een vrachtwagen kan daar meer moeite mee hebben of zichzelf daadwerkelijk klem rijden. De smalle weg als alternatief nemen is voor hen ook een hele kunst. Scherpe bocht, die ze vaak niet halen. In de file blijven staan was dan toch echt een betere keus geweest. Gelukkig zijn de meeste vrachtwagenchauffeurs zo slim om dat te doen.

Ik vond het heerlijk vanochtend buiten. Het was koud, maar niet vies koud. Het waait nauwelijks. Ik liep in een dik, pluizig vest te auto te krabben. Was warm genoeg.

Gezellig jouw buren! Daar zou ik ook blij van worden.
Stephen King
BeeDifferent schreef:
05-01-2026 23:32
Jaaah. Ik woonde toen (met mijn ouders) in een rietgedekte boerderij. Ijspegels tot aan de grond en geen buitendeur (we hadden er 4) die nog open kon.
:D Dat waren nog eens tijden. Beste winter ooit wat mij betreft, ik heb er als puber in wording van genoten in ieder geval.
Ik adviseer je een kat.
granny71 schreef:
05-01-2026 23:47
Ik hoorde van de buurvrouw (waar ze al klaar zijn) dat ze geen tocht meer voelt, het geluid van buiten veel minder is en de verwarming veel sneller opwarmt.
Haar huis is zonder verwarming aan nu 17 graden en mijn huis is nu 13 graden.
Daar houden we ons maar aan vast.
Klinkt veelbelovend!
Ik adviseer je een kat.
Zoefff schreef:
05-01-2026 23:47
Tot nu toe geniet ik ervan ook al heb ik een hekel aan gladheid. Vooral de bruggetjes op de grachten zijn glad.
Deze week heb ik vrij genomen dus dat is ook wat relaxter.

Tijdens een sneeuwstorm (2009/2010) heb ik weleens 3 uur naar huis moeten lopen. Er reed niks meer. Ook dat vond ik wel wat hebben vanwege het uitzicht en dat het zelden voorkomt. Het was niet glad, er lag een pak sneeuw en ik was jong & fit. Ik denk dat ik het nu niet zo geweldig zou vinden.
3 uur :O
Maar dat was ook een heftige winter inderdaad. Ik was een van de laatsten die wegging op het werk, het was al een tijdje code rood, er reden geen bussen meer en naar huis fietsen (15 km) was al helemaal geen optie. Gelukkig vond ik nog een collega in het gebouw die met de auto was en richting mijn dorp moest, dus met hem meegereden en het laatste stuk (een half uur zoiets) mezelf door een halve meter sneeuw heen geploegd lopend naar huis. Ik vond het ook wel wat hebben maar zou dat nu ook echt niet meer kunnen.
Ik adviseer je een kat.
En dan ook deze erbij voor de zeurders:

https://nos.nl/artikel/2597133-sneeuw-i ... geld-waard
Wotah schreef:
06-01-2026 11:12
En dan ook deze erbij voor de zeurders:

https://nos.nl/artikel/2597133-sneeuw-i ... geld-waard
"Net als in Zwitserland, waar ze elk jaar een halfjaar sneeuw hebben en er dus hun infrastructuur op hebben ingericht. Daar besteden ze 5 procent van het bruto binnenlands product aan infrastructuur, wij 'maar' 1,2 procent."

Dat wordt dus wel miljarden als we nog meer geld gaan besteden aan infrastructuur + de kosten om het al om te gooien op het spoor. Voor vaak wat, maximaal een week sneeuw per jaar?

Verder on topic: hier in de natuur ziet het er nog steeds prachtig uit!
Ik ben vanmorgen weer naar mijn werk gelopen, wel een andere locatie. Het viel mij op hoe vreselijk stil het was. Pas toen ik vlakbij mijn werk was, werd het weer druk. Heeeeel veel ouders die hun kind kwamen afzetten. Jammer dat ze allemaal dat ene straatje in wilde gaan. Daardoor een enorme opstopping.
Maar als voetganger had ik er geen langs van.

Gisteren meer dan 2 uur gewandeld oa van/naar mijn werk, naar de supermarkt. Ik heb nu wel een klein beetje spierpijn. :hihi:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb het afgelopen weekend zeker wel genoten van het bouwen van een sneeuwpop en het sleeën met de kinderen enzo, maar op de weg vind ik het echt niet grappig.
Nu gaat het trouwens wel weer, maar gisteren was de weg echt wel slecht bij ons in de buurt. En ik zie nog het meeste op tegen de ijs drab die steeds weer opvriest als de verse sneeuw weg is, maar het nog niet hard genoeg dooit om alles 'op te ruimen'.
Lady*Voldemort schreef:
05-01-2026 18:33
Hoezo bevreemdend? Het was je toch wel bekend dat er mensen bestaan die om wat voor reden dan ook niet werken, of parttime werken, of gewoon een weekje vakantie hebben opgenomen?
Misschien bevreemdend omdat die mensen toch ook wel zien dat er mega veel ongelukken gebeuren met dit weer en oudere mensen niet de deur uit kunnen om hun broodnodige boodschappen te doen?
piepp schreef:
05-01-2026 15:14
Ik hou van dit weer.
Lekker veel buiten, kinderen op straat met elkaar spelen, kletsen met de buurtjes. Net of de wereld dan net een stukje gemoedelijker is ofzo.
Uiteraard snap ik het ook dat het echt niet voor iedereen leuk is, dat sommigen bang zijn om te rijden maar toch moeten, etc.
Ik las gister ergens dat sneeuw goed is om te ontprikkelen want een laag sneeuw dempt veel geluid, en het is wit waardoor je ogen ook rust ervaren ofzo. Ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Huh? Integendeel, het is fel aan je ogen.
Er bestaat zoiets als sneeuwblindheid.
New year, new problems. And yep, the old ones didn't go anywhere either.
Week 4 van de Extremely Demotivational Calendar
Nogevendit schreef:
06-01-2026 13:06
Misschien bevreemdend omdat die mensen toch ook wel zien dat er mega veel ongelukken gebeuren met dit weer en oudere mensen niet de deur uit kunnen om hun broodnodige boodschappen te doen?
Ik geniet enorm van sneeuw. Ik ben niet blind voor de ongelukken en mensen die slecht door dit weer kunnen. Maar ik mag best genieten van dit weer. Daar is niks mis mee.
Stephen King
Nogevendit schreef:
Ben ik ineens een ouder mens.... :'(
Solomio schreef:
06-01-2026 13:31
Ben ik ineens een ouder mens.... :'(
Niet ineens hoor, daar heb je jaaaaaaaaaaaren over gedaan!
Nogevendit schreef:
Dat schreef ze het niet om.
Graftak!
Lila-Linda schreef:
06-01-2026 13:36
Niet ineens hoor, daar heb je jaaaaaaaaaaaren over gedaan!
Ja, maar het feit dat ik momenteel de deur niet uit kan is echt vrij rap ontstaan.
Hier was het vanmorgen -7 en inmiddels dwarrelde er ook een dun laagje sneeuw. Ik hoop niet dat het ijzel wordt (kind is vandaag weer naar school), maar als het toch gaat sneeuwen dan graag ook gedurende het weekend.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven