Sneeuwpret ☃️❄️
maandag 5 januari 2026 om 14:43
Ik geniet zó van dit winterweer. Sinds het sneeuwt ben ik elke dag wel even buiten geweest. Lange wandelingen, rode wangen, en daarna lekker opwarmen in een café met een grote mok warme chocolademelk… heerlijk.
Gisteren wilde ik met het OV even de stad in, maar de trams reden niet. Dus ben ik maar gaan lopen en eigenlijk was dat alleen maar fijn. De lucht voelde super fris en schoon, wat ook echt helpt bij mijn bronchitis. Onderweg nog even gestopt bij de oliebollenkraam voor een oliebol en een appelbol (die heb ik bewaard
voor vanavond
).
Met dit koude weer heb ik trouwens echt veel eetlust, ik vreet als een bouwvakker. Liefst comfort food ook. Net nog bij de cafetaria een patat pinda en een frikandel mayo gegeten.
En alsof het allemaal nog niet gezellig genoeg was, liep ik net weer langs een schattig huisje met zo’n buiten-boekenkastje waar je gratis boeken mag meenemen. Natuurlijk even gesnuffeld en weer een paar leuke boeken gescoord
Straks kruip ik lekker in mijn vensterbank met een boek, kaarsjes aan, kijkend naar de dwarrelende sneeuwvlokjes.
Zijn jullie ook veel buiten met dit weer, of juist lekker binnen aan het cocoonen?
Genietze in iedergeval!!
Gisteren wilde ik met het OV even de stad in, maar de trams reden niet. Dus ben ik maar gaan lopen en eigenlijk was dat alleen maar fijn. De lucht voelde super fris en schoon, wat ook echt helpt bij mijn bronchitis. Onderweg nog even gestopt bij de oliebollenkraam voor een oliebol en een appelbol (die heb ik bewaard
voor vanavond
Met dit koude weer heb ik trouwens echt veel eetlust, ik vreet als een bouwvakker. Liefst comfort food ook. Net nog bij de cafetaria een patat pinda en een frikandel mayo gegeten.
En alsof het allemaal nog niet gezellig genoeg was, liep ik net weer langs een schattig huisje met zo’n buiten-boekenkastje waar je gratis boeken mag meenemen. Natuurlijk even gesnuffeld en weer een paar leuke boeken gescoord
Straks kruip ik lekker in mijn vensterbank met een boek, kaarsjes aan, kijkend naar de dwarrelende sneeuwvlokjes.
Zijn jullie ook veel buiten met dit weer, of juist lekker binnen aan het cocoonen?
Genietze in iedergeval!!
maandag 5 januari 2026 om 20:37
Ik ben een enorme koukleum, maar de sneeuw vind ik heerlijk! (hoewel ik eerlijk gezegd na een uurtje wel ga mopperen over de kou)
Zaterdagnacht toen we naar bed wilden heb ik vriendlief al even overgehaald om nog een sneeuwwandeling te maken en vandaag waren m'n kids er weer van hun vader en die hebben samen met hun neefjes en de zoon van m'n vriend de hele middag heerlijk in de sneeuw gespeeld! Sleeën, sneeuwballengevechten, enz!
Qua verkeer vind ik het minder, maar zo lang ik langzaam rijd en voorzichtig doe durf ik t wel aan meestal.
Zaterdagnacht toen we naar bed wilden heb ik vriendlief al even overgehaald om nog een sneeuwwandeling te maken en vandaag waren m'n kids er weer van hun vader en die hebben samen met hun neefjes en de zoon van m'n vriend de hele middag heerlijk in de sneeuw gespeeld! Sleeën, sneeuwballengevechten, enz!
Qua verkeer vind ik het minder, maar zo lang ik langzaam rijd en voorzichtig doe durf ik t wel aan meestal.
maandag 5 januari 2026 om 20:38
Als je in de thuiszorg werkt en iedereen zit te wachten op jouw komst heb je vrij weinig te kiezen he. Of je moet het voor de zorgvragers ook een nuttige les vinden dat ze niet over alles controle kunnen hebben en daarom maar blijmoedig in hun eigen vuil moeten zitten of zo. Echt, wat een raar gedoe dit.
Graftak!
maandag 5 januari 2026 om 20:38
Oh, terwijl ze morgen echt nog wel een pittige dag verwachten.ZuurSnoepje schreef: ↑05-01-2026 20:27Ik vind het heerlijk! Was wel even lastig want ik had vandaag de eerste werkdag van een nieuwe baan (50 km verderop) en ik woon in regio Midden Nederland. Rijden was absoluut geen optie en de treinen hadden storing, dus heb helaas moeten bellen dat ik echt niet kon komen. Daar werd heel begripvol op gereageerd, maar er werd wel gezegd dat manager me morgen wel echt verwacht zodat ik ingewerkt kan worden. Terwijl mijn collega’s schijnbaar hebben overlegd dat ze zelf thuis gaan werken.. En ik heb nog geen cliënten morgen.
Heb al gezegd dat ik met code oranje niet ga rijden, dat durf ik niet aan. Het ov betekent 25 minuten lopen naar het station, dan een uur treinen en dan 40 minuten lopen van het station daar naar mijn werkplek. Dus dat zie ik totaal niet zitten, maar het moet maar.
Wij hadden vandaag ook een nieuwe collega in mijn team, maar haar juist te kennen gegeven dat ze vandaag en morgen thuis kan blijven. We hebben veel ingebeld met haar. Woensdag kijken we wel weer verder.
maandag 5 januari 2026 om 20:41
Ik.vjnd het ook leuk zo lang ik niet per se ergens heen moet verder dan loopafstand. Inmiddels heb ik een thuiswerkgebod van de baas, dus dat is voor nu opgelost.
Ik heb net met mjjn puber een sneeuwpop gebouwd die erg goed gelukt was, al zeg ik het zelf. Daarna met man en puber gewandeld inclusief sneeuwballengevecht.
Beetje janmer dat ze in dat half uurtje onze sneeuwpop alweer hadden proberen te slopen. Maar Olaf is weer gerepareerd, hoop dat ie er morgenochtend nog staat
.
Ik heb net met mjjn puber een sneeuwpop gebouwd die erg goed gelukt was, al zeg ik het zelf. Daarna met man en puber gewandeld inclusief sneeuwballengevecht.
Beetje janmer dat ze in dat half uurtje onze sneeuwpop alweer hadden proberen te slopen. Maar Olaf is weer gerepareerd, hoop dat ie er morgenochtend nog staat
maandag 5 januari 2026 om 20:41
Precies! Genoeg beroepen die echt geen keuze hebben. Ik had al medelijden met de pakketbezorgers die in de enorme sneeuwbuien aan het bezorgen waren, terwijl ik lekker veilig achter mijn laptopje zat.Lady*Voldemort schreef: ↑05-01-2026 20:38Als je in de thuiszorg werkt en iedereen zit te wachten op jouw komst heb je vrij weinig te kiezen he. Of je moet het voor de zorgvragers ook een nuttige les vinden dat ze niet over alles controle kunnen hebben en daarom maar blijmoedig in hun eigen vuil moeten zitten of zo. Echt, wat een raar gedoe dit.
mousse28 wijzigde dit bericht op 05-01-2026 20:50
Reden: Moest "geen" zijn
Reden: Moest "geen" zijn
0.09% gewijzigd
maandag 5 januari 2026 om 20:44
Nee, niet" mensen die dit weer niet leuk vinden", maar mensen in het algemeen. In het algemeen denkt men vaak dat het leven maakbaar is. We hebben als er geen extreme omstandigheden best veel controle over ons leven, maar als die controle wegvalt raken mensen van slag. Net zoals Renske. We zijn zo gewend invloed en controle te hebben dat het lastig is als dat niet zo is.LolplusLolisHiHi schreef: ↑05-01-2026 20:12Beetje raar om een anders reactie zuur te noemen en dan te roepen dat mensen die dit weer onprettig vinden een levenslesje nodig hebben. Ik vind dit weer heel ellendig maar dat je niet over alles controle hebt, heb ik al een tijdje geleden geleerd. Ik heb niet eens controle over mn benen, daarom zit ik in een rolstoel. Wel eens geprobeerd romantisch de sneeuw in te gaan in een karretje? Dat kan dus niet.
En ook ik heb al een hele tijd geleden geleerd dat het leven niet maakbaar is en je geen controle hebt over alles. Ik zou bijvoorbeeld met dit weer heel graag naar mijn werk moeten helaas zit dat er voor mij niet in en ben ik volledig afgekeurd. Zo ben ik, ondanks dat mijn benen het prima doen, veel andere dingen verloren.
Maar, genieten van dit weer doe ik dan dubbel en dwars. Ook al weet ik dat niet iedereen dit weer leuk vindt.
maandag 5 januari 2026 om 20:45
Oh nou hier wel smurrie in de stad. Buiten de bebouwde kom waar ik vandaag heen ben gefietst was het mooier.Friezin71 schreef: ↑05-01-2026 20:29Ik woon midden in de stad en hier weinig tot geen smurrie. Mensen laten hun auto staan, werken thuis? Kinderen lopend naar school. Het is in ieder geval prachtig en heel pittoresk.
Ik heb al jaren trackers in huis, voor onder mn schoenen. Scheelt angst en stress. Noodpakket![]()
huismuis
maandag 5 januari 2026 om 20:45
Dus geniet je van het uitzicht en de verhalen van mensen die er wel van genieten.LolplusLolisHiHi schreef: ↑05-01-2026 20:12Wel eens geprobeerd romantisch de sneeuw in te gaan in een karretje? Dat kan dus niet.
En laat je, in mijn geval, de vuilniszakken door de hulp in de container gooien.
maandag 5 januari 2026 om 20:47
Je zou natuurlijk ook gewoon helemaal zelfstandig kunnen genieten van dit weer zonder er allerlei levenslessen aan te verbinden voor de mensen die naar jouw idee tot nu toe meer mazzel hebben gehad dan jij. Ik zeg maar wat geks hoor.Tornmesje86 schreef: ↑05-01-2026 20:44
Maar, genieten van dit weer doe ik dan dubbel en dwars. Ook al weet ik dat niet iedereen dit weer leuk vindt.
Graftak!
maandag 5 januari 2026 om 20:49
Het is natuurlijk niet zo dat er een meter sneeuw op de wegen ligt en je nergens meer kan komen he.Lady*Voldemort schreef: ↑05-01-2026 20:38Als je in de thuiszorg werkt en iedereen zit te wachten op jouw komst heb je vrij weinig te kiezen he. Of je moet het voor de zorgvragers ook een nuttige les vinden dat ze niet over alles controle kunnen hebben en daarom maar blijmoedig in hun eigen vuil moeten zitten of zo. Echt, wat een raar gedoe dit.
Mijn huishoudelijke hulp kwam iets later en mijn zus (wijkverpleegkundige) heeft van kantoor een lijst gekregen van de echt noodzakelijke cliënten.
maandag 5 januari 2026 om 20:50
Ik vind dit weer dus ook echt heerlijk, net een uur gelopen in de sneeuw.
Vanmorgen wel naar het werk gereden, heel rustig aan. Ik geniet wel van de lichte chaos op de weg (bedoel dus geen ongelukken oid).
Zoon was te laat op school maar werd al snel vergeven door de docent toen bleek dat hij maar was gaan lopen vanwege de sneeuw.
Vanmorgen wel naar het werk gereden, heel rustig aan. Ik geniet wel van de lichte chaos op de weg (bedoel dus geen ongelukken oid).
Zoon was te laat op school maar werd al snel vergeven door de docent toen bleek dat hij maar was gaan lopen vanwege de sneeuw.
maandag 5 januari 2026 om 20:52
Vanmorgen was het nog wel enigszins te doen om de kinderen 5km met de fiets naar school te brengen. Wel bijna een uur onderweg geweest (heen en weer). Vanmiddag na wat extra sneeuwbuien was er geen doorkomen aan, de helft van de route was niet te fietsen. Onze wijk wordt niet gestrooid/geveegd en is 1 grote ijsbaan of er ligt een laag sneeuw van 20cm. Onderweg meerdere auto's tegengekomen die vast zaten in de sneeuw of weggegleden waren.
maandag 5 januari 2026 om 20:54
Ach mens, hou op, ik ben helemaal geen controle gewend en zowat niets is maakbaar behalve olijfoliedip. Ik wilde gewoon naar huis, sue me, maar val me niet lastig met zogenaamde wijze levenslessen. Jij wil met dit weer blijkbaar graag naar werk, dan lul ik toch ook niet dat je teveel controle wil?Tornmesje86 schreef: ↑05-01-2026 20:44Nee, niet" mensen die dit weer niet leuk vinden", maar mensen in het algemeen. In het algemeen denkt men vaak dat het leven maakbaar is. We hebben als er geen extreme omstandigheden best veel controle over ons leven, maar als die controle wegvalt raken mensen van slag. Net zoals Renske. We zijn zo gewend invloed en controle te hebben dat het lastig is als dat niet zo is.
En ook ik heb al een hele tijd geleden geleerd dat het leven niet maakbaar is en je geen controle hebt over alles. Ik zou bijvoorbeeld met dit weer heel graag naar mijn werk moeten helaas zit dat er voor mij niet in en ben ik volledig afgekeurd. Zo ben ik, ondanks dat mijn benen het prima doen, veel andere dingen verloren.
maandag 5 januari 2026 om 20:54
Je zoon zou juist een compliment moeten krijgen voor het feit dat hij er überhaupt was.La_Galette schreef: ↑05-01-2026 20:50Zoon was te laat op school maar werd al snel vergeven door de docent toen bleek dat hij maar was gaan lopen vanwege de sneeuw.
Ik hoorde dat er bij mijn buurjongen (13 jaar) maar 10 waren van een klas van 25.
De rest vond het te eng/gevaarlijk om naar school te gaan.
Gewoon een middelbare school in een middelgrote stad.
maandag 5 januari 2026 om 20:59
maandag 5 januari 2026 om 21:00
Je hebt die mensen hopelijk wel gerustgesteld met de wijze levenslessen?badmuts111 schreef: ↑05-01-2026 20:52Vanmorgen was het nog wel enigszins te doen om de kinderen 5km met de fiets naar school te brengen. Wel bijna een uur onderweg geweest (heen en weer). Vanmiddag na wat extra sneeuwbuien was er geen doorkomen aan, de helft van de route was niet te fietsen. Onze wijk wordt niet gestrooid/geveegd en is 1 grote ijsbaan of er ligt een laag sneeuw van 20cm. Onderweg meerdere auto's tegengekomen die vast zaten in de sneeuw of weggegleden waren.
Er is een winterregeling voor daklozen, misschien hebben zij er ook wat aan. Hoeven er geen extra bedden geregeld te worden, stelletje controlfreaks.
maandag 5 januari 2026 om 21:00
Zeg dat maar niet tegen hemgranny71 schreef: ↑05-01-2026 20:54Je zoon zou juist een compliment moeten krijgen voor het feit dat hij er überhaupt was.
Ik hoorde dat er bij mijn buurjongen (13 jaar) maar 10 waren van een klas van 25.
De rest vond het te eng/gevaarlijk om naar school te gaan.
Gewoon een middelbare school in een middelgrote stad.
Het moet wel heel rampzalig zijn wil ik ze thuis laten blijven. Moet wel zeggen dat toen ze kleiner waren, we meer dan eens bij school hebben gestaan terwijl die dicht bleek. Bij ijzel of sneeuw denk ik al snel; stevige schoenen aan, kinderen op de slee en gaan.
Nou werk ik in de stad waar ik woon dus alles is hier wel lopend te doen, zolang je maar op tijd vertrekt.
maandag 5 januari 2026 om 21:02
+1Tornmesje86 schreef: ↑05-01-2026 20:44Nee, niet" mensen die dit weer niet leuk vinden", maar mensen in het algemeen. In het algemeen denkt men vaak dat het leven maakbaar is. We hebben als er geen extreme omstandigheden best veel controle over ons leven, maar als die controle wegvalt raken mensen van slag. Net zoals Renske. We zijn zo gewend invloed en controle te hebben dat het lastig is als dat niet zo is.
maandag 5 januari 2026 om 21:03
Wordt je hard danLady*Voldemort schreef: ↑05-01-2026 21:02Laten we het niet hopen. Lijden zullen ze, die kutkinderen.
maandag 5 januari 2026 om 21:04
Lady*Voldemort schreef: ↑05-01-2026 21:02Laten we het niet hopen. Lijden zullen ze, die kutkinderen.
maandag 5 januari 2026 om 21:05
ZuurSnoepje schreef: ↑05-01-2026 20:59Wat een herhaaldelijk venijnige toon in een topic wat zo luchtig en goedbedoeld is. Er is een zomerliefhebbers topic waar naar hartelust geklaagd mag worden mensen.
En je denk niet dat dat iets met schooljuffentips over controle en leren dat het leven niet maakbaar is tips..
Ligt alleen maar aan de mensen die niet huppelend door de sneeuw gaan?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in